Plattegrond huis veranderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 23:15
Hallo allen,

We zijn aan het kijken of we onze indeling van het huis logischer kunnen maken. Boven zijn er 2,5 slaapkamer en een wc. In totaal 98 m2 woonoppervlakte.

Het zou mij super lijken om ook beneden een slaapkamer te maken (toekomst bestendig, we zijn nu 30 jaar), maar mijn vrouw zou een grotere keuken wel wat vinden. In de bijlage een aantal plattegronden. Heel graag jullie mening. We wonen er met zijn 3en. Dochter is 3 jaar oud.

De uitbouw zit aan de bovenzijde en heeft een plat dak. De aanbouw is nu minder geïsoleerd dan de rest. We zijn benieuwd naar jullie meningen!

Omschrijving van de kleuren:
Woonkamer - Bruin
Keuken - Donker Blauw
Bijkeuken - Groen
Badkamer - Rood
Slaapkamer - Lichtblauw
Toilet - Paars
Hal - Wit

https://postimg.cc/R6HBJwng
Zoals het nu is

https://postimg.cc/Wd1c6BkF
optie 1

https://postimg.cc/ppxHyhVB
optie 2 met slaapkamer beneden

[ Voor 9% gewijzigd door Bert2222 op 06-11-2021 21:56 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08
Waarom zou je een slaapkamer beneden maken als je pas 30 bent? Als je nou 60 zou zijn zou ik het nog snappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien ik nog nergens dertig jaar gewoond heb zou ik de kritische vraag aan mezelf stellen of dit ook het huis is waar je de rest van je leven wilt gaan wonen.

Daarnaast hangt de keuze om van 2.5 naar 3.5 slaapkamer te gaan natuurlijk ook af van of er nog een (2e/3e) vervulbare kinderwens bestaat. Als die er niet is is het nu misschien wat vroeg om al een kamer voor je oudedag te gaan bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28
wat is een halve slaapkamer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04
Je hebt een paar grote uitdagingen in je ontwerp zitten:
- Je verplaatst de keuken, toilet en badkamer. Dat betekent een compleet nieuwe indeling van je leidingwerk. Als je een kruipruimte hebt is het misschien nog te doen.
- Je verplaatst de achterdeur. Dat is dus gevelwerk en nieuwe kozijnen.

Daarnaast zou ik niet nu al een huis gaan aanpassen voor je wensen voor over 40 jaar.
De kans is niet heel groot dat je dan nog in hetzelfde huis woont. En als je dat wel doet, dan is het over 25-30 jaar waarschijnlijk tijd voor de volgende grote verbouwing (nieuwe keuken/badkamer). Dat is een veel beter moment om je huis klaar te maken voor je pensioen.

Ik zou persoonlijk alleen de muur van de keuken verder naar rechts verplaatsen zodat je keuken groter wordt. Nu is je bijkeuken groter dan de gewone keuken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
Bert2222 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:54:
Het zou mij super lijken om ook beneden een slaapkamer te maken (toekomst bestendig, we zijn nu 30 jaar), maar mijn vrouw zou een grotere keuken wel wat vinden. In de bijlage een aantal plattegronden. Heel graag jullie mening. We wonen er met zijn 3en. Dochter is 3 jaar oud.
Toekomstbestendig als je 30 bent, dan is een extra slaapkamer vooral voor extra kinderen neem ik aan? Of je moet de voorkeur hebben om op de begane grond te slapen bij de tuin - dat vind ik zelf heerlijk. Maar ik zou er nooit zomaar mijn hele huis voor omgooien.
Bert2222 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:54:
De uitbouw zit aan de bovenzijde en heeft een plat dak. De aanbouw is nu minder geïsoleerd dan de rest. We zijn benieuwd naar jullie meningen!
De oorspronkelijke indeling is erg rechttoe-rechtaan, elke ruimte een eigen functie en er zijn geen gangen, maar je loopt van de ene ruimte naar de andere. Je wilt het graag veranderen. Ik heb nog enkele vragen.

Uit welk jaar komt je huis? En uit welk jaar is de uitbouw? Zit de uitbouw binnen de thermische schil van het huis, of is het een soort garage die buiten de thermische schil valt? Ik vind het vreemd dat de uitbouw minder goed geïsoleerd zou zijn dan de rest. Zeker als het binnen de thermische schil van je huis valt.

Wat is de functie van de bijkeuken? Wil je die functie graag in een aparte kamer behouden, of kan je die ook in een paar goede kasten kwijt?

Het witte vlak linksonder is neem ik aan de gang? Of komen jullie direct vanaf buiten de woonkamer in? Zit er in die gang geen toilet, of enkel een trap naar boven?

Antwoorden op de vragen helpen om met je mee te denken. Ik raad je in ieder geval af om plan-Bert te kiezen. Mijn eerste associatie is dat ik het een soort boerderij-indeling vind: binnen komen in de bijkeuken zodat je daar mooi de vieze schoenen en kleding uit kan doen, meteen een toilet die vanuit buiten snel te bereiken is. De indeling van bijkeuken/toilet houdt bovendien geen rekening met de ramen; ga je die dichtmetselen, of heb je ze niet getekend? Plan-Lucie vind ik logischer, maar de keuken lijkt nu geen ramen te hebben. De meeste mensen vinden natuurlijk licht erg fijn in de keuken. Tevens wordt het vloeroppervlak in de badkamer echt enorm. Dat is helemaal niet nodig, want de badkamer is niet de plek waar doorgaans meer dan twee personen tegelijk zich bevinden.

Succes in ieder geval!

[ Voor 3% gewijzigd door de-geit op 07-11-2021 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Bedankt voor jullie reacties tot zover:

HenkEisjedies: Ik snap dat het wat vooruitstrevend is, maar ik ga ervan uit hier te blijven wonen nog jaren en jaren

pagani: Er is geen verdere kinderwens

107mb: Haha, 2 volwaardige slaapkamers en een opslagkamer/wasdroog kamer

RocketKoen: Goed punt voor het verplaatsen van de wand. Wel missen we dan het contact met de woonkamer. Het deel wat niet de uitbouw is, heeft een houten vloer en kruipruimte en de aanbouw heeft een halfsteens muur en betonvloer. Leidingen verleggen snap ik, maar is te overzien

de-geit: Ik zou het inderdaad heerlijk vinden om beneden te slapen, maar geef daardoor een grote keuken op. Daar zit nou juist de twijfel ook.

Het huis komt uit 1938, de uitbouw ook. De uitbouw is halfsteens en niet goed geïsoleerd, en heeft gestorte betonvloer. De rest van het huis is voor een jaren 30 huis aardig goed geïsoleerd, behalve de houten vloer.
In de bijkeuken staat de wasmachine, droger, vriezer, vaatwasser, en paar kasten. Staat niet vol.
Het witte links onderin is de hal, waar de voordeur en de trap zijn.
Ramen had ik niet getekend, in planBert moet daar wel wat aan veranderen. Nu zitten er wel ramen in keuken. In de badkamer bevind zich een bad, douche, commode en de cv-ketel. Met die afmeting zijn we zeer tevreden.

Ik hoop dat jullie nu nog een beter beeld hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:45
Ik kan mij voorstellen dat je de indeling beneden wil veranderen.
Optie 1 lijkt mij het meest praktische, behalve dat tussenhalletje tussen slaapkamer en badkamer. Je kan ook rechtstreeks een deur maken tussen slaapkamer en badkamer.

Je vrouw wil een grotere keuken, maar ik zie die in optie 2 niet veel groter worden en ook nog eens verder weg van de eettafel.

Wat betreft toekomstbestendig maken. Een woning met gelijkvloerse voorzieningen zal alleen maar steeds gewilder worden, dus daarmee zit je ook snor.
Bij toekomstbestendig denk ik ook aan verbeterde isolatie en een energiezuiniger verwarming. Als je dat ook gelijk meeneemt in je plannen, dan ben je goed bezig..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
JukeboxBill - Bedankt voor je reactie!
Isoleren, vloerverwarming e.d. is allemaal mee bedacht. De kamer en keuken als dat bij elkaar gevoegd wordt, is dat 28 m2 samen. (dus nu is de hele woonkamer 28 m2 samen) Wat vind je van die afmeting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Bert2222 Mijn woonkamer + inloopkeuken is ook maar 29 m2. Ik vind dat groot genoeg, maar ik woon alleen.
Overigens wordt in het nieuwe plan het zitgedeelte niet groter, dus dat maakt niet uit. En qua ruimtelijke beleving is er ook nauwelijks verschil, want van die 28 m2 gaat alleen de ruimte af, die het keukenblok inneemt en die zit ook niet in de loop.
Dus erg efficiënt en de keuken neemt geen extra kamer in beslag.
En een open keuken is veel prettiger voor als ik visite heb. Dan kan ik het gesprek ten minste blijven volgen als ik in de weer ben met koffie zetten of wat dan ook. Ik kan mij voorstellen dat het ook veel fijner is als er iemand met de dagelijkse kookkunsten bezig is.
Je zal alleen wat meer aandacht moeten schenken aan minder lawaaiige keukenapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
Bert2222 schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:57:

Het huis komt uit 1938, de uitbouw ook. De uitbouw is halfsteens en niet goed geïsoleerd, en heeft gestorte betonvloer. De rest van het huis is voor een jaren 30 huis aardig goed geïsoleerd, behalve de houten vloer.
Huizen uit de jaren 30 hebben vaak een spouwmuur, waarbij de spouwmuur oorspronkelijk niet is geisoleerd. De spouwmuur diende dan vooral om vochtdoorslag te voorkomt. Misschien is de spouw rondom het huis wel later geïsoleerd en in de uitbouw niet? Beton is in ieder geval een stuk kouder dan hout, zeker als er geen kruipruimte onder zit. Zit dit wel onder de rest van je huis?
Bert2222 schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:57:

In de bijkeuken staat de wasmachine, droger, vriezer, vaatwasser, en paar kasten. Staat niet vol.
Het witte links onderin is de hal, waar de voordeur en de trap zijn.
Ramen had ik niet getekend, in planBert moet daar wel wat aan veranderen. Nu zitten er wel ramen in keuken. In de badkamer bevind zich een bad, douche, commode en de cv-ketel. Met die afmeting zijn we zeer tevreden.

Ik hoop dat jullie nu nog een beter beeld hebben!
Misschien is een andere indeling nog het bekijken waard. Het is natuurlijk je eigen smaak, maar ik denk niet dat je bijkeuken zo groot hoeft te zijn. Laat je bijvoorbeeld inspireren door video's van dit Youtube-kanaal: doordat het zo'n kleine huizen zijn, moeten ze creatief omgaan met de ruimte en dan krijg je bijvoorbeeld een goede kast waar alles in zit dat je in jouw bijkeuken hebt - dan winje het vloeroppervlakte dat je in de bijkeuken kwijtraakt aan loopruimte terug. Kijk bijvoorbeeld dit filmpje: wat jij aan bijkeuken hebt, hebben zij in een elegante kast weggestopt. Misschien biedt dat inspiratie?

Ik zou in ieder geval kijken of de bijkeuken verplaatst kan worden naar waar de badkamer nu zit, mits je daar ventilatie hebt of daar ruimte voor hebt om wasmachine/wasdroger te kunnen ventileren. Badkamers en bijkeukens hebben geen ramen nodig. En afhankelijk van of je de deur naar buiten in de bijkeuken veel gebruikt, kan je besluiten of je daar een badkamer of iets anders plaatst. Het is ook een hele logische plek voor een keuken, dat zie je veel in uitbouwen.

En let op: mede vanwege materiaalschaarste maar ook vanwege allerlei subsidies voor isoleren zijn de kosten voor kozijnen torenhoog op dit moment. Dus als je een indeling weet te vinden die voorkomt dat je kozijnen moet wijzigen, dan is dat een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik weet natuurlijk niet hoe je huis eruit ziet, maar is het niet mogelijk om een verdieping op je huis te laten zetten? Dan kun je daar 1 of 2 extra kamers maken, kamer opofferen op de eerste verdieping voor badkamer en dan kun je met de huidige badkamer doen wat je wilt.

Zou die dan in eerste instantie lekker betrekken bij de woonkamer. Als dat over tig jaar nodig is en jullie daar nog wonen, kun je er altijd weer een wandje plaatsen om er een slaapkamer van te maken.

Vooruitdenken is natuurlijk altijd verstandig maar om op je 30ste al bezig te zijn met een kamer die slaapkamer die je misschien over 40-50 jaar nodig hebt begrijp ik echt niet :P M'n grootouders zijn 86 en slapen ook gewoon nog boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Voor al die critici, die denken dat beneden slapen alleen voor oude mensen is: een slaapkamer beneden is in de zomer een stuk koeler dan boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Een verdieping erop lukt helaas niet met ons huis.
Wat vinden jullie van een woonkamer en keuken van 28m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
heel revolutionair, dat weet ik, maar misschien stuk minder gedoe dan alles ombouwen...
wat is roze? (in bijkeuken)

https://imgur.com/a/kpJNSRm

kort gezegd:
muur van keuken stukje naar bijkeuken.
muur tussen keuken en muur eruit, zodat je meer licht in je woonkamer krijgt (ook handig als je kind in woonkamer speelt en je moet koken oid)

Muur tussen keuken en bijkeuken gebruik je voor kasten

dan eindig je met zoiets (niet op mijn tekenkunsten letten - dat lichtblauwe ding is een wasbak, dat rode vierkant een kookplaat (kan ook 5 pitter worden, als je iets goed te maken hebt met je vrouw ;) ) die 3 zwarte dingen zijn 3 barkrukken, zodat je gezellig aan kookeiland kan zitten, dat rode ding in keuken is een kast met magnetron etc. Kast in bijkeuken voor opslag a la ikea ivar stellingkast (afbeelding 2)

ps in plan bert - waar zou je de eettafel laten? op de bank eten is leuk als je geen kinderen hebt, maar niet houdbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 07-11-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 16:33
Bert2222 schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:03:
Een verdieping erop lukt helaas niet met ons huis.
Wat vinden jullie van een woonkamer en keuken van 28m2?
Dat is voor iedereen verschillend en ook maar net wat je gewend bent denk ik. Persoonlijk vind ik het aan de krappe kant (wij zijn dan weliswaar met zijn 5en).

Op deze leeftijd zou ik nog niet denken aan een slaapkamer beneden, je dochter is 3 dus lijkt me zeker de komende jaren fijn om op dezelfde verdieping te liggen. En als het tzt gewenst is dan wellicht ook een badkamer? Maar op dit moment zou ik zelf eerder gaan voor vergoten woonkamer/keuken. Maargoed zoveel mensen zoveel wensen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Road-runner83 op 07-11-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Heb je een budget in gedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
Poging gedaan om woonkamer/keuken oppervlak te vergroten en toch ook slaapkamer en badkamer beneden.
In mijn beleving verlies je veel ruimte in badkamer en bijkeuken. Die zou ik zelf liever in de woonkamer/keuken hebben. Ik heb geen rekening gehouden met dragende muren; die zijn er ongetwijfeld. Mogelijk is het dan handig om de keuken aan de rechterkant van de woonkamer te maken, dan kom je met eventuele steunpilaren gunstiger uit.

Verder: eens met @Road-runner83 dat het prettiger is als je kind in de buurt slaapt als ze nog zo jong is. Zeker als er een trap, hal en woonkamer tussen zit. Maar je zou de kamer wel kunnen maken en de eerste jaren als speelkamer of werkkamer kunnen inrichten.
De badkamer zou ik beneden beperkt houden. Mogelijk heb je boven ruimte voor een tweede badkamer met bad bijv? (Ook fijn voor je dochter).

Bruin is woonkamer en keuken
Blauw is werk/speelkamer, later slaapkamer
Geel is gang
Groen is badkamer met daarboven een separaat toilet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbvRe3JtrvYmA6gxhIFN6t9fqa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rasJ8A3jRsMULlT3dyU8T7JB.jpg?f=fotoalbum_large

En nog variant met rechte gang en iets grotere badkamer (toilet hier roze gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBEcWrmRA55vGRwPxwemXWikhdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFeGCzugMWEyTD3Ni4yGO0YH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Toke_gt op 07-11-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
99ruud99 schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:32:
heel revolutionair, dat weet ik, maar misschien stuk minder gedoe dan alles ombouwen...
wat is roze? (in bijkeuken)

kort gezegd:
muur van keuken stukje naar bijkeuken.
muur tussen keuken en muur eruit, zodat je meer licht in je woonkamer krijgt (ook handig als je kind in woonkamer speelt en je moet koken oid)

Muur tussen keuken en bijkeuken gebruik je voor kasten

dan eindig je met zoiets (niet op mijn tekenkunsten letten - dat lichtblauwe ding is een wasbak, dat rode vierkant een kookplaat (kan ook 5 pitter worden, als je iets goed te maken hebt met je vrouw ;) ) die 3 zwarte dingen zijn 3 barkrukken, zodat je gezellig aan kookeiland kan zitten, dat rode ding in keuken is een kast met magnetron etc. Kast in bijkeuken voor opslag a la ikea ivar stellingkast (afbeelding 2)

ps in plan bert - waar zou je de eettafel laten? op de bank eten is leuk als je geen kinderen hebt, maar niet houdbaar.
Bedankt voor je tekeningen! De eettafel in plan bert staat tegenover de opstelling van de keuken. Het roze in de bijkeuken is de wc.
Zou een kookeiland zonder een verdere keukenopstelling wel mooi zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Toke_gt schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:20:
Poging gedaan om woonkamer/keuken oppervlak te vergroten en toch ook slaapkamer en badkamer beneden.
In mijn beleving verlies je veel ruimte in badkamer en bijkeuken. Die zou ik zelf liever in de woonkamer/keuken hebben. Ik heb geen rekening gehouden met dragende muren; die zijn er ongetwijfeld. Mogelijk is het dan handig om de keuken aan de rechterkant van de woonkamer te maken, dan kom je met eventuele steunpilaren gunstiger uit.

Verder: eens met @Road-runner83 dat het prettiger is als je kind in de buurt slaapt als ze nog zo jong is. Zeker als er een trap, hal en woonkamer tussen zit. Maar je zou de kamer wel kunnen maken en de eerste jaren als speelkamer of werkkamer kunnen inrichten.
De badkamer zou ik beneden beperkt houden. Mogelijk heb je boven ruimte voor een tweede badkamer met bad bijv? (Ook fijn voor je dochter).

Bruin is woonkamer en keuken
Blauw is werk/speelkamer, later slaapkamer
Geel is gang
Groen is badkamer met daarboven een separaat toilet.

[Afbeelding]

En nog variant met rechte gang en iets grotere badkamer (toilet hier roze gemaakt)

[Afbeelding]
Super dat je zo meedenkt! Als het geheel vrij in te delen was dan was dit een super indeling..... maar er zijn nogal wat dragende muren. Alles kan natuurlijk maar daar moeten wel hele grote ingrepen voor gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
Bert2222 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:13:
[...]

Super dat je zo meedenkt! Als het geheel vrij in te delen was dan was dit een super indeling..... maar er zijn nogal wat dragende muren. Alles kan natuurlijk maar daar moeten wel hele grote ingrepen voor gedaan worden
Ik zou laten kijken op welke plek je echt een dragende constructie nodig hebt, en daaromheen werken. Ik ben daar geen expert in, maar je kunt voor eerste indicatie al kijken naar hoe de muren op de eerste verdieping zijn geplaatst, waar de nok zit en eventueel hoe balken in plafond in woonkamer zijn aangebracht. Ik schat in dat je ergens een steunbalk of steunpilaar moet plaatsen. Ik zou het niet meteen terzijde schuiven, omdat het je echt veel ruimte gaat bieden.

Verder nog ter aanvulling: bedenk goed wat je allemaal op de benedenverdieping wilt onderbrengen en wat je met de ruimte boven doet. De balans gaat er voor mijn gevoel een beetje uit als badkamer en slaapkamer beneden zijn. Dan heb je alles beneden en benut je boven vooral de slaapkamer voor je dochter. Is dat niet zonde van de ruimte die je boven hebt (niet wetend wat het plan daarmee is uiteraard. Gaat mij ook niks aan, maar neem het mee in je overweging)
Jouw vraag over 28m2: dat is niet per se te weinig, maar ik vind het wel weinig in relatie tot het totale aantal m2 van je huis. Er zit veel ruimte in bijkeuken en badkamer. Met een grote keuken heb je die bijkeuken niet op deze manier nodig en als de badkamer naar achter of naar boven (is dat een optie?) gaat, kun je de m2 veel prettiger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 17:19
Is er geen ruimte om de toilet naar de (witte) hal te verplaatsen. Of de badkamer naar boven?

Als dit beide niet mogelijk/gewenst is zou ik kiezen voor een van de opties van Toke_gt, het liefst met doorgebroken muur tussen de keuken en woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Is er geen ruimte om de toilet naar de (witte) hal te verplaatsen. Of de badkamer naar boven?

Nee helaas niet. In de witte hal zit een mooie trap naar boven en de voordeur. Daar past geen wc.
Ook boven is er geen plek. Er zijn 2 volwaardige en 1 kleine slaapkamer. Die kleine slaapkamer is te klein voor een badkamer. En om de grotere op te offeren lijkt me niet zo handig.

Het plan met de doorgebroken muren is heel mooi. Ik weet welke muren dragend zijn en ik weet dat het doorbreken van zo'n muur heel wat kost. En er is wel wat budget, maar zoveel ook weer niet. Daarbij zitten wij op aardbevingsgebied en is het sterk af te raden om dragende muren flink aan te passen. Nu niet heel veel schade, maar wel verhalen dat juist dit soort dingen sneller fout kunnen gaan met scheuren.

Dan over de balans van het geheel met planbert
Dat is het ding denk ik. Maar openheid keuken kamer zonder draagmuur te verwijderen wordt lastig ben ik bang. Lastig allemaal
Pagina: 1