Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op 1 fase ivm einde salderingsregeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paoo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-06-2024
Binnenkort laat ik 12 zonnepanelen (Suntech V Mini 405) met Enphase IQ7+ op mijn platte dak plaatsen. Ik heb 3 fase systeem. Bij 12 zonnepanelen is aansluiting ook op 1 fase mogelijk.
Na 2022 verdwijnt de salderingsregeling stapsgewijs. Nu bedenk ik dat het wellicht slim is om de zonnepanelen op 1 fase aan te sluiten, te weten de zwaarst belaste (wasmachine, wasdroger, vaatwasser). Gewoon op die fase bijplaatsen in meterkast. Als ik dan overdag (af)was en droog, dan profiteer ik toch het meest van weggevallen salderingsregeling? Of maak ik een denkfout?

Beste antwoord (via Paoo op 11-11-2021 12:14)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:53
En doordat de stroom verdeeld wordt over 3 fases, is ook de spanningsval over de kabel kleiner. De kans dat het systeem uitvalt doordat de spanning te hoog wordt is daarmee een stuk kleiner (als de netspanning+spanningsval groter wordt dan 253V schakelt de omvormer uit)

Zeker bij 20m zou ik 3 fase pakken met minimaal 4mm2, maar bij voorkeur nog een stapje dikker.

En waarom wil je micro-omvormers? Heb je last van schaduw, want anders maakt het je systeem alleen maar duurder zonder dat het veel oplevert.

[removed]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De slimme meter saldeert over de fases dus maakt niks uit.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
3 fasen meters salderen intern over de fases alvorens iets te registreren.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk heeft het afschaffen van de salderingsregeling niets met je percentage eigengebruik te maken voor verrekeningsdoeleinden

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Paoo
Dank voor snelle reactie. Conclusie is dat aansluiten op 1 fase het simpelst is (dunnere kabel), maar dat dat geen effect heeft op verrekening teruglevering.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou 3x 4 mm2 gebruiken ipv 3x 2,5 mm2 als je op 1-fase blijft met de omvormers.
Hoelang is de afstand tussen micro omvormers en meterkast?

Als je netspanning al hoog is, kunnen de micro omvormers 1 voor 1 uitvallen.
Met een dikkere diameter voorkom je dat je teveel spanningsverhoging moet creeeren bij de omvormers vanwege de weerstand van de kabel.

Persoonlijk zou ik het gewoon verdelen over de 3 fases. (dan wordt het maar wat duurder met een ander qrelay) Handleiding

Als je uberhaupt al micro omvormers nodig hebt?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2021 15:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Het salderen verdwijnt niet stapsgewijs na 2022, daar is geen enkele zekerheid over. Het plan om de salderingsregeling af te bouwen is in februari dit jaar controversieel verklaart en zal dus opnieuw bekeken moeten worden door de nieuwe regering.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De fase-verdeling zou ongeveer gelijk moeten zijn.

• Paoo
AUijtdehaag schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:56:
Ik zou 3x 4 mm2 gebruiken ipv 3x 2,5 mm2 als je op 1-fase blijft met de omvormers.
Hoelang is de afstand tussen micro omvormers en meterkast?

Als je netspanning al hoog is, kunnen de micro omvormers 1 voor 1 uitvallen.
Met een dikkere diameter voorkom je dat je teveel spanningsverhoging moet creeeren bij de omvormers vanwege de weerstand van de kabel.

Persoonlijk zou ik het gewoon verdelen over de 3 fases. (dan wordt het maar wat duurder met een ander qrelay) Handleiding

Als je uberhaupt al micro omvormers nodig hebt?
Afstand meterkast tot micro-omvormers is circa 20 meter. Dan 3x4mm2 gebruiken?

Wat s precies het voordeel van verdelen over 3 fases ipv van 1 fase?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou ik bij die afstand wel overwegen ja.

Voordeel van 3-fase is de gelijke belasting op het net en minder verliezen. Eerste doordat in grote lijnen er alleen geregeld kan worden op alle drie de fases, uitschieters zijn dan lastig te regelen. En voor met 3-fase heb je maar 3 draden nodig tegenover 6 draden als je over 3x een 1-fase aansluiting hetzelfde vermogen moet doen. Verliezen door de helft dus.

Acties:
  • Beste antwoord

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:53
En doordat de stroom verdeeld wordt over 3 fases, is ook de spanningsval over de kabel kleiner. De kans dat het systeem uitvalt doordat de spanning te hoog wordt is daarmee een stuk kleiner (als de netspanning+spanningsval groter wordt dan 253V schakelt de omvormer uit)

Zeker bij 20m zou ik 3 fase pakken met minimaal 4mm2, maar bij voorkeur nog een stapje dikker.

En waarom wil je micro-omvormers? Heb je last van schaduw, want anders maakt het je systeem alleen maar duurder zonder dat het veel oplevert.

[removed]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
De vraag of micro-omvormers nodig zijn is een belangrijke. Het maakt het systeem in veel gevallen onnodig duur met geen enkele winst qua opbrengst. Ik heb wel voor micro's gekozen vanwege 3 losse kleine dakvlakken, maar als het dak simpeler is dan zou ik voor string omvormer kiezen.

En om een mythe de wereld uit te helpen, vaak helpen optimizers en micro's NIET met schaduw. Als het harde schaduw is, zoals van een dakkapel, een pijpje, etc. dan schakelen de bypass diodes in de panelen netjes de aangetaste delen uit. Deze delen leveren ook met micro's géén (amper) stroom. Alleen voor zachte schaduw van bijvoorbeeld bomen, of >2 dakvlakken heeft het nut.
Pagina: 1