Toon posts:

Is dit normaal? Samsung QLED banden op scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• frederikp
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-11-2021
Dag allemaal,

Ik heb een nieuwe QLED tv sinds kort. Soms zijn er echter donkere stroken op het scherm te zien (zie foto). Is dit normaal?

Het is een Samsung QE65Q60A - 65 inch - 4K QLED - 2021

Alvast bedankt,
Frederik

Alle reacties

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het lijken wel de dimming stroken? Maar daarbij zou je verwachten dat je ook horizontaal wat zou zien.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ja, dat heet dirty screen effect. typisch LCD-techniek.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Farabi schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:17:
ja, dat heet dirty screen effect. typisch LCD-techniek.
Zeker bij de wat goedkopere tv-prijsklasses kan je dit verwachten inderdaad. De versie die jij hebt is gewoon een budgetlijn.

[Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 08-11-2021 17:28]

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals al gezegd een uniformiteitsprobleem en in meer of minder mate een eigenschap van tv's. Het vormt zich bij het productieproces of vervoer van het paneel, de backlight en de tv. In theorie hebben duurdere tv's met local dimming er minder last van, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Bij grotere panelen en egale (donkere) vlakken valt het meer op. Het blijft een loterij en als je er bij normale content last van hebt is retourneren/vervangen de enige oplossing.
https://www.rtings.com/tv...y-dirty-screen-effect-dse
You may notice uniformity issues when the edges are darker or if the center of the screen looks dirty, known as the dirty screen effect. it’s entirely down to the panel you get. If you find yourself with uniformity that you can't live with, you should exchange your TV for a different unit, or even a different model.

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-12 13:41
Ik zou hem terugsturen en een andere kopen. Als ik de prijs vergelijk in de pricewatch, lijkt mij deze 65" OLED voor 999 € pricewatch: LG OLED65A16LA Zwart een veel betere deal.

const { signature } = await fetchProfile()

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-12 20:00

Major_ton

Shoot!

frederikp schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:58:
Dag allemaal,

Ik heb een nieuwe QLED tv sinds kort. Soms zijn er echter donkere stroken op het scherm te zien (zie foto). Is dit normaal?

Het is een Samsung QE65Q60A - 65 inch - 4K QLED - 2021

Alvast bedankt,
Frederik[Afbeelding]
Zie je het alleen bij dit soort 'menu' beelden of ook door gewone content heen? Veel LCD TV's hebben last van een vorm van dirty screen effect als er een menu wordt weergegeven. De TV herkent dit niet als reguliere content en de Local Dimming blijft dan uit. Hier hebben Sony TV's met name zichtbaar 'last' van.

Als deze verticale strepen permanent zichtbaar zijn, dan zou ik morgenochtend meteen contact opnemen met je dealer. Dit hoort namelijk niet, ongeacht de prijsklasse.

Don't feel bad for the suicidal cat. | HiFi Set 1: Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL HDI-3600 | HiFi Set 2: PC - Topping D10s - Wadia 151 PowerDAC - Tannoy S6LCR | LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ziet er wel heel netjes uit voor 'DSE', al kan het wel een extreme vorm van vertical banding zijn. Dit model is een edge-lit model en heeft helemaal geen local dimming dus dat laatste zou het al niet kunnen zijn ...

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:47
Ik heb even wat rondgesurft om te kijken wat de gewone uniformiteit van dit scherm is en vond:

https://i.rtings.com/asse.../gray-5-percent-large.jpg
https://i.rtings.com/asse...0-q60a-qled/dse-large.jpg
https://preview.redd.it/p...58f52350282f6fe7ea37c8c62
https://preview.redd.it/1...10e60541415a5d200b12cd1fd
https://preview.redd.it/u...13cdacc430f414434b06a9271

... geen één van de voorbeelden toont de verticale grijze strepen die op de foto wordt getoond, doch al deze voorbeelden tonen een vrij belabberde uniformiteit. Ga je verhaal halen, dan kun je dus wellicht een ander exemplaar krijgen waarbij de strepen minder opzichtig zichtbaar zijn, maar je zult nog steeds een exemplaar krijgen met belabberde uniformiteit.

Ik zou dan ook adviseren om hem terug te sturen en niet voor een nieuw model van hetzelfde type om te ruilen. Niet iedereen stoort zich aan uniformiteitsproblemen, maar als je je er wel aan stoort dan is dit niet de televisie die je wilt hebben.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@frederikp Topic verplaatst naar Televisies & Beamers.

• frederikp
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-11-2021
Bedankt allen! ik hoor even of ik een nieuwe kan krijgen. Strepen zijn idd vooral zichtbaar bij donkere beelden, dus ook bij donkere films, content. Ik ga achter een nieuwe vragen!

Groetjes,
Frederik

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-12 07:39
frederikp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:44:
Bedankt allen! ik hoor even of ik een nieuwe kan krijgen. Strepen zijn idd vooral zichtbaar bij donkere beelden, dus ook bij donkere films, content. Ik ga achter een nieuwe vragen!

Groetjes,
Frederik
Als je de TV recentelijk hebt aangeschaft en je hebt de complete verpakking nog, kan je kijken of je hem nog kan retourneren zonder opgaaf van reden binnen het retourrecht (WKOA).

[Voor 6% gewijzigd door Dionysiou op 10-11-2021 14:57]

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee