Beste lezers,
Binnenkort hoop ik hier een aantal offertes te delen en daar reactie op te krijgen.
/f/image/ZCQRtp5uHbQ0ayenkwzIE1ma.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zIuTBIoTuqTtj5jWpzOuZio3.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wWtxaqQ7iC2anvKwYQ3V7JQP.jpg?f=user_large)
2. Beschikbare (dak)ruimte
Het is dus een Oost-West dak van 40 graden. Met op de Oostzijde twee Velux dakramen. Mogelijk gaan de buren nog een dakkapel plaatsen op de Oostzijde. Dat zal dan enige schaduw geven. Op de nok staat een niet al te hoge schoorsteen. Op de Westzijde ligt een dakkapel over bijna de hele breedte van de woning.
3. Schaduw
De schoorsteen op de nok dus en op termijn mogelijk de dakkapel van de buren
4. Jaarverbruik
We gebruiken nu 2.200 kW per jaar. Ik verwacht niet dat we korte termijn naar een warmtepomp gaan o.i.d. De verbouwingskosten zullen te hoog blijken. Mogelijk wel bepaalde vertrekken waar we kort, zoals de badkamer, zijn met een infraroodpaneel verwarmen.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben nu een 3x25A aansluiting. De groepenkast gaat sowieso op de schop.
6. Budget en doel
Ik verwacht e.e.a van ons spaargeld te kunnen betalen, dat lijkt me al snel beter dan dat laten verpieteren op de spaarrekening. Wanneer ik over een paar jaar stop met werken hoop ik lagere energie lasten te hebben door deze investering.
8. Bijhouden van data
Het lijkt mij handig als ik in de gaten kan houden of de installatie goed werkt en het is natuurlijk leuk om de opbrengst te kunnen volgen. Ik ben echter geen data nerd die er veel plezier in heeft super veel dingen bij te houden.
9. Reeds verkregen offertes
Bijgewerkt op 15.11.2021. Ik zal deze post updaten wanneer er meer binnenkomen
:strip_exif()/f/image/uIcT2BPxKo4yHkXmpAuSlLXg.jpg?f=fotoalbum_large)
10. Regio
Amersfoort
11. Vragen om mee te beginnen
Na al het lees en speurwerk, waarbij ik veel heb geleerd van de bestaande topics, heb ik nu twee vragen. Voor ik bij de vragen kom een aantal gegevens.
De eerste vraag is generiek:
Vraag 1. Leg je voldoende voor je eigen verbruik of leg je het dak zo vol mogelijk?
Ik zit nu op de lijn om 'voor eigen verbruik' te gaan. Argumentatie:
Ik begrijp dat je ongeveer 35% van wat je opwekt ook daadwerkelijk gebruikt en dat je de rest aan het net terug levert. Met de verwachte en geplande afbouw van de salderingsregeling is spreiden van consumptie over de dag toenemend van belang. Ons Oost-West dak is dan ineens handig, want minder totaal opbrengst maar meer gespreid over de dag. Batterij-oplossingen zijn duur en is toekomstmuziek. extra opwekken voegt niets toe. Jullie bevestigende en afwijkende inzichten worden gewaardeerd!
De tweede vraag is meer specifiek:
Vraag 2. Wat te doen met de groepenkast?
Die is aan vervanging toe. Het is echt een drama. Er zit niet eens een hoofdschakelaar op. Verder heb ik een 1-fase groepenkast achter een 3-fase aansluiting. Vraag me niet waarom dat ooit gedaan is...
Nu is de vraag wat wijsheid is. Die 3-fase is strikt genomen niet nodig. En misschien zelfs ongewenst omdat ik dan een duurdere omvormer nodig heb (?). Ik zal deze vraag ook in de offerte trajecten uitzetten en laat er ook een installateur voor komen. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie inzichten hierop.
Alvast veel dank
Evert
Binnenkort hoop ik hier een aantal offertes te delen en daar reactie op te krijgen.
/f/image/ZCQRtp5uHbQ0ayenkwzIE1ma.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zIuTBIoTuqTtj5jWpzOuZio3.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wWtxaqQ7iC2anvKwYQ3V7JQP.jpg?f=user_large)
2. Beschikbare (dak)ruimte
Het is dus een Oost-West dak van 40 graden. Met op de Oostzijde twee Velux dakramen. Mogelijk gaan de buren nog een dakkapel plaatsen op de Oostzijde. Dat zal dan enige schaduw geven. Op de nok staat een niet al te hoge schoorsteen. Op de Westzijde ligt een dakkapel over bijna de hele breedte van de woning.
3. Schaduw
De schoorsteen op de nok dus en op termijn mogelijk de dakkapel van de buren
4. Jaarverbruik
We gebruiken nu 2.200 kW per jaar. Ik verwacht niet dat we korte termijn naar een warmtepomp gaan o.i.d. De verbouwingskosten zullen te hoog blijken. Mogelijk wel bepaalde vertrekken waar we kort, zoals de badkamer, zijn met een infraroodpaneel verwarmen.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben nu een 3x25A aansluiting. De groepenkast gaat sowieso op de schop.
6. Budget en doel
Ik verwacht e.e.a van ons spaargeld te kunnen betalen, dat lijkt me al snel beter dan dat laten verpieteren op de spaarrekening. Wanneer ik over een paar jaar stop met werken hoop ik lagere energie lasten te hebben door deze investering.
8. Bijhouden van data
Het lijkt mij handig als ik in de gaten kan houden of de installatie goed werkt en het is natuurlijk leuk om de opbrengst te kunnen volgen. Ik ben echter geen data nerd die er veel plezier in heeft super veel dingen bij te houden.
9. Reeds verkregen offertes
Bijgewerkt op 15.11.2021. Ik zal deze post updaten wanneer er meer binnenkomen
:strip_exif()/f/image/uIcT2BPxKo4yHkXmpAuSlLXg.jpg?f=fotoalbum_large)
10. Regio
Amersfoort
11. Vragen om mee te beginnen
Na al het lees en speurwerk, waarbij ik veel heb geleerd van de bestaande topics, heb ik nu twee vragen. Voor ik bij de vragen kom een aantal gegevens.
De eerste vraag is generiek:
Vraag 1. Leg je voldoende voor je eigen verbruik of leg je het dak zo vol mogelijk?
Ik zit nu op de lijn om 'voor eigen verbruik' te gaan. Argumentatie:
Ik begrijp dat je ongeveer 35% van wat je opwekt ook daadwerkelijk gebruikt en dat je de rest aan het net terug levert. Met de verwachte en geplande afbouw van de salderingsregeling is spreiden van consumptie over de dag toenemend van belang. Ons Oost-West dak is dan ineens handig, want minder totaal opbrengst maar meer gespreid over de dag. Batterij-oplossingen zijn duur en is toekomstmuziek. extra opwekken voegt niets toe. Jullie bevestigende en afwijkende inzichten worden gewaardeerd!
De tweede vraag is meer specifiek:
Vraag 2. Wat te doen met de groepenkast?
Die is aan vervanging toe. Het is echt een drama. Er zit niet eens een hoofdschakelaar op. Verder heb ik een 1-fase groepenkast achter een 3-fase aansluiting. Vraag me niet waarom dat ooit gedaan is...
Nu is de vraag wat wijsheid is. Die 3-fase is strikt genomen niet nodig. En misschien zelfs ongewenst omdat ik dan een duurdere omvormer nodig heb (?). Ik zal deze vraag ook in de offerte trajecten uitzetten en laat er ook een installateur voor komen. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie inzichten hierop.
Alvast veel dank
Evert
[ Voor 54% gewijzigd door Evert1963 op 15-11-2021 19:50 ]
/f/image/VaGALAWq3g91kAO8PjDaBJ4t.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1QvUlASeekb9F1v5CWH2URlP.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/THyaKotgj4kQY0r7tXjPQPtw.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CApRwJlVJOmYtNTPBsLUkiVn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPknzpLtuwC1v2TEZW3XRSpE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aTzalOviBobh4IZq5ZaxmPgg.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fUQByIg6tUlDPTD4U5CKkDWE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qmy10aaeKxrUDfOQI6j94XU0.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdzoOtIFeX5Oeampbr1kmAJf.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ADy6P9PhDfnwORWErKKS9tBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RNBNHNH3h4nVsXql3wy3Zmc8.jpg?f=fotoalbum_large)