BSOD hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 10:10
Hallo,
Ik krijg tijdens het gamen en regulier desktop gebruik ontzettend veel BSOD's en ben ten einde raad.
Na al het een en ander te hebben getest heb ik een manier gevonden waarmee ik een BSOD consequent kan opwekken:
CMD (admin): fsutil file createnew test.bin 107374182400
Dit creëert een bestand van 100gb. Als ik deze vervolgens copy/paste keldert de snelheid naar ongeveer 200MB/s (op een nvme ssd!). Kopieer ik dat bestand tegelijkertijd nog een keer, dan hangt de pc na ongeveer 10 seconden. Ik krijg dan heel kort een BSOD waarna het scherm op zwart springt.

Wat heb ik zelf al gedaan:
- Prime95: 60m gedraaid: geen crash tijdens test, wel tijdens bovenstaande proces
- Furmark: idem
- Prime95+Furmark tegelijkertijd: idem
- SSD vervangen voor M2 SSD + schone W11 install: crashes
- Memtest86, 8 passes: 0 errors.
- Windows memory diagnostic tool: freeze op 21%. Na 24 uur pc maar uitgezet. 1 reepje RAM (in plaats van 4): crashes. Ander reepje RAM ook.
- andere GPU: crashes
- temps tijdens gamen: uitstekend (CPU, GPU, RAM) maar crashes
- BIOS update, CPU game OC en A-XMP uitgezet: crashes
- PSU vervangen: crashes

specs:
CPU: AMD 5800x
RAM: Corsair 4 x 8 gb
GPU: Gigabyte 3080ti
mobo: MSI MAG B550 Tomahawk
opslag: Samsung 970 evo plus (nvme)

Mijn voorzichtige aannames zijn dat:
- RAM in orde is, of ze zouden alle 4 faulty moeten zijn wat me sterk lijkt.
- GPU in orde
- opslag in orde
- PSU in orde

onbekend: CPU of MOBO
Hebben jullie suggesties hoe verder te troubleshooten? Zowel mobo als cpu hebben nog garantie maar ik durf nu niet te zeggen welk van de twee aan het sterven is.

Edit: pc boot nu helemaal niet meer en op het mobo brand het cpu lampje wat aangeeft dat ie fckd is. RMA inmiddels opgestart.

[ Voor 97% gewijzigd door stimpyMGS op 08-11-2021 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat voor errorcode meldt de BSOD? Anders even filmen, en terugkijken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
AW_Bos schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 01:22:
Wat voor errorcode meldt de BSOD? Anders even filmen, en terugkijken.
Ik had idd een filmpje moeten maken. Enige wat ik me herinner is dat het een whea error was. Ik kan het nu niet meer reproduceren. Ik lees online dat ryzen 7 erg picky is qua ram en dat het stabieler gemaakt kan worden door - voor mij obscure - voltages en clocks te veranderen maar daar ga ik me niet aan begeven. Daar mis ik gewoon de kennis voor wat resulteert in het aanpassen van waardes waarvan ik niet weet wat ze betekenen. RMA's zouden volgens diezelde fora ook effectief blijken. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
WHEA errors zijn bijna altijd hardware foutmeldingen/defecten.

Deze kan je in je logging terugvinden (Logboeken).

En waarom heb je Windows 11 geinstalleerd? Windows 11 is nog best buggy en zeker nog niet klaar voor regulier gebruik. Ik zou je adviseren om lekker Windows 10 21H1 (en straks 21H2) te installeren en te gebruiken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
Wylana schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:34:
WHEA errors zijn bijna altijd hardware foutmeldingen/defecten.

Deze kan je in je logging terugvinden (Logboeken).

En waarom heb je Windows 11 geinstalleerd? Windows 11 is nog best buggy en zeker nog niet klaar voor regulier gebruik. Ik zou je adviseren om lekker Windows 10 21H1 (en straks 21H2) te installeren en te gebruiken.
Goed punt, vergeten te melden: de problemen had ik ook in W10. Heb vanwege de opslag upgrade W11 geïnstalleerd.