Luidsprekers en Bluetooth-audio simultaan werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_Bm
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-04-2022
Hallo

Enkele weken geleden heb ik een Bluetooth-hoofdtelefoon gekocht (Bose NC 700). Die gebruik ik voornamelijk in combinatie met mijn Windows 10-PC (die daarvoor een Bluetooth-dongle gekregen heeft). Ging tot vandaag prima. Ik koppelde de hoofdtelefoon aan de PC en die kon ik dan gebruiken in combinatie met de lijnuitgang, waarop een Sennheiser RS 120 zit (een draadloze koptelefoon met FM-signaaloverdracht).

Vandaag: groot raadsel. Geen geluid uit de Sennheiser. Na wat proberen blijkt het volgende. Plots moet ik handmatig schakelen tussen lijnuitgang of Bluetooth. (Taakbalk: Sounds -> Playback en dan kiezen wat ik als 'Default Device' wil.)

Google levert variaties op van wat telkens dezelfde suggestie is: Sounds -> Recording -> ga prutsen met 'Stereo Mix'. Probleem: ik zie daar geen Stereo Mix, ook niet wanneer ik (zoals wordt aanbevolen) 'Show Disabled Devices' aanvink (enfin, het stond al aangevinkt). Bovendien wordt bij die oplossing meteen al gewaarschuwd voor verminderde geluidskwaliteit en verdere vertraging van het signaal, en daar zit ik niet op te wachten.

Er zijn verder nog wat suggesties die inhouden dat je gaat zitten klooien met bijkomende programmaatjes die je dan telkens zou moeten opstarten, maar dat is natuurlijk allemaal niet de bedoeling. Ik wil gewoon wat ik had: ene koptelefoon neerleggen, andere opzetten en gewoon verder luisteren zonder bijkomende handelingen.

Ik ben gaan kijken in de Device Manager. Daar staat:
AMD High Definition Audio Device
Bose NC 700 HP Hands-Free AG Audio
Bose NC 700 HP Stereo
High Definition Audio Device
Van al deze dingen beweert Windows dat de meest geschikte driver geïnstalleerd is.

Ik sta ervan te kijken dat op zoveel plekken ingewikkelde verhalen verteld worden. Bij mij ging het tot nu toe prima om het geluid via twee kanalen tegelijkertijd uit te voeren, zonder dat ik er iets speciaals voor gedaan had.

Overigens, die Bluetooth-verbinding is zeer matig. Gaat net als ik aan de computer zit (afstand een halve meter) maar als ik in de zetel zit (afstand twee meter) valt de verbinding geregeld weg. Waarom je er bij een koptelefoon van 240 euro (en een oorspronkelijke adviesprijs van 400) niet voor kan kiezen om te werken met het veel betrouwbaardere FM... vraagteken. Enfin, heb 'm voor de noise cancelling, en dat werkt aardig.

Dus, iemand een idee? Tips worden dankbaar gelezen!