Geluidsisolatie in een ruimte om overlast te verminderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsemans
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 21:16
Mijn vraag
Hallo allemaal, ik heb een kantoor/mancave/gameroom waar chill en af en toe game met vrienden of bel met klanten. Mijn vriendin heeft last van mijn stemgeluid omdat ik een redelijk zware stem heb en die bass ver draagt. Wat is een goede oplossing die niet al te duur is? Ik zat te kijken naar acoustische panelen maar weet niet of dat het probleem kan oplossen en als dat zo is waar ik die dan moet plaatsen. Wie kan mij helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn stemgeluid en de bass die daar in zit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Deuren dicht, tochtstrip onder de deur en helaas minder gamen met vrienden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Massa toevoegen om te dempen. Dus panelen maken en die volproppen met steenwol. Deze kun je rondom, ook aan je plafond, monteren zodat het z’n werk kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
Gordijnen ophangen, die heb je ook akoestisch, al is dat niet ook altijd een goedkope oplossing. Het goedkoopst is de vriendin de deur uit (zonder geld) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Weet je waar het geluid van de ene kamer naar de andere gaat? Door de deur, de muur, over het plafond, zoiets? Ik denk dat gordijnen of akoestische panelen meer doen voor de akoestiek in de ruimte zelf, maar niet altijd de transmissie tegenhouden. Het klinkt alsof je dunne wandjes of een hele lichte deur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is het op dezelfde verdieping ?
Heb je wanden van gips ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10

Jag

@nielsemans het is belangrijk onderscheid te maken tussen geluidsdemping voor de akoestiek en geluidsisolatie. Voor demping gaat het om verminderen van galm en volstaat het een deel van de reflecties te verminderen met enkele absorptie panelen. Voor isolatie gaat het erom dat je het merendeel van het geluid tegenhoudt wat door de muur heen gaat. Dit bereik je eigenlijk voornamelijk door reflectie en niet zozeer absorptie. Absorptie helpt wel, maar dan moet wel de volledige wand bedekt zijn en als je laag tegen wilt houden, dan moet het ook behoorlijk dik zijn. Meestal worden er voorzetwanden geplaatst als er geluidsisolatie nodig is, maar dat is behoorlijk ingrijpend. Een enkel absorptie paneel ophangen heeft iig nauwelijks effect (wel voor de akoestiek, niet voor de isolatie richting andere ruimtes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:41
Ikea heeft net speciale geluiddempende gordijnen geïntroduceerd.
https://www.ikea.com/nl/n...d-gordijn-grijs-10500177/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10

Jag

Zie mijn vorige post. Denk je nou echt dat zon gordijn geluid tegen gaat houden? Dit gaat over akoestiek, niet over isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNSD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-01-2023
Zo'n gordijn zal helemaal niks doen voor je geluidisolatie voor lagere tonen.
Simpelste antwoord is al meteen aangegeven als je dit wilt doen. Meer massa toevoegen en het is vooral handig om te begrijpen waar de geluidlekken vandaan komen. Ik verwacht ook niet dat simpele akoestische panelen veel zullen doen in deze situatie.

Ik denk niet dat er een goedkope oplossing is tenzij er een duidelijk geluidlek is dat makkelijk kierdicht te maken/massa aan toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als de chillruimte nu vrij weinig demping heeft kunnen dergelijke gordijnen of andere akoestische voorzieningen er wel voor zorgen dat het geluiddrukniveau in de 'bronkamer' lager wordt. En daarmee ook het geluiddrukniveau in de 'ontvangkamer'. Het kan dus wel een (beperkt) effect hebben.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zoals Jag noemt is een echte oplossing ingrijpend en niet goedkoop. Muzikanten oefenen niet voor niks in oefenruimtes met dubbele muren. Zo'n oefenruimte bestaat uit een kamer binnen een kamer.

Om overlast aan te pakken, kan je ook het brongeluid verminderen. De reden dat je nu hard praat, kan zijn dat je te weinig van je eigen stem terughoort. Dat terughoren wordt 'sidetone' genoemd en zorgt ervoor dat mensen niet in hun telefoon of headset schreeuwen. Als je jezelf sterker terughoort, praat je misschien zachter.

Je subwoofer kan je vlak bij je hoofd zetten, dan kan hij zachter voor je vriendin en houd jij dezelfde geluidsbeleving.

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 07-11-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsemans
pman63 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:14:
Gordijnen ophangen, die heb je ook akoestisch, al is dat niet ook altijd een goedkope oplossing. Het goedkoopst is de vriendin de deur uit (zonder geld) ;)
Gordijnen hangen er al. Haha zou zonde zijn van de verbouwing die we net hebben gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsemans
Jag schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:21:
@nielsemans het is belangrijk onderscheid te maken tussen geluidsdemping voor de akoestiek en geluidsisolatie. Voor demping gaat het om verminderen van galm en volstaat het een deel van de reflecties te verminderen met enkele absorptie panelen. Voor isolatie gaat het erom dat je het merendeel van het geluid tegenhoudt wat door de muur heen gaat. Dit bereik je eigenlijk voornamelijk door reflectie en niet zozeer absorptie. Absorptie helpt wel, maar dan moet wel de volledige wand bedekt zijn en als je laag tegen wilt houden, dan moet het ook behoorlijk dik zijn. Meestal worden er voorzetwanden geplaatst als er geluidsisolatie nodig is, maar dat is behoorlijk ingrijpend. Een enkel absorptie paneel ophangen heeft iig nauwelijks effect (wel voor de akoestiek, niet voor de isolatie richting andere ruimtes).
Oke dan haal ik twee termen door elkaar. De akoestiek hoeft niet beter in de ruimte maar ik wil vooral dat zij die bassklanken niet hoort. Als ik game met vrienden ik een koptelefoon met mic op dus die akoestiek is goed. Jammer dat een paar losse panelen niet goed helpt. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsemans
willemd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:22:
Weet je waar het geluid van de ene kamer naar de andere gaat? Door de deur, de muur, over het plafond, zoiets? Ik denk dat gordijnen of akoestische panelen meer doen voor de akoestiek in de ruimte zelf, maar niet altijd de transmissie tegenhouden. Het klinkt alsof je dunne wandjes of een hele lichte deur hebt.
Ik denk dat het door en onder de deur door gaat, de deur is niet heel zwaar inderdaad. De wanden zijn geen gipswandjes gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsemans
Hackus schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:30:
Is het op dezelfde verdieping ?
Heb je wanden van gips ?
Ze zit vaak op de bank en die staat direct onder mij. De wanden zijn niet van gips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38
nielsemans schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:48:
[...]

Ze zit vaak op de bank en die staat direct onder mij. De wanden zijn niet van gips
Dus het gaat om het geluid door de vloer naar beneden toe?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nielsemans schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:48:
[...]

Dan kun je de vloer van de ruimte waar jij zit beter isoleren. ook helpt een kleed al iets als dat er nog niet ligt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
Waarschijnlijk "lekt" er geluid naar beneden. Lopen er radiator buizen of ventilatiebuizen van de kamer waar jij zit naar beneden? Dan die proberen af te dichten. Een betonvloer zou niet veel geluid door moeten laten namelijk.

Tochtstrips in (of op) je deur plaatsen in combinatie met een valdorpel helpt tegen het geluid wat rond je deur weglekt.

Als de vloer van hout is gemaakt kun je deze isoleren met steenwol tussen de balken bijvoorbeeld. Als tussen de balken niet kan maar je "op" de vloer bezig wil zou je dikke rubberen matten als ondervloer kunnen proberen. Denk daarbij aan stalmatten of sportschooltegels of andere op maat te snijden matten van dik rubber bijvoorbeeld, en daar over heen dan weer je laminaat. Krijg je wel een klein drempeltje bij je deur.

[ Voor 18% gewijzigd door Terrz op 08-11-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-05 10:25
bekijk (luister) ook wat de overlast precies is, dan kan je het wat gerichter aanpakken.

Hoor je letterlijk de muziek in de andere kamer (mid/hoog/gesprekken), of voornamelijk het gebeuk en gedreun van de bas?

Bij de eerste vooral kijken naar luchtlekkage, bij de 2e meer fysieke demping.

Het klopt wat Jag zegt, desondanks kan basabsorptie wel degelijk bijdragen tot het minder doorlekken naar buiten.

Had iemand al deuren genoemd? Als je een holle deur hebt, kan je die opvullen met schuim. Wat luchtwerende strips/rubbers in de kieren en dan kan ook via de deur er stukken minder naar buiten lekken.

[ Voor 1% gewijzigd door vlaaing peerd op 08-11-2021 15:05 . Reden: Edit: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Echt goede isolatie bereik je alleen door massa en ontkoppeling, aangevuld met het voorkomen van lekkages in je constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:31

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

nielsemans schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:44:
[...]

Als ik game met vrienden ik een koptelefoon met mic op dus die akoestiek is goed. Jammer dat een paar losse panelen niet goed helpt. Dank je wel!
Wat ik soms om mij heen merk is dat mensen met een koptelefoon JUIST VEEL HARDER GAAN PRATEN omdat de koptelefoon afsluit. Kan je een open-er model overwegen?

Andere out-of-the-box suggesties: Verhuizen menkeef naar zolder of tuin? ANC koptelefoon voor de vrouw?

Verder: Gipskarton/gipsvezelplaten op de vloer en tegen deur.

Akoestisch dempende panelen tegen de wanden en deur. Dik gordijn voor de deur?

Tot slot. Sinds wij onze dunne kartonnen deuren hebben vervangen voor massieve deuren (stomp), versta je elkaar niet meer van de ene naar de andere kamer met één deur dicht. Kan je de deur niet vervangen voor een zwaardere?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1