Knipperende GU10 leds Gledopto icm HUE

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 13:23
Beste Tweakers,

Ik wil onder de carport de huidige GU10 ledlampen, 6 stuks, vervangen door GU10 ledlampen van Gledopto welke compatible zijn met HUE. De huidige ledlampen worden bediend middels een dimmer. Nu wil het geval, als ik de 6e en laatste Gledopto lamp plaats alle 6 de ledlampen beginnen de knipperen. Verwijder ik 1 Gledopto ledlamp en vervang deze weer voor een "oude" GU10 ledlamp dan branden ze allemaal continu en zijn de 5 Gledopto lampen te bedienen via de HUE app. Kan iemand mij uit de droom helpen waardoor de 6 ledlampen van Gledopto beginnen ze knipperen en als er een "normale"ledlamp bij gestoken wordt dit geknipper voorbij is?

Wat ik eigenlijk ook zou willen is de dimmer vervangen voor een stopcontact. Dat heb ik vandaag al geprobeerd, met het idee dat de spots permanent gevoed worden door stroom en dan middels de HUE app de lampen kan bedienen. Echter, er stond wel stroom op het stopcontact maar de ledlampen gingen niet branden. Dus de dimmer maar weer terug geplaatst. :'(

Beste antwoord (via Thunderflash op 12-11-2021 15:19)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een blauwe draad hebt kan je wel een stopcontact plaatsen. Maar alleen een ongeaarde. Plaats dus ook echt een ongeaard stopcontact en sluit hier dus ook alleen ongeaarde apparaten op aan. Denk je dat wel te willen doen moet je op zoek naar de volgende lasdoos om daar PE (= randaarde) vandaan te halen.

Qua aansluiten gaat blauw dus op N van het stopcontact en zowel zwart als bruin op de L (zijn dus doorgelust). Meeste schakelmateriaal heeft steeds dubbele aansluitingen. Zo niet, dan met een lasklem achter het stopcontact met bruin, zwart en een bruin naar het stopcontact.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
De dimmer is waarschijnlijk het antwoord, eerst deze verwijderen en een lasklem er tussen zodat de lampen continue aan staan. Dan pas lampen vervangen. Zit er niet nog ergens een voeding of regelaar tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
Er zit een wisselschakelaar naast de dimmer. Een bruine draad en zwarte draad komen tbv de dimmer komen vanuit de wisselschakelaar. Daar zit volgens mij het probleem niet, omdat ik de dimmer al kort heb verwisseld voor een stopcontact en daar stond continu stroom op. Voor zover ik weet zit er geen extra voeding of regelaar tussen.

Mijn vraag op jouw evt. mogelijke oplossing mbt de lasklem is. Op welke draden sluit ik de lasklem dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dimmer + smart verlichting is inderdaad vragen om problemen. Ook kan je een dimmer niet vervangen door een stopcontact. Voor een stopcontact heb je een heb je namelijk een N (blauwe) draad nodig (en zeker als het buiten is een PE (geel/groene) draad)). Deze heb je niet. Dus de dimmer vervangen door een schakelaar of gewoon doorlussen (= de zwarte en bruine draad van de dimmer samen in een lasklem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
Ik heb de dimmer uit de muur gehaald. Dan zie ik dat er ook nog een blauwe draad ligt. Is er ook een mogelijkheid dat ik Mvg de blauwe, bruine en zwarte draad een stopcontact kan inbouwen die gelijktijdig de ledspots voorziet van stroom? Zie bijgevoegde foto.

Indien er geen stopcontact mogelijkheid is mbv de aanwezige draden, dan verbind ik de bruine met de zwarte draad in een lasklem en plaats een afdekplaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAzeTFTemrJZXpf-LXzNr_YEACA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzaVJxU4b0qyNVMxxJlxJAYw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je een blauwe draad hebt kan je wel een stopcontact plaatsen. Maar alleen een ongeaarde. Plaats dus ook echt een ongeaard stopcontact en sluit hier dus ook alleen ongeaarde apparaten op aan. Denk je dat wel te willen doen moet je op zoek naar de volgende lasdoos om daar PE (= randaarde) vandaan te halen.

Qua aansluiten gaat blauw dus op N van het stopcontact en zowel zwart als bruin op de L (zijn dus doorgelust). Meeste schakelmateriaal heeft steeds dubbele aansluitingen. Zo niet, dan met een lasklem achter het stopcontact met bruin, zwart en een bruin naar het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
Dank voor alle info die ik heb gekregen. Dimmer vervangen voor een stopcontact en nu permanente stroom op de smart led-lampen van Gledopto onder de carport. Op naar het volgende project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
Op dit topic mag een slotje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Doen je lampen het nu wel goed? Just checking.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thunderflash
Ja de lampen werken goed.
Pagina: 1