Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 17:53
Ik sta aan de vooravond ~8500 oude dia's te scannen, allen 25-10jr oud. Ze zijn door de tijd licht vergeeld. Als ik uitga van een standaardwaarde van veroudering (geldig voor bv alle dia's van 18-25jr oud), dan zou je kunnen zeggen dat met een ICCprofiel alle verkleuringen weer rechtgezet kunnen worden naar de originele kleuren. Dit zolang er maar een een-eenduidige relatie is tussen alle oude kleuren en de nieuwe kleuren (als én rood én oranje na veroudering tot geel leiden, kan je daarna uit geel niet meer herleiden of het origineel nou oranje of rood was).

Ik ben nu op zoek naar een methodiek om a.d. hand van een setje van deze verouderde dia's, het kleurprofiel te krijgen. Eigenlijk zoek ik daarmee een ICCprofiel dat scanner en verouderde dia's tezamen beschrijft.

Hoe doe je dat? Welke dia's heb ik nodig? Ik heb ze van allerlei soorten en maten. Blauwe luchten, astrofoto's, strand, graan, gras, etc. Mijn gevoel zegt dat je met een paar 'fundamentele' kleuren de hele kleurruimte op kan spannen. Ik werk met VueScan. Daarin wordt ook gesproken over 'helderheid rood, groen, blauw'. En ik kan een ICC profiel instellen.

Wat zijn hier de handvatten? Als je het abstract beschouwt, komt het er volgens mij op neer dat je de drie hoofdkleuren zoekt die die kleurruimte opspannen en dat je daaraan (de basisvectoren) gaat sleutelen met je correctie. Gaat dat eenmaal goed, dan zijn de tussenliggende kleuren (= combinaties van twee of drie hoofkleuren) ook goed. Zijn er standaardobjecten (het blauw van de lucht tussen maartse buien? het geel van Nederlandse kentekenplaten?) die deze hoofdkleuren zijn?

En dan: hoe maak je dit in een werkmethodiek? Hoe (her)schrijf ik zo’n ICCprofiel-bestand?

Lastige vragen. Wie kan me verder helpen of voer voor discussie geven?

(NB: optie kan ook zijn: IT8 calibratiedia kopen waarmee je een ICC profiel voor je scanner hebt. Maar daarna moet je nog steeds de kleurcorrectie voor het vergelen doen en dan geldt dezelfde vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
Laat ik de vraag anders - en hopelijk simpeler- stellen:
Zijn er objecten (bv: die gele kentekenplaten, blauwe luchten tussen de buien, xxx,yyy) die ik op dia's aan kan klikken/op kan zoeken en de software zo in te stellen dat ik (igv kentekenplaat) het geel van de kentekenplaat in de scan zo krijg als ik het nu in 2021 ook weer krijg? Het gaat dan om de objecten/kleuren die in de kleurruimte één zuivere kleur bevatten
En: hoe krijg ik dat dat in een ICC profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
De, naar mijn mening, beste methode is om een dia te scannen in standaardmodus en dan net zo lang met de scaninstellingen (o.a. kleurzweem) te gaan spelen tot je voor je gevoel ziet aan het gescande bestand dat de kleuren weer correct zijn. Vervolgens kun je dan de instellingen van die laatste scan opslaan in een ICC profiel en daarmee verder gaan scannen. Maar hou er wel rekening mee dat er ook dia's tussen zullen zitten waarbij dat profiel juist die kleuren weghaalt die je niet wilt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
Dank, Yaska, maar dat is nou net (een deel van) het probleem. Ik probeer dat zo vaak, maar het mislukt me telkens. Heb ik de ene kleur goed, dan is de andere verstoord. Heb ik beiden goed, dan is er weer een lichtwaas overheen. Te veel variabelen om aan te sleutelen. Is hier een goede systematiek voor? Zijn er goede, bruikbare kleuren zoals bv zo'n kentekenplaat oid?