Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Mijn schoonouders hebben een laptop waar Windows op staat. Schoonvader maakt graag foto's met een compactcamera en ze hebben allebei een eigen smartphone van verschillende fabrikanten.
Het zijn geen digibeten maar erg handig met computers kun je ze ook niet noemen. Ze hebben software geïnstalleerd van de drie verschillende fabrikanten (compact camera, smartphone X en smartphone Y) met het gevolg dat er een enorme chaos is ontstaan.

De ene keert wordt utility X gebruikt van fabrikant X en de andere keer utility Y van fabrikant Y maar ook de ingebakken microsoft 'foto's importeren' functie. Alle foto's staan door elkaar en helaas ook heel veel duplicatie.

Het overzicht is dus compleet weg. Ik heb een poging gedaan om met scripting op basis van de EXIF informatie orde te scheppen in de chaos. Helaas heeft een van die tools (ik weet niet welke) de EXIF data niet meegenomen.
Bovenstaande puinhoop gaat de nodige tijd vergen om te corrigeren.

Om dit in de toekomst te voorkomen heb ik de utility's van de verschillende fabrikanten verwijderd. Als nu een camera of smartphone aan de laptop wordt gehangen heb je alleen de keuze om bestandsbeheer te openen of de windows 'foto's importeren' functie te gebruiken.
De foto importeerfunctie van windows kan helaas geen onderscheid maken tussen de verschillende bronnen en gooit alles op een grote hoop.

Vraag:
Bestaat er software waarmee je foto's van verschillende bronnen kunt importeren die de foto's in verschillende doelmappen zet zonder duplicaten?

Bijvoorbeeld wanneer de compact camera met de laptop wordt verbonden, dat de nieuw foto's naar 'c:/fotos/compact-camera/jaar/maand' worden gekopieerd en de foto's van de smartphones naar 'c:/fotos/smartphone-x/camera/jaar/maand' en 'c:/fotos/smartphone-y/camera/jaar/maand'?

Bij voorkeur wordt dit eenmaal voor hen geconfigureerd en herkend de software dan automatisch waar de foto's naar toe moeten. Als ze zelf instellingen moeten doen gaat het geheid weer in de soep lopen.

Als iemand suggesties voor een betere workflow heeft houd ik mij ook van harte aanbevolen!
(ik gebruik zelf nooit windows en kopieer de foto's van mijn eigen camera met de hand)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
HyperH schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:15:

. . .

Vraag:
Bestaat er software waarmee je foto's van verschillende bronnen kunt importeren die de foto's in verschillende doelmappen zet zonder duplicaten?
. . .
Die bestaat vast wel, alleen is het de kunst om het te vinden.

Ik heb er geen ervaring mee, maar dit zou iets kunnen zijn:
https://www.mortara.org/e...are-2/windows/wia-loader/

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Het is toch niet ongebruikelijk om foto's van meerdere devices op een computer te kunnen willen opslaan? Hoe doen andere mensen dat? Misschien dat er wel een betere flow denkbaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

HyperH schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:02:
Het is toch niet ongebruikelijk om foto's van meerdere devices op een computer te kunnen willen opslaan?
Idd, dat is niet ongebruikelijk...
Hoe doen andere mensen dat? Misschien dat er wel een betere flow denkbaar is?
Gewoon copy/paste.

Of ik sluit het device rechtstreeks aan (vaak met een USB kabel), of ik steek het geheugenkaartje (SD of CF) in de kaartlezer, selecteer de bestanden die ik wil hebben, creëer/selecteer een directory met de gewenste naam, en [klik] daar gaan de bestanden van het ene device naar het andere.

Dat doe ik al >20 jaar zo. Werkte en werkt nog steeds prima. En ik weet tenminste zelf wat ik precies doe. :Y
en inmiddels zit ik al aan ca. zeventigduizend fotografische bestanden

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 10-11-2021 23:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
@HyperH Heb je al gekeken naar de link, die ik gaf?

WIA (Windows Image Aquisition) is een architectuur binnen Windows dat precies dat doet, wat je wilt, n.l. van verschillende bronnen afbeeldingen importeren.
WIA-loader maakt gebruik van WIA en op basis van het aangesloten apparaat worden mappen aangemaakt en nog veel meer mogelijkheden.
Ik zal het zelf niet nodig hebben, want ik gebruik alleen maar geheugenkaartjes uit mijn camera en dan ga ik op dezelfde manier te werk als @ehtweak .

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
JukeboxBill schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:15:
@HyperH Heb je al gekeken naar de link, die ik gaf?
Ja, ik heb de link bekeken. Bedankt voor de tip! Helaas kon ik het nog niet uitproberen, omdat ik geen windows computer heb.
In een virtual machine kreeg ik het niet voorelkaar om externe devices te zien. Zodra ik het op een echte windows computer heb kunnen proberen laat ik mijn ervaring hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:19
En voor de veiligheid, absoluut NIET knippen en plakken. Altijd kopiëren. Zorg dat dat duidelijk is als je iemand dit laat zien.

Er is ook software om dezelfde foto's te vinden. Zelf geen ervaring mee, maar als je googlet op duplicate picture finder, kom je genoeg tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 20-11-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 19:16
Is dit nog actueel, of ben je al voorzien?
HyperH schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:15:
Mijn schoonouders hebben een laptop waar Windows op staat. Schoonvader maakt graag foto's met een compactcamera en ze hebben allebei een eigen smartphone van verschillende fabrikanten.

Vraag:

Als iemand suggesties voor een betere workflow heeft houd ik mij ook van harte aanbevolen!
(ik gebruik zelf nooit windows en kopieer de foto's van mijn eigen camera met de hand)
Voor mijzelf geldt hetzelfde als wat je er tussen haakjes onder zet, en dat doe ik met Digikam

Ik ben er reuze enthousiast over! Mijn ouders gebruiken zonder problemen een alweer redelijk oude versie.

Er zit een importfunctie in (als ik een SD-kaartje of een camera aansluit, dan is Digikam-import een van de voorgestelde applicaties om de bewerking mee af te handelen), maar omdat ik het graag zelf in de hand houdt, verplaats ik het handmatig.

Mijn vrouw gebruikt de import functie wel, ik meen dat de opnames dan per default hernoemd worden naar timpestamp-nogwat.jpg. Nu ik de instellingen bekijk, kun je heel veel van tevoren aangeven, maar lijkt 'specifieke import per apparaat' geen solved problem in 2021. Wat wel solfed is, is terugvinden van je opnames (kom ik zo op terug).

Als je voor het eerst een apparaat aansluit zal je vast akkoord kunnen geven om hem toe te voegen, maar handmatig kan ook (wow, da's back to the '90s, ik moet het screenshot opslaan voor ik het kan plakken, en ja, mijn windowmanager is ook back to the 90s :-P) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwBeM7ZxOAW587Sap7ttFQoAUx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDhYWwRgliupBDVGZcVP0HKC.png?f=fotoalbum_large

Je kan op het scherm daarachter aangeven wat er per default met de import moet gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wooHXJh19BOwmVIJf2lEpsNn8N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wOPjGZmBWeQqbT1xqNqsPAL.png?f=fotoalbum_large

Bij het feitelijk importeren zul je dat kunnen overrulen, maar ik heb geen foto's te kopieren/importeren op het moment.

Je hebt dan de bestanden in een geconfigureerde of gekozen directory staan. Met Digikam kan je door de albums (folders) browsen, maar ook op verschillende metadata-eigenschappen (periode, tag, locatie).

Duplicaten kun je tijdens het importeren (op naam) wegfilteren, die worden dan niet geimporteerd. Wat er nu al op schijf staat, kun je laten sorteren en groeperen op overeenkomst (similarity search). Dat kan gewoon een standaard 'find duplicates' search zijn, maar ook 'zoek foto`s die hierop lijken'.

Je kan zelf de downloads vinden natuurlijk, maar voor de volledigheid vermeld ik dat het geen Windows-only programma is. Je moet een vrij obscuur besturingssysteem hebben als er geen download beschikbaar is waarmee je alvast kunt experimenteren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 19:16
PS, in een los reactieblokje omdat ik nu helemaal los ga en het niet direct aansluit op je vraag.

Voor onze telefoons gebruik ik een locale Nextcloud-installatie (heel gebruiksvriendelijk te installeren en onderhouden via Yunohost inclusief *gratis* :-P automatisch geconfigureerde domeinnaam met dynamische DNS) om foto's 'as-we-shoot' naar de server te sturen. Op de laptops draait de NC-sync-client; de geconfigureerde directories hebben tweeweg sync. Enkele momenten nadat we een foto nemen met een telefoon, staat hij in de home-dir van diegene.

Dat kan ook op Windows:
  • Telefoon van schoonma synct naar haar NC-account, automatisch in subdirs naar jaar/maand
  • Telefoon van schoonpa synct naar zijn NC-account, idem
  • Share elkaars fotodirs, of voeg een 'allefotos' gebruiker toe
  • Nextcloud-desktop synct beide directorytrees naar de gewenste Digikam-directories (er van uitgaand dat er met een enkele desktop/laptop gewerkt wordt, is dat het geval?)
Foto's van beide telefoons zijn dan al naar ieders eigen subdirectory gesynct, daar hoef je niet meer naar om te kijken, kan ook niet vergeten worden.

Als het met de importfunctionaliteit van Digikam (of welke oplossing dan ook) niet eenvoudig is om per apparaat een importbestemming op te geven, dan hoef je nu alleen nog maar om de compactcamera wakker te liggen: je hebt nu nog maar een enkele locatie nodig.
Pagina: 1