Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen op weg naar aanschaf zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Evert1963
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:04
Beste lezers,

Binnenkort hoop ik hier een aantal offertes te delen en daar reactie op te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuicWmZxSctrFUT9wvYD42gNvz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCQRtp5uHbQ0ayenkwzIE1ma.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84XBXkzyD13mEGPvrzjYFZCuOYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIuTBIoTuqTtj5jWpzOuZio3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2IdvYvUBp4oyVwC0wC15t_eVyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wWtxaqQ7iC2anvKwYQ3V7JQP.jpg?f=user_large

2. Beschikbare (dak)ruimte
Het is dus een Oost-West dak van 40 graden. Met op de Oostzijde twee Velux dakramen. Mogelijk gaan de buren nog een dakkapel plaatsen op de Oostzijde. Dat zal dan enige schaduw geven. Op de nok staat een niet al te hoge schoorsteen. Op de Westzijde ligt een dakkapel over bijna de hele breedte van de woning.

3. Schaduw
De schoorsteen op de nok dus en op termijn mogelijk de dakkapel van de buren

4. Jaarverbruik
We gebruiken nu 2.200 kW per jaar. Ik verwacht niet dat we korte termijn naar een warmtepomp gaan o.i.d. De verbouwingskosten zullen te hoog blijken. Mogelijk wel bepaalde vertrekken waar we kort, zoals de badkamer, zijn met een infraroodpaneel verwarmen.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben nu een 3x25A aansluiting. De groepenkast gaat sowieso op de schop.

6. Budget en doel
Ik verwacht e.e.a van ons spaargeld te kunnen betalen, dat lijkt me al snel beter dan dat laten verpieteren op de spaarrekening. Wanneer ik over een paar jaar stop met werken hoop ik lagere energie lasten te hebben door deze investering.

8. Bijhouden van data
Het lijkt mij handig als ik in de gaten kan houden of de installatie goed werkt en het is natuurlijk leuk om de opbrengst te kunnen volgen. Ik ben echter geen data nerd die er veel plezier in heeft super veel dingen bij te houden.

9. Reeds verkregen offertes
Bijgewerkt op 15.11.2021. Ik zal deze post updaten wanneer er meer binnenkomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZK_zzNcSwEHMiDcGPelZtongJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIcT2BPxKo4yHkXmpAuSlLXg.jpg?f=fotoalbum_large

10. Regio
Amersfoort

11. Vragen om mee te beginnen
Na al het lees en speurwerk, waarbij ik veel heb geleerd van de bestaande topics, heb ik nu twee vragen. Voor ik bij de vragen kom een aantal gegevens.
De eerste vraag is generiek:

Vraag 1. Leg je voldoende voor je eigen verbruik of leg je het dak zo vol mogelijk?
Ik zit nu op de lijn om 'voor eigen verbruik' te gaan. Argumentatie:
Ik begrijp dat je ongeveer 35% van wat je opwekt ook daadwerkelijk gebruikt en dat je de rest aan het net terug levert. Met de verwachte en geplande afbouw van de salderingsregeling is spreiden van consumptie over de dag toenemend van belang. Ons Oost-West dak is dan ineens handig, want minder totaal opbrengst maar meer gespreid over de dag. Batterij-oplossingen zijn duur en is toekomstmuziek. extra opwekken voegt niets toe. Jullie bevestigende en afwijkende inzichten worden gewaardeerd!

De tweede vraag is meer specifiek:

Vraag 2. Wat te doen met de groepenkast?
Die is aan vervanging toe. Het is echt een drama. Er zit niet eens een hoofdschakelaar op. Verder heb ik een 1-fase groepenkast achter een 3-fase aansluiting. Vraag me niet waarom dat ooit gedaan is...
Nu is de vraag wat wijsheid is. Die 3-fase is strikt genomen niet nodig. En misschien zelfs ongewenst omdat ik dan een duurdere omvormer nodig heb (?). Ik zal deze vraag ook in de offerte trajecten uitzetten en laat er ook een installateur voor komen. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie inzichten hierop.

Alvast veel dank

Evert

[ Voor 54% gewijzigd door Evert1963 op 15-11-2021 19:50 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
1: Vol!
2: Vervangen door nieuwe 3 fasen meterkast. Je mag gewoon 1fase omvormer gebruiken op 3fase meterkast.

graag gedaan

Lardman

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

1) zo vol mogelijk. Is relatief goedkoper dus kortere terugverdientijd. Indien je een warmtepomp of elektrische auto koopt kan je terugdenken aan dit moment dat je je energie al gekocht hebt.

2) los van de zonnepanelen is je meterkast blijkbaar aan onderhoud toe. Maak dat mentaal los van je zonnepanelenoverwegingen en regel beide tegelijk zodat de installateur maar 1 keer hoeft te komen (en je wederom relatief goedkoop uit bent).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

1. Vol
2. overstappen naar 3 Fase

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. vol
2. nieuwe 3 fase verdeler eventueel met een 1 fase omvormer

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 06-11-2021 11:44 ]

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Hey Evert,

Ik denk dat de eerste vraag zou moeten zijn, wat is je budget?
Als die voldoende is zou ik in ieder geval de meterkast laten vervangen voor een nieuwe, 3-fase aansluiting.
Het klopt dat 3-fase omvormers duurder zijn dan 1-fase, maar daarintegen kunnen ze wel meer energie omzetten van panelen waar je bij een 1-fase al snel gebonden bent aan een max van zo'n 3.68kw. (tenzij je 3x enkelfase omvormers pakt, maar dan ben je weer duurder uit dan wanneer je meteen een 3-fase neemt).

Wat betreft de panelen zou ik het dak ook vol leggen. Op het moment hebben we de saldering regeling nog (voor zolang dat nog gaat bestaan), en alles wat je boven je eigen gebruik teruglevert, krijg je nog een paar cent voor afhankelijk van je energie leverancier. Soms zal dit 5 cent zijn, bij een ander wellicht 12 cent, het limiet wat je nog extra mag terugleveren voor dat bedrag is ook verschillend per aanbieder, maar alles bij elkaar kan het over het algemeen wel uit om extra panelen erbij te leggen als je toch eenmaal bezig bent.

[ Voor 17% gewijzigd door HSA.Solar op 06-11-2021 12:53 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
1. Vol.
Een misverstand is wellicht dat je na de geleidelijke afbouw van de salderingsregeling niets terug zou krijgen voor het deel wat je aan het net levert. Dit deel verkoop je namelijk aan de energiemaatschappij. Tegen die tijd heb je alles al dubbel en dwars terugverdiend. Bovendien kan het zijn dat jouw elektriciteitsvraag dan is gestegen door bijvoorbeeld een ev, (hybride) warmtepomp en/of airco.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Vol :Y

Omdat dan die warmtepomp voor gruwelijk weinig je huis kan verwarmen (<2ct/kWh warmte, gas: 12-25ct/kWh warmte)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Evert1963
Dank voor jullie reacties tot nu toe:

1. Leg je voldoende voor je eigen verbruik of leg je het dak zo vol mogelijk?
Een Noord-Koreaans aandoende meerderheid zegt: vol leggen dat dak. Beperkte meerkosten afgezet tegen toekomstig stijgend elektriciteit gebruik van het huishouden met altijd de mogelijkheid om nadat de salderingsmogelijkheden benut zijn, tegen een (lage) prijs, de stroom te verkopen aan de energieleverancier. Is er nog een recent naar Zuid Korea gevluchte dissident met een andere opinie?

2. Wat te doen met de groepenkast?
  • Op de vraag van HSA.Solar wil ik aangeven dat ik het vooral graag goed wil doen nu. Het hoeft niet perse de allergoedkoopste oplossing te zijn.
  • Wil twain4me nog toelichten wat een '3 fase verdeler, is?
3. Nog een drietal vragen over de omvormer
  • HSA.Solar spreekt hierboven van een 'max van zo'n 3.68kw' Hoe reken ik van het geïnstalleerde vermogen naar die 3.68kW. Anders gezegd: Hoeveel panelen van zeg 350Wp passen hierin?
  • Sluit je een 3-fasen omvormer ook op 3 installatieautomaten aan? Dit i.v.m. met de dimensionering van de groepenkast.
  • Er zijn zeer grote prijsverschillen tussen de groepenkasten van de verschillende merken. (bijv EMAT>ABB) Kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan er van uitgaande dat alleen veilige producten in de handel zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Evert1963 op 06-11-2021 15:39 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:43

Barrycade

Through the...

3.68 kWh komt uit op een 16A aansluiting, Dit dus met 350 Wp panelen dus 11 zijn. Maar met een Oost-West kom je waarschijnlijk hoger uit met eventueel aftopping met de zon op zijn hoogste punt in de zomer.

Met de huidige prijzen van spullen, zou ik zeker voor vol gaan, met een knappe meterkast met 3 fasen. 3fasen omvormers zijn niet (veel) duurder dan 1 fase (relatief).

• Ronald
@Evert1963 bovenaan het forum staat een handleiding over het openen van een advies topic voor zonnepanelen. Als je je topic start even omtovert kunnen we meer geïnformeerd verder.

@Barrycade oost west kan over het algemeen iets tussen meer dan dat tot heel veel meer, maar daarvoor moeten we meer weten.

En als je je afvraagt waarom er zo'n eensgezinde reactie komt over de vraag dak vol... Dat komt voort uit langetermijnvisie in plaats van kort gewin (waarop het advies van installateurs gebaseerd is). Hebben we geen Kim jong un voor nodig ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 06-11-2021 16:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lardman
Iedere Tweaker die gegaan is voor " genoeg voor huidig gebruik" heeft spijt.
Spijt dat ze niet eerder panelen hebben genomen.
Spijt dat ze niet in 1x alles vol hebben gelegd
Spijt dat ze niet naar alle mensen die voor ze dezelfde fout maakten hebben geluisterd.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Evert1963
@Ronald Dank voor je reactie, ik heb de openingspost aangepast.

• Ronald
Hoeveel ruimte is er onder/boven dakkapel, idem dakramen?

Ik vermoed dat dit 2x3 op west gaat worden, en 3+5 op oost.

Plaatsen op dakkapel kan niet zomaar vanwege belasting en kruip die dat kan veroorzaken.

Op een 40 graden dak kan dit zo uit de pols (zit niet thuis waar ik simulaties kan doen) zonder veel problemen op een 3.6kW omvormer.

Zeg niet te snel dat een warmtepomp niet kan. Ben vorig weekend op bezoek geweest bij iemand in het kader van de duurzame huizen route, en heb daarbij een van de boeken van Theo van Lieshout meegenomen die zijn jaren 70 woning van het gas gehaald heeft. Die van 30 is op installateurs niveau... Die van 10 is de basis... Kijk er eens naar... Er zijn meerdere wegen naar Rome dan algemeen verkondigd worden.
https://www.bruna.nl/enti...lZEZpbHRlcnMiOltdfQ%3D%3D

• Ronald
PS: ik bezocht deze woning: https://duurzamehuizenrou...ie/vrijstaand-1997-wognum
De eigenaar heeft hier en daar bijgedragen aan de boeken van Van Lieshout (en de druk verzorgt).

• Evert1963
@Ronald Dank voor de leestips! Ik heb hieronder de maatvoering verder aangegeven. Ik kan het niet heel precies meten maar dit zal redelijk kloppen. Dit zijn bruto maten, ik heb geen rekening gehouden met de afstand die tussen de zonnepanelen en objecten of met de rand van het dak moet zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6htQYBpT2d7_wxyXiY0a3fxqH_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yf2L1qMW1LQ0457RYTQ3XDr.jpg?f=user_large

• twain4me

twain4me

Evert1963 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:33:
Dank voor jullie reacties tot nu toe:

1. Leg je voldoende voor je eigen verbruik of leg je het dak zo vol mogelijk?
Een Noord-Koreaans aandoende meerderheid zegt: vol leggen dat dak. Beperkte meerkosten afgezet tegen toekomstig stijgend elektriciteit gebruik van het huishouden met altijd de mogelijkheid om nadat de salderingsmogelijkheden benut zijn, tegen een (lage) prijs, de stroom te verkopen aan de energieleverancier. Is er nog een recent naar Zuid Korea gevluchte dissident met een andere opinie?
In het heel kort De opbrengst 1 op 1 afstemmen op verbruik is in nederland al jaren een slecht idee, dit is een tactiek die alleen maar past bij salderen en aangezien dat salderen een keer zal eindigen is dat dus een slechte tactiek.
• Wil twain4me nog toelichten wat een '3 fase verdeler, is?
een meterkast/stoppenkast/groepenkast of hoe iemand het ook wil noemen heet een verdeler en eigenlijk de hoofdverdeler in dit geval.
3. Nog een drietal vragen over de omvormer
  • HSA.Solar spreekt hierboven van een 'max van zo'n 3.68kw' Hoe reken ik van het geïnstalleerde vermogen naar die 3.68kW. Anders gezegd: Hoeveel panelen van zeg 350Wp passen hierin?
bijna zoveel als je wil, maar dan kom je uiteindelijk in de knoei met kortsluitstroom en je zal gaan aftoppen.
in sunnydesign kan je alles makkelijk simuleren.
  • Sluit je een 3-fasen omvormer ook op 3 installatieautomaten aan? Dit i.v.m. met de dimensionering van de groepenkast.
nee op een 3fase automaat die neemt 4 plekken in als het een aardlekautomaat is gebruik je een aardlek schakelaar en een instalatie automaat zijn het 2 x 4 plekken
  • Er zijn zeer grote prijsverschillen tussen de groepenkasten van de verschillende merken. (bijv EMAT>ABB) Kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan er van uitgaande dat alleen veilige producten in de handel zijn?
zelf heb ik een aantal emat componenten en die werken opzich prima, veel mensen hebben een sterke voorkeur voor bv ABB is gewoon een persoonlijke keuze.

• Ronald
@Evert1963 Fractie beter: 3+3 en 5+5, met een niet te lang paneel moet dat lukken.
Misschien 1 tussen de dakramen, maar 2x5 staat mooier...

Asymmetrisch helemaal niet erg, het ZO dak is toch iets efficiënter.

1x https://www.solar-outlet.nl/goodwe-4200d-ns-omvormer.html
16x https://www.solar-outlet....-de0908.html?id=243673127
2x https://www.solar-outlet....ortrait-clickfit-evo.html
2x https://www.solar-outlet....pe-horizontale-rails.html
1x https://www.solar-outlet....ederland.html?id=74644613
€4.251,16 ex btw.

Dit vraagt een 20A zekering. strikt gezien niet selectief op een 25A hoofdaansluiting; maar selectiviteit in huisinstallaties is grotendeels en illusie, en met installatieautomaten als hoofdzekering bijna onmogelijk om echt te behalen. Daarnaast is dit teruglevering, niet afname.

Geschatte opbrengst 5000kWh; ruim voldoende om warmtepomp of EV mee te voeden... Deels beide...
<0 op de meter is ook bij @Evert1963 mogelijk ;-)

Of dit past op de zuid-oost kant is niet 100% zeker door de schoorsteen, dat is op basis van de satelliet niet te bepalen. Dan ga je terug naar 4 of misschien 3 landscape. Met 14 totaal kun je eventueel terug naar een 3.6kW omvormer op 16A, maar het scheelt maar een paar 10tjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJe9wNEZhlp4g7Yx0NhLsvL2DZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VaGALAWq3g91kAO8PjDaBJ4t.png?f=fotoalbum_large

Meterkast zorgen voor maximaalstroombeveiliging zoals beschreven (en kennisdocument) bij deze 1-fase uitvoering van ABB.
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Trek twijfels bij installateurs die dat document niet begrijpen en roepen dat het niet nodig is... Die discussie ga ik niet voeren met een expert over een component van 30 euro... Dan mag hij werk bij iemand anders zoeken.

Meterkast kosten mogen mee in BTW teruggave.

• Evert1963
@Ronald Kijk dat is vol leggen voor gevorderden! Bij het precies passen en meten komen we er wel achter. wat precies past. Ik denk dat op west, onder de dakkapel geen drie panelen kunnen ivm een ontluchtingspijp die je niet op de luchtfoto zit. Wat is het minimum aantal panelen voor die string denk je?

Verder hoor ik je niet over schaduw. Voor zonneplan reden om 2 optimizers op Oost te plaatsen en helemaal geen panelen op West. Hun voorstel staat in de openingspost. O ja, met het dringende advies niet meer te plaatsen dan we nodig hebben. Wat is toch hun belang dat te adviseren?

• Ronald
@Evert1963 Hun belang is nog een keer terug mogen komen om dat 2e dak toch maar vol te gooien :)
Ze zijn groot bekend, zitten niet om moeilijk werk verlegen...

Optimizers voor panelen in harde schaduw leveren hun geld niet op... paneeltje extra wel (er kan er 1 tussen de dakramen ge-tetrist maar vond het visueel alleen niet zo mooi)

Ontluchtingspijp kan gewoon een paneel over: https://www.materialenvoo...raciet_%C3%98_100_mm/3549

• Evert1963
Aanbieder B stelt het volgende voor
Juli jls120 365 Wp..........................12........€ 2.400
Sofar 4.6 ..........................................1..........€ 675
SolarStell bevestigingsmateriaal.....12.........€ 360
Montage voor 12 panelen.................1..........€ 702
GK 3-fase 2X3fase groep 24 modules..........€ 650
Totaal excl. BTW:..........................................€ 4.787
BTW 21%......................................................€1.005
Totaal incl. BTW:...........................................€5.792

Dit is het legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqTyAcI-5g7NP1peP0DNOEelv-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1QvUlASeekb9F1v5CWH2URlP.jpg?f=user_large

Dit is mijn eerste indruk
+ regionale installateur, de baas zelf op bezoek, die ook de groepenkast meteen meeneemt
- Alleen op Oost

Dit is de vergelijkingstabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxxpDiVN6APobWCLBcNw9xO6b0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THyaKotgj4kQY0r7tXjPQPtw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de vragen
  • Aanbieder stelt dat een gewone stringomvormer afdoende is. Schaduw door de schoorsteen vermindert wel de opbrengst van de beschaduwde panelen maar niet van de hele string vanwege de by-pass diodes. Is het zo eenvoudig?
  • Aanbieder heeft eigen import panelen en omvormer, daarmee krijg ik wat hij levert, maar of dat ook slim is in onze situatie?
  • Welke andere bijzonderheden vallen jullie op of welke aandachtspunten hebben jullie bij deze offerte?
Alvast dank weer voor de reacties

[ Voor 4% gewijzigd door Evert1963 op 13-11-2021 10:00 ]

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Evert1963 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:42:

Dit zijn de vragen
  • Aanbieder stelt dat een gewone stringomvormer afdoende is. Schaduw door de schoorsteen vermindert wel de opbrengst van de beschaduwde panelen maar niet van de hele string vanwege de by-pass diodes. Is het zo eenvoudig?
...
Ik moest even zoeken, maar moest aan deze post van @Ronald denken: Ronald in "Advies zonnepanelen"

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Ronald
Als je de voorkeur geeft aan een lokale installateur, prima. De webshops lijken het ontzettend druk te hebben, dus je zal wat zelfredzaamheid qua ontwerp moeten hebben...

Voor het vergelijken is het beter om die 650 voor de meterkast er niet bij in te houden, wat overigens niet een verkeerde prijs is denk ik. Dan kom je op €0,95 wat niet heel verkeerd is.

Do omvormer is op zich riant bemeten: https://www.sofarsolar.co...il/460/SOFAR%204.6KTLM-G2

Wat ruimte zou moeten geven voor de 6 panelen op west op dezelfde omvormer... wat deze installateur voor iets in de richting van €0,9 zou moeten kunnen doen. En dat is niet heel verkeerd, zeker voor een partij die ook de meterkast voor je wil regelen en lokaal is en op bezoek komt.

Ik weet alleen niet hoe ik de max 3500W op 1 mppt moet zien... Ik denk dat het te maken heeft met maximaal asymmetrische belasting van de MPPT, dus zou 12+6 niet in de weg moeten zitten

• Evert1963
Aanbieder C stelt het volgende voor
Q Cells | Q. PEAK DUO BLK-G9+ Mono 340 Wp............11
Growatt MIN3000 TL-XE....................................................1
Van der Valk montagemateriaal..........................................1
Totaal excl. BTW:.....................................................................€ 3.947
BTW 21%.................................................................................€ 829
Totaal incl. BTW:......................................................................€ 4.775

Dit is het legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4bPS3ZixV8GhsNHeXUqhIdCen8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CApRwJlVJOmYtNTPBsLUkiVn.jpg?f=user_large

+ geen
- Alleen op Oost
- beetje gezwollen taalgebruik draagt niet bij aan vertrouwen: ...Om het best renderende systeem te ontwerpen, heeft onze bouwkundig tekenaar voor uw dak een 3D ontwerp gemaakt. ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZK_zzNcSwEHMiDcGPelZtongJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIcT2BPxKo4yHkXmpAuSlLXg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de vragen
  • Ik heb geen specifieke vragen bij deze offerte
  • Welke andere bijzonderheden vallen jullie op of welke aandachtspunten hebben jullie bij deze offerte?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:49
340 Wp dat zijn vgm niet de nieuwste meer, zelfde naam is al in 380 Wp te krijgen. En dan ook niet de goedkoopste, zou verder kijken.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Evert1963
Dank weer aan @Ronald @Dat_Doc @MetalfanBlackness voor jullie reacties. _/-\o_

Aanbieder D stelt de volgende twee plannen voor

9x Trina Solar - Vertex Mono 395 Black White 1-3 Cut P
1x SE 3000 HD Wave
9x Solaredge P401
Totaal excl. BTW:......................................€ 4.303
BTW 21%..................................................€ 904
Totaal incl. BTW:.......................................€ 5.207

9x Trina Solar - Vertex Mono 395 Black White 1-3 Cut P
1x SE 5000 HD Wave
9x Solaredge P401
Totaal excl. BTW:......................................€ 6.064
BTW 21%..................................................€ 1.273
Totaal incl. BTW:.......................................€ 7.337

Dit zijn de legplannen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHfZI8AihwUCXh7HZhQNdahFR3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPknzpLtuwC1v2TEZW3XRSpE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEBw-ihP-09wf7kK5Y5TJf9RN9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aTzalOviBobh4IZq5ZaxmPgg.jpg?f=user_large

+ panelen van 395kW
+ duidelijke offerte
- Bekijken de meterkast na acceptatie offerte. Dan ben je locked-in vwb de meerkosten daarvoor
- Geen toelichting op de inzet van optimizers
- Vermogengarantie geen opbrengstgarantie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJe81G2QYLmy_Xv5sUX5DxCexnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUQByIg6tUlDPTD4U5CKkDWE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de vragen
  • Hoe beoordelen jullie het gebruik van optimizers in deze opstellingen?

• Ronald
Ik verwacht gezeur met 5 panelen die (veel) hulp nodig hebben van de 9 panelen in de schaduw in de avond.

Met SolarEdge geen reden om bij een schoorsteen weg te blijven, dus ik snap de tekening ook nog eens niet.

• Evert1963
Aanbieder B heeft op verzoek een Oost-West opstelling gemaakt
Het Legplan is zoals @Ronald eerder had voorgesteld. De extra Juli 365 Wp panelen worden op dezelfde Sofar 4.6 omvormer aangesloten. Daarbij komt dan 3 maal Optimiser Hosola 700 en 2 maal Optimiser 350.

- Geen toelichting op de inzet van optimizers
- De prijs maakt een grote sprong, de opbrengst niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKHZbQ9TF_a1aZtR4DuyQPVSZj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmy10aaeKxrUDfOQI6j94XU0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de vragen
  • Hoe beoordelen jullie het gebruik van optimizers in deze opstelling?
  • Wat vinden jullie van de opbrengst 73% van geïnstalleerd vermogen?

• Ronald
Iets over Optimizers: Ronald in "Advies zonnepanelen"

Verwachtte opbrengst kun je niet vergelijken als ze uit verschillende software, of zelfs op basis van verschillende tekeningen komen... Als je ontwerpen 1 op 1 wil vergelijken zul je ze zelf in bijvoorbeeld Sunny Design moeten overnemen. SMA heeft net daadwerkelijke schaduw simulatie in de software opgenomen zag ik net in de changelog... Nog niet geprobeerd.
'73%' is in lijn der verwachtingen voor een 40 graden dak met nog wat schaduw van dakkapellen.

De Sofar is een wat minder bekend merk, dus ik kan er weinig over zeggen. Met wat er in de datasheet staat lijkt hij geschikt ;-)
Er is behoorlijk ervaring bij forumleden met de eveneens voordelige Goodwe en daarvan weten 'we' dat hij best goed werkt met schaduw.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 18-11-2021 21:46 ]

• Evert1963
Aanbieder E stelt het volgende voor
12 SunPower 375 WP Full Black (P3)
1 Growatt Mod 4000TL3-X (3 fase)
12 Montagemateriaal Schuin pannendak | Clickfit/Solfix
1 Growatt wifi module
Totaal excl. BTW:........................................€ 5.177
Totaal incl. BTW:........................................€ 6.264

Dit is het legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQdijcYUXAV9aYqEs0_OODWJBaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdzoOtIFeX5Oeampbr1kmAJf.jpg?f=user_large

+ Opbrengst als percentage geinstalleerd vermogen
+ rustig ogend legplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPbMJu214-oNTv2MZ0q8Bzd5IIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADy6P9PhDfnwORWErKKS9tBW.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de vragen
  • Klopt het dat deze aanbieder meer A-merken voert, en voegt dat nou veel toe? Is bijvoorbeeld die 77% opbrengst/geïnstalleerd vermogen zonder optimizers ect. daar aan te koppelen?

• Evert1963
Goedendag,

Ik pak dit draadje weer op. We kwamen er achter dat we het best eerst de dakpannen konden vervangen. En daartoe hebben we nu besloten.

Ondertussen is het ons ook duidelijk dat we voor een systeem zonder micro-omvormers of optimizers gaan. Gewoon rechttoe een serie geschakeld systeem.

Hoewel we inmiddels van de school zijn van 'het dak zo vol mogelijk leggen' twijfelen we over het westdak. Op Oost komen er 10 of 12. Maar dan op West. Daar kunnen er in principe twee boven en drie onder de dakkapel, allen in landscape. Echter, om de paar jaar moet de dakkapel worden geverfd. En ik hoor dat schilderbedrijven dan stellen dat je eerst de panelen moet verwijderen onder de dakkapel. Zijn hier ervaringen mee opgedaan hebben? De kosten van het monteren/demonteren en de risico's van het opnieuw aansluiten (gaat dat dan wel goed, hoe vaak kan je de verbindingen weer los/vast maken) lijken mij al snel opwegen tegen de opbrengst van 5 panelen. Of zie ik beren op de weg?

Dan nog een gedachte over accu's. Nu nog niet interessant vanwege de saldering maar mogelijk over een aantal jaar wel. Kan je dat altijd los bij plaatsen of stelt dat nu al eisen aan de keuze voor de omvormer.

Ik hoor het weer graag van jullie!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Evert1963 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:02:

Dan nog een gedachte over accu's. Nu nog niet interessant vanwege de saldering maar mogelijk over een aantal jaar wel. Kan je dat altijd los bij plaatsen of stelt dat nu al eisen aan de keuze voor de omvormer.
Misschien over een aantal jaren wel, misschien is er over een aantal jaren een andere standaard in deze industrie en moet je nu niet teveel focussen daarop.
Daarbij, ga er maar vanuit dat over enkele jaren een elektrische auto met V2H/V2G veel gangbaarder is en precies dit probleem oplost en dat zal sowieso een aantrekkelijkere optie worden dan een losse accu.

• twain4me

twain4me

Hoewel we inmiddels van de school zijn van 'het dak zo vol mogelijk leggen' twijfelen we over het westdak. Op Oost komen er 10 of 12. Maar dan op West. Daar kunnen er in principe twee boven en drie onder de dakkapel, allen in landscape. Echter, om de paar jaar moet de dakkapel worden geverfd. En ik hoor dat schilderbedrijven dan stellen dat je eerst de panelen moet verwijderen onder de dakkapel. Zijn hier ervaringen mee opgedaan hebben? De kosten van het monteren/demonteren en de risico's van het opnieuw aansluiten (gaat dat dan wel goed, hoe vaak kan je de verbindingen weer los/vast maken) lijken mij al snel opwegen tegen de opbrengst van 5 panelen. Of zie ik beren op de weg?

Ik hoor het weer graag van jullie!
opzich kan je gewoon een steiger bouwen die boven de panelen hangt. maar niet elke schilder zal die willen/kunnen bouwen. beun-de-haas bv en zwart-zonder-garantie&zn zullen gewoon een pootje uit de dakkapel willen zetten om hem snel te schilderen. ik zou het je vaste schilder eens vragen.
ik zou rekening houden met de infrastructuur, maar niet met de omvormer.

• Ronald
Als er een steiger staat is het loshalen van panelen erg eenvoudig... En met een 2x6 meter solar kabel voorzien van MC4's draait de rest van de string boven de dakkapel vrolijk door (mits wat over blijft de startspanning haalt)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Echter, om de paar jaar moet de dakkapel worden geverfd. En ik hoor dat schilderbedrijven dan stellen dat je eerst de panelen moet verwijderen onder de dakkapel. Zijn hier ervaringen mee opgedaan hebben? De kosten van het monteren/demonteren en de risico's van het opnieuw aansluiten (gaat dat dan wel goed, hoe vaak kan je de verbindingen weer los/vast maken) lijken mij al snel opwegen tegen de opbrengst van 5 panelen. Of zie ik beren op de weg?
Ik heb een schilder in de familie en het bedrijf waar hij voor werkt weigert idd dat soort gevallen te schilderen. Gezien de opdrachten waar hij aan gewerkt heeft (universiteitsgebouwen, appartementen, etc) lijkt me dit niet af te schilderen (;)) als een beun-de-haas of zwart-zonder-garantie die geen zin hebben in 'moeilijk'.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Evert1963
Ik had mijn 'eigen' schilder gevraagd en die wilde i.i.g niet. Ook vanwege risico op schade, aansprakelijkheid ect. als die over de panelen heen werkt. Een steiger is ook niet zo gemakkelijk denk ik vanwege het balkon op de eerste verdieping.

Is het een optie om 2 panelen boven de dakkapel te plaatsen en 2 er bovenop. Of krijg je dan problemen vanwege de verschillende hellingshoeken waaronder ze geplaatst staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4L9TP1lNUuE7GzV9me32PoRMfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNBNHNH3h4nVsXql3wy3Zmc8.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Zo op het eerste gezicht zou je een steiger zo om het balkon heen kunnen bouwen ;-)
Steiger huren kostte hier in het land net meer dan 100 euro voor een week.

Met meer dan 2 oriëntaties loop je erg rap naar micro's of Solaredge, kost wat meer, maar het komt echt wel naar je toe, sneller naarmate je meer gaat verbruiken (waarschijnlijk)
En voor bovenop de dakkapel zul je een dakexpert moeten vragen vanwege belasting. Er zijn ook dakexperts die PV zijn gaan doen, en dat is dan een beetje de richting waar je kan informeren.

Wat zijn de dakmaten van de dakkapel?

• Evert1963
@Ronald De dakmaten zijn (bij benadering) 4250 * 2000

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:58:
Zo op het eerste gezicht zou je een steiger zo om het balkon heen kunnen bouwen ;-)
Steiger huren kostte hier in het land net meer dan 100 euro voor een week.
Wat hij nodig heeft niet, dat wordt wel een stukje duurder en ook de console bouwen wil je eigenlijk nietdoen boven je mooie zonnepanelen zeker als je dat nog nooit hebt gedaan. dus je hebt er ook steiger bouwers bij nodig. het is geen makkelijke situatie je komt als ik het zo inschat erg slecht uit.

Ook naast het extra risico snap ik wel dat er weerstand is. :)

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 24-12-2021 19:24 . Reden: qoutefix ]

• Evert1963
twain4me schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:23:
[...]

Wat hij nodig heeft niet, dat wordt wel een stukje duurder en ook de console bouwen wil je eigenlijk nietdoen boven je mooie zonnepanelen zeker als je dat nog nooit hebt gedaan. dus je hebt er ook steiger bouwers bij nodig. het is geen makkelijke situatie je komt als ik het zo inschat erg slecht uit.

Ook naast het extra risico snap ik wel dat er weerstand is. :)
Klopt. Ik had al even zitten zoeken maar dat valt nog niet mee. Niet qua opbouwen en niet qua prijs. En ik snap die schilders ook heel goed hoor. Het is nu zoeken of ik dat West dak kan gebruiken of het toch op alleen op Oost houd qua panelen. Het zou gewoon lekker zijn als je de opbrengst wat meer verdeeld over de dag hebt.

Vandaar ook mijn vraag naar de optie van een batterij, als fall back als ik alleen op Oost de panelen leg.
Komt bij dat in de lopende CAO onderhandeling mijn baas dit heeft aangeboden. Vanaf 1 januari 2023 kan je gebruikmaken van een eenmalig klimaatbudget van 2500 euro netto. Dit budget kan je dan gebruiken voor nog nader te bepalen klimaatdoelen bijvoorbeeld elektrische fiets, warmtepomp e.d. Je kunt dat budget in 2023 en 2024 gebruiken. Heb je het in de tijd niet kunnen of willen gebruiken dan wordt dit bedrag in 2025 voor jou gestort in een groen beleggingsfonds Dan is zo'n batterij misschien wel een optie.

• Ronald
@twain4me zodra die steiger staat is de panelen loshalen minder lastig. Nu ben ik handig natuurlijk, en zou ik dat in eigen beheer doen...
Ik breng ideeën, niet de enige juiste oplossing, en op zeker niet wat @Evert1963 per se moet doen, daar moet hij zichzelf prettig bij voelen.

Dakkapel past fysiek dan 3, misschien 4 panelen op. Nu zijn die dingen vaak erg licht gebouwd dus is achterhalen of het kan wel een ding... Vandaar kijken naar een installateur die daar wel ervaring mee heeft. Eerder dus een dakbedrijf die PV doet dan een beun die alleen maar rechttoe rechtaan panelen legger is.

2 panelen alleen boven de dakkapel is in elk geval een lastig iets omdat de omvormer keuzes wel heel minimaal worden om dat weekend te krijgen. Dus dan gaat het ook hard richting micro's.

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:30:
@twain4me zodra die steiger staat is de panelen loshalen minder lastig. Nu ben ik handig natuurlijk, en zou ik dat in eigen beheer doen...
I
dat is zeker waar en kan natuurlijk ook prima met een standaard steiger. :)

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Schilderen moet, zeg, eens in de 5-10 jaar? dus dan zijn die panelen al terugverdiend.

Maar waarom vindt zo'n schilder dat onhandig? Is dat omdat de steiger dan niet kan steunen op het dak ofzo? Dan zou je tussen de panelen een steunpunt kunnen maken.
Of een hoogwerker gebruiken bij het schilderen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Evert1963
Even los van de Oost-West-dakkapel-schilderen discussie.....

Mag ik @Ronald @twain4me @Lardman nog om advies vragen?
Ik heb een offerte gekregen voor het Oost dak als volgt:
  • Zonnepanelen, 12 x Trina Vertex Mono 390W‌ = 4.680 Wp
  • Omvormer, 1x Solax X1 4.6 Boost
  • Montagesysteem Esdec Clickfit Evo zwart afgewerkt
€ 4.100 ex BTW / 4.680 Wp = € 0,88
  1. Zijn jullie bekend met Solax omvormers?
  2. Verwachte opbrengst 3.600, dat is 77% van geïnstalleerd op het Oost-dak. Meeste offertes rekenen met 82%. Zien jullie daar een verklaring voor? Kwaliteit van de omvormer?
  3. Vinden jullie de 4.6 met 5.200 W DC een goede keuze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ9nOb-CVYpWT0RjPdHvmSWnteM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UMrbsmMkPjQO4SL7RBSICMvL.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Evert1963 op 07-01-2022 20:00 ]

• Lardman
1 ja, prima spul zonder al te veel poes pas
2 gewoon een voorzichtige inschatting van de installateur, het materiaal is prima. Prijs lijkt me ook in orde
3 nee, omvormer mag wel een maatje kleiner. Een 3600 Watt omvormer kun je op 16 amp afzekeren en dat is prettiger.
Een 4.2 boost als het niet anders kan, maar een 4.6 is overkill.

Succes met de zon, punt drie is geen halszaak

• Ronald
16A is een mooie wens, maar Sunny design geeft een procent aftop verlies met een 3.6kW. 4.2kW is de juiste, 4.6kW is overbodig zwaar.

Prima prijs, vraag hoeveel minder hij voor de 4.2 rekent... Tekenen en gaan.

• twain4me

twain4me

Evert1963 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:46:
Even los van de Oost-West-dakkapel-schilderen discussie.....

Mag ik @Ronald @twain4me @Lardman nog om advies vragen?
sorry, ik doe alleen nog in regenpanelen. :+

• Ronald
@twain4me Doen regenpanelen het extra goed op een 44 graden pal noord dak?

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:51:
@twain4me Doen regenpanelen het extra goed op een 44 graden pal noord dak?
44 graden op een noord dak, lekker warm hoor, dat zal australie wel zijn, dan zou ik toch voor zonnepanelen kiezen. 8)

zo, dan ben ik nu weer klaar met flauw doen :+
Pagina: 1