Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Xorecs
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-11 13:51
Ook voor mij wordt het tijd voor zonnepanelen. Inmiddels meerdere partijen over de vloer gekregen en ik moet eerlijk bekennen dat het mij verbaast dat ze elkaar vaak tegenspreken en hele andere adviezen geven. Daarom toch ook graag jullie advies over de offertes en de plannen. Zelf neig ik naar aanbieder J door het fijne gesprek met de adviseur. Wat vinden jullie?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXs8irSqsgD8xcCR1xkrCMfzPag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tmSTNL3Af6BiIZL9UmW42kim.png?f=user_large
Zie verder offertes hieronder
Beschikbare (dak)ruimte
Zowel schuin dak als het platte dak van de aanbouw wil ik inzetten.
Plat dak: ongeveer 4 x 6,5 meter (met 2 keer een luchtafvoer, zwarte vlekken op de satellietfoto)
Schuin dak: ongeveer 7,6 x 5,25 meter (~ 30-35 graden helling), maar daar moet het dakraam en de schoorsteen nog van af.
Schaduw
Geen (Mogelijk alleen zeer klein stuk naast de schoorsteen).
Jaarverbruik
Nog onbekend (ivm verhuizing).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, maar moet vervangen worden met 3x25A (zit bij de meeste offertes inbegrepen.
Budget en doel
Doel is voornamelijk maximalisatie van de opbrengst (nu in 1 keer goed doen), budget daarbij is flexibel, maar het moet wel waar voor het geld zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur (niet zelf dus)
Bijhouden van data
Liefst lokaal uitleesbaar (en aan te sluiten op Home Assistant)
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGFQgocutFFUIglhz1Yydvm7Us8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNspHl27vzN7lG618iFVG7f4.png?f=fotoalbum_large
Regio
Gelderland

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik jou geld uit mag geven zou ik voor nr H gaan.
Mooiste legplan en mooie panelen en een omvormer die zich heel gemakkelijk laat uitlezen in home assistant zonder cloud gedoe.
Als je niet tegen aftoppen kan met de 6K omvormer, ga dan voor de 8K (helaas geen tussenmaatje)

Hyundai is niet bekend hoe ze met schaduw omgaan.
Liggen ze niet te dicht op elkaar op het platte dak?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2021 12:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om 7 offertes te krijgen... en 0 Solaredge? (Ook al is H wel in Solaredge designer getekend - wat ik snap, het is enorm veel makkelijker dan Sunny design)

Zijn alle legplannen realistisch? Er lijkt een heleboel creativiteit in de erfgrens te zitten en ze houden niet allemaal rekening met de ventilatie. Ook ligt het soms wel heel dicht op elkaar op het plat dak (dan gaan ze bij lage zon schaduw op elkaar werpen, slecht voor de per-paneel opbrengst.

De Hyundai panelen zijn in de basis erg mooie keuzes, maar omdat Hyundai geheimzinnig is over de paneelbouw durf ik er aan een string omvormer mijn hand niet aan te branden... Twijfel over de schaduwkarakteristiek.

De Sunpower offertes zijn scherp, dat is best een heel prijzig A+ kwaliteit paneel.

Indien te realiseren is C meeste bang for the buck.

Wel lastig vergelijken incl en excl meterkast werk; maakt het lastig oordelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Xorecs
AUijtdehaag schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:52:
Als ik jou geld uit mag geven zou ik voor nr H gaan.
Mooiste legplan en mooie panelen en een omvormer die zich heel gemakkelijk laat uitlezen in home assistant zonder cloud gedoe.

Hyundai is niet bekend hoe ze met schaduw omgaan.
Liggen ze niet te dicht op elkaar op het platte dak?
Wat betreft offerte J met hyundai, dit is het legplan van bovenaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYHtQDyWY4rWG4GQcjhxrzxYFaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aquMlHEtOS2UYQe8MwK8oYW5.png?f=fotoalbum_large

Denk je dat dit problemen gaat opleveren?
Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:53:
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om 7 offertes te krijgen... en 0 Solaredge? (Ook al is H wel in Solaredge designer getekend - wat ik snap, het is enorm veel makkelijker dan Sunny design)

Zijn alle legplannen realistisch? Er lijkt een heleboel creativiteit in de erfgrens te zitten en ze houden niet allemaal rekening met de ventilatie. Ook ligt het soms wel heel dicht op elkaar op het plat dak (dan gaan ze bij lage zon schaduw op elkaar werpen, slecht voor de per-paneel opbrengst.

De Hyundai panelen zijn in de basis erg mooie keuzes, maar omdat Hyundai geheimzinnig is over de paneelbouw durf ik er aan een string omvormer mijn hand niet aan te branden... Twijfel over de schaduwkarakteristiek.

De Sunpower offertes zijn scherp, dat is best een heel prijzig A+ kwaliteit paneel.

Indien te realiseren is C meeste bang for the buck.

Wel lastig vergelijken incl en excl meterkast werk; maakt het lastig oordelen.
Ik heb alle offertes met Enphase en SolarEdge gelijk eruitgehaald, dat waren er nogal veel en mijn voorkeur gaat er absoluut niet naar uit omdat er totaal geen schaduw op het dak valt. Het viel mij ook al op dat C eigenlijk niet haalbaar is op het platte dak ivm de ventilatie. Dat geeft mij ook direct het gevoel dat ik eigenlijk voor een partij moet gaan die is langgeweest, wat is jou idee daarbij?

Ik zal dan toch zelf ook verder moeten kijken naar die SunPower offertes, met name die met een SMA omvormer staat mij dan wel aan (omdat ik deze eenvoudig lokaal kan uitlezen).

Jullie geven beiden aan dat het niet bekend is met Hyundai hoe ze met schaduw omgaan, is dat relevant voor een dak dat gedurende de hele dag geen schaduw krijgt? Moet ik dan denken aan schaduw van wolken (domme vraag misschien)?

• Ronald
Schaduw van wolken is gelijkwaardig van invloed op alle panelen, dus geen probleem. Nee het gaat om de schoorsteen. Serie omvormers (mis*)gebruiken de by-pass diodes voor beperken van de invloed van dergelijke schaduw.
Het de forum-hivemind nog niet gelukt om uit te vinden hoe het bij de Hyundai panelen zit.

Je kunt het de installateurs voorleggen: 'Hallo, ik heb eens zitten kijken naar die Hyundai panelen; zien er goed uit, shingled opbouw is vrij modern nietwaar? Het valt me op dat Hyundai niet aangeeft of het paneel bypass diodes heeft zoals traditionele panelen. Hoe heeft dit invloed op schaduwbeheer?'

Er is 1 wetenschappelijk stuk achter paywall over shingled panelen in schaduw... Voor de rest niks..

Sunpower is ook shingled, maar die geven gewoon 3 bypass diodes aan; dus zou probleemloos moeten zijn.

Overigens heb ik geen moeite met Hyundai op Enphase of SolarEdge; dan zijn panelen ontkoppeld van elkaar en kunnen dus individueel geregeld worden... Dan ben ik niet bang voor de karakteristiek.

* zijn primair bedoeld om te zorgen dat panelen zichzelf niet slopen... Maar zijn tevens zeer bruikbaar voor schaduwmanagement.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Xorecs
Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:28:
Schaduw van wolken is gelijkwaardig van invloed op alle panelen, dus geen probleem. Nee het gaat om de schoorsteen. Serie omvormers (mis*)gebruiken de by-pass diodes voor beperken van de invloed van dergelijke schaduw.
Het de forum-hivemind nog niet gelukt om uit te vinden hoe het bij de Hyundai panelen zit.

Je kunt het de installateurs voorleggen: 'Hallo, ik heb eens zitten kijken naar die Hyundai panelen; zien er goed uit, shingled opbouw is vrij modern nietwaar? Het valt me op dat Hyundai niet aangeeft of het paneel bypass diodes heeft zoals traditionele panelen. Hoe heeft dit invloed op schaduwbeheer?'

Er is 1 wetenschappelijk stuk achter paywall over shingled panelen in schaduw... Voor de rest niks..

Sunpower is ook shingled, maar die geven gewoon 3 bypass diodes aan; dus zou probleemloos moeten zijn.

Overigens heb ik geen moeite met Hyundai op Enphase of SolarEdge; dan zijn panelen ontkoppeld van elkaar en kunnen dus individueel geregeld worden... Dan ben ik niet bang voor de karakteristiek.

* zijn primair bedoeld om te zorgen dat panelen zichzelf niet slopen... Maar zijn tevens zeer bruikbaar voor schaduwmanagement.
Ah, dank je wel voor de heldere uitleg! Ik zal de installateurs er zeker ook naar vragen. Overigens vind ik wel meerdere installatiehandleidingen van Hyundai over de panelen (zowel de VG als VI variant) waarin altijd wordt aangegeven dat de panelen 2 bypass diodes bevatten (Zie laatste pagina's van bv. https://www.acsolarwareho...-Manual-HiE-SxxxVG-VI.pdf of https://solarshop.baywa-r...2iCXm1qEQ-tRvOzI&_xt=.pdf). Zegt dit iets (ook in vergelijking met SunPower met 3 bypass diodes)?

• Ronald
@Xorecs Ik heb dat gelezen ja; maar staat niet in de datasheet... dus mijn neus bloed.... Beetje van de domme om ze vrijheid te geven vanuit hun rol als expert te reageren is prima...

Maar hoe Hyundai de 2 diodes inzet is nogal vaag ;-)

Ik heb een vermoeden: 2 sets van 10 parallelle substrings tegen 3 sets van 2 parallelle substrings in een normaal half-cell paneel tegen domweg 3 substrings in een inmiddels ouderwets paneel, maar kan dit niet bevestigen.

De parallelle strings binnen het paneel zijn zeker geen nadeel; maar een string omvormer kan het voordeel op een woonhuis zelden gebruiken. Dan zou blijven staan dat de Hyundai in grotere happen uit zou vallen naast de schoorsteen... wat een klein nadeel zou zijn.

(Ik kan dit verder uitleggen, maar de meeste hadden niet zo'n lol bij het stukje elektriciteitsleer op de middelbare school dat ze me dan nog volgen, geef maar aan)

Pagina: 1