Welke laptop processor voor HD video transcoding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik heb een Surface Pro 7 tablet-top te leen met Intel i5-1135G4 processor. Wanneer ik een video (1080P x264 30fps) wil transcoden (zonder filter) in handbrake. Dan kost dit zeker een uur of meer voor een clip van 30-35 minuten (RF22.5, Main profile level 4.0) zonder gebruik te maken van intel Quicksync. Quicksync is niet van toepassing voor het materiaal wat ik transcode. De Surface Book 3 heeft een i5-1135G7 maar kost aanzienlijk meer (450-650 euro meer) met minimale meerwaarde voor mijn toepassing.

Mijn vraag is welke laptop processor zou mijn taken sneller kunnen uitvoeren dan de 1135G4?
Als ik ook maar 1 filter toepas zoals denoise) dan gaat de transcode tijd aanzienlijk omhoog.

Ik wil perse ook geen i7 omdat deze meestal een fan in de laptop bevat. En daar heb ik echt een grote hekel aan. Zijn de AMD processors beter. Zoja welke dan?

Over budget ben ik nog niet uit dus kan daar weinig over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door SoundByte op 06-11-2021 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
De nieuwe MacBook pros hebben allerlei video encoders/decoders hardware matig. Daar eens naar kijken of die voor jou passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02

Croga

The Unreasonable Man

Bonsaiboom schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:22:
De nieuwe MacBook pros hebben allerlei video encoders/decoders hardware matig. Daar eens naar kijken of die voor jou passen?
Dan kun je ook zeggen dat een Asus Zenbook Studio van €16'000 het beter doet.....
En nee, de M1 heeft niet echt andere codecs dan Intel en AMD. Daar zit geen voordeel.

@SoundByte ik denk dat zo'n beetje iedere non-low-power CPU je zal helpen. Persoonlijk zou ik gaan voor een een Intel of AMD H variant. Voor een euro of 1000 heb je dan een mooie zakelijke pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH) die het een stuk beter gaat doen dan die 1135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Croga schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:33:
[...]

Dan kun je ook zeggen dat een Asus Zenbook Studio van €16'000 het beter doet.....
En nee, de M1 heeft niet echt andere codecs dan Intel en AMD. Daar zit geen voordeel.

@SoundByte ik denk dat zo'n beetje iedere non-low-power CPU je zal helpen. Persoonlijk zou ik gaan voor een een Intel of AMD H variant. Voor een euro of 1000 heb je dan een mooie zakelijke pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH) die het een stuk beter gaat doen dan die 1135.
Dat is ook een overtrokken reactie. In de ts wordt is surface genoemd. Een M1 MBA heb je al vanaf 1129 en een M1 pro mbp 14 vanaf 2250. Goed, van video heb ik zelf weinig kaas gegeten en weet niet of deze bewerking eenvoudig te versnellen is, maar er zit wel degelijk hardware accelerated encoding/decoding in die M1 pros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@SoundByte Volgens mij heeft je Surface een i5-1035G4. Op deze pagina kan je zien welke videoformaten de cpu kan encoden en decoden. Als jij iets wilt dat de cpu niet standaard kan, zal het inderdaad veel langer duren.
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-intel_core_i5_1035g4

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Quicksync is niet van toepassing voor het materiaal wat ik transcode.
Want?

Tja, je wilt/kan geen gebruik maken van de igpu, dus dan gaat het er om hoe snel de cpu is (en maakt het dus geen bal uit of je nu een G1, G4 of G7-cpu hebt. Het gaat om het cpu-gedeelte en niet om het gpu-gedeelte.

Dan gaat het om de snelste cpu die je kunt krijgen, maar je wilt het mobiel en de fan mag niet aan, tja, en dan moet het ook nog eens snel gaan.

Zie je het probleem en de tegenstrijdigheden?

Een 5800U is waarschijnlijk de snelste cpu die kwa warmte nog enigszins koel te houden is (15 watt), totdat Alderlake mobiel uit komt. Low-power cores zouden ideaal zijn voor dit soort werk, maar Alderlake voor laptops komt pas in Q1 2022.

Bovendien kun je niet onbeperkt het aantal cores verhogen, mijn 3900X is ook maar 50% bezig met het encoden van X265-materiaal. (dus met 12 threads van de 24)
Pagina: 1