Beste tweakers,
Wij willen graag zonnepanelen op ons plat dak plaatsen. Hiervoor hebben we reeds 3 offertes ontvangen. De laatste offerte komt volgende week binnen. Aan de zuid zijde van ons huis staan bomen die al boven het dak uitkomen. Deze bomen zullen uiteindelijk 15m hoog worden. Ik heb alle leveranciers gevraagd hier rekening mee te houden.:strip_exif()/f/image/AlSFi9r7RjWYeKznziVU4hfX.jpg?f=fotoalbum_large)
12x Trina Mono full black HC 385WP zuid ligging
SMA Sunny Boy 3.6 omvormer
Montage systeem: Van der Valk Pro+
:fill(white):strip_exif()/f/image/lFjuyPVzX1GEMcnFi2ZcoDDg.png?f=user_large)
Installatie wordt fase 1 aangesloten. Leverancier had het over delen van de wasmachine aansluiting. Leverancier zegt dat Shadfix (van SMA-omvormer) goed genoeg ik om efficiënt met schaduw van de bomen om te gaan.
Gegarandeerde opbrengst afgegeven door leverancier: 3000 kWh/jr
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 5 (omvormer) tot 25 jaar.
Offerte 2: EUR 9.991 ex BTW
16x Sunpower Maxeon 3, 395Wp WHT zuid ligging
SMA STP 5.0
Montage systeem: Sunbeam Zuid 1300
:strip_exif()/f/image/uSeHO5bjB13BF3oWEqT3kn6t.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie wordt fase 3 aangesloten. Leverancier zegt dat hij de schoorsteen niet mag gebruiken om kabels in mijn woning te brengen. Hij gaat via de muur (zuidzijde) naar de cv-ruimte (2e verdieping) waar de omvormer komt te staan. De omvormer krijg zijn strook buiten om via kabel langs de regenpijp (voorzijde woning) naar het dak en dan weer via de zijkant (zuid) naar de cv-ruimte. Leverancier zegt dat Shadfix (van SMA-omvormer) goed genoeg ik om efficiënt met schaduw van de bomen om te gaan.
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 10 (omvormer) tot 25 jaar.
Schatting opbrengst afgegeven door leverancier: 4424 kWh/jr.
Offerte 3: EUR 6.819 ex BTW
16x DMEGC DM370M6-60HBB oost-west ligging
16x Optimizer (vermoedelijk HUAWEI SUN2000 450W-P)
Eigen label omvormer. Dit is HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 met databeheer in NL. Dit is AVG / GDPR Proof is mij verteld.
Montage systeem: Solar Construct Plat Dak Oost-West opstelling.
/f/image/apLUxucS9aZdaRT5x473myKY.png?f=fotoalbum_large)
Installatie wordt fase 3 aangesloten. Vanuit mijn cv-ruimte wordt een fase 3 kabel getrokken naar de meterkast. Een 19 mm leiding is hiervoor beschikbaar. Leverancier geeft aan dat optimizers nodig zijn om met de schaduwpartijen van de bomen om te gaan. Tevens geeft leverancier aan dat oost-west ligging zorgt voor een geleidelijke opbrengst gedurende de dag. Dit is gunstiger wanneer salderen wordt ingevoerd.
Garanties: 10 jaar installatiegarantie en gratis service. Product garanties variëren van 10 – 25 jaar.
Gegarandeerde opbrengst afgegeven door leverancier: 4095 kWh/jr/f/image/uCZ9jC8bRCS63bYcyWWm2myl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tU49wJskqLddXtYHkQgSrVwj.png?f=fotoalbum_large)
Wij willen graag zonnepanelen op ons plat dak plaatsen. Hiervoor hebben we reeds 3 offertes ontvangen. De laatste offerte komt volgende week binnen. Aan de zuid zijde van ons huis staan bomen die al boven het dak uitkomen. Deze bomen zullen uiteindelijk 15m hoog worden. Ik heb alle leveranciers gevraagd hier rekening mee te houden.
Foto's
:strip_exif()/f/image/AlSFi9r7RjWYeKznziVU4hfX.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is ongeveer 8 x 5.8 meter.Schaduw
Aan de zuidzijde van mijn dak staan bomen die ongeveer 12 meter hoog zijn. De verwachting is dat de bomen ongeveer 15 meter hoog worden. Tevens staat er een schoorsteen (van cv-ketel, ventilatie) aan de zuidzijde.Jaarverbruik
Het verbruik is 5.600. We hebben een elektrische auto. Het verbruik gaat verder toenemen wanneer we meer naar kantoor gaan. We willen in de toekomst elektrisch koken en wellicht ook elektrisch verwarmen.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3-fase aansluiten (i.v.m. thuisladen van de auto).Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken. We hebben geen specifiek budget, maar we letten wel op de ROI.Wie gaat het project uitvoeren
Het project wordt gegund aan een leverancier met een goede oplossing voor de schaduw die ontstaat door de bomen. Tevens willen we kwalitatief goede producten en een goede service.Bijhouden van data
Momenteel is mijn enige behoefte: hoeveel leveren de panelen op.Reeds verkregen offertes
Offerte 1: EUR 4.998 ex BTW12x Trina Mono full black HC 385WP zuid ligging
SMA Sunny Boy 3.6 omvormer
Montage systeem: Van der Valk Pro+
:fill(white):strip_exif()/f/image/lFjuyPVzX1GEMcnFi2ZcoDDg.png?f=user_large)
Installatie wordt fase 1 aangesloten. Leverancier had het over delen van de wasmachine aansluiting. Leverancier zegt dat Shadfix (van SMA-omvormer) goed genoeg ik om efficiënt met schaduw van de bomen om te gaan.
Gegarandeerde opbrengst afgegeven door leverancier: 3000 kWh/jr
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 5 (omvormer) tot 25 jaar.
Offerte 2: EUR 9.991 ex BTW
16x Sunpower Maxeon 3, 395Wp WHT zuid ligging
SMA STP 5.0
Montage systeem: Sunbeam Zuid 1300
:strip_exif()/f/image/uSeHO5bjB13BF3oWEqT3kn6t.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie wordt fase 3 aangesloten. Leverancier zegt dat hij de schoorsteen niet mag gebruiken om kabels in mijn woning te brengen. Hij gaat via de muur (zuidzijde) naar de cv-ruimte (2e verdieping) waar de omvormer komt te staan. De omvormer krijg zijn strook buiten om via kabel langs de regenpijp (voorzijde woning) naar het dak en dan weer via de zijkant (zuid) naar de cv-ruimte. Leverancier zegt dat Shadfix (van SMA-omvormer) goed genoeg ik om efficiënt met schaduw van de bomen om te gaan.
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 10 (omvormer) tot 25 jaar.
Schatting opbrengst afgegeven door leverancier: 4424 kWh/jr.
Offerte 3: EUR 6.819 ex BTW
16x DMEGC DM370M6-60HBB oost-west ligging
16x Optimizer (vermoedelijk HUAWEI SUN2000 450W-P)
Eigen label omvormer. Dit is HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 met databeheer in NL. Dit is AVG / GDPR Proof is mij verteld.
Montage systeem: Solar Construct Plat Dak Oost-West opstelling.
/f/image/apLUxucS9aZdaRT5x473myKY.png?f=fotoalbum_large)
Installatie wordt fase 3 aangesloten. Vanuit mijn cv-ruimte wordt een fase 3 kabel getrokken naar de meterkast. Een 19 mm leiding is hiervoor beschikbaar. Leverancier geeft aan dat optimizers nodig zijn om met de schaduwpartijen van de bomen om te gaan. Tevens geeft leverancier aan dat oost-west ligging zorgt voor een geleidelijke opbrengst gedurende de dag. Dit is gunstiger wanneer salderen wordt ingevoerd.
Garanties: 10 jaar installatiegarantie en gratis service. Product garanties variëren van 10 – 25 jaar.
Gegarandeerde opbrengst afgegeven door leverancier: 4095 kWh/jr
Regio
Utrecht.ROI berekening
/f/image/uCZ9jC8bRCS63bYcyWWm2myl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tU49wJskqLddXtYHkQgSrVwj.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
De offerte 3 spreekt mij het meeste aan. Ik krijg goede producten, garantie en service voor een hele goede prijs. Maar Gezien de kosten wil ik kijken of ik iets over het hoofd zie!- Zijn er zaken die opvallen (positief / negatief)?
- Klopt het dat optimzers in deze situatie meer gaan opbrengen of is de Shadefix van SMA voldoende goed?
- Wat vinden jullie van oost-west vs zuid ligging?
/f/image/BH1W2LrcFOyIvS8zxCqpb0av.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LHM2nUbpwKqoNi9gqmvs5lx3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xzti1FEMd7ufaWHtN8fArZcs.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/85KQE1JQZUl30MGYD0GuCxdu.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NiIjtNKq9XLEMzavk5IoQuVh.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qowrDXasj4XhAxkzTtwKtJso.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/mtIUHoPbbchMwJmkinHbdPex.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MQsxvstr16imCTLGVNtf1BRj.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q2ibx9M4nZB2VGIWXPhc7i9z.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BrWAAddjsv5l64X5xe8cyfKu.png?f=user_large)
/f/image/QTEUohiFFct6rc8qgQBMEhdh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvZTIdO4gGnGNPsazrLqxHPK.jpg?f=fotoalbum_large)