Hoi Allemaal,
Heb vorige maand een nieuw pc gebouwd met het AMD als thema.
Ryzen 5800x en een 6800XT.
Heb gekozen voor een ITX kast die een goede airflow heeft en waarin de CPU kan worden voorzien van een goede luchtkoeling.
Vorige systeem was een I7 6700k met een GTX1080 van EVGA.
Vond ik het de moeite waard? ja en nee
Ja, merk het verwerken met zip bestanden, installeren van programma's en foto bewerken gaat dubbel zo snel.
Nee, voor te gamen was alleen de videokaart nodig als vervanging.
Maar wat ik wil delen is mijn ervaring met 6800XT wat ik eigenlijk nog nooit heb mee gemaakt.
Het begint dat spellen stotteren, GPU loopt op tot 85 graden en de "hot spot" tot 105 a 110 graden.
Volgens AMD is dit normaal
Dit ben ik te weten gekomen nadat ik 1x zwart beeld kreeg.
Dus ik installeerde hardwaremonitor, waarbij de aap uit de mouw kwam.
Stotteren bleek gewoon de instellingen te zijn voor spellen in het AMD software, maar dit loste de hoge temperaturen niet op. Je gaat dus youtube filmpjes kijken waarop mensen hun 6800XT overklokken met lagere temperaturen. Dit leverede niets op, ook zonder de overklok
Undervolt gedaan met de ventilatoren op hogere snelheid werkte ook niet om een lagere temperatuur te krijgen.
Laatste optie, underklocken met aangepaste ventilatorsnelheid leverde wel veel op.
Van wat AMD standaard de gpu snelheid op 2350MHz zet, terug gezet op 2150MHZ.
GPU= 67 graden en de hotspot 83 graden.
opgenomen vermogen van 300w naar 245w
Nu snap ik iets niet. op de site van amd waar je de videokaart zelf kan kopen staat dat de maximum game frequentie = 2015 MHz met een boost naar 2250MHZ. AMD software zet het op 2350MHz.
Zelfs met 2250MHz vind ik dat de kaart te warm word.
Heeft AMD graag dat mensen hun kaart met een RMA retour sturen?
Er zijn toch wel wat topics op internet over de hotspot temperatuur van de 6800XT.
Bij Destiny2 als je crucible fatsoenlijk wilt spelen, moet je in de file "cvars.xml", dat low latency mode op 0 staat om zonder gestotter te spelen. (dit is alleen nodig voor crucible, iets wat de GTX1080 nooit problemen mee heeft gehad"
Toch raar dat je zoveel zelf moet doen voordat je je hardware betrouwbaar maakt en fatsoenlijk werkt.
Zijn er hier meerdere die hier hun ervaring in delen?
Heb vorige maand een nieuw pc gebouwd met het AMD als thema.
Ryzen 5800x en een 6800XT.
Heb gekozen voor een ITX kast die een goede airflow heeft en waarin de CPU kan worden voorzien van een goede luchtkoeling.
Vorige systeem was een I7 6700k met een GTX1080 van EVGA.
Vond ik het de moeite waard? ja en nee
Ja, merk het verwerken met zip bestanden, installeren van programma's en foto bewerken gaat dubbel zo snel.
Nee, voor te gamen was alleen de videokaart nodig als vervanging.
Maar wat ik wil delen is mijn ervaring met 6800XT wat ik eigenlijk nog nooit heb mee gemaakt.
Het begint dat spellen stotteren, GPU loopt op tot 85 graden en de "hot spot" tot 105 a 110 graden.
Volgens AMD is dit normaal

Dit ben ik te weten gekomen nadat ik 1x zwart beeld kreeg.
Dus ik installeerde hardwaremonitor, waarbij de aap uit de mouw kwam.
Stotteren bleek gewoon de instellingen te zijn voor spellen in het AMD software, maar dit loste de hoge temperaturen niet op. Je gaat dus youtube filmpjes kijken waarop mensen hun 6800XT overklokken met lagere temperaturen. Dit leverede niets op, ook zonder de overklok
Undervolt gedaan met de ventilatoren op hogere snelheid werkte ook niet om een lagere temperatuur te krijgen.
Laatste optie, underklocken met aangepaste ventilatorsnelheid leverde wel veel op.
Van wat AMD standaard de gpu snelheid op 2350MHz zet, terug gezet op 2150MHZ.
GPU= 67 graden en de hotspot 83 graden.
opgenomen vermogen van 300w naar 245w
Nu snap ik iets niet. op de site van amd waar je de videokaart zelf kan kopen staat dat de maximum game frequentie = 2015 MHz met een boost naar 2250MHZ. AMD software zet het op 2350MHz.
Zelfs met 2250MHz vind ik dat de kaart te warm word.
Heeft AMD graag dat mensen hun kaart met een RMA retour sturen?
Er zijn toch wel wat topics op internet over de hotspot temperatuur van de 6800XT.
Bij Destiny2 als je crucible fatsoenlijk wilt spelen, moet je in de file "cvars.xml", dat low latency mode op 0 staat om zonder gestotter te spelen. (dit is alleen nodig voor crucible, iets wat de GTX1080 nooit problemen mee heeft gehad"
Toch raar dat je zoveel zelf moet doen voordat je je hardware betrouwbaar maakt en fatsoenlijk werkt.
Zijn er hier meerdere die hier hun ervaring in delen?