MBp 2009, clean install probleem met NTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:12
Mijn vraag
ik wil een clean install doen op een Macbook Pro uit 2009, tbv verkoop. Ik heb nu een stap uitgevoerd dat de SSD is gewist, en na reboot wil ik het laatste OSX (10.11 el Capitan) downloaden en installeren.

Helaas wordt het downloaden afgebroken. Het blijkt dat Apple de datum van de laptop controleert, is dit 2021 dan gaat het feest niet door.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook Pro mid 2009
OSX el Capitan

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De opstartschijf is schoongemaakt en OSX is verwijderd. Er staat op de MBp alleen programma's zoals terminal, schijfhulpprogramma e.d.

Via de terminal heb ik het volgende opgegeven:
code:
1
 date 0101010116

hierna is de datum aangepast en zou ik OSX 10.11 moeten kunnen downladen. Dit gaat mis, want er draait een NTP daemon die na reboot de juiste datum weer instelt. Het lukt mij niet om dit te omzeilen want dit systeem kent geen sudo commando.

ook met een ps -ef grep vind ik niets wat te herleiden is tot een NTPd

wat nu?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Huh? Wat een raar verhaal.
Anyway... probeer El Capitan los te downloaden en op een bootable USB stick te zetten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En mocht de datum methode wel lukken dan heb je verderop weer een probleem omdat je netwerk of de downloadserver dat niet accepteert.

Kortom, wat @Juup ook zegt: El Capitan downloaden, opstartbare stick maken en van daaruit macOS installeren. Dat zou moeten werken, mogelijk ook met de datummethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:13
ik had laatst hetzelfde met een 2009 Mac mini Bij mij werkte het door met een USB installer te werken, de datum aan te passen en de Wifi uit te zetten.
kan zo snel de tutorial die ik had niet vinden. Ik had gezocht op de error die de Mac geeft.

Edit: na even zoeken was het denk ik deze die ik gevolgd heb: https://discussions.apple.com/thread/250793420

[ Voor 20% gewijzigd door klokkert1 op 09-11-2021 09:39 . Reden: Link toegevoegd ]