Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudstaal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03-2022
De videokaart van mijn MacBook pro uit laat 2011 heeft denk ik de geest gegeven. De computer hoor ik opstarten, het geluid is harder en zachter te zetten, maar het beeld blijft zwart. Voordat dit gebeurde zag ik gedurende een paar minuten witte strepen over het beeld. Denkt u ook dat het een videokaart-issue zou kunnen zijn?

Zou ipv een nieuwe videokaart te plaatsen, de USB 3.0 DVI External Video Card of iets soortgelijks< soelaas bieden? Bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 21:08

jgj82

Ja, maar = nee

Probeer eens je MacBook aan een externe monitor te hangen. Dan kan je uitsluiten of het niet je beeldscherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:54
idd, externe monitor proberen. Of soms kan je met een zaklamp schijnen door het apple logo en zien of je beeld aangestuurd wordt, of in goed licht aan de voorkant kijken, wat kan betekenen dat alleen de backlight defect is. Als dat niet het geval is maar een externe monitor wel werkt is het waarschijnlijk de kabel van het scherm of het scherm zelf. Die externe videokaart gaat het scherm van je macbook iig niet aan de praat krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door BHStar op 07-11-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudstaal
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb al geprobeerd om de MacBook aan mijn Samsung monitor te hangen maar helaas 0 resultaat. Het plan is dan nu om de monitor aan te sluiten op de externe kaart. Als ik met een lamp op het Apple logo schijn zie ik eigenlijk niet zo veel. Kunnen jullie nog een bepaalde externe kaart aanraden of is dit al een goeie? https://www.startech.com/nl-nl/audio-video-products/usb32hde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudstaal
Ik heb de J5 externe videokaart gekocht, ik heb um in de usb van de MacBook geprikt maar de externe monitor doet niets. De MacBook is wel aan en uit te zetten (inclusief de aanzet-tune) en staat-ie eenmaal aan dan geeft ie ook dat 'boink' geluid (via speakers) als je op een toets drukt. Van tijd tot tijd maakt-ie ook het normale blazende geluid. Maar het scherm blijft zwart......wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar M&S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-06 15:54
koudstaal schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:22:
Ik heb de J5 externe videokaart gekocht, ik heb um in de usb van de MacBook geprikt maar de externe monitor doet niets. De MacBook is wel aan en uit te zetten (inclusief de aanzet-tune) en staat-ie eenmaal aan dan geeft ie ook dat 'boink' geluid (via speakers) als je op een toets drukt. Van tijd tot tijd maakt-ie ook het normale blazende geluid. Maar het scherm blijft zwart......wat zou het kunnen zijn?
Gewoon afgeschreven?
Die 75,- en de uren werk die je er nu in steekt is het beestje niet waard...

Klinkt als logic board dat moet je uitbesteden. Er was ooit een tweaker die zich erg bezighield met logic boards.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Torac schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:34:
[...]

Er was ooit een tweaker die zich erg bezighield met logic boards.
Gelukkig zijn er nog genoeg andere Tweakers ;)

Volgens mij zijn @rvanpruissen ,@sypie , @nelizmastr hier ook wel in thuis.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudstaal
Ik kijk uit naar de tips van deze Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:09
De AMD GPU is defect, deze kun je uitschakelen waardoor je enkel nog werkt met de intel kaart. Alles werkt dan weer alleen zwaardere grafische taken werken niet meer.
Heb in het verleden een 15" voor een vriend op deze manier nieuw leven ingeblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zorg er bij het testen voor dat je macbook dichtgeklapt is. Zolang hij opengeklapt is zal het interne scherm de prioriteit krijgen en zie je mogelijk niets op de andere schermen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

sjtienuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:47:
De AMD GPU is defect, deze kun je uitschakelen waardoor je enkel nog werkt met de intel kaart. Alles werkt dan weer alleen zwaardere grafische taken werken niet meer.
Heb in het verleden een 15" voor een vriend op deze manier nieuw leven ingeblazen
Dit kan inderdaad, maar dan moet je wel toegang hebben tot minimaal het Option menu bij opstarten.
Als je daar al niet meer komt kun je hem niet meer uitschakelen zonder een hardmod, wat de machine niet meer waard is als je het niet zelf gaat doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:09
nelizmastr schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:02:
[...]

Dit kan inderdaad, maar dan moet je wel toegang hebben tot minimaal het Option menu bij opstarten.
Als je daar al niet meer komt kun je hem niet meer uitschakelen zonder een hardmod, wat de machine niet meer waard is als je het niet zelf gaat doen.
Klopt af en toe is het een heel gedoe om in he option menu te komen. Maar over het algemeen lukt dit het beste met een recovery USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudstaal
Als ik met een zaklamp op het Apple logo schijn, is er wel beeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 22:37

M2M

medicijnman

koudstaal schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:21:
Als ik met een zaklamp op het Apple logo schijn, is er wel beeld!
dan is het de backlight die defect is :), maar dan zou een extern scherm ook moeten werken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:27:
[...]
Volgens mij zijn @sypie hier ook wel in thuis.
Ooit een klein beetje met laptops gedaan, beetje meten en storing zoeken (of op z'n Apples: complete onderdelen vervangen). Aan logicboards solderen heb ik niet gedaan, anders dan in een laptop van een ander merk een keer een DC-jack vervangen.

Inmiddels ben ik gestopt met deze hobby, andere dingen vreten mijn tijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Grote kans dat het missende backlight wordt veroorzaakt door de dGPU die op sterven na dood is. Deze laptops zijn het wat mij betreft niet meer waard om tijd in te steken, maar misschien leuk als projectje om de GPU uit te schakelen. Voldoende handleidingen voor te vinden. Je kunt daarna geen extern scherm meer gebruiken en de grafische performance zal wat minder zijn, maar dan is hij wel weer bruikbaar.
Pagina: 1