Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 15:00
Mijn vraag
Om een stabieler draadloos netwerk te creëren in ons huis heb ik een setje Deco M4 aangeschaft. Zoals ik het nu begrijp zet ik de wifi van de connectbox (ziggo) uit en sluit ik de eerste deco aan op de connectbox. Het wifi netwerk werkt dan vanuit de eerste deco. De tweede deco en derde deco worden draadloos op de eerste deco aangesloten.

Echter: op de connectbox heb ik nu mijn tv, ziggo next tv kastje en receiver aangesloten. Kan ik die bedraad aangesloten laten op de connectbox? Of moet ik een switch aanschaffen en deze bedraad aansluiten op de eerste deco, en vervolgens de tv/receiver/next bedraad aansluiten op de switch?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo connectbox, tp-link deco m4, denon receiver, ziggo next, sony tv

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse topics doorgenomen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:27
Ja,

Volgens de handleiding moet je de deco in AP mode zetten. Dit adviseer ik ook, dan kun je je apparaten gewoon op de ziggo modem aangesloten laten.(ik neem aan dat de connectbox default is en in router mode staat en niet in bridge)

Overigens:
Je kunt ook prima de decos direct in de connectbox pluggen, dan moet je meestal wel een switch ertussen zetten omdat die ziggo switch er niet goed mis kan gaan

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2021 14:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Ja de connectbox is default. Ik heb verder geen apparatuur voor het internet. De kabel uit de muur zit in de connectbox.

Ik heb geen ruimte om een tweede Deco in de connectbox te pluggen omdat er maar vier ingangen op zitten. Heb er al drie gevuld met tv, Ziggo next, Denon en een kabel naar de werkkamer.

Wat is het voordeel van een switch pluggen in de eerste deco en de tv/Ziggo next/Denon/werkkamer/tweede Deco op de switch aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Geen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
SX-Superfly schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:17:
De tweede deco en derde deco worden draadloos op de eerste deco aangesloten.
Zou moeten werken. Wil je ze allemaal bedraad hebben dan kan je de tweede bedraad op de eerste en de derde bedraad op de tweede. Je linkt ze dan als het ware in serie door.
Echter: op de connectbox heb ik nu mijn tv, ziggo next tv kastje en receiver aangesloten. Kan ik die bedraad aangesloten laten op de connectbox?
Ja. Waarom niet? Draadloos zou moeten werken, zolang de eerste bedraad is aangesloten.
een switch aanschaffen en deze bedraad aansluiten op de eerste deco, en vervolgens de tv/receiver/next bedraad aansluiten op de switch?
Wil je alles bedraad, maar niet doorlinken, dan heb je extra poortjes nodig en die kan je krijgen met een switch. De switch zou ik dan rechtstreeks op de Ziggo connectbox aansluiten. De Deco M4 laat je dan in AP-mode werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Alles is aangesloten en het Deco netwerk werkt. Echter haal ik nu maar 14 up en 18 down en ping 14 ms. Met het ziggo wifi netwerk zat ik tegen de 300 down aan.

Heb ik iets niet goed gedaan? Deco staat in Acces point. De eerste Deco bedraad op de connectbox. Wifi op de connect box is uit. Tweede en derde deco via wifi met elkaar verbonden. Ze staan hemelsbreed ongeveer 8-10 meter uit elkaar op dezelfde verdieping. De wanden zijn niet van dik beton (oud huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat haal je als je deco node 2 en 3 uitzet en het naast deco node 1 test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
laurens0619 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:26:
Wat haal je als je deco node 2 en 3 uitzet en het naast deco node 1 test?
Kan ik node 2 en 3 uitzetten via de app? Of kwestie van stekker eruit? Maken ze daarna weer automatisch verbinding met het netwerk zodra ik de stekker er weer in doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gewoon stekker eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Met alleen node 1 ingeschakeld haal ik 253 down en 29 up. Ping 12 ms.

Ik zit dan meteen naast de node. Dus dat lijkt goed. Wat gaat er mis als ik node 2 en node 3 aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Of de wireless backhaul verbinding is slecht
Of je zit via 2.4 op de node

Ik gok het eerste, is na te kijken via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
2.4 en 5 ghz zijn beide ingeschakeld via de app.
Hoe check ik of de wireless backhaul verbinding slecht is?
Netwerk optimalisatie heb ik al gedaan via de app, en de uit slag is 'perfect'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

• SX-Superfly
Dat lijkt allemaal goed. Ze zijn allemaal online en hebben 2 of 3 streepjes bereik op zowel 2.4 als 5 ghz.

• laurens0619
Ok
zet de 2e node aan
Verbind nu via een kabel je laptop met die 2e node ipv draadloos

Test again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
@laurens0619 excuus voor de late reactie.

Als ik bedraad verbind op de tweede node dan zit de download snelheid rond de 100 mb. Dat is dus prima. Zodra ik draadloos test dan haal ik net 12 mb.

edit: en nog iets 'vreemds': in de slaapkamer staat de derde node. Bij signaalbron staat 'woonkamer' terwijl de node toch echt op enkele meters van de tweede node in de keuken staat. Als ik naast de node in de slaapkamer sta dan schakelt de device (telefoon) ook niet over op de node van de slaapkamer. Op de node van de slaapkamer is geen enkel apparaat verbonden ook al sta je er vlak naast.

[ Voor 50% gewijzigd door SX-Superfly op 14-02-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 21:12
Het klinkt dan toch alsof je nodes niet optimaal geplaatst zijn, wat zijn de afstanden tussen de verschillende nodes? Je hebt het eerder over 8 tot 10 meter tussen de nodes, maar nu heb je het weer over enkele meters. Als het een driehoek is met keuken op 8 meter van de hoofdnode, slaapkamer op 10 meter van de hoofdnode en 3 meter tussen keuken node en slaapkamer node met in die 3 meter de koelkast, magnetron en oven dan snap ik wel waarom slaapkamer liever woonkamer pakt. En dan is het ook niet gek dat devices op keuken verbonden blijven. Dus mogelijk kan je met plaatsing van de je nodes nog winst behalen. En anders draad ertussen. Want de M4 heeft (net als bijvoorbeeld M5) geen dedicated draadloze backhaul. De wifi antennes moeten dus tegelijk de verbinding tussen de nodes en de verbinding met de clients in stand houden. Dat kan ook verklaren dat je bedraad verbonden een hogere snelheid haalt.
Pagina: 1