kan ik de binnenkant van een oude tv er uit halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julia Boots
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-11-2021
Hoi!
Ik wil voor een kostuum die ik moet maken voor school een oude tv als hoofd gebruiken, hiervoor heb ik dus alleen de buitenkant nodig eigenlijk en de binnenkant moet er uit zodat het hoofd er in kan. Ik heb hier echt 0 verstand van zelf, en voordat ik een tv koop wilde ik eerst weten of dit eigenlijk wel mogelijk is en hoeveel gedoe het zou zijn om zoiets voor elkaar te krijgen. Alvast heel erg bedankt voor het helpen!!
Groetjes Julia.

Bijv. Een van de volgende Tv’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L06SH781XaEQIGV8WbZhyQgV4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLXoo3wYQr7N3HNZzPZGPd6h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB4FbOMroY3m2BzV8NfdYb519Ro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbPbpE6HF3OLcX5a5rwPIdn8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r2KZNu76wDpw_fNfeX6zni2Bg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3MZC0AJJdhS1tmEDQJZ9UvGK.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Julia Boots op 07-11-2021 14:36)

Anoniem: 674295

Dan vraag de TS even wanneer dat ding voor het laatst aangeweest is... Die spanning blijft niet eeuwig staan.

Sommige mensen maken echt overal een probleem van...

@Julia Boots Er zitten een aantal onderdelen in die een hoge spanning (lees 10.000 volt) kunnen vasthouden voor een paar uur (dus ook als ie weer uit staat). Als je dat ding niet aanzet vlak voordat je de boel gaat slopen is er niet veel aan de hand. Desnoods zoek je even een youtube filmpje op die uitlegt waar je op moet letten. Lekker kopen en geen zorgen maken. De glasplaat kan je niet gebruiken, maar de kast wel. Pas wel op met de glazen beeldbuis, die wil je wel heelhouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 06-11-2021 18:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja dat kan, ik zou er eentje nemen met een houten behuizing, zodat je er makkelijk een gat in kunt zagen en evt een schroefje in kunt boren.

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 06-11-2021 18:23 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:36

DataGhost

iPL dev

Ja natuurlijk kan dat, alleen of het slim is is een tweede. Binnen zo'n beeldbuis-TV zitten componenten waarop nog lading kan zitten die dodelijk kan zijn. Als je dit moet vragen zou ik er niet aan beginnen. Ik zou het zelf al niet eens doen.

Edit: makkelijker is het waarschijnlijk om gewoon van hout zelf een TV-behuizing te maken en te schilderen zodat het er goed uitziet. In ieder geval minder gevaarlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 06-11-2021 17:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je de binnenkant eruit haalt, haal je de hele 'beeldbuis' er dus uit en blijft alleen de kast over.
Dus als je idee is dat 't "glas" met de bolling er ook in blijft, dan is dat niet het geval.
Dus je kan net zo goed een kartonnen doos nemen naar mijn mening :P stuk simpeler en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-05 15:46
DataGhost schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:39:
Binnen zo'n beeldbuis-TV zitten componenten waarop nog lading kan zitten die dodelijk kan zijn.
Sinds eind jaren 70 o.i.d. zit er over het algemeen al een lekweerstand in die de stroom laat weg lekken met de tijd (paar min).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:36

DataGhost

iPL dev

chaoscontrol schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:54:
[...]

Sinds eind jaren 70 o.i.d. zit er over het algemeen al een lekweerstand in die de stroom laat weg lekken met de tijd (paar min).
Ja, totdat die weerstand kapot blijkt of op een andere manier niet goed gewerkt heeft en iemand die TV recent aan heeft gehad. Dit soort beveiligingen zijn precies dat, beveiligingen. Geen garanties. Bovendien vind ik "over het algemeen" niet heel veilig klinken. Je moet alsnog niet zomaar bij mogelijke hoogspanning in de buurt komen zonder kennis van zaken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Dan vraag de TS even wanneer dat ding voor het laatst aangeweest is... Die spanning blijft niet eeuwig staan.

Sommige mensen maken echt overal een probleem van...

@Julia Boots Er zitten een aantal onderdelen in die een hoge spanning (lees 10.000 volt) kunnen vasthouden voor een paar uur (dus ook als ie weer uit staat). Als je dat ding niet aanzet vlak voordat je de boel gaat slopen is er niet veel aan de hand. Desnoods zoek je even een youtube filmpje op die uitlegt waar je op moet letten. Lekker kopen en geen zorgen maken. De glasplaat kan je niet gebruiken, maar de kast wel. Pas wel op met de glazen beeldbuis, die wil je wel heelhouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 06-11-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
scheelt dat je de HV gewoon zou kunnen doorknippen ipv de connector uit de tube proberen te pulken :P

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Eens met @Anoniem: 674295; die condensatoren houden spanning niet langer dan enkele uren vast. Als je dit weet en daar rekening mee houdt, is het gevaar mininaal.

Waarschijnlijk zal een filmpje op yt hierover ook wel info geven en evt aangeven hoe je veilig hier van af kunt komen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:18
Wrong topic :(

[ Voor 76% gewijzigd door azerty op 06-11-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Condensator even kortsluiten. Je kan de beeldbuis ook ontladen als je dat wilt, maar als je de gehele inhoud eruit haalt hoeft dat niet eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Het is goed dat er gewaarschuwd wordt, maar zoals al gezegd: op Tweakers wordt overal een probleem van gemaakt.
Zolang je de printplaten en de spoelen aan de beeldbuis niet aanraakt, kan er helemaal niets gebeuren.

@tafkaw Condensatoren kortsluiten moet je dus helemaal niet doen. Dat kan een flinke klap geven.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:06
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:15:
Het is goed dat er gewaarschuwd wordt, maar zoals al gezegd: op Tweakers wordt overal een probleem van gemaakt.
Ja, echt heel erg dat mensen op de potentiële gevaren worden gewezen.

Je kunt maar 1x dood gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
jbhc schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:26:
[...]

Ja, echt heel erg dat mensen op de potentiële gevaren worden gewezen.

Je kunt maar 1x dood gaan :)
op gevaren wijzen is prima maar direct gaan roepen dat iets dodelijk is is echt volkomen overdreven. Dat gebeurt veel te vaak in topics over doe het zelf en elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Rrob schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:38:
[...]

op gevaren wijzen is prima maar direct gaan roepen dat iets dodelijk is is echt volkomen overdreven. Dat gebeurt veel te vaak in topics over doe het zelf en elektronica.
Over nuance heen lezen gebeurt ook heel vaak op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 05-05 13:46
Rrob schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:38:
[...]

Er zijn mensen met pace makers in deze wereld.
Een klap van een condensator uit een TV kan voor hen een verschil zijn tussen leven en dood.

Condensatoren kortsluiten kan je wel doen, geeft een klap... maar zorg dat je goed geïsoleerd bent.
Er zijn betere manieren.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How (not) to discharge a CRT! ⚡ In simple terms

Dikke schroevendraaier pakken met een grote plastic handvat.. (geen metalen achterkant o.i.d.) en dan de pootjes kortsluiten...
Als je merkt dat er geen klappen komen of vonken, dan is het wel ontladen...
Wel buiten doen....

[ Voor 10% gewijzigd door toxict op 08-11-2021 12:04 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tip van Adam Savage, laat het hoofd van je kostuum op je schouders rusten, je nek is niet gemaakt voor zware last te dragen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

DataGhost schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:57:
[...]

Ja, totdat die weerstand kapot blijkt of op een andere manier niet goed gewerkt heeft en iemand die TV recent aan heeft gehad. Dit soort beveiligingen zijn precies dat, beveiligingen. Geen garanties. Bovendien vind ik "over het algemeen" niet heel veilig klinken. Je moet alsnog niet zomaar bij mogelijke hoogspanning in de buurt komen zonder kennis van zaken.
Als je toch niks met de electronica wilt doen. Caps zijn vrij herkenbaar,
En als je twijfelt dan zet er ff een plantenspuit op als je hem binnen hebt. als er niks vonkt zit je goed.

Maar als de TS denkt de glasplaat te kunnen houden heeft hij pech, die zit verbonden met de beeldbuis en kun je niet zomaar eruit halen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 05-05 13:46
heuveltje schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:07:
[...]

Als je toch niks met de electronica wilt doen. Caps zijn vrij herkenbaar,
En als je twijfelt dan zet er ff een plantenspuit op als je hem binnen hebt. als er niks vonkt zit je goed.

Maar als de TS denkt de glasplaat te kunnen houden heeft hij pech, die zit verbonden met de beeldbuis en kun je niet zomaar eruit halen.
Je zou de beeldbuis kunnen gebruiken als "mal" en met een stuk plexiglas erop en een hittebron, kan je deze plaat vormen naar de vorm van je glazen beeldbuis.
Plexiglas terug en je hebt een "glazen" plaat...

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Om de electronica zou ik me niet drukmaken als je donders goed weet hoe lang ie uit is.
De vacuum beeldbuis moet je even mee oppassen.

[ Voor 19% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-11-2021 12:10 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
Anoniem: 590973 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:57:
[...]
Over nuance heen lezen gebeurt ook heel vaak op tweakers.
en niet goed teruglezen over welke post de discussie eigenlijk gaat ook ;)

of vind je dit genuanceerd?
Binnen zo'n beeldbuis-TV zitten componenten waarop nog lading kan zitten die dodelijk kan zijn. Als je dit moet vragen zou ik er niet aan beginnen. Ik zou het zelf al niet eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Rrob schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:54:
[...]

en niet goed teruglezen over welke post de discussie eigenlijk gaat ook ;)

of vind je dit genuanceerd?
[...]
Ik reageer op jouw die stelt dat mensen meteen roepen dat het dodelijk is, terwijl dat dus niet is wat ze zeggen. Snap je de betekenis van de woorden kan en potentieel wel? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat de strekking wel duidelijk is mbt de kans op hoge spanningen die na het uitschakelen nog een tijdje aanwezig blijven. En dat de TS hier even bij stil moet staan alvorens de boel te demonteren.

Graag weer on-topic.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 09-11-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:00
bij het demonteren van een buizen tv is de (vacuum)beeldbuis een risico voor imploderen. doe daar heel voorzichtig mee anders vliegen de glasscherven om je oren.

de hoge spanning is geen risico al de tv al geruime tijd uitstaat. die spanning is dan al weggelekt
Pagina: 1