Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 00:45
Mijn vraag:

Na twee weken vakantie wil onze huis, tuin en keuken PC niet meer starten. Hij is in die twee weken van de stroom af gehaald (oude gewoonte) en daarna weer aansloten, maar wil niet meer starten. Geen piepjes, de fans draaien niet, geen output op de monitor. Het enige teken van leven is een knipperend SB_PWR lampje op het mainboard wanneer ik de case open maak.

Mijn vraag is of ik hier nog iets aan kan redden (zie de beschrijving hieronder), of wat anders mijn volgende stap zou moeten zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Het is een oudje:

Asus P5B SE mainboard met Intel processor
2 GB DDR 2 geheugen (2 strips)
380 W Antec PSU
1x IDE HDD
1x SATA HDD
1x IDE DVD-drive
1x SATA DVD-drive

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Vanwege de vakantie/twee weken zonder stroom dacht ik aan een PSU probleem. Ik heb de PSU echter getest met de 'paperclip-test' en de aangesloten case-fan begon 'gewoon' te draaien.

- Ik heb de computer ook geprobeerd te starten zonder (en met één) geheugenstrip(s), en zonder aangesloten interne of externe hardware (zoals HDDs en DVD-drives). Helaas zonder resultaat, alleen een knipperend SB_PWR lampje.

- CMOS-batterij vervangen, ook een reset (CLR_CMOS) gedaan. Geen effect.

- Mijn eigen conclusie is een mainboard-probleem, maar kan ik dat gemakkelijk bevestigen of er is een andere mogelijke oorzaak?

- Wat zou ik nog kunnen proberen?

- Grootste zorg is het behoud van de data op de harde schijven, mocht het niet te fixen zijn. De SATA krijg ik nog wel aangesloten, maar hoe krijg ik gemakkelijk/goedkoop de data van die IDE schijf af?

...

Beste antwoord (via jamsi op 08-11-2021 18:43)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jamsi schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:08:
Dank voor de reacties!

Ik heb deze test gedaan voor de PSU (er zijn legio videos van):

YouTube: Corsair Video FAQ: How to test a Corsair power supply
Voor een bedrijf als Corsair stelt deze video echt zwaar teleur :o

Wat je hier test is slechts twee dingen:
- reageert de voeding op PS_ON signaal?
- komt er iets uit de +12V lijn?

Als dat niet zou werken weet je 100% zeker dat voeding gaar is, maar al werkt dit zegt het nog niets over welke voltages het levert op +12V, laat staan de overige voltages. ATX spec zegt dat ze max 5% mogen afwijken, dus spanning op +12V moet tussen de 11.4V en 12.6V zijn. Die fan gaat draaien op alles boven de ~5V dus tenzij je exact bekend bent met hoe die fan draait op 12V (itt 11.5V of 12.5V) weet je alleen dat de basis goed is, niet meer.

Veel beter idee: als de PSU draait onder deze omstandigheden, meet met een multimeter wat er uit de verschillende lijnen komt. +12V, +5V en +3.3V moeten dus alle drie binnen 5% van nominaal liggen.
Maar ik zal nog even kijken of ik een andere voeding kan proberen om te zien wat die doet. Alleen wel bang dat ik dan wellicht bij een voeding uitkom die niet IDE én SATA ondersteunt, maar dan heb ik in ieder geval een idee of het mainboard nog okee is.
Voedingen ondersteunen geen IDE en SATA. Een enigszins moderne voeding heeft SATA-aansluitingen. Heeft de jouw andere voeding dat niet, dan is het waarschijnlijk dermate oud dat het geen goede controle is. Geen Molex stekkers (wat jij allicht met "IDE" bedoelt) is minder problematisch: om te testen niet interessant, als het systeem met andere voeding wel boot maar met je eigen voeding niet, zegt dat - ongeacht aangesloten drives - genoeg over je eigen voeding.
Condensatoren zal ik ook nog even controleren.
Zeker. Zowel op moederbord als in voeding. Post in geval van twijfel pics hier.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 17:19
batterijtje op je moederbord ook al vervangen ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Cybersijp schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:40:
batterijtje op je moederbord ook al vervangen ?
Oh ja, ik was vergeten dat ik dat ook had gedaan, hopende op een 'quick fix' - inmiddels toegevoegd in de topic-start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou toch de voeding denken bij zo'n oudje.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is lastig om voor een dergelijke retro-PC nog onderdelen te vinden, deze PC kwam uit een tijdperk waar er bovendien veel lekkende condensatoren in omloop waren. Je kunt het beste kijken of je misschien wat condensatoren bol ziet staan. Hoewel de 12V lijn mogelijk in orde is (zie fan; is het uberhaupt 12v?) zitter er meer rails op een dergelijke voeding, zoals de 5v en 3,3v rail. Misschien zijn die gaar, de meest eenvoudige test is een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Dank voor de reacties!

Maar ik zal nog even kijken of ik een andere voeding kan proberen om te zien wat die doet. Alleen wel bang dat ik dan wellicht bij een voeding uitkom die niet IDE én SATA ondersteunt, maar dan heb ik in ieder geval een idee of het mainboard nog okee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:42
Qua voeding zal dat geen probleem zijn, op vrijwel elke moderne voeding zitten nog gewoon een aantal Molex aansluitingen, welke gebruikt worden voor IDE schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
!mark schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:15:
Qua voeding zal dat geen probleem zijn, op vrijwel elke moderne voeding zitten nog gewoon een aantal Molex aansluitingen, welke gebruikt worden voor IDE schijven :)
Qua data-kabel misschien wel, toch? Ik geloof dat dat niet meer standaard is op nieuwe modellen (doelend op moederborden).

[ Voor 3% gewijzigd door jamsi op 07-11-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dooie voeding. Komt vaker voor bij oud spul dat langere tijd van de stroom is af geweest. Maar het is allemaal dermate oud dat ik de aanschaf van een meer recent systeem zou adviseren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jamsi schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:08:
Dank voor de reacties!

Voor een bedrijf als Corsair stelt deze video echt zwaar teleur :o

Wat je hier test is slechts twee dingen:
- reageert de voeding op PS_ON signaal?
- komt er iets uit de +12V lijn?

Als dat niet zou werken weet je 100% zeker dat voeding gaar is, maar al werkt dit zegt het nog niets over welke voltages het levert op +12V, laat staan de overige voltages. ATX spec zegt dat ze max 5% mogen afwijken, dus spanning op +12V moet tussen de 11.4V en 12.6V zijn. Die fan gaat draaien op alles boven de ~5V dus tenzij je exact bekend bent met hoe die fan draait op 12V (itt 11.5V of 12.5V) weet je alleen dat de basis goed is, niet meer.

Veel beter idee: als de PSU draait onder deze omstandigheden, meet met een multimeter wat er uit de verschillende lijnen komt. +12V, +5V en +3.3V moeten dus alle drie binnen 5% van nominaal liggen.
Voedingen ondersteunen geen IDE en SATA. Een enigszins moderne voeding heeft SATA-aansluitingen. Heeft de jouw andere voeding dat niet, dan is het waarschijnlijk dermate oud dat het geen goede controle is. Geen Molex stekkers (wat jij allicht met "IDE" bedoelt) is minder problematisch: om te testen niet interessant, als het systeem met andere voeding wel boot maar met je eigen voeding niet, zegt dat - ongeacht aangesloten drives - genoeg over je eigen voeding.
Zeker. Zowel op moederbord als in voeding. Post in geval van twijfel pics hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Umbrah schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:00:
Het is lastig om voor een dergelijke retro-PC nog onderdelen te vinden,
Huh? Dit is een Asus P5B (So775 P4/C2D bord) niet een P5A (So7 uit 1999...). Nauwelijks "retro" te noemen, en qua eisen aan pakweg voeding of trouwens aansluitingen niet anders dan een PC die je nu zou kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:43:
[...]

Huh? Dit is een Asus P5B (So775 P4/C2D bord) niet een P5A (So7 uit 1999...). Nauwelijks "retro" te noemen, en qua eisen aan pakweg voeding of trouwens aansluitingen niet anders dan een PC die je nu zou kopen.
Het Asus P5B SE uit 2007, de meeste CPU's die daar opgaan worden voorbij geracet door een Raspberry Pi 4. Ik zou geen geld meer in deze PC stoppen, voor €100 heb je een Pi kit - Raspberry Pi 4 Model B (4GB ram) Starter Kit

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 07-11-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 19:37
dion_b schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:43:
[...]

2006. 15 jaar oud. Ik zou het ook niet echt retro noemen, maar het is natuurlijk wel een eeuwigheid op computer gebied.

De eisen van voedingen zijn ook zeker wel veranderd. 3.3 en 5V rail word nauwelijks (of eigenlijk gewoon niet) meer gebruikt, en er zijn wat eisen voor sleep states bij gekomen.
Een moderne voeding zal waarschijnlijk prima werken met dit systeem, maar een voeding van 15 jaar oud gaat echt niet lekker meer werken in een modern systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
dion_b schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:42:
[...]

Klopt, even kortsluiting in het hoofd, haalde voeding en moederbord door elkaar in mijn gedachtes over IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Update:

- geen gekke dingen gezien qua condensatoren op het moederbord
- 24-polige stekker uit mijn eigen desktop aangesloten, en SB_PWR blijft branden!

Ik ga nog even kijken of ik m.b.v. modulaire kabels tot een boot kan komen zonder een tijdrovend ombouw-traject, maar het lijkt dan toch de voeding te zijn. Lijkt me in dat geval (ik ga het nog even verder testen) niet iets dat je kan fixen zonder nieuwe voeding, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans op defecte voeding..

heb hier ook een oud beestje staan waar even de data af moet, eitje natuurlijk met een usb2SATA/IDE converter ;) ook een dode voeding..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
SMSfreakie schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:37:
grote kans op defecte voeding..

heb hier ook een oud beestje staan waar even de data af moet, eitje natuurlijk met een usb2SATA/IDE converter ;) ook een dode voeding..
Ook naar zitten kijken inderdaad, maar we willen ook nog een dergelijke PC in gebruik hebben, dus dan wordt het fixen of vervangen. Eens kijken hoe ver ik met die andere voeding kom - wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WEBGAMING schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:15:
[...]

2006. 15 jaar oud. Ik zou het ook niet echt retro noemen, maar het is natuurlijk wel een eeuwigheid op computer gebied.
De afgelopen 15 jaar is relatief geen drol veranderd. Ja, CPU's hebben meer cores gekregen GPU's zijn vooral een stuk sneller geworden en SSD's hebben HDDs verdreven, maar verder is het hooguit evolutionair, niet revolutionair. Als Microsoft niet TPM verplicht had gesteld zou je mits voorzien van genoeg RAM Windows 11 nog op een C2D uit 2006 kunnen draaien. Er is in de 5 jaar voor 2006 veel meer veranderd, om nog maar te zwijgen over de paar jaar daarvoor.
De eisen van voedingen zijn ook zeker wel veranderd. 3.3 en 5V rail word nauwelijks (of eigenlijk gewoon niet) meer gebruikt, en er zijn wat eisen voor sleep states bij gekomen.
Grote verandering was van ATX 1.x met inderdaad zware 5V lijn naar ATX 2.x met zware 12V lijn(en). Dit is van na die verandering. Een So775 CPU trekt - net zoals de nieuwste Ryzen of Core i9 - al z'n vermogen van de 12V lijn.
Een moderne voeding zal waarschijnlijk prima werken met dit systeem, maar een voeding van 15 jaar oud gaat echt niet lekker meer werken in een modern systeem.
Inderdaad, maar dan gaat het vooral om de leeftijd van die voeding. Een goed ATX 2.x voeding zou het nog prima doen, maar kansen dat een voeding van 15 jaar oud uit capacitor plague era nog 100% is, is erg klein.
jamsi schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:32:
Update:

- geen gekke dingen gezien qua condensatoren op het moederbord
- 24-polige stekker uit mijn eigen desktop aangesloten, en SB_PWR blijft branden!

Ik ga nog even kijken of ik m.b.v. modulaire kabels tot een boot kan komen zonder een tijdrovend ombouw-traject, maar het lijkt dan toch de voeding te zijn. Lijkt me in dat geval (ik ga het nog even verder testen) niet iets dat je kan fixen zonder nieuwe voeding, correct?
Hangt ervan af hoe handig je bent. Grote kans dat het probleem veroorzaakt wordt door lekkende condensatoren. Antec stond bekend om uitstekende ontwerpen en helaas waardeloze condensatoren. Het is een wonder dat hij het zo lang volgehouden heeft. Als je de caps vervangt door vergelijkbare (zelfde ESR, zelfde capaciteit, minimaal zelfde voltage) van goed merk (Panasonic, Sanyo, Nichicon, Rubicon etc) van een betrouwbare zaak (Conrad, Reichelt etc) is de kans groot dat het weer als vanouds gaat werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
dion_b schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:31:
Hangt ervan af hoe handig je bent. Grote kans dat het probleem veroorzaakt wordt door lekkende condensatoren. Antec stond bekend om uitstekende ontwerpen en helaas waardeloze condensatoren. Het is een wonder dat hij het zo lang volgehouden heeft. Als je de caps vervangt door vergelijkbare (zelfde ESR, zelfde capaciteit, minimaal zelfde voltage) van goed merk (Panasonic, Sanyo, Nichicon, Rubicon etc) van een betrouwbare zaak (Conrad, Reichelt etc) is de kans groot dat het weer als vanouds gaat werken.
Update: hij start volledig op wanneer hij is aangesloten op die andere voeding!

Een computer zelf in elkaar zetten lukt me nog wel, maar ik denk niet dat ik met condensatoren aan de slag durf te gaan - dat is het prijstechnisch ook niet waard.

Zou een be quiet! Pure Power 11 350W voldoen? Los van bovenstaande componenten zit er alleen nog een GT730 videokaart in, dus volgens mij moet ik prima wegkomen met die terugval van 380W naar 350W. Heeft 2 Molex-aansluitingen, en dat is wat ik nu ook in gebruik heb. Bovendien zit er ook nog een FDD aansluiting op, want dat stukje antiek zit er 'voor het geval dat' ook nog in.

Als iemand een reden ziet om niet voor deze te gaan, of een goedkoper alternatief heeft, dan hoor ik het graag. Ik zou evt. een andere voeding kunnen nemen en een SATA-FDD converter-kabel kunnen aansluiten, maar dan geef ik ook weer een SATA-aansluiting op en ik denk dat het handig is om een extra harde schijf toe te voegen (of om op termijn die IDE hard drive te vervangen).

Hoe dan ook reuze bedankt voor de hulp tot nu toe, ik zie alvast licht aan het eind van de tunnel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jamsi schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:21:

Zou een be quiet! Pure Power 11 350W voldoen? Los van bovenstaande componenten zit er alleen nog een GT730 videokaart in, dus volgens mij moet ik prima wegkomen met die terugval van 380W naar 350W. Heeft 2 Molex-aansluitingen, en dat is wat ik nu ook in gebruik heb. Bovendien zit er ook nog een FDD aansluiting op, want dat stukje antiek zit er 'voor het geval dat' ook nog in.

Als iemand een reden ziet om niet voor deze te gaan, of een goedkoper alternatief heeft, dan hoor ik het graag. Ik zou evt. een andere voeding kunnen nemen en een SATA-FDD converter-kabel kunnen aansluiten, maar dan geef ik ook weer een SATA-aansluiting op en ik denk dat het handig is om een extra harde schijf toe te voegen (of om op termijn die IDE hard drive te vervangen).

Hoe dan ook reuze bedankt voor de hulp tot nu toe, ik zie alvast licht aan het eind van de tunnel :)
Dat is een voeding met verouderd intern design, navenant slechte spanningsregeling en daarom veel en veel te duur. pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W kost nagenoeg hetzelfde en is 10x beter. Voor een floppydrive haal je een sata>FDD adapter van een €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Uszka schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:28:
[...]

Dat is een voeding met verouderd intern design, navenant slechte spanningsregeling en daarom veel en veel te duur. pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W kost nagenoeg hetzelfde en is 10x beter. Voor een floppydrive haal je een sata>FDD adapter van een €.
"Peripheral" is daarbij de IDE/Molex stekker? En waar scoor ik zo'n adapter voor een €? Megekko kan hem erbij leveren, maar vraagt er 5 euro voor.

Wat ga ik in de praktijk overigens merken van dit nieuwere design? Ik hoef voor deze PC uiteraard niet 'the latest and greatest' te hebben, maar als er voordelen aan vast zitten mag het best wat eurotjes meer zijn en met fractal design (cases) heb ik prima ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:42
Wellicht geen direct antwoord op je vraag:
Maar voor de prijs van alleen die Fractal Design voeding (55 euro) kun je op deze site in het V&A gedeelte een compleet startklare computer overnemen welke een stuk recenter is dan het beestje dat je nu hebt.

Ik heb even snel gekeken en er zijn meerdere advertenties bij verkopers met uitsluitend positieve beoordelingen beschikbaar waarbij je voor 50 euro een 2nd, 3rd of zelfs 4th Gen I5 krijgt met 4-8GB Ram en soms zelfs een SSD. Dan heb je een systeem wat in z'n geheel 5-6 jaar jonger is als wat je nu hebt en een hele klap sneller is voor dezelfde prijs als alleen in nieuwe voeding voor deze PC ;)

Zit je alleen even met het (eenmalig) leeghalen van je IDE HDD, maar dat zou je eventueel even met die voeding kunnen doen waarop ie nu weer werkt. Even alle data op een SATA HDD of USB Stick/schijf zetten en je hebt er geen omkijken meer naar.

Tenzij je het natuurlijk leuk vind met die oude hardware te prullen en er een (offline) retro XP bak van wilt maken o.i.d., anders zou ik hier echt geen geld meer in stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 08-11-2021 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
!mark schreef op maandag 8 november 2021 @ 00:29:
Wellicht geen direct antwoord op je vraag:
Maar voor de prijs van alleen die Fractal Design voeding (55 euro) kun je op deze site in het V&A gedeelte een compleet startklare computer overnemen welke een stuk recenter is dan het beestje dat je nu hebt.

Ik heb even snel gekeken en er zijn meerdere advertenties bij verkopers met uitsluitend positieve beoordelingen beschikbaar waarbij je voor 50 euro een 2nd, 3rd of zelfs 4th Gen I5 krijgt met 4-8GB Ram en soms zelfs een SSD. Dan heb je een systeem wat in z'n geheel 5-6 jaar jonger is als wat je nu hebt en een hele klap sneller is voor dezelfde prijs als alleen in nieuwe voeding voor deze PC ;)

Zit je alleen even met het (eenmalig) leeghalen van je IDE HDD, maar dat zou je eventueel even met die voeding kunnen doen waarop ie nu weer werkt. Even alle data op een SATA HDD of USB Stick/schijf zetten en je hebt er geen omkijken meer naar.

Tenzij je het natuurlijk leuk vind met die oude hardware te prutsen en er een (offline) retro XP bak van wilt maken o.i.d., anders zou ik hier echt geen geld meer in stoppen.
Zou een optie zijn voor me, en ik heb me er eerder vanavond ook in verdiept, maar:

- Een liggende PC past niet in het meubel.
- Ik zie regelmatig 'alleen ophalen' en dat snap ik ook, maar het is dan nooit om de hoek ;)
- Veel modellen zijn niet/beperkt uit te breiden, o.a. met hardware uit de bestaande kast.
- Omdat we de PC veel gebruiken voor opslag (foto's, video's, etc) komt er best wat ombouw/overzet-werk bij kijken, dus ik hoopte ergens wel op een makkelijke 'het moederbord is niet kapot' oplossing. Was dat wel zo, dan was het anders geweest.

Ik ga echter wel mee in je kosten-overweging. Mijn laatste vraag was dan ook vooral 'is zo'n fractal design de meerprijs waard, of moet ik gewoon een voeding van minder dan 40 euro er in prikken, al dan niet met een verloopstekkertje voor een FDD en/of IDE-drive?

Een be quiet! System Power B9 350W, Cooler Master MWE 400 White 230V - V2, Corsair VS350 (80Plus), Antec VP400PC of zelfs SilentiumPC Elementum E2 350W doen volgens mij ook wat ik nodig heb, maar is een besparing van 15-25 euro het waard, of levert zo'n fractal design daadwerkelijk meer in termen van energie-besparing/duurzaamheid/etc? Onvoldoende ervaring mee om zelf te kunnen beantwoorden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
De Fractal is te gebruiken icm nieuwe hardware en kan daardoor mee naar een nieuw systeem en zal een jaar of 10 mee gaan. De Cooler Master MWE V2 is ook redelijk modern maar omdat het een 230v only is, is er bespaard op de inputfiltering. Alle overige hier genoemde voedingen hebben een erg oud intern design van double forward met groepsregulatie. Dat soort voedingen gaat erg slecht om met het hele lage idle en standby verbruik van recente hardware en het enorm dynamische verbruik van recente videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Uszka schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:18:
De Fractal is te gebruiken icm nieuwe hardware en kan daardoor mee naar een nieuw systeem en zal een jaar of 10 mee gaan. De Cooler Master MWE V2 is ook redelijk modern maar omdat het een 230v only is, is er bespaard op de inputfiltering. Alle overige hier genoemde voedingen hebben een erg oud intern design van double forward met groepsregulatie. Dat soort voedingen gaat erg slecht om met het hele lage idle en standby verbruik van recente hardware en het enorm dynamische verbruik van recente videokaarten.
Mag ik samenvattend dan zeggen dat het voordeel binnen mijn huidige build beperkt is (of profiteert die GT730 hiervan?), maar dat het op de lange termijn een nuttige (herbruikbare) upgrade is voor 2 tientjes meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik zou hiervoor toch geen nieuwe voeding gaan kopen en/of met verloopstekkertjes gaan werken.
Bij V/A voedingen staat toch altijd wel wat bruikbaars denk ik?

Bijvoorbeeld:
V/A: 430W Antec Earthwatts EA-430D Green 80+ Bronze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 19:37
The_Doman schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:00:
Ik zou hiervoor toch geen nieuwe voeding gaan kopen en/of met verloopstekkertjes gaan werken.
Bij V/A voedingen staat toch altijd wel wat bruikbaars denk ik?

Bijvoorbeeld:
V/A: 430W Antec Earthwatts EA-430D Green 80+ Bronze
Die voeding is uitgekomen in 2009. Dan zit je straks weer met een 10 jaar oude voeding, en heb je hetzelfde gezeik. (of misschien over 2 weken)
Nee, een 2e hands voeding zou ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamsi
WEBGAMING schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:57:
[...]

Die voeding is uitgekomen in 2009. Dan zit je straks weer met een 10 jaar oude voeding, en heb je hetzelfde gezeik. (of misschien over 2 weken)
Nee, een 2e hands voeding zou ik niet doen.
Dat is mijn gevoel ook - ik had het ook een beetje toen ik dacht over een compleet 2e hands systeem (in het geval van een defect moederbord).

Uiteindelijk maar gegaan voor een nieuwe voeding en ietsje meer uitgegeven voor die van Fractal Design - dan kan ik over niet al te lange tijd altijd nog een nieuwe build maken en de overgebleven oude hardware uitfaseren.

Dank allemaal voor de hulp!
Pagina: 1