Geen beeld meer enkele minuten nadat de pc is opgestart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 12:51
Ik heb drie jaar geleden een oude pc (gekocht in 2011) aan mijn neefje gegeven om op te gamen en wat schoolwerk op te kunnen doen. Van een mede Tweaker een videokaart overgenomen (Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition 2GB GDDR5). Mijn neefje heeft er veel plezier mee gehad, totdat het beeld opeens uitviel tijdens het gamen. Na een herstart viel het beeld na een paar minuten uit en nog eens een herstart en het beeld bleef weg.
Ik heb de pc mee naar huis genomen en zag al snel verticale strepen tijdens het opstarten, voor de zekerheid Windows een poging laten doen om het een en ander te herstellen, maar zonder resultaat. Om uit te sluiten dat het een driver issue was ook maar het OS opnieuw geïnstalleerd. Beeld bleef weer een paar minuten aan en daarna weer op zwart. Tijdens het opstarten weer paarse verticale strepen. Toen heb ik de conclusie getrokken dat de kaart aan het einde van zijn levensduur zat. Prima, na drie jaar een tweedehands kaart te hebben gebruikt.
Ik opzoek naar een nieuw (oud Tweakers) modelletje en uiteraard weer een gevonden, dit keer een Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X. Voor de zekerheid de voeding (max 450W standaard voeding) ook gelijk vervangen voor een steviger model en weer veel plezier er mee. Dit is twee maanden geleden.
Nu staat de pc weer bij mij met het zelfde probleem, tijdens het opstarten paarse verticale strepen, beeld blijft aan voor een paar minuten en gaat daarna weer op zwart.
Nu kan het natuurlijk weer de videokaart zijn, maar dit is dan wel erg ongelukkig. Ik vermoed daarom een ander probleem, met de grootste kanshebber het moederbord.

Mijn vraag in het kort, wat kan de voornaamste reden zijn waar dit probleem door wordt veroorzaakt?
Bonus vraag, heeft het nog zin om vervangende hardware op de kop te tikken en deze pc weer draaiende te krijgen?

De overige hardware van de pc:
De PC zoals aangekocht in 2011

## CPU
Intel core i5 750
socket 1156 LGA

## Mainboard
Acer H57M01
PCI-Express 2.0 (5.0 GT/s)

## Memory
DDR 3
6 GB
2127.7 MHz

## Graphics
AMD Radeon R9 200
Core 300 MHz
3 GB GDDR5 15m MHz

## SSD

## OS
Windows 10

## Game
Farming Simulator '20

Temperaturen van de pc zijn prima in orde, ook vlak voordat het beeld uit valt.
Kabels, monitor en video uitgangen zijn al verwisseld met andere.
Stof is drie maanden geleden verwijderd en ziet er nu nog stof vrij uit.
Voeding is dus ook al een vervangen met een Corsair TX-M Series TX550M V2

Alvast bedankt voor de reacties.

Edit: voeding specs toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door wheels533 op 07-11-2021 20:56 ]

Beste antwoord (via wheels533 op 09-11-2021 08:44)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

Als je de paarse strepen al tijdens het laden (of voor het laden van Windows) al ziet, is het gewoon een hardwarematig defect aan de kaart zelf.

Je hebt nu een oude high-end kaart vervangen voor een andere (2e hands) oude high-end kaart, en vaak hebben die dingen al de nodige werk uren erop zitten. Hoeft geen probleem te zijn, maar je ziet het wel vaker bij de wat oudere kaarten, en vooral de high-ends (meer vermogen nodig, dus onderdelen hebben het zwaarder te verduren gehad). Dit zie je overigens ook bij de kaarten van de concurrent (nVidia, GeForce 680, 690, 780 enz), de high-ends hebben vaak al wel hun beste tijd gehad.

De Radeon 200 series zijn voor een groot deel rebrands van de HD 7000 serie, dus qua chips zijn ze ongeveer even oud, maar iedere keer werden de clockspeeds maar steeds wat verhoogt en fabrikanten gooiden er zelf vaak nog een schepje bovenop (om maar bovenaan de in de benchmarks te staan, of hoe lang die kaarten dat volhielden werd vaak geen rekening mee gehouden).
Een van de redenen dat ik nooit fan was van de 'factory OC' modellen uit die periodes (bij zowel Ati/AMD als nVidia, precies om die reden dat die vaak eerder problemen gaven dan de niet-OC kaarten).

Soms kon het dus helpen door de kaart te underclocken naar normale waardes, maar gezien de strepen al zijn tijdens het laden van het OS zal dat waarschijnlijk al niet veel meer uithalen.
Voor de zekerheid de voeding ook gelijk vervangen voor een steviger model
Jammer dat je dan niet even vermeld welke voeding er eerst in zat, en welke je er nu in hebt, kan soms behoorlijk uitmaken of het een goed ding is of niet.

Ik denk overigens dat het gewoon pech hebben is, 2e hands oude high-end videokaarten blijft gewoon een risico.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

Als je de paarse strepen al tijdens het laden (of voor het laden van Windows) al ziet, is het gewoon een hardwarematig defect aan de kaart zelf.

Je hebt nu een oude high-end kaart vervangen voor een andere (2e hands) oude high-end kaart, en vaak hebben die dingen al de nodige werk uren erop zitten. Hoeft geen probleem te zijn, maar je ziet het wel vaker bij de wat oudere kaarten, en vooral de high-ends (meer vermogen nodig, dus onderdelen hebben het zwaarder te verduren gehad). Dit zie je overigens ook bij de kaarten van de concurrent (nVidia, GeForce 680, 690, 780 enz), de high-ends hebben vaak al wel hun beste tijd gehad.

De Radeon 200 series zijn voor een groot deel rebrands van de HD 7000 serie, dus qua chips zijn ze ongeveer even oud, maar iedere keer werden de clockspeeds maar steeds wat verhoogt en fabrikanten gooiden er zelf vaak nog een schepje bovenop (om maar bovenaan de in de benchmarks te staan, of hoe lang die kaarten dat volhielden werd vaak geen rekening mee gehouden).
Een van de redenen dat ik nooit fan was van de 'factory OC' modellen uit die periodes (bij zowel Ati/AMD als nVidia, precies om die reden dat die vaak eerder problemen gaven dan de niet-OC kaarten).

Soms kon het dus helpen door de kaart te underclocken naar normale waardes, maar gezien de strepen al zijn tijdens het laden van het OS zal dat waarschijnlijk al niet veel meer uithalen.
Voor de zekerheid de voeding ook gelijk vervangen voor een steviger model
Jammer dat je dan niet even vermeld welke voeding er eerst in zat, en welke je er nu in hebt, kan soms behoorlijk uitmaken of het een goed ding is of niet.

Ik denk overigens dat het gewoon pech hebben is, 2e hands oude high-end videokaarten blijft gewoon een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 12:51
@Nemesizz dank je wel voor je reactie. Ik heb de voeding toegevoegd aan het verhaal.