Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ongeveer een jaar geleden heb ik twee Lion accu's gekocht voor mijn Canon Powershot S80. De oude accu's waren op en omdat ik het originele type NB-2LH nergens meer kon vinden heb ik uiteindelijk "namaak" accu's gekocht.
Na een jaar gebruik en ca. 5x opladen in de originele Canon lader is op een van de accu's een bult en een klein gaatje gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lswbYxGGCdNn6YdjVnijVNpEn38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78yNChgY0FWhR2kJ9r3Lo8c0.jpg?f=fotoalbum_large

En nu de vraag:
Is het mogelijk dat dit is ontstaan doordat de accu zonder beschermkapje enige tijd op een boekenplank heeft gelegen met de contacten naar beneden.
Mij lijkt het n.l. zeer onwaarschijnlijk omdat de contacten iets verdiept in de behuizing zitten. Bovendien heb ik bij nameten met een multimeter niet kunnen constateren dan de geschilderde plank ook maar enigszins geleidend is.
Wel zie ik op de plank wat vlekjes, alsof de accu t.p.v. de contacten iets heeft gelekt.
Ik meet een open klemspanning van 6,6 Volt, dus helemaal leeg is de accu ook niet. Anders zou dat een verklaring kunnen zijn.

Uiteraard hoor je de beschermkapjes te gebruiken, maar omdat die zo muurvast klemmen, doe ik dat niet.

Een tip, waar ik nog originele accu's kan kopen is ook welkom.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:20
Zijn de originele accu's ook lithium? Ik krijg het vermoeden dat je lithium accu's aan het opladen bent in een Nimh lader.

Chili power accu's. Ja, deze zijn wel heel spicy. :+

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Ja, de originele accu's zijn ook Li-ion. Zo oud is die camera nou ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:20
Ik denk dat het gewoon een slechte accu was. Hoe je hem neer legt etc moet echt niets uit maken. Lekken moet ook echt niet kunnen. (dan bedoel ik niet dat het niet gebeurd is, maar als ze lekken is er echt iets mis mee)
Als de contacten met elkaar verbinding hadden gemaakt, was het inderdaad iets anders geweest.

Ik zou die accu ook even in een leeg potje stoppen, en buiten neer zetten oid. Zodat er niet veel meer mee kan gebeuren. Lithium accu's die zo'n klap hebben gekregen kunnen zomaar ineens vlam vatten.

[ Voor 42% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JukeboxBill Maar die NB-2LH is toch gewoon te koop bij de reguliere fotowinkels, zoals cameranu of KE, of Amazon? Of [willekeurige andere] webshop?

En zoals de anderen al aangeven, je hebt gewoon een slecht exemplaar te pakken. En idd wel uitkijken dat 'ie nu niet spontaan in de fik vliegt.

BTW: afhankelijk van waar je die accu's gekocht hebt; heb je daar geen garantie meer op?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:40
Heeft hij op die boekenplank toevallig flink in de zon gelegen? Wellicht daardoor te warm geworden met bijbehorende gevolgen. Los van de oorzaak, de accu is nu in ieder geval overleden en niet meer veilig te gebruiken. Of dat een kwaliteitsissue is of een andere oorzaak heeft ga je niet meer achter komen. Mijn ervaring met 'replacement' accus is wisselend. Sommige zijn net zo goed als originele, ik heb ook exemplaren gehad met veel minder capaciteit of welke heel snel in capaciteit terugliepen bij normaal gebruik. You get what you pay for.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@ehtweak Er zijn zat accu's van dat type te koop, maar allemaal "namaak", of met een netter woord "replacement". Ik wil het liefste nu van Canon zelf kopen, maar tot nu toe niet gevonden. Ook fotozaken verkopen alleen maar de replacement typen.
Ik heb er nog garantie op, maar dan wordt de accu omgeruild voor dezelfde soort. En die wil ik niet meer. Als ik niet kan achterhalen waarom de accu defect is geraakt, dan stop ik ook de nog goed tweede exemplaar niet meer in de camera.

@Archer_VC10 Nee, hij heeft niet in de zon gelegen. Ik kan hem niet eens meer gebruiken, want door die bult past ie niet meer in het toestel. Buiten dat, ik wil hem niet meer gebruiken, ook de andere niet, die nog goed lijkt te zijn.
Inderdaad, "You get what you pay for". Ik heb nu een replacement accu van Duracell gevonden. Die kost net zo veel als ik voor die twee Chili Powers heb betaald.

@WEBGAMING Accu's ergens opbergen waar het geen kwaad kan, zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JukeboxBill Wat de grotere camerazaken verkopen is b.v. van Hama, Jupio, e.d.
Daar is op zich niks mis mee.

En wat is 'namaak'? Denk je nou echt dat Canon die accu's zelf maakt(e)? O-)

BTW: de prijs op zich zegt ook niet altijd wat over de kwaliteit.
Hooguit over de hoeveelheid marketing en marge die er over heengaat. :+

BTW2: Duracell is tegenwoordig ook meer en meer een plakmerk geworden. Wat vooral nog teert op de reputatie met de hitsige konijntjes van vroeger. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@ehtweak Hama klinkt nog wel vertrouwd van de diaraampjes e.d. van vroeger. Samen met Jupio en Hahnel vind ik die ook bij de Consumentenbond aanbevelingen.

Ik heb toch wel het idee dat bij de bekende Europese (≠ alibaba import) merken er iets meer kwaliteitscontrole is. Aan de andere kant, Tesla's en andere EV's vliegen ook wel eens spontaan in de brand.

Ik heb nu een Jupio gevonden voor net geen €20,- bij een echte fotozaak. Die zal ik dan maar bestellen.

Pagina: 1