Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies aanschaf zonnepanelen (bomen op zuiden)

Pagina: 1
Acties:

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 01:48
Beste tweakers,

Wij willen graag zonnepanelen op ons plat dak plaatsen. Hiervoor hebben we reeds 3 offertes ontvangen. De laatste offerte komt volgende week binnen. Aan de zuid zijde van ons huis staan bomen die al boven het dak uitkomen. Deze bomen zullen uiteindelijk 15m hoog worden. Ik heb alle leveranciers gevraagd hier rekening mee te houden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m28nNfbxCiaSE481nAgD1IOYp-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlSFi9r7RjWYeKznziVU4hfX.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is ongeveer 8 x 5.8 meter.
Schaduw
Aan de zuidzijde van mijn dak staan bomen die ongeveer 12 meter hoog zijn. De verwachting is dat de bomen ongeveer 15 meter hoog worden. Tevens staat er een schoorsteen (van cv-ketel, ventilatie) aan de zuidzijde.
Jaarverbruik
Het verbruik is 5.600. We hebben een elektrische auto. Het verbruik gaat verder toenemen wanneer we meer naar kantoor gaan. We willen in de toekomst elektrisch koken en wellicht ook elektrisch verwarmen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3-fase aansluiten (i.v.m. thuisladen van de auto).
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken. We hebben geen specifiek budget, maar we letten wel op de ROI.
Wie gaat het project uitvoeren
Het project wordt gegund aan een leverancier met een goede oplossing voor de schaduw die ontstaat door de bomen. Tevens willen we kwalitatief goede producten en een goede service.
Bijhouden van data
Momenteel is mijn enige behoefte: hoeveel leveren de panelen op.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: EUR 4.998 ex BTW
12x Trina Mono full black HC 385WP zuid ligging
SMA Sunny Boy 3.6 omvormer
Montage systeem: Van der Valk Pro+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIo7v77IrnznYBrOPT7dVpkMGg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lFjuyPVzX1GEMcnFi2ZcoDDg.png?f=user_large
Installatie wordt fase 1 aangesloten. Leverancier had het over delen van de wasmachine aansluiting. Leverancier zegt dat Shadfix (van SMA-omvormer) goed genoeg ik om efficiënt met schaduw van de bomen om te gaan.
Gegarandeerde opbrengst afgegeven door leverancier: 3000 kWh/jr
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 5 (omvormer) tot 25 jaar.

Offerte 2: EUR 9.991 ex BTW
16x Sunpower Maxeon 3, 395Wp WHT zuid ligging
SMA STP 5.0
Montage systeem: Sunbeam Zuid 1300
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1bFsLdRuG4D9Q4zfOsHoHSvfk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSeHO5bjB13BF3oWEqT3kn6t.jpg?f=fotoalbum_large
Installatie wordt fase 3 aangesloten. Leverancier zegt dat hij de schoorsteen niet mag gebruiken om kabels in mijn woning te brengen. Hij gaat via de muur (zuidzijde) naar de cv-ruimte (2e verdieping) waar de omvormer komt te staan. De omvormer krijg zijn strook buiten om via kabel langs de regenpijp (voorzijde woning) naar het dak en dan weer via de zijkant (zuid) naar de cv-ruimte. Leverancier zegt dat Shadfix (van SMA-omvormer) goed genoeg ik om efficiënt met schaduw van de bomen om te gaan.
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 10 (omvormer) tot 25 jaar.
Schatting opbrengst afgegeven door leverancier: 4424 kWh/jr.

Offerte 3: EUR 6.819 ex BTW
16x DMEGC DM370M6-60HBB oost-west ligging
16x Optimizer (vermoedelijk HUAWEI SUN2000 450W-P)
Eigen label omvormer. Dit is HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 met databeheer in NL. Dit is AVG / GDPR Proof is mij verteld.
Montage systeem: Solar Construct Plat Dak Oost-West opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8N7ZkXxXyD2OqAE-oiqeNzt9cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apLUxucS9aZdaRT5x473myKY.png?f=fotoalbum_large
Installatie wordt fase 3 aangesloten. Vanuit mijn cv-ruimte wordt een fase 3 kabel getrokken naar de meterkast. Een 19 mm leiding is hiervoor beschikbaar. Leverancier geeft aan dat optimizers nodig zijn om met de schaduwpartijen van de bomen om te gaan. Tevens geeft leverancier aan dat oost-west ligging zorgt voor een geleidelijke opbrengst gedurende de dag. Dit is gunstiger wanneer salderen wordt ingevoerd.
Garanties: 10 jaar installatiegarantie en gratis service. Product garanties variëren van 10 – 25 jaar.
Gegarandeerde opbrengst afgegeven door leverancier: 4095 kWh/jr
Regio
Utrecht.
ROI berekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEyYXn3J6dG5CTMDwiuOJCfs54E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCZ9jC8bRCS63bYcyWWm2myl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-J_I9Qi9uul0qXZMB4OYUq2MCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tU49wJskqLddXtYHkQgSrVwj.png?f=fotoalbum_large
Vragen
De offerte 3 spreekt mij het meeste aan. Ik krijg goede producten, garantie en service voor een hele goede prijs. Maar Gezien de kosten wil ik kijken of ik iets over het hoofd zie!
  • Zijn er zaken die opvallen (positief / negatief)?
  • Klopt het dat optimzers in deze situatie meer gaan opbrengen of is de Shadefix van SMA voldoende goed?
  • Wat vinden jullie van oost-west vs zuid ligging?

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik ben zelf een fan van oost/west, zuid geeft natuurlijk meer opbrengst maar hierin is de piek vaak rond het middaguur waarna het sneller omlaag gaat in vergelijking met oost/west. Oost/west is over het algemeen beter voor thuis gebruik omdat je hiermee morgens en laat in de middag/begin avond meer opwekt dan wanneer ze enkel op zuid liggen.

Vraag 2 kan ik weinig aan toevoegen omdat ik geen ervaring heb met ShadeFix, maar dat kan iemand anders je vast vertellen. Qua offerte prijzen vind ik ze allemaal best aan de hoge kant. Grofweg nagerekend zou je toch rond de 5000-5500 ex BTW moeten kunnen komen.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Je kan je situatie in sunny design zetten. Deze doet ook een voorstel voor de juiste omvormer.
Kan de schoorsteen niet weg?
Weet niet hoe erg die bomen zijn, de zon op zuid staat hoog.

€6.321,48 met grotere panelen. Hoe zeker is die 8 meter? Anders 24 panelen doen (8 rijen x 3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkrgD06yC8x62jFmfVHMaUTOkDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BH1W2LrcFOyIvS8zxCqpb0av.png?f=fotoalbum_large

€6.988,43 Voor precies 8x5,77 strak vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9sl9BgZ6W5NM0tqVWqeF6pEZu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LHM2nUbpwKqoNi9gqmvs5lx3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door lothar op 06-11-2021 14:08 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
@lothar installateur zal de 8 meter niet willen doen, vanwege 'valbeveiliging'

Maar portrait oost-west moet denk ik 4x5 lukken, 20 panelen.

Ik zou absoluut niet voor Huawei met optimizers gaan... Lijkt daadwerkelijk meer dan Solaredge te kosten, en dan is Solaredge technisch het superieure systeem.

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 06-11-2021 14:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MadSaid
@HSA.Solar dank voor je reactie.
HSA.Solar schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:01:
Qua offerte prijzen vind ik ze allemaal best aan de hoge kant. Grofweg nagerekend zou je toch rond de 5000-5500 ex BTW moeten kunnen komen.
Is dit voor een compleet pakket incl installatie? Heb je een aanbieder die je kan aanraden (mag ook via pm)?

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Oost-west lijkt mij het beste, zeker met het oog op de toekomst met de mogelijkheid afbouw saldering.

In de offerte van @HSA.Solar staat ook "volledige installatie van meer dan 20 panelen", dus dat zit er in.

[ Voor 43% gewijzigd door MetalfanBlackness op 06-11-2021 15:43 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zuidgericht zonder duidelijke argumentatie daarbij, lijkt mij het negeren van de situatie. Daarmee gooien die twee meteen al geen hoge ogen bij mij.

• MadSaid
@lothar Ik heb op de website van Sunny Design gekeken: komt voorstel met max 12 panelen. 8)7
Wellicht dat ik e.e.a. anders moet opgeven, het was ff snel en dit is niet echt mijn vakgebied :)
Leverancier van offerte 3 heeft aangegeven dat 18 panelen niet pas ivm met schoorsteen (die niet weg kan). Hij heeft verteld dat hij ook max rekening houdt met schaduw en daarom optimizers inzet.
Ik heb op Sunny Design gekeken wat de bomen doen: er is wel wat schaduw in voor een najaar. Iets meer wanneer de bomen groeien naar max hoogte van 15 m. Ik denk dat het wel ok is met oost-west opstelling.

@Ronald SolarEdge boven Huawei... Ik heb even snel wat zoekopdrachten gedaan...
Bijvoorbeeld: https://review.solar/huawei-sun2000-m1/
en: https://www.cleanenergyre...sma-fronius-solaredge-abb
Op zich geen slecht product toch? Wat zie ik over het hoofd?

• Ronald
@MadSaid er zijn weinig slechte producten in de PV markt.
Huawei is uiteindelijk een string omvormer. Deze is voor zover ik kan vinden duidelijk duurder dan Solaredge.

Als je vervolgens optimizers op elk paneel gaat toevoegen wordt het een duurdere oplossing. De optimisers die je bij Huawei kan gebruiken zijn weer ongeveer even duur als die van Solaredge. Solaredge zijn step down en step up. Huawei step down for zover ik weet.

Daarmee is Solaredge voor mij het superieure product voor minder geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:05
Ik zou in deze situatie denk ik voor oost-west gaan. Je verlies ten opzichte van zuid is vanwege de bomen kleiner dan normaal gesproken en je profiteert sowieso van de andere voordelen van oost-west (meer eigen verbruik, betere spreiding over de dag).

Opvallend vind ik verder dat in je offertes full black panelen worden aangeboden, terwijl het gaat om een installatie op plat dak buiten het zicht. Full black is vaak duurder en wordt warmer door de zon en heeft daardoor een iets lagere opbrengst.

En wat betreft de schoorsteen: is het niet mogelijk om rij 1 en rij 2 iets verder uit elkaar te plaatsen, zodat de schoorsteen precies tussen de twee rijen past?
Er zijn vast installateurs te vinden die niet zo'n probleem maken van de ruimte langs de rand van het dak waardoor je toch 4 rijen van 5 panelen portrait kunt plaatsen.
Je kunt bijvoorbeeld solar-bouwmarkt of budget-solar nog proberen met hun installatieservice. Maar dan moet je wel zelf zeker weten dat je legplan op het dak past, ze komen niet eerst zelf kijken.

• Gwaihir
  • Niet online
schumacher schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:12:
En wat betreft de schoorsteen: is het niet mogelijk om rij 1 en rij 2 iets verder uit elkaar te plaatsen, zodat de schoorsteen precies tussen de twee rijen past?
Eh.. de zon draait toch 8)7? Hoe bedoel je dit?

• HSA.Solar
18 panelen oost/west zouden moeten passen, 2 stuks liggen dan wel deels in de schaduw van schoorsteen, echter is die relatief laag. De bomen geven al wel meer schaduw dan wat je op bovenstaande foto's ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdVL7BZ6nx17GntAEUvb9TiLXPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzti1FEMd7ufaWHtN8fArZcs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuVkMIbaTzFqDLWgErDJrwPMJa8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/85KQE1JQZUl30MGYD0GuCxdu.png?f=fotoalbum_tile

Vanwege de relatief hoge randen zou je zelfs het oost/west verhaal, precies andersom kunnen plaatsen, dan valt dat pijpje tussen de panelen in ook weg, met minder kans op schaduw van de randen. (Wel iets prijziger door de extra achterplaten)

Zoiets dus: - je zou zelfs 21 panelen kwijt kunnen dan, maar daarvan liggen 3 wel erg veel in de schaduw van de randen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3nEvLdM35iFsfdZ7xpYwcyABaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiIjtNKq9XLEMzavk5IoQuVh.jpg?f=fotoalbum_large

Gebaseerd op SolarEdge 5k omvormer met Canadian Solar HiKU 375wp

[ Voor 175% gewijzigd door HSA.Solar op 07-11-2021 22:32 ]

• MadSaid
Bedankt voor het meedenken tweakers _/-\o_
Mijn belangrijkste conclusies tot zover:
  • Oost west verdient de voorkeur
  • Onderzoek naar mogelijkheden om 18 panelen te plaatsen (oost-west)
  • Andere Solaredge omvormer is veel beter (offerte 3)
  • Zwarte panelen op een plat dak is zonde van geld en minder efficient
  • Prijs kan goedkoper.
Wat ga ik hiermee doen? Ik verwacht nog 1 offerte (oost-west), mogelijk 18 panelen. De leverancier heeft ook aan mijn buurman 18 panelen aangeboden. Hij heeft ook aangegeven dat hij (voordelige) panelen gaat aanbieden voor een plat dak, want ze zijn niet in het zicht.
Daarnaast overweeg ik om zelf het dak op te gaan (niet geheel zonder risico) en alle maten goed op te meten en foto's te maken. Dit kan ik dan gebruiken om via Solar Bouwmarkt een offerte op te vragen. Let op: mijn voorkeur gaat uit naar een leverancier die dit zelf aanbied en installeert met service / garantie (10 jaar). Dit is geen computer waar ik zelf mee kan knutselen. ;)
@Ronald Daarom neem ik een aangeboden omvormer voor lief. Als het totaalpakket goed is dan ik het prima (hoeft niet perfect, maar wel goed).
@HSA.Solar Dank je voor je top adviezen en meedenken (ook de leuke PM's)!!! _/-\o_

• HSA.Solar
@MadSaid Graag gedaan hoor :) - Mocht het nog wat waard zijn, richtprijs voor 18 panelen met SolarEdge ligt rond de 6000-6500 ex, gebaseerd op de foto hierboven. Je gaat daar ongetwijfeld offertes voor krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door HSA.Solar op 08-11-2021 02:13 ]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:05
Gwaihir schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:04:
[...]

Eh.. de zon draait toch 8)7? Hoe bedoel je dit?
Zoiets, excuses voor mijn tekenskills dmv Excel zonder op de schaal te letten ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHUES_ijy2CURjkQDmWvRnB1vVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qowrDXasj4XhAxkzTtwKtJso.png?f=user_large

Daarbij zou je een richting met korte (1.65 m) panelen en een richting met lange (2 m) panelen kunnen uitvoeren wanneer er meer ruimte is. Omdat dit met 2 MPPTs of SolarEdge geen probleem is.

• Ronald
MadSaid schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:40:

@Ronald Daarom neem ik een aangeboden omvormer voor lief. Als het totaalpakket goed is dan ik het prima (hoeft niet perfect, maar wel goed).
Tuurlijk gaat het om het totaalpakket... bedenk echter dat als de voordeligste installateur aankomt met Huawei+een emmer optimizers dat hij het voor minder zou moeten kunnen met SolarEdge ;-)

Dus mocht het zo uitkomen, even in overleg gaan.

• MadSaid
Een update... Ik ben zelf het dak opgegaan om de maten op te meten. Hierbij de foto met maten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x043KZobLtq8QQbnxVhDVtAADn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtIUHoPbbchMwJmkinHbdPex.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een of ander ventiel op mijn dak (ook op die vd buren overigens). Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewKJLyoarjNw7Q0fCIbxb-1b0rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQsxvstr16imCTLGVNtf1BRj.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik nog 2 offertes ontvangen...

Offerte 4: EUR 4965 ex BTW (12 panelen) / EUR 7060 ex BTW (18 panelen)
12 of 18 Trina Vertex S TSM-DE09.08 400Wp
3 of 5 APS QS1 micro-omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOqKdYFP3P_z-r1BY1qunPkOLOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q2ibx9M4nZB2VGIWXPhc7i9z.png?f=user_large

Leverancier van offerte 4 heeft had ik gesproken voordat ik het dak op was. Hij heeft de nieuwe info nog niet. Deze leverancier heeft 2 varianten: A met 12 panelen en B met 18 panelen. Installatie oost/west wordt fase 3 aangesloten. Leverancier gebruikt 1 micro omvormer per 4 panelen. Leverancier lijkt de voorkeur te geven voor 12 panelen.
Geschatte opbrengst: 3319 kWh (12 panelen), 4267 (18 panelen).
Garantie: 5 jaar montage garantie. Productgaranties 10 tot 25 jaar.

Offerte 5 EUR 7885 ex BTW
18x Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60-HPH-375M
SolarEdge SE6K E-Series incl. Power Optimizers
Solarstell montage oost/west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHjtap-lgIzlyk8xKFPRCNhaXZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BrWAAddjsv5l64X5xe8cyfKu.png?f=user_large

Installatie wordt fase 3 aangesloten. Vanuit mijn cv-ruimte wordt een fase 3 kabel getrokken naar de meterkast. Leverancier heeft geen gegarandeerde opbrengst opgegeven! Wel een verwachte opbrengst van 5520 kWh per jaar. Dit is bijna het maximum (zonder schaduw).

Leverancier offerte 3 heeft een nieuw leg plan gemaakt, opnieuw met 16 panelen. Leverancier geeft aan dat door ventiel en randafstand 16 max is. hierbij de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq5hPO04tBes6gSSI4zleJijKXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTEUohiFFct6rc8qgQBMEhdh.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen / meningen :)
Wat is dat ventiel achtig ding op mijn dak?

• Ronald
@MadSaid Offerte 4 is beduidend beter prijs-kwaliteit - de beste die je hebt tot nu. Zeker voor 18 proberen te gaan.
Het omgekeerde dakjes plan van HSA en offerte 5 is goed, verminder je het effect van de wat hoge randen iets.

Volgens dat plan van 3 moet 17 lukken... 8+14 kunnen gewoon naast 3+7.
Maar laat ze even uitleggen hoe je zelf 18 erbij legt, de rij van 9+15 iets opschuiven en het gaat passen... Als ze het zelf niet willen uitvoeren. (kans dat get min of meer over de ventilatie/ontluchting heen past overigens)

• Gwaihir
  • Niet online
@MadSaid Is dat je rioolbeluchter? Dan kun je daar gewoon overheen met een beetje tactische opstelling. Komt op de schets toch al zowat op 't hoogste punt van de opstelling. (Gaat bescheiden lucht in. Blaast niet.)

• MadSaid
Hoi allemaal, dank jullie voor alle reacties en hulp _/-\o_
Ik heb voor offerte 3 gekozen met als belangrijkste reden:
  • Ik kan me goed vinden in het legplan (voor mijn gevoel is 18 panelen forceren). Leverancier geeft terecht aan voldoende valbeveiliging aan te houden en afstand van de riool beluchter houden lijkt mij ook verstandig.
  • Leverancier geeft installatie garantie zonder bijkomende kosten.
  • Leverancier geeft 10 jaar garantie en service.
  • Leverancier is aanbevolen door een collega. Hij is heel tevreden over het hele traject. De wijze waarop e.e.a. is gegaan geeft vertrouwen.
Ik wil het ergens in feb/mrt laten installeren. Ik post tzt foto's.

• MadSaid
Gisteren zijn de panelen geïnstalleerd. Hieronder de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5ee4yW1fpSE-tXlavZUetOK-a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvZTIdO4gGnGNPsazrLqxHPK.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf gisteren is het extra genieten van de zon :)
Nogmaals allemaal, hartelijk dank voor alle adviezen en meedenken! _/-\o_
Pagina: 1