Gezocht: Betrouwbare schakelaar bij zonsondergang/opkomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Situatie:

2x Buitenlamp, deze moeten aan wanneer het donker wordt en uit bij zonsopkomst. Deze "domme" lampen zijn verbonden met 2 aparte wandschakelaars en bevinden zich op enige afstand van elkaar.

Gebleken is dat KlikaanKlikuit icm zonnesensor onbetrouwbaar werkt. Dit is tevens geen ideale oplossing omdat hiermee de wandschakelaars altijd op 'aan' moeten staan en het niet mogelijk is de lamp handmatig aan te zetten.

Ik zoek dus een betrouwbare oplossing om de lampen automatisch te laten schakelen maar het zou fijn zijn als manueel ook nog kan. Dit betekent denk ik dat het iets moet zijn wat achter de wandschakelaars moet komen en dus in de inbouwdoos moet passen.

Gevonden:HUE lijkt mij dus de beste, maar kloppen mijn aannames hierbij? Of zijn er inmiddels betere oplossingen voor dit soort situaties?

Edit) Als ik die Hue Wall Switch nog eens bekijk dan werkt dit alleen als de lamp die hij bedient ook HUE is?
Monteer deze Philips Hue wandschakelaarmodule achter je gewone lichtschakelaar en bedien je slimme lampen gewoon zoals je gewend bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 06-11-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24

AJM

Wij hebben in onze buitenlamp aan de gevel een lichtbron (led lamp) met een dag/nacht sensor en dat werkt prima, dus zoiets https://www.ledlampenkope...lybardo-2-watt-2100k.html

Is denk ik de makkelijkste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AJM schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:54:
Wij hebben in onze buitenlamp aan de gevel een lichtbron (led lamp) met een dag/nacht sensor en dat werkt prima, dus zoiets https://www.ledlampenkope...lybardo-2-watt-2100k.html

Is denk ik de makkelijkste oplossing?
Die passen niet, het zijn van die 'domme' buitenlampen met led geintegreerd. Ik kan de lichtbron dus niet vervangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:15
Shelly 1 kan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zigbee (wat Hue gebruikt) is mesh, mocht het bereik niet toereikend zijn kan je er iets tussen plaatsen om het signaal te overbruggen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 06-11-2021 22:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-05 16:22
In mijn ouderlijk huis heb ik dit toegepast: een lichtsensor buiten, die de tuinverlichting schakelt. Ding loopt door een tijdklok die de boel snachts uitschakelt tussen een bepaald tijdstip. Ook zit er een pulsrelais met timer parallel over deze schakeling, die een uur aan gaat als de schakelaar wordt ingedrukt. Dit is een schakelaar die enkel "aan staat" als die wordt ingedrukt. Veert uit zichzelf weer terug, als een soort enkele pulsknop. Misschien heb je er wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Justin013 op 06-11-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je kan een Sonoff BasicR2 (of andere Sonoff apparaten) pakken en daar ESPHome op installeren en instellen om automatisch aan te gaan aan de hand van de zon: https://esphome.io/components/sun.html
Die apparaten zijn 5 euro ofzo dus de kosten vallen wel mee.

Dit vereist op zich geen wifi, maar de klok moet uiteraard wel een keer ingesteld worden via wifi zodat hij accurate gegevens heeft over wanneer het zonsondergang is.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfboy op 06-11-2021 23:18 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 06:28

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn tuinverlichting (de drivers) is “gewoon” afgemonteerd op schuko. 3 stuks in een stekkerdoos en deze stekkerdoos zit op en TP-LINK HS-100. Schakelen met een app of via lokale API (dus in elk domotica systeem op te nemen). Een (slimme) schakelaar kan daar natuurlijk ook bij, maar vind ik onnodig.

Via domotica regelen is het meest betrouwbare als je met schemer wil werken.

/edit
Ah, je hebt geen WiFi, jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 06-11-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Mijn ervaring is dat Hue dit prima kan, dus je oplossing met een bridge en een wall switch module zou werken, maar dan heb je ook nog iets nodig wat de lampen schakelt. De wall switch module levert alleen een signaal van je schakelaar naar de bridge, maar er is nog een schakelaar nodig welke stroom naar de lampen schakelt omdat je niet met Hue lampen kan werken. Je zou twee smart pluggen kunnen gebruiken of een inbouw module van een ander (compatibel) merk.

Je kan alleen bij Hue niet een precies lichtniveau kiezen om te schakelen, alleen 'zonsondergang/opkomst' of stappen van 15 minuten hier omheen. De bridge past dit wel automatisch aan op basis van datum/lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Onze buitenverlichting zit op een Astroklok: https://www.elektramat.nl...met-weekprogramma-egn103/

Werkt hier prima. 1x datum en tijd instellen en je offset van het donker en licht worden. Sindsdien schakelt de tuinverlichting het hele jaar door netjes aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:10
Het kan zelfs met een beetje wifi en een slimme stekker van LSC > Action https://www.action.com/nl...t-connect-slimme-stekker/

In de app kan je automatisering aanmaken en het laten werken op zonsopgang en zonsondergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Sommige aangedragen oplossingen klinken goed maar zijn niet weg te werken achter de schakelaar.

Dat betekent dat ik ze moet wegwerken in het plafond achter de lamp, wat nu ook het geval is en wat betekent dat ik bij elke storing die lampen eraf moet schroeven én dat de wandschakelaar altijd 'aan' moet staan. Voor zo'n Sonoff BasicR2 ( @Wolfboy ) daenk ik dat de klok dan ook gereset is?

Ook zo'n Astroklok is mooi, maar niet voor achter de schakelaar :|

Ik heb inmiddels van HUE zelf niets gevonden wat zou kunnen werken, de wall switch module werkt alleen samen met HUE lampen dus die oplossing werkt ook niet aangezien de buitenlampen 'domme' lampen zijn.

Ik denk dat ik maar ga kijken of de Sono ZBMINI achter de schakelaar past, deze werkt samen met HUE.

Mocht dat niet passen dan de ROBB Smarrt Inbouwschakelaar wellicht wel (is wel flink duurder met 40 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:20:
Dat betekent dat ik ze moet wegwerken in het plafond achter de lamp, wat nu ook het geval is en wat betekent dat ik bij elke storing die lampen eraf moet schroeven én dat de wandschakelaar altijd 'aan' moet staan. Voor zo'n Sonoff BasicR2 ( @Wolfboy ) daenk ik dat de klok dan ook gereset is?
Dat klopt ja. Als je zoiets wil dan moet je eigenlijk toch een wifi verbinding daar hebben.

Eerlijk gezegd durf ik ook niet te zeggen hoe lang de klok netjes goed blijft lopen zonder wifi.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:20:
Ik heb inmiddels van HUE zelf niets gevonden wat zou kunnen werken, de wall switch module werkt alleen samen met HUE lampen dus die oplossing werkt ook niet aangezien de buitenlampen 'domme' lampen zijn.
Volgens mij zou je dit kunnen gebruiken:
pricewatch: Philips Hue Bridge 2.1
pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule
pricewatch: Philips Hue smart plug - EU
De bridge komt ergens te hangen waar je een netwerkaansluiting hebt, je moet dan wel hiervandaan de schakelaar en smart plug kunnen bereiken binnen Zigbee bereik natuurlijk. Je bouwt de wall switch achter je schakelaar en je creeert boven je plafond of ergens op een handige plek een stroompunt waar je de smart plug in stopt en de lampen zonder schakelaar rechtstreeks hier in plugt. Door de smart plug te gebruiken maak je je domme lampen toch smart.
Pagina: 1