Computers niet te zien in netwerk tenzij...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 19:17
Beste mensen

Ik zit met een heel vreemd probleem. Sinds update Kb4023057 zie ik in mijn netwerk omgeving mijn andere computers niet meer van mijn werkgroep.

Ik zal eerst even mijn thuis netwerkje uitleggen. Ik heb een NUC mini pc met windows 10 pro 64 bits als server met wat externe schijven. Verder gebruik ik een computer met windows 8 enterprise 64 bits. en heel belangerijk een mediacenter om spullen af te spelen vanaf mijn Windows 10 shares. Alle machines zijn bekabeld aangesloten.

Nu komt het vreemde als ik op de W10 machine de service 'computer browser' laat herstarten zie ik de computers wel weer in mijn W8 en mediacenter netwerk lijst
en kan ik vanaf mijn mediacenter bij alle shares. Maar als ik alleen mijn W8 op hibernate zet is de lijst met netwerk helemaal leeg van mijn mediacenter?? Ook als ik mijn W8 daarna weer opstart zijn ook daar geen computer namen te zien. Totdat ik de service weer herstart.

Dus mijn vraag is wat gaat er mis in mijn netwerk als ik mijn windows 8 in hibernate zet?

Van de zes shares die ik heb gemaakt op W10 kan ik deze gewoon benaderen als ik de server naam gebruik en ik heb er twee gekoppeld heb aan drive letters op mijn W8. Dus geen probleem met security oid. Ook de snelheid is prima. Met vlc speler op mijn android telefoon zie ik wel ten alle tijden alle PC's.

Ik heb ook nog zitten spelen met media streaming op W10. Die is dan wel weer altijd zichtbaar op mijn mediacenter. Zo niet eerlijk! Maar daar kan ik niet de inhoud van mijn shares naartoe verplaatsen. Dus daar heb ik niks aan.

Ik heb natuurlijk al veel geprobeerd zoals
bij mijn "particulier netwerk" de optie bestands- en printerdeling gecontroleerd of dat correct staat, ook het juiste profiel natuurlijk
bij de windows onderdelen de opties SMB 1,0/CIFS-client en SMB 1,0/CIFS-server aan staan (deze heb ik helaas nodig om met mijn mediacenter in te loggen bij de W10 shares)
de volgende services staan op "automatisch gestart" en draaien : Computer Browser, Upnp Device host, Function Discovery Resource Publication, DNS Client, TCP/IP NetBios Helper en SSDP Discovery.
Geprobeerd met en zonder firewall en zonder anti-virus
Geen van alle wil werken.

Heeft iemand hier suggesties voor mij hoe dit op te lossen, ik zou graag mijn computers weer standaard in mijn netwerk lijst zien staan. En natuurlijk mijn mediaspeler weer kunnen gebruiken.

Gr justin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerst eens alles naar dezelfde Windows versie updaten Microsoft heeft hierin ook wel zaken gewijzigd ik herken het gedrag ook wel. Maar recente versies lossen het wel op.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Seo schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:32:
...
Nu komt het vreemde als ik op de W10 machine de service 'computer browser' laat herstarten zie ik de computers wel weer in mijn W8 en mediacenter netwerk lijst
en kan ik vanaf mijn mediacenter bij alle shares. Maar als ik alleen mijn W8 op hibernate zet is de lijst met netwerk helemaal leeg van mijn mediacenter?? Ook als ik mijn W8 daarna weer opstart zijn ook daar geen computer namen te zien. Totdat ik de service weer herstart...
De "computer browser" service is gebaseerd op SMBv1 en werkt niet meer op Windows 10.
Je kunt 'm misschien nu nog wel werkend krijgen, maar Microsoft is vast van plan om de SMBv1 code uit windows 10 te verwijderen. In Windows 11 zit het al niet meer. En omdat het een veiligheidsmaatregel is (SMBv1 is zo lek als een mandje) zou ik dat respecteren
Windows 10 heeft als alternatief de WSD service; werkt anders en kennelijk onder Windows 8 minder goed.
Als tijdelijke maatregel zou je op de Windows 8 machine een aantal shortcuts kunnen aanmaken, op basis van het IP-adres

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 19:17
aah, ja dat van SMBv1 wist ik. Die andere service ga ik eens bekijken. Helaas gaat dat ip adres niet helpen Het gaat namelijk om mijn mediacenter naar de Windows 10 toe. op mijn mediacenter kan ik niks aan ip dingen doen :(. ook dat upgraden van mijn Windows 8 kan niet het is een ouder beestje dus geen geschikte hardware voor Windows 10. Maar het blijft vreemd dat het onder bepaalde omstandigheden wel werkt.