CV pendelt. Tijdsklok aanpassen om rechtlijnig te verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:49

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Mijn CV ketel pendelt. 4 of 5 keer per uur springt deze aan en brandt dan 3 tot 5 minuten. Dit lijkt te worden veroorzaakt door de thermostaat.

De ketel is een Nefit Proline NxT 24kw.
Vermogen is begrensd op 9kW.
De pomp draait nooit harder dan 30% (en dat is als minimum ingesteld).

Ik heb op de benedenverdieping vloerverwarming (Magnum Heating RVS Flow met eigen motor) en dat werkt prima. En paar groepen hiervan staan maximaal open om doorstroom te waarborgen.

In de badkamer staat een radiator altijd open om doorstroom te houden, overige radiatoren (allemaal bovenverdieping) zijn met thermostaat knoppen uitgevoerd en staan vaak bijna dicht.

De thermostaat is een modulerende Nefit Easy, staat 24/7 op dezelfde temperatuur ingesteld (want trage vloerverwarming).

Wanneer ik de temperatuur op de thermostaat insteek op 25'c blijft de ketel lekker doorstoken gedurende minimaal een half uur (pomp blijft ook op 30% draaien), daarna heb ik de temperatuur weer terug naar beneden gezet.

Het is dus niet dat de ketel pendelt door te weinig doorstroom, maar omdat de thermostaat zegt dat het net wel/net niet op temperatuur is.

Zou het zuiniger stoken als ik iedere twee uur, gedurende 15 tot 20 minuten, de temperatuur met 0,5'c verhoog in het klokprogramma en daarna terug naar de oude waarde laat gaan? In die tijd zal de temperatuur weer terug dalen naar de 'vaste' waarde.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4 to 5 x per uur is geen pendelen, dat is redelijk normaal gedrag. Gewoon elke 10 minuten even branden om de boel op temperatuur te houden. Je hoeft hier dus imho niets aan te doen.
Je geeft aan dat het vermogen begrenst is op 9kW. Heb je daadwerkelijk zoveel vermogen aan radiators hangen? Anders wellicht even het vermogen nog iets knijpen a.d.h. van het werkelijk vermogen van je radiators.

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 06-11-2021 21:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-05 13:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Microkid schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:02:
4 to 5 x per uur is geen pendelen, dat is redelijk normaal gedrag. Gewoon elke 10 minuten even branden om de boel op temperatuur te houden.
low-control mode zoals hierboven beschreven is gewoon pendelen, pendel gedrag houdt je altijd als de warmtevraag lager is dan het minimum vermogen van de ketel, iets wat heel normaal is met deze temperaturen. Ter referentie op dit moment draait mijn lucht/lucht op een afgifte van 800 watt (ondergrens) om de boel op 21c graden te houden.

Wat TS voorstelt kan alleen krijg je dan temperatuur schommelingen wat ook niet bijdraagt aan het comfort.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 06-11-2021 21:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dan moet je ook kijken of de CV mogelijk foutmeldingen geeft, zoals een blokkade door te hoge retour temperatuur bijv. Als er geen fout is, is het geen pendelen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Microkid schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:07:
Dan moet je ook kijken of de CV mogelijk foutmeldingen geeft, zoals een blokkade door te hoge retour temperatuur bijv. Als er geen fout is, is het geen pendelen.
Dit is gewoon niet waar en heeft niets met elkaar te maken.
Pendelen is als de warmtevraag lager is dan het minimale vermogen waardoor je aan /uit gedrag krijgt.

Sommige thermostaten anticiperen hier zelfs op met een programma (zie low load bij honeywell) , die zorgt voor nog kortere brander tijden voor een stabielere temperatuur.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De CV ketel geeft geen fouten aan. Nadat deze klaar is met branden, gaat deze naar code OH-203, wat betekent dat deze standby staat. Legio andere cijfers zijn beschikbaar voor wanneer er zaken niet pluis zijn.

De thermostaat moduleert, en ik heb net tijdens een verwarmings sessie gecontroleerd op welk vermogen de ketel draait. Dat is 25%, 6kW, volgens mij het minimale dat de ketel doet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

6kW krijg je nu nooit weg, vandaar het aan uit gedrag, jouw voorgestelde oplossing kan wel (wss ook met parameters in de thermostaat of ketel) alleen heb je dan wel de kans dat je temperatuur schommelingen gaat ervaren.

Kijk hier ook eens
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Waterbeesje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:14:
De CV ketel geeft geen fouten aan. Nadat deze klaar is met branden, gaat deze naar code OH-203, wat betekent dat deze standby staat.
Dus inderdaad wat ik dacht: stoken om de boel warm te houden. Geen pendelen. Blijkbaar is 3 tot 5 minuten elke 12-15 minuten voldoende om je huis warm te houden. De ketel kan immers niet continu blijven branden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
Met de anderen, je ketel pendelt niet.
Let er eens op als je auto rijd, en de maximaal toegelaten snelheid hebt bereikt; dan laat je ook het gas los toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedankt voor deze uitleg allemaal, ik ga maar niks doen met de instellingen denk ik. Als het straks wat kouder wordt zal dit gedrag denk ik ook weer over gaan, dus nu is het ff slikken :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1