Enkele dagen na installatie boot error

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 11:03
Hoi allen,

Ik heb een volledig compatibel systeem met Windows 11.

Vijf dagen geleden heb ik deze versie dan ook vanuit Windows 10 geupdate. De eerste vier dagen zonder slag of stoot, echter sinds gisteren heb ik continu een boot failure:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqjM5NyqBdx_OqPHUTcT1CpmE64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5G7D3b3CuGrs7Um4boDB3fH.jpg?f=fotoalbum_large

Op internet is nog maar zeer summier informatie beschikbaar mbt dit euvel. In elk geval geen goede oplossingen te vinden, al spuwen meerderen gal op het forum van Microsoft. Zonder reactie van de zijde van MS 8)7

Iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen? En een oplossing?

Ik heb TPM uit moeten schakelen om weer fatsoenlijk te kunnen werken
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

je geeft geen specs:
processor/moederbord merk en type?
laatste bios versie?
tpm firmware mss?

Als merk en type gelijk is onderstaande thread misschien even volgen
https://community.amd.com...ture-repeated/td-p/482325

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 11:03
My bad... Topic lijkt overeen te komen, echter het antwoord ontbreekt er helaas nog.

Heb een:
Gigabyte Aorus Pro
Ryzen 7 3800X
64g Vengeance RGB Pro
Gigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB
Seagate Desktop HDD, 3TB

Blijkt nogal een Gigabyte-euvel te zijn. Ik ga op onderzoek uit

Edit:
Euveltje van Gigabyte dat ik vergeten was; automatisch bios updaten werkt doorgaans NIET. werd zojuist in eerste instantie zelfs een versie terug gezet (Van f31 naar f30)

Na handmatige update nu versie F35d (de laatste, met als noot dat deze het TPM-verhaal zou moeten fixen. En, het werkt! Blijft echter frappant dat het in eerste instantie 4 dagen heeft gewerkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Vigilans op 06-11-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicurist_dirk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-03 18:13
Heb deze tekst al ergens anders geplaats, maar dacht toch dat het ook hier nuttig kan zijn.

Nieuwe hare schijf is = aan nieuwe Windows 11 kopen!!!!

Windows 11 weigert een vervangende Samsung 980 PRO NVMe - Interne SSD M.2 PCIe - 1 TB te erkennen na installatie van Windows 11. Waardoor Windows na bios opstart niet meer opstart. De PC onbruikbaar geworden is.
Verduidelijking: ik heb al jaren ( sinds Windows 93) de gewoonte van bij een nieuwe PC/laptop steeds een kloon te nemen van de originele harde schijf. En die dan in mijn kas veilig te bewaren, zodat ik steeds de origineel Windows, drivers enz. zeker heb want vroeger was het soms moeilijk de drivers terug te vinden.
Dus terug een kloon genomen van mijn nieuwe laptop ThinkPad T14 aangedreven door Windows 10 en geschreven op Samsung 980 PRO NVMe. Deze SSD dan in de laptop geplaats en alles werkte voortreffelijk. Kreeg dan herhaaldelijk de melding dat ik met deze Laptop naar Windows 11 kon upgraden. Wat ik dan ook deed. Alles leek goed te verlopen, voorbereiden, opstarten, instaleren…. Enz enz.
Als de PC dan eindelijk normaal moet opstarten om de laatste persoonlijk bijwerkingen af te handelen is het gedaan met de pret. Windows weigert op te starten.
Heb de originele SSD terug geplaats en daar loopt na installatie van Windows 11 alles wel goed.
Heb dan bij een computer zaak de Samsung 980 PRO NVMe laten testen omdat ik dacht dat die SSD stuk was. Niet dus!

Conclusie: Blijkbaar linkt Windows 11 via de Bios de gegevens van de originele SSD om Windows 11 te draaien te gebruiken.
Waardoor vervangen of upgraden van harde schijf niet meer toegestaan word door Windows 11 !!!!!

Nieuwe hare schijf is zo gelijk aan nieuwe Windows 11 kopen!!!! Denk Ik ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

epicurist_dirk schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:48:
Heb deze tekst al ergens anders geplaats, maar dacht toch dat het ook hier nuttig kan zijn.

Nieuwe hare schijf is = aan nieuwe Windows 11 kopen!!!!...
Beetje vergaande conclusie voor het feit dat jij 1 disk niet aan de praat hebt gekregen, denk je ook niet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Windows 11 weigert een vervangende Samsung 980 PRO NVMe - Interne SSD M.2 PCIe - 1 TB te erkennen na installatie van Windows 11. Waardoor Windows na bios opstart niet meer opstart. De PC onbruikbaar geworden is.
Verduidelijking: ik heb al jaren ( sinds Windows 93) de gewoonte van bij een nieuwe PC/laptop steeds een kloon te nemen van de originele harde schijf. En die dan in mijn kas veilig te bewaren, zodat ik steeds de origineel Windows, drivers enz. zeker heb want vroeger was het soms moeilijk de drivers terug te vinden.
Dus terug een kloon genomen van mijn nieuwe laptop ThinkPad T14 aangedreven door Windows 10 en geschreven op Samsung 980 PRO NVMe. Deze SSD dan in de laptop geplaats en alles werkte voortreffelijk. Kreeg dan herhaaldelijk de melding dat ik met deze Laptop naar Windows 11 kon upgraden. Wat ik dan ook deed. Alles leek goed te verlopen, voorbereiden, opstarten, instaleren…. Enz enz.
Als de PC dan eindelijk normaal moet opstarten om de laatste persoonlijk bijwerkingen af te handelen is het gedaan met de pret. Windows weigert op te starten.
Heb de originele SSD terug geplaats en daar loopt na installatie van Windows 11 alles wel goed.
Heb dan bij een computer zaak de Samsung 980 PRO NVMe laten testen omdat ik dacht dat die SSD stuk was. Niet dus!

Conclusie: Blijkbaar linkt Windows 11 via de Bios de gegevens van de originele SSD om Windows 11 te draaien te gebruiken.
Waardoor vervangen of upgraden van harde schijf niet meer toegestaan word door Windows 11 !!!!!

Schreeuwerige text, slechte opmaak, met een n=1 verklaring die ook nog eens niets met het topic te maken heeft. Je conclusie is ook nog eens 100% verkeerd.

Kudo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:58

...
@epicurist_dirk schrijft in een ander topic:

Hoy ben terug,
Dat een andere SSD harde schijf niet aanvaard word door Windows 11 zoals ik dacht klopt waarschijnlijk niet.
Het probleem zit hem meer dan waarschijnlijk in de zware beveiliging van en door de Bios van de ThinkPad T14 laptop.

epicurist_dirk in "[Windows 11] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicurist_dirk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-03 18:13
Anoniem: 472287 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:22:
[...]

Schreeuwerige text, slechte opmaak, met een n=1 verklaring die ook nog eens niets met het topic te maken heeft. Je conclusie is ook nog eens 100% verkeerd.

Kudo's.
Sorry dat mijn tekst U geraakt heeft, pffff….. heb echter zware dyslexie zowel op woorden, zinnen, cijfers.

Zonder pc – schrijf controle zou mijn teksten meer dan waarschijnlijk onleesbaar zijn. Dus ik doe zéér veel moeite in de hoop iets leesbaar te creëren.

Als ik een tekst nodig heb die levens noodzakelijk is begeef ik mij naar iemand die kan schrijven en zeker geen dyslexie heeft.

Ik zelf heb geen probleem met de dyslexie op zich….. verhinderd mij ook niet een poging te wagen mijn denken te plaatsen in kennels als deze.

Ik zelf zie de fouten gewoon niet. Schrijf steeds eerst in Windows office en plaats dan de tekst in google document omdat die meestal dan nog zaken als fout aangeeft die ik dan aanpas naar wat aangegeven word. En dan pas plaats ik het hopelijk leesbare.

Dus sorry, maar anderzijds aan Uw reactie hadden anderen en ook ik niets dat vooruit hielp betreffende het SSD probleem.

Dus de schoolmeester reactie bracht géén hulp, zoals steeds bij soort gelijke schoolmeester reacties.
Dirk,
Pagina: 1