Hoe werkt Wifi - Vervolgvragen n.a.v. "Routers testen"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
@PiweD

Om te beginnen, leuk artikel. Zelf had ik het leuk gevonden om iets meer te lezen over overlappende kanalen bij meerdere wifi punten, het gebruik van de zelfde SSID en best-practices hierom etc. Echter moet je ergens een lijn trekken en je bent nu al erg diep ingegaan op de techniek an-sich, niet zo zeer op een wifi implementatie.

Wel word ik getriggered door de wens voor toekomstige tests rondom Wifi. In het artikel staat:

"Binnenkort gaat Tweakers voor het eerst wifirouters testen, apparaten die bij vrijwel iedereen in huis staan, maar waaraan we nog nooit uitgebreid aandacht hebben besteed."
en
"want binnenkort gaan we routers testen en dan vormt dit artikel de achterliggende theorie"

Om dan meteen te muggen ziften: ik denk dat we beide weten dat een router geen Wifi technieken heeft. Dat er fabrikanten zijn welke een router, switch en AP in elkaar flansen snap ik natuurlijk. Net zoals dat een "modem" vandaag ook geen traditionele modem functionaliteit meer onder de motorkap heeft.

Maar dit brengt mij wel op de vraag wat hierna wordt getest. Je legt de nadruk op de kant-en-klare "routers" welke je als consument kan kopen met ingebouwde wifi mogelijkheid. Echter lees je in de comments meteen al vragen (inclusief van yours truely) en reacties van mensen welke losse AP's in het huis hebben geplaatst en de wifi functionaliteit van de meegeleverde ISP hardware hebben uitgeschakeld.

Hoe zie jij toekomstige tests voor je en nog belangrijker: de kaders rondom de test? Wordt het strikt de all-in-one packages zonder losse AP modellen mee te testen? Dit zorgt er wel voor dat je geen appels met peren kan vergelijken. Tegelijk ga je hiermee ook een boel lading missen rondom de Tweakers welke juist voor een losse oplossing hebben gekozen.

Ook zou ik willen meegeven dat er echt een dikke disclamer moet worden geplaatst bij toekomstige tests dat je niet blind kan uitgaan van de test resultaten in jullie omgeving. Hoewel het technisch allemaal goed zal zitten, is de plaatsing van bijv. zo'n dikke all-in-one gaming router veel belangrijker dan hoeveel voltage er door de antene's gaat (wat overigens ook gereguleerd is in Nederland.)

Dit is dan ook de reden waarom je mogelijk beter 250 euro kan uitgeven voor een losse AP setup dan 300 euro voor een beest van een unit in je meterkast.

Er zijn simpelweg heel veel varaibelen rondom het testen van dit soort hardware en technieken. Daarom ben ik erg benieuwd hoe de invulling eruit komt te zien en hoe is er nagedacht over mogelijke verwachtingen in de comments sectie.

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 08-11-2021 10:50 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Tnx voor je uitgebreide reactie, waar we in eerste instantie ons op richten zijn de prestaties van de apparaten die switch, router en accesspoint-functionaliteit combineren, de "wifirouters". Ik vermoed dat dat voor de meeste doorsnee gebruikers interessant is, maar de comments onder het artikel laten inderdaad ook zien dat er veel mensen met losse APs werken en daarnaast zal er ook nog een grote groep mensen geïnteresseerd zijn in mesh-systemen, die je vervolgens weer niet met wifirouters of losse APs kunt vergelijken.

Wat de dikke disclaimer betreft: die zal er zeker bij komen staan. Tipje van de sluier: we gaan testen in een afgeschermde ruimte. Dat geeft ons de kans om alle wifi-apparatuur onder exact dezelfde omstandigheden te testen. Vervolgens kunnen we door verschillende niveaus van demping toe te passen en ruis toe te voegen kijken hoe goed de apparatuur presteert, zodat we een goede onderlinge vergelijking kunnen maken. Voordat de eerste reviews verschijnen willen we ook nog een artikel publiceren over de manier waarop we testen en dan denk ik dat veel van je vragen beantwoord worden :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@PiweD Misschien een idee als aanvulling op de routertest: een artikel over zelfbouw routers, IPFire, pfSense en (als je alles met de hand wil configgen) Debian om er maar een paar op te noemen, met o.a. de verschillende firewalls zoals nftables en iptables.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@Raven da's wel weer even helemaal de andere kant op dan de kant en klare wifi-apparatuur die je in de winkel koopt. Zeg nooit nooit, maar voorlopig zal de focus op dat laatste liggen.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@PiweD Er is in ieder geval wel interesse bij zoiets, zie het inmiddels al 6½ jaar lopende topic Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Mocht je 't ooit overwegen en meer info willen, geef maar een gil ;) Ik heb zelf bijv. eerst 5 jaar pfSense gebruikt, gevolgd door zo'n 5 jaar IPFire en de laatste 3 jaar een met de hand ingestelde Debian, wat niet eens zo heel erg moeilijk bleek.

Één consumentenrouter was genoeg om er nooit meer een te willen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 08-11-2021 14:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde