Samsung tv, beeld valt weg na "opwarming". Hoe te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 22:51
Hoi allemaal,

Ik heb een Samsung 7000 serie (ue49ks7000) TV en deze vertoont zeer raar gedrag sinds we onze nieuwe LG C1 in gebruik hebben genomen. Volgens mij is ie naast stuk ook jaloers :9 , maar ik zou deze graag willen repareren en kan nog wat inzichten gebruiken wat er nu mis zou kunnen zijn.

Zie hier een filmpje van het probleem: https://youtu.be/pipMX1JJei4

Zoals je kan zien begint het beeld relatief goed en scherp. De TV staat hier hooguit 30 sec. aan.
Met dat de seconden wegtikken zie je steeds meer ghosting, verval van kwaliteit en paarse lijnen die verschijnen tot uiteindelijk het beeld gewoon wegvalt en de backlight enkel nog iets lijkt te doen.

Het probleem lost zichzelf op als je de tv/stroom uitschakelt voor enkele minuten en dan begint het van voor af aan.
De eerste minuut lijkt het perfect te werken is het beeld helder en scherp voor het opnieuw begint af te takelen.
Mijn gevoel zegt dat een component "opwarmt" en daarna storingen begint te maken en dat deze na een korte afkoelperiode dus ook weer even goed werkt.

Hier een beeld van de achterkant van de TV: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlQkDBpvpTpITdsRbc22-MmF9NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4F55UKkewZvPFEcyukmdD5mf.png?f=fotoalbum_large

Wat heb ik al geprobeerd:
- Factory reset
- Kabels losgemaakt, proper gemaakt, opnieuw ingestoken.
- TCON moederbord in de oven gestoken voor een reflow.
- TCON moederbord (links op de foto) vervangen met een UK model.
- Voedingsbord vervangen (rechts op de foto)
- Audiobord met Wifi/BT module afgekoppeld (ligt rechts langs de tv op de foto)
Niets lijkt een oplossing of mogelijke oorzaak aan te geven voor mij.

Mij lijkt het dan iets met het paneel oid. te zijn, maar ik zou dan verwachten dat het permanent stuk zou zijn?
Misschien is er nog een module waar ik nu niet aan geraak?
Zou ik de TV verder uit elkaar moeten proberen halen?

Het is een long shot om de vraag hier te stellen, maar ik ben wat ten einde raad en wou toch hier de vraag nog even posten voor ik hem definitief als stuk bestempel en weg zou brengen.

[ Voor 0% gewijzigd door djgerry300 op 07-11-2021 13:38 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klinkt als brakke condensatoren ergens. Je hebt de voeding al vervangen lees ik. Zitten er verder nog wat condensatoren in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
sypie schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:47:
Klinkt als brakke condensatoren ergens. Je hebt de voeding al vervangen lees ik. Zitten er verder nog wat condensatoren in?
Niet zover ik kan zien momenteel.
Ik dacht daar ook als eerste aan, vandaar dat ik eerst het voedingsbord had vervangen, maar dit mocht niet baten.

Misschien in het onderste gedeelte waar de flex kabel in zit, maar daar kan ik moeilijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou eens met een föhn gaan werken kijken of je door op een bepaalde plek te verwarmen het probleem kunt opwekken. Dan weet je waar je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
De föhn maakt het helaas ook niet duidelijk.
Na nog wat prullen is hij nu definitief stuk en gaat hij de deur uit naar het recyclagepark.

Toch bedankt voor de hulp!