Werklaptop en Game PC op één docking station aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warshade14
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo iedereen,

Net als zo'n beetje iedereen op de wereld ben ik ook al 2 jaar aan het thuiswerken.
Ik wil nu mijn thuiswerksetup iets verbeteren. Ik werk op dit moment veel op de laptop, maar wil eigenlijk gemakkelijk de hardware als muis en toetsenbord van mijn game PC kunnen gebruiken zodat ik gewoon één setup heb waarop ik werk.

Op mijn game setup staan nu 2 schermen, een muis en toetsenbord aangesloten.
Nu dacht ik aan een docking station voor de laptop, maar ik zie niet zo goed voor me hoe deze dan op de game PC aangesloten dient te worden. Of is een docking station daar niet voor?

Ik hoopte op iets waarbij ik zegmaar een kabel in de laptop doe, en dan direct de setup voor deze laptop kan gebruiken. En als ik het kabeltje eruit trek, ik weer gebruik kan maken van de game PC.

Ik hoop op iemand die mij wat meer informatie kan geven over hoe deze setup er in een ideale situatie uitziet, want ik kom weinig verder met de informatie die ik op het internet vind.

Groetjes en bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je zoekt is geen dockingstation, maar een KVM switch. Dan kun je beide systemen bekabeld aansluiten op 1 set monitor, muis en toetsenbord, en met een switch omzetten (kabels kun je dus zelfs aangesloten laten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik zelf een ugreen usb switch, dan kan je op een knopje drukken om te wisselen tussen je PC of laptop.

Ik heb mijn PC en laptop (uiteraard) via twee verschillende kabels aangesloten op mijn monitor, zodat het scherm automatisch kan wisselen naar de actieve bron of ik dat handmatig doe.

Wellicht is een kabel tussen scherm 1 en scherm 2 (daisychain) ook handig, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Aan de USB 3.0 switch hangen mijn toetsenbord, muis, webcam en headset.

[ Voor 16% gewijzigd door tdn135 op 08-11-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:59
KVM switch zoals @TERW_DAN al aangeeft.
Brakker alternatief is Symless' Synergy waarmee een computer een host is en de rest de hosts' toetsenbord en muis kan gebruiken. Hiermee moet je dus wel je monitoren handmatig not switchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 16:37
Herkenbare situatie.

Er zijn meerdere opties, zelf heb ik het opgelost door een USB switch en HDMI switch te gebruiken. Voor een paar tientjes ben je klaar met minimale inspanning.

Dit heb ik vervolgens simpelweg onder m'n bureau geplakt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW65iMkvupugZdJjAxhpyRqNMbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6EEbSk6OiJrCWfqV77ZU2cUy.jpg?f=user_large

Probleemloos switchen tussen werklaptop en privé desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warshade14
Bedankt iedereen,

Wat TDN aangeeft klinkt mij goed, denk dat dit de setup zal gaan worden.
Is precies wat ik nodig heb eigenlijk.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb het anders opgelost:
Ik heb mijn monitor aangesloten via DP op mijn werk computer en HDMI op mijn thuisPC.
Monitoren via daisychain aangesloten, maar mijn thuisPC heeft nu 1 monitor. Daar heb ik er geen 2 nodig.
Daarnaast is de monitor voorzien van USB hub en heb ik alles aangesloten op de monitor.
Ik prik dus even de USB kabel om en switch input op de monitor en alles werkt.

Dat is niet zo clean als een KVM, maar dat komt omdat mijn PC geen DP over USB-C ondersteunt, want dat zou nog makkelijker zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 09-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warshade14
Wat is een DP Hannibal? Duo Port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DisplayPort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warshade14
Oké duidelijk.
Denk dat ik de setup van Raek toch ook zie zitten.

Als ik namelijk de monitor wil daisy-chainen, dan heb ik geen poort op de monitoren meer over om de KVM switch op aan te sluiten.

Die HDMI switch + USB switch lijkt me dus een prima combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 16:37
Let wel op met een HDMI switch, ik gebruik slechts één los scherm, jij geeft aan dat je er twee gebruikt. De switch die ik linkte/gebruik heeft niet de optie om twee schermen op aan te sluiten.

Edit: Volgens mij kan dat met deze switch wel?

[ Voor 39% gewijzigd door Raek op 09-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 13:21
Ik kreeg van de zaak een docking station bij mijn laptop. Ik hoef enkel de usb c stekker te wisselen tussen mijn laptop en pc.

maar het aanschaffen van een docking station en eventuele usb c uitbreidingskaart voor de pc kost vele malen meer dan bovengenoemde optie.

Ik wilde het enkel noemen voor de volledigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
warshade14 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
Oké duidelijk.
Denk dat ik de setup van Raek toch ook zie zitten.

Als ik namelijk de monitor wil daisy-chainen, dan heb ik geen poort op de monitoren meer over om de KVM switch op aan te sluiten.

Die HDMI switch + USB switch lijkt me dus een prima combi.
Zou je eens kunnen posten welk type monitoren je hebt? Het zou het mooist zijn met daisychain, want dan heb je maar 1 kabel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warshade14
Raek schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:58:
Herkenbare situatie.

Er zijn meerdere opties, zelf heb ik het opgelost door een USB switch en HDMI switch te gebruiken. Voor een paar tientjes ben je klaar met minimale inspanning.

Dit heb ik vervolgens simpelweg onder m'n bureau geplakt;

[Afbeelding]

Probleemloos switchen tussen werklaptop en privé desktop.
Uiteindelijk voor deze optie gegaan. Werkt perfect én niet duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 22:31

siemenz

Koetje

warshade14 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:48:
[...]

Uiteindelijk voor deze optie gegaan. Werkt perfect én niet duur!
Even een kick op dit forum.

Betekent dit dat jij beide schermen via HDMI verbonden hebt? Waarom heb je niet de een via DP en de ander HDMI ?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Pagina: 1