Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-11-2021
Mijn vraag

Ik heb een relationeel artikelbestand met diverse gegevens. Elk artikel heeft 0 tot maximaal 14 symbolen (dit uit een range van ca 50 verschillende symbolen). Mijn probleem zit in de symbolen, zou die middels een keuzelijst willen opnemen. Nu lijkt het erop dat een keuzelijst niet overweg kan met OLE-objecten.

Het is de bedoeling dat ik een artikel met stamgevens invoer en daarbij behoren al dan niet symbolen. Iedere keer de symbolen opbouwen vanuit het OLE-object vergt te veel tijd. Mijns inziens zou ik een tabel moeten kunnen maken met alle symbolen om dan bij het artikel de symbolen uit de tabel te kiezen die ik nodig heb.

Heeft er iemand een idee om dit op te lossen?

Alvast dank

[ Voor 3% gewijzigd door lincked op 08-11-2021 20:00 . Reden: spellingsfout ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om wat voor symbolen gaat het?
En heel eerlijk: waarom is het volgens jou een goed idee om ze te gebruiken? Zomaar eens een opbouwend bedoelde kritische vraag: wie gaat die symbolen invoeren, en eenmaal ingevoerd, hoe ga je er op zoeken en wie moet dat dan doen? En maak je het jezelf niet veel te lastig? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lincked schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:58:
... Elk artikel heeft 0 tot maximaal 14 symbolen (dit uit een range van ca 50 verschillende symbolen)...
Geef die symbolen een nummer (1-50) en laat je applicatie een plaatje showen c:\plaatjes\1.bmp of c:\plaatjes\2.png

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
@ The Eagle: Volgens de wet moeten we bij het ompakken cq verpakken de artikelen voorzien van de juiste symbolen. Dus iedere keer dat we een order gereedmaken worden deze voorzien van etiketten met de juiste gegevens.

@ Brahhiewahiewa: Dan moet een een separaat overzicht hebben met welk nr welk symbool is. Dus een korte omschrijving is handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

lincked schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:
@ Brahhiewahiewa: Dan moet een een separaat overzicht hebben met welk nr welk symbool is. Dus een korte omschrijving is handiger.
Dus heb je en symbolentabel bv [id|Description|Notes] en dan sla je ze op onder 'symbols\id.jpg of je hebt eeen tabel als [id|description|notes|Imagepath].

[ Voor 24% gewijzigd door Lustucru op 09-11-2021 10:55 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

lincked schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:
...
Dat is aan jou, om dat in je applicatie in te bakken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

lincked schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:56:@ Brahhiewahiewa: Dan moet een een separaat overzicht hebben met welk nr welk symbool is. Dus een korte omschrijving is handiger.
Integendeel. Een korte tekstuele beschrijving is makkelijker leesbaar, makkelijker vindbaar, makkelijker in onderhoud, etc etc. Zou ik dus niet doen.

Of is het bv. huiswerk waarom het zo moet?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
F_J_K schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:06:
[...]

Integendeel. Een korte tekstuele beschrijving is makkelijker leesbaar, makkelijker vindbaar, makkelijker in onderhoud, etc etc. Zou ik dus niet doen.

Of is het bv. huiswerk waarom het zo moet?
Nee het is geen huiswerk en een korte beschrijving is idd makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

lincked schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:19:
[...]

Nee het is geen huiswerk en een korte beschrijving is idd makkelijker.
Je werkt toch met een database?
Dan maak je ook een tabelletje: 1.txt = "explosie gevaar" 2.txt = "giftig" 3.txt = "radio actief" etc.
Laat in de applikatie de korte beschrijving zien en stuur het overeenkomende plaatje naar de printer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:59

Klippy

Still Game

Om die mappings makkelijker te maken zou je misschien ook letters/cijfers en een symbolen font kunnen gebruiken.
Dat font kan je waarschijnlijk wel gewoon in je keuzelijst kunnen opnemen.
Of meerdere dropdowns in een ander font.

Geen idee wat je precies voor symbolen zoekt, maar er zijn er veel te vinden, eerste voorbeeld https://www.1001freefonts.com/hazard-signs.font

Je zou zelfs meerdere fonts tot één kunnen combineren (https://www.glyphrstudio.com).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:22:
[...]

Je werkt toch met een database?
Dan maak je ook een tabelletje: 1.txt = "explosie gevaar" 2.txt = "giftig" 3.txt = "radio actief" etc.
Laat in de applikatie de korte beschrijving zien en stuur het overeenkomende plaatje naar de printer
Hij gebruikt access, dus geen database. Een gemiddeld dbms snapt dit soort dingen gewoon en biedt de mogelijkheid om al die plaatjes gewoon in een tabel op te slaan. Access niet, dus moet je dus met een symbooltabel gaan werken waarbij je naar bepaalde bestanden linkt. Daarnaast een tabel waarbij je artikel ID aan symbool koppelt met een regel voor iedere geldige combinatie. Dat dat de front-end onnodig lastig maakt is inherent; de logica om de vertaling te maken moet ergens zitten.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je geen duizenden artikelen hebt waar je de symbolen voor bij moet houden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
The Eagle schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:35:
[...]

Hij gebruikt access, dus geen database. Een gemiddeld dbms snapt dit soort dingen gewoon en biedt de mogelijkheid om al die plaatjes gewoon in een tabel op te slaan. Access niet, dus moet je dus met een symbooltabel gaan werken waarbij je naar bepaalde bestanden linkt. Daarnaast een tabel waarbij je artikel ID aan symbool koppelt met een regel voor iedere geldige combinatie. Dat dat de front-end onnodig lastig maakt is inherent; de logica om de vertaling te maken moet ergens zitten.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je geen duizenden artikelen hebt waar je de symbolen voor bij moet houden.
Het zijn er voorlopig idd nog geen duizenden, maar meer dan 500 zeker. Het fijne daarnaast is dat het per artikel van 0 tot ca 26 symbolen kan gaan. Was het maar waar dat ik en dbms kon gebruiken, maar zoals gewoonlijk mag het amper iets kosten en moet het met de beschikbare middelen die ons beschikbaar staan. :)

Microsoft maakt het ons niet gemakkelijker, tot aan Access 2013 was het gewoon zonder problemen mogelijk. Daarnaast wil ik zo dicht mogelijk bij de standaard functies van MS blijven, zodat ook iemand anders logischerwijs een aanpassing kan maken als ik er niet meer werk.

[ Voor 11% gewijzigd door lincked op 15-11-2021 20:14 . Reden: aanvulling op de tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
Klippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:53:
Om die mappings makkelijker te maken zou je misschien ook letters/cijfers en een symbolen font kunnen gebruiken.
Dat font kan je waarschijnlijk wel gewoon in je keuzelijst kunnen opnemen.
Of meerdere dropdowns in een ander font.

Geen idee wat je precies voor symbolen zoekt, maar er zijn er veel te vinden, eerste voorbeeld https://www.1001freefonts.com/hazard-signs.font

Je zou zelfs meerdere fonts tot één kunnen combineren (https://www.glyphrstudio.com).
De symbolen heb ik al, het zijn vnl. medische verpakkingssymbolen. Iemand heeft iets in Excel gemaakt, maar dat loopt nu tegen zijn capaciteiten aan, en door de hoeveelheid gegevens die Excel moet verwerken bij een aanpassing laten de macro's wel eens een steekje vallen en is het resultaat niet zoals ingevoerd. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

The Eagle schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:35:
[...]

Hij gebruikt access, dus geen database.
8)7 Wikipedia (en ik) zijn het niet met je eens:
Microsoft Access is a database management system (DBMS) from Microsoft
. Natuurlijk moet je Access niet inzetten zoals je SQLserver in zou zetten en v.v.
Een gemiddeld dbms snapt dit soort dingen gewoon en biedt de mogelijkheid om al die plaatjes gewoon in een tabel op te slaan. Access niet,
Access ook. Wat heeft het voor zin om als iemand vraagt hoe hij met de trein van Maastricht naar Groningen komt te roepen dat de trein geen vervoermiddel is omdat jij gewend bent in een audi rond te crossen?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

lincked schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:10:
[...]
Microsoft maakt het ons niet gemakkelijker, tot aan Access 2013 was het gewoon zonder problemen mogelijk...
Moet ik hier uit begrijpen dat je code hebt die onder MSAccess 2013 werkt, en onder MSAccess 2016 niet meer?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:13:
[...]

Moet ik hier uit begrijpen dat je code hebt die onder MSAccess 2013 werkt, en onder MSAccess 2016 niet meer?
Helaas heb ik voor deze geen code die onder MSAccess 2013 werkt. Met wat onderzoek weet ik dat het tot 2013 mogelijk was en ik heb het in het verleden ook gebruikt, zonder extra code toe te voegen en gewoon "basic" MS Access te gebruiken. Sinds Access 2016 heeft MS de boel omgegooit en is het niet 1,2,3 meer mogelijk om het gewenst te bereiken.

Zoals aangegeven staat het geheel nu in Excel en loopt dat tegen de capaciteiten van Excel aan, waardoor het onbetrouwbaar wordt. De ene keer werkt de update macro perfect en de volgende keer slaat hij niet alles op of in een andere volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lincked
Lustucru schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:59:
[...]

8)7 Wikipedia (en ik) zijn het niet met je eens:

[...]
. Natuurlijk moet je Access niet inzetten zoals je SQLserver in zou zetten en v.v.

[...]

Access ook. Wat heeft het voor zin om als iemand vraagt hoe hij met de trein van Maastricht naar Groningen komt te roepen dat de trein geen vervoermiddel is omdat jij gewend bent in een audi rond te crossen?
Opslaan van een plaatje gaat nog wel, ze daarna uit de database halen te displayen en af te drukken is nu met Access 2016 een heel ander verhaal. Tot 2013 was het heel simpel het gewenste te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

lincked schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:03:
[...]

Opslaan van een plaatje gaat nog wel, ze daarna uit de database halen te displayen en af te drukken is nu met Access 2016 een heel ander verhaal. Tot 2013 was het heel simpel het gewenste te bereiken.
Dat is een heel bijzondere stelling. Er zijn soms wat hickups als je van 2013 naar 2016 gaat, maar een access-db die je maakte in 2013 draait in regel probleemloos onder 2016.

Anyway, je hebt drie mogelijkheden om images te verwerken in een accesdb, en daarin verschilt 2016 niet van 2013: als ole-object, als gegevensveld en als pad naar een extern bestand.

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 16-11-2021 22:50 ]

Pagina: 1