Cat5e, 6 van de 8 aders werken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 22:23
Beste mede tweakers,

Mijn vraag
Mijn UTP kabel werkt van het een op het ander niet meer. Ik netjes de tester erbij gepakt en inderdaad led 4 en 5 op de meter branden beide zwak en tegelijk. Dit zijn de blauw en wit-blauwe aders. Ik heb al meerdere malen de kopjes vernieuwd aan beide kanten. Geen verschil. Er is geen mogelijkheid om de kabel opnieuw te trekken. Ergens een kabel breuk helaas.
...

Inderdaad een nieuwe kabel zou ideaal zijn maar dit gaat niet. Vanaf de POE switch in de meterkast gaat de UTP kabel naar mijn woonkamer door naar een andere POE switch onder mijn tv meubel. Hierop zitten de tv, Xbox,PS5, raspberry, bose en Tmobile-tv kastje. Geen voip.

Heb ik alle 8 aders nodig? Iemand nog tips om toch gebruik te kunnen maken van mijn huidige utp kabel?

Dank u,

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Of het met 6 aders ook werkt is toch simpel te testen?
Als je apparatuur geen verbinding krijgt, dan is het antwoord NEE.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Als je genoeg hebt aan 100Mbps en zonder PoE kunt, kan het met 4 aders.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Feitelijk heb je 8 aders nodig om een Gigabit verbinding te verkrijgen en 4 aders voor een megabit verbinding. Echter als de kabel er al ligt, waarom is het dan niet mogelijk deze te vervangen? Je knoopt de nieuwe kabel aan de oude kabel en met het wegtrekken van de oude kabel wordt de nieuw getrokken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 21:43
4 aders is zat voor 100mpbs

Edit: ik begin te twijfelen of dat het toch 10mpbs is met 4 aders :S

[ Voor 57% gewijzigd door AcidBanger op 08-11-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
Ik heb maar een 100Mbit lijntje.
POE is geen vereiste op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
Xander schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:44:
Als je genoeg hebt aan 100Mbps en zonder PoE kunt, kan het met 4 aders.
Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik een verbinding tot stand kan brengen. Ik heb maar 100Mbit lijntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Manzara schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:48:
[...]

Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik een verbinding tot stand kan brengen. Ik heb maar 100Mbit lijntje.
Aan beide kanten alleen pin 1, 2, 3 en 6 aansluiten (wit-oranje, oranje, wit-groen, groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Manzara schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:39:
...Mijn UTP kabel werkt van het een op het ander niet meer...
... Ik heb al meerdere malen de kopjes vernieuwd aan beide kanten...
Ik kan je ook wel vertellen waar die breuk precies zit: op het punt waar de kabel de muur in gaat of op het punt waar hij er uit gaat (nadrukkelijk inclusieve of)

Als de kabel inderdaad niet te vervangen is, moet je een ander traject kiezen voor een nieuwe kabel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
Xander schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:49:
[...]

Aan beide kanten alleen pin 1, 2, 3 en 6 aansluiten (wit-oranje, oranje, wit-groen, groen).
Geprobeerd, helaas werkt dit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dan is er ook iets mis met (één van) die 4 aders, of je doet iets verkeerd.

Toch maar een nieuwe kabel trekken dan?

(Zeker weten dat je switch geen voeding via PoE nodig heeft? Aangezien je het over 2 PoE switches hebt in de topicstart...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Als dat de niet-functionerende aders zijn, dan zou je 100mbit moeten halen. Of er is iets anders aan de hand: meerdere aders gebroken; PoE nodig; anders.
Heb ik alle 8 aders nodig?
Voor 1gbit of PoE. Voor 100mbit heb je aan vier werkende aders genoeg. De kleuren maken niet uit. Zoek voor een beschrijving op "4-wire economy patch cable".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:46
In de NT FAQ kan je ook een beetje zien hoe je met twee aderparen een verbinding kan maken:
NT FAQ

...maar ik mis wel wat uitleg: waarom kan je die kabel niet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl6kUYJ1njff8KdE7Sam-BV1Axc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqZA3KYSYXs3Fe58g3GQQDzH.png?f=fotoalbum_large

UTP heeft 8 koper draadjes gegroepeerd in 4 paren. Gigabit gebruikt alle 4 de paren, 100mbit gebruikt enkel paar 2 & 3 dus koper draadjes 1, 2, 3, & 6. Het leukste is als je de kleurcode van de UTP standaard volgt (T-568a of T-568b) maar uiteindelijk maakt dat niet uit, als bij jou toevallig draadje 1 kapot is (wit-oranje voor T-568b), dan gebruikt je gewoon bruin als 1, zolang je aan de andere kant dan ook maar bruin neemt als 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:18
Wel even in de gaten houden dat je complete paartjes gebruikt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In huis maakt het niet zoveel uit als je maar 4 aders hebt en een redelijk getwiste kabel. Je moet dus niet de aders van van 4 en 5 gebruiken maar de andere kleuren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

JaDatIsPeter schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:25:
Voor 100mbit heb je aan vier werkende aders genoeg. De kleuren maken niet uit.
Niet helemaal correct, je hebt 2 werkende ader paren nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:54:
[Afbeelding]

UTP heeft 8 koper draadjes gegroepeerd in 4 paren. Gigabit gebruikt alle 4 de paren, 100mbit gebruikt enkel paar 2 & 3 dus koper draadjes 1, 2, 3, & 6. Het leukste is als je de kleurcode van de UTP standaard volgt (T-568a of T-568b) maar uiteindelijk maakt dat niet uit, als bij jou toevallig draadje 1 kapot is (wit-oranje voor T-568b), dan gebruikt je gewoon bruin als 1, zolang je aan de andere kant dan ook maar bruin neemt als 1.
Heb je reden om de uiteinden verschillend m.a.w. een cross-overkabel te adviseren?
Normaliter zijn ze gewoon aan beide einden gelijk, bij compleet aangegoten stekkertjes meestal T-568b. Dat is dan volgens mij ook de huidige standaard. Lang geleden was een cross-overkabel alleen noodzakelijk als rechtstreekse verbinding tussen twee computers, m.a.w. als er niet een switch of router tussen zat. Maar dat is al heel veel jaren niet meer nodig omdat tegenwoordig alle systemen de richting van datastromen zelf regelen. Ik bespeur dat je zelf ook al aangeeft dat het niet (meer) uitmaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Manzara
vanaalten schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:37:
In de NT FAQ kan je ook een beetje zien hoe je met twee aderparen een verbinding kan maken:
NT FAQ

...maar ik mis wel wat uitleg: waarom kan je die kabel niet vervangen?
Dank je wel voor de info.. Een groot gedeelte van de kabel lag onder het laminaat. Jah, wie verzint zo iets, maar ok. Het was niet mijn idee. Ik heb het alsnog opgelost. 2 nieuwe utp kabels getrokken vanuit de meterkast, via de nieuwe plinten door naar de POE switch. En alles werkt weer zoals het zou moeten. Ben er nog wel een paar dagen mee zoet geweest. Heel de woonkamer moest even plek maken omdat vele plinten er af moesten.

Topic mag idd gesloten worden.
Pagina: 1