Keuze offerte nieuwe c.v. ketel

Pagina: 1
Acties:

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
Hoi luitjes,

Nadat dit gebeurde: Nefit Ecomline HR, wel warm water geen C.V.
Lijkt er nu een ander probleem te zijn met het ouwe beestje, dat maakt dat we besloten hebben om deze cv ketel te vervangen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:52
Ik zou een Intergas Xtreme 36 als ketel nemen, deze komt volgens de consumentenbond als beste uit de test.

De ketel kost kaal ongeveer €1200,- met inbouw en alles kom je ongeveer uit op €1900,- a 2100,-.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
Hmm jah, die Extreme is vooral beter in efficiency op tapwater, kan een overweging zijn.
Kom ik met de HRE 36/30 nog evt in problemen met de ondergrens qua vermogen bij mijn verbruik of speelt dat niet zo ?
We stoken hier eigenlijk alleen beneden en de badkamer loopt mee (geen raam, dus wel stoken en afvoerne om vocht binnen de perken te houden).

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08-2025
De laaglast van beide intergassen is vrijwel hetzelfde; qua verwarming-gedrag zul je dus niet echt iets merken tussen die ketels.

Qua warmwater is de 36/30 uiteraard sterker, maar de vraag is of je zoveel vermogen wel 'kwijt' kan. Als je met je huidige Nefit prima uit komt qua douchen, dan koop je dus overkill, hoewel dat verder geen nadeel is.

Wat ik belangrijker vind: je zegt dat je huidige ketel een tapvat heeft. Bedoel je ingebouwd tapvat? Die wordt dus te allen tijden door de ketel warm gehouden, wat er voor zorgt dat je altijd instant warm-water hebt. Als het vaatje kouder wordt gaat het toestel pas stoken.

Dit is een stuk comfort dat je inlevert als je naar een vd 2 voorstellen gaat.

Persoonlijk zou ik mij daar nooit aan storen, maar je moet er wel van bewust zijn ;). Als je bijvoorbeeld warmwater in de keuken gebruikt dat direct vanuit de ketel komt, is het wel merkbaar en mogelijk vervelend.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
WeetIkHetNou schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:58:
De laaglast van beide intergassen is vrijwel hetzelfde; qua verwarming-gedrag zul je dus niet echt iets merken tussen die ketels.

Qua warmwater is de 36/30 uiteraard sterker, maar de vraag is of je zoveel vermogen wel 'kwijt' kan. Als je met je huidige Nefit prima uit komt qua douchen, dan koop je dus overkill, hoewel dat verder geen nadeel is.

Wat ik belangrijker vind: je zegt dat je huidige ketel een tapvat heeft. Bedoel je ingebouwd tapvat? Die wordt dus te allen tijden door de ketel warm gehouden, wat er voor zorgt dat je altijd instant warm-water hebt. Als het vaatje kouder wordt gaat het toestel pas stoken.

Dit is een stuk comfort dat je inlevert als je naar een vd 2 voorstellen gaat.

Persoonlijk zou ik mij daar nooit aan storen, maar je moet er wel van bewust zijn ;). Als je bijvoorbeeld warmwater in de keuken gebruikt dat direct vanuit de ketel komt, is het wel merkbaar en mogelijk vervelend.
Ja dat klopt, een ingebouwd tapvat/warmwater reservoir, geen idee hoe groot exact maar je kunt er minuten op douchen.
In ieder geval fijn om te weten dat er dus geen problemen met laaglast zijn te verwachten.

Ik vind dit altijd rot onderwerpen om over te moeten beslissen, vind het maar een bak geld voor een basis behoefte.

Nog ff contact gehad met bedrijf 1: zij vonden de 36/30 overkill en de 28/24 zou ruim moeten voldoen aan mijn stookbehoefte.

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 09-11-2021 09:34 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Een grotere ketel is nagenoeg altijd duurder in verbruik, maar dat is iets waar het installatiebedrijf geen last van heeft. Als je met bedrijf2 in zee gaat, vraag dan dat ze de lichtere ketel plaatsen.
Bij mij stonden ze ook op de stoep met een zwaardere ketel, die mochten ze meteen weer in hun busje laden; en in de middagpauze de lichtere ophalen. Je betaalt een keer de ketel, maar maandelijks het verbruik hé.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
naftebakje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:08:
Een grotere ketel is nagenoeg altijd duurder in verbruik, maar dat is iets waar het installatiebedrijf geen last van heeft. Als je met bedrijf2 in zee gaat, vraag dan dat ze de lichtere ketel plaatsen.
Bij mij stonden ze ook op de stoep met een zwaardere ketel, die mochten ze meteen weer in hun busje laden; en in de middagpauze de lichtere ophalen. Je betaalt een keer de ketel, maar maandelijks het verbruik hé.
Ja en Nee
Als de zwaardere ketel verder terug kan moduleren dan de lichte ketel dan is met het verwarmen van het huis de zwaardere ketel zuiniger.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-01 10:43
Goed opletten dat er niet wellicht een contract verplicht af te nemen is, zijn wat onderhoudspartijen die dat standaard doen, als je dat niet afsluit zijn ze plotseling juist stukken duurder.
Mist goed onderhouden zijn beide ketels prima.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je kiest een ketel op basis van je tapwaterwensen. De vraag is dus wat voor douche heb je (of zou je willen) en wil je meerdere dingen tegelijk kunnen (bijv douchen en bad vol laten lopen).

De standaard in Nederland (9 liter/min) douche is klasse CW4 en ligt rond de 24 kW. De 30/36 variant is CW5 en gebruik je bij aanvullende comfortwensen (regendouche etc).

De prijs tussen de twee varianten zou eigenlijk niet mogen verschillen, dus kijk even goed wat je qua extra's krijgt. Wordt je expansievat vervangen (zou wel moeten)? Krijg je een vuilafscheider (zeer aanbevolen)?

Ik vindt 2350 wel wat aan de hoge kant. 2100 euro (zonder verdere abonnement) zou de dag van vandaag richtprijs moeten zijn, maar zoals gezegd, hangt wel van de opties af.

Ik heb dit jaar een CW3 ketel laten installeren, met expansievat, slimme thermostaat, nieuwe rookgasafvoer en luchttoevoer en vuilafscheider. Ik was 1900 euro kwijt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
D-dark schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:40:
[...]

Ja en Nee
Als de zwaardere ketel verder terug kan moduleren dan de lichte ketel dan is met het verwarmen van het huis de zwaardere ketel zuiniger.
In de praktijk kan een grotere ketel minder ver terug moduleren. Bij de Xtreme is het minimum vermogen voor alle ketels gelijk op papier, in de praktijk moet Intergas eerst de laatste software komen flashen. Met de juiste software kan een Xtreme36 lager moduleren dan een HRE 28/24A.

Zwaardere ketel heeft een grotere wisselaar waardoor het rendement op hooglast toeneemt. Op laaglast werkt het juist tegen (en douchen met een spaardouche is ook laaglast zodra het water warm is).

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1