Scooterverzekering zonder rijbewijs mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Is het mogelijk een scooterverzekering af te sluiten voor iemand van 16 jaar zonder dat die persoon een rijbewijs heeft?

Er wordt dan uiteraard niet gereden op de scooter maar het idee is om schadevrije jaren op te bouwen voor wanneer er auto gaat worden gereden.
Die kan je namelijk meenemen en je autopremie wordt daarmee lager dan zonder schadevrije jaren.

Volgens mij is de 3 jaar hogere scooterpremie betalen terug te verdienen door het lager zijn van de autopremie, aangezien die kosten veel hoger zijn.
En hoe later je na je 19e pas gaat autorijden hoe groter het voordeel.
Helemaal als je ouders de scooterverzekering betalen! :P

Beste antwoord (via Vliegvlug op 10-11-2021 08:43)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Vliegvlug schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:26:
[...]

Wanneer het maar 2 jaar is wordt het waarschijnlijk al een stuk minder interessant want dan moet je 2 jaar van tevoren gaan inschatten wanneer je een auto gaat rijden om te voorkomen dat je langer voor die scooter betaalt.
In mijn geval was het 2 jaar, maar ik heb gewoon brommer gereden en ik wist destijds niet dat dat een optie kon zijn :)
Want er was misschien wat verwarring over of er op de scooter gereden zou worden maar dat is wel de bedoeling, alleen dan dus door een ouder iemand.
Hoewel ik hier al wel 3 jaar een verzekerde scooter heb staan waar in al die tijd geen meter mee gereden is :+ (Die wil ik al tijden verkopen maar het komt er steeds niet van.)

Maar alle randzaken daar gelaten is mijn originele vraag nog steeds niet beantwoord ;)
Kan je een scooterverzekering afsluiten wanneer je geen rijbewijs hebt?
Moraal van het verhaal: Ja, dat kan. En iemand anders laten rijden, kan ook. Officieel zou je alleen wel moeten aangeven wie dan wél de regelmatige bestuurder is. In mijn geval met die auto, die stond verder stil en tot ik mijn rijbewijs had gebruikte mijn vader hem af en toe. Zelf hadden ze geen auto (ook niet nodig), maar voor de boodschappen was het natuurlijk handig en zo bleef mijn auto een beetje in beweging terwijl ik m'n rijlessen afmaakte :) Ik hoefde dus verder niets op te geven, omdat dat om incidenteel gebruik ging.

Als ik in jouw schoenen stond, had ik bij de verzekeraar gemeld dat jij de scooter wil verzekeren, omdat de scooter jouw eigendom is en daarom ook op jouw naam staat. Geef wel aan dat iemand anders af en toe van de scooter gebruik maakt, zolang jij nog niet mag rijden. Dit verzwijgen kan inderdaad problemen opleveren als degene die op jouw scooter rijdt een aanrijding veroorzaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 07-11-2021 17:42 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Wie gaat er dan op de scooter rijden? Het afsluiten van een verzekering terwijl je niet de regelmatige bestuurder bent kan voor problemen zorgen. Het is ook tegen de voorwaarden van de verzekeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zou gewoon dat scooterrijbewijs gaan halen en gaan rijden op dat ding. Of het hele plan afblazen.
Mocht een verzekeraar je namelijk betrappen op fraude dan kom je op een zwarte lijst te staan, dat levert problemen op met het afsluiten van *iedere* verzekering (behalve ziektekosten denk ik) en *al* die premies worden dan hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Freezerator schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:56:
Wie gaat er dan op de scooter rijden? Het afsluiten van een verzekering terwijl je niet de regelmatige bestuurder bent kan voor problemen zorgen. Het is ook tegen de voorwaarden van de verzekeraar
Er is geen verplichting het verzekerde object regelmatig te besturen. Dus goedkope ouwe scooter kopen, voor drie jaar in de schuur pleuren en schadevrije jaren opbouwen kan gewoon.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb nog nooit gehoord dat ‘scooterjaren’ meetellen bij een autoverzekering… weet je zeker dat dat überhaupt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14
Reken maar eens na of dit inderdaad voordeliger is. Verzekeraars zijn niet gek. Hun werk is geld verdienen.

Als je denkt dat jij dezelfde premie voor de scootererzekering betaald als nu een van je ouders doet, is dat waar het mis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

dragon2 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:03:
Ik zou gewoon dat scooterrijbewijs gaan halen en gaan rijden op dat ding. Of het hele plan afblazen.
Mocht een verzekeraar je namelijk betrappen op fraude dan kom je op een zwarte lijst te staan, dat levert problemen op met het afsluiten van *iedere* verzekering (behalve ziektekosten denk ik) en *al* die premies worden dan hoger.
Wat is hier fraude aan dan?

Mijn tussenpersoon raadde het mij zelfs aan, toen ik de noclaim die ik met vroegere hobby-auto's (en later privé auto's) had opgebouwd dreigde kwijt te raken (3 jaar niet gebruiken en je bent 't kwijt). Ik heb dus een motor frame op zolder staan, het kenteken is geschorst voor de MRB en hij is verzekerd voor 30 euro per jaar. Zo raak ik m'n no-claim niet alleen niet kwijt, maar bouw ik nog op ook* :*) Het was wel een grappig gesprek met de tussenpersoon, toen ik dat frame wilde verzekeren. Hij moest lachen, en vervolgens hoorde ik de vraag: Hoeveel gaat u ermee rijden? Niet al te veel, denk ik :+

Het is absoluut niet verboden om een voertuig te verzekeren, en dat voertuig vervolgens niet te gebruiken.
Icephase schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:09:
Ik heb nog nooit gehoord dat ‘scooterjaren’ meetellen bij een autoverzekering… weet je zeker dat dat überhaupt kan?
Ik kreeg vroeger 2 jaar no-claim mee van de scooter, toen ik mijn eerste auto verzekerde.

En een vriend van me is het vorig jaar ook nog gelukt, hij had ook een brommer frame gekocht en verzekerd. Het ding vervolgens op zolder gemikt, en sparen maar. Vorig jaar kocht hij dus een auto, en die schadevrije jaren konden gewoon mee naar zijn eerste auto :)

Ik weet van Univé dat zij dit alleen nog doen als de scooterverzekering al voor 2013 actief was, voor nieuwere polissen doen ze het niet meer.

* Dat laatste is misschien wat jij naar fraude vindt stinken, maar dat kan nou eenmaal niet anders. Het is dit, of die no-claim verliezen. Ik ben natuurlijk niet van plan om 80% no-claim zomaar weg te laten vallen.In mijn geval moet je het zo zien: Ik rijdt momenteel zakelijk auto, dat is dus aparte no-claim. Mocht ik daarnaast nu een privé auto kopen, kan ik die no-claim voor die auto gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 07-11-2021 15:44 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Als iemand anders wel op die scooter gaat rijden is dat fraude.

Als de scooter alleen in de schuur staat te staan, dan niet, maar dat kan ik me niet zo voorstellen eigenlijk 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

dragon2 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:17:
[...]

Als iemand anders wel op die scooter gaat rijden is dat fraude.

Als de scooter alleen in de schuur staat te staan, dan niet, maar dat kan ik me niet zo voorstellen eigenlijk 🤷
Nouja, als je alleen wil doen wat @Vliegvlug omschrijft, hoeft de bewuste scooter geen rijdende scooter te zijn. Het hoeft zelfs geen complete scooter te zijn, een kaal frame met kenteken is genoeg infeite.

In hoeverre het fraude is om iemand anders te laten rijden, weet ik niet. Toen ik mijn eerste auto verzekerde, had ik mijn rijbewijs nog niet. Dat mijn vader mijn auto af en toe gebruikte voor boodschappen oid, maakte de verzekeraar niet uit. Zolang ik zelf niet achter het stuur kroop, was het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik ging er wel vanuit dat schadevrije jaren mee te nemen zijn naar een auto want toen ik naar brommerverzekeringen ging zoeken op internet kwam ik dat steeds tegen als één van de voordelen dus het leek erop dat dit kon. Maar misschien is dit enkel bij partijen die hoog in google naar voren komen.

Maar lijkt dus niet overal te zijn en ook niet dat je onbeperkt jaren mee kan nemen als ik bovenstaande reacties zie, dus dat is wel iets om uit te zoeken.
Destruction schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:31:
[...]
Ik kreeg vroeger 2 jaar no-claim mee van de scooter, toen ik mijn eerste auto verzekerde.
Wanneer het maar 2 jaar is wordt het waarschijnlijk al een stuk minder interessant want dan moet je 2 jaar van tevoren gaan inschatten wanneer je een auto gaat rijden om te voorkomen dat je langer voor die scooter betaalt.
Freezerator schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:56:
dragon2 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:03:
Die opmerkingen over fraude kan ik niet echt plaatsen. Volgens mij is dat juist andersom, wanneer je een verzekering afsluit voor een ouder persoon en daardoor veel minder premie betaald maar ondertussen je kind van 16 er op laat rijden.
frickY schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:09:

Als je denkt dat jij dezelfde premie voor de scootererzekering betaald als nu een van je ouders doet, is dat waar het mis gaat.
Geen idee waarom jij dat denkt want dat zeg ik nergens :?
Uiteraard is het duurder om een jongere (en gemiddeld genomen meer onervaren) bestuurder te verzekeren dan een ouder persoon (welke gemiddeld genomen meer ervaren is).
Een 16 jarige verzekeren zal het duurst zijn en ik verwacht ook niet anders, het gaat mij erom het uitgegeven geld aan scooterverzekering later terug te verdienen met de extra schadevrije jaren bij de autoverzekering.

Als je al het maximale bedrag betaald aan premie omdat de verzekeringnemer in het hoogste risicoprofiel valt zal de verzekeraar juist blij zijn als die jongere er niet op rijdt maar een ouder meer ervaren bestuurder want dat levert veel minder risico op voor hun. Vandaar ook dat het goedkoper is wanneer die persoon zelf de verzekeringnemer zou zijn.

Maar kan inderdaad nooit kwaad om de voorwaarden vooraf goed te lezen om te zien of de betreffende verzekeraar er daadwerkelijk geen bezwaar tegen heeft.

Want er was misschien wat verwarring over of er op de scooter gereden zou worden maar dat is wel de bedoeling, alleen dan dus door een ouder iemand.
Hoewel ik hier al wel 3 jaar een verzekerde scooter heb staan waar in al die tijd geen meter mee gereden is :+ (Die wil ik al tijden verkopen maar het komt er steeds niet van.)

Maar alle randzaken daar gelaten is mijn originele vraag nog steeds niet beantwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Destruction schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:25:
[...]

In hoeverre het fraude is om iemand anders te laten rijden, weet ik niet. Toen ik mijn eerste auto verzekerde, had ik mijn rijbewijs nog niet. Dat mijn vader mijn auto af en toe gebruikte voor boodschappen oid, maakte de verzekeraar niet uit. Zolang ik zelf niet achter het stuur kroop, was het goed.
Hier even overheen gelezen :P
Goed te horen dat afsluiten van een autoverzekering zonder rijbewijs kan/kon.
Dan kan dat hopelijk ook bij een scooter :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Vliegvlug schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:26:
[...]

In mijn geval was het 2 jaar, maar ik heb gewoon brommer gereden en ik wist destijds niet dat dat een optie kon zijn :)

Moraal van het verhaal: Ja, dat kan. En iemand anders laten rijden, kan ook. Officieel zou je alleen wel moeten aangeven wie dan wél de regelmatige bestuurder is. In mijn geval met die auto, die stond verder stil en tot ik mijn rijbewijs had gebruikte mijn vader hem af en toe. Zelf hadden ze geen auto (ook niet nodig), maar voor de boodschappen was het natuurlijk handig en zo bleef mijn auto een beetje in beweging terwijl ik m'n rijlessen afmaakte :) Ik hoefde dus verder niets op te geven, omdat dat om incidenteel gebruik ging.

Als ik in jouw schoenen stond, had ik bij de verzekeraar gemeld dat jij de scooter wil verzekeren, omdat de scooter jouw eigendom is en daarom ook op jouw naam staat. Geef wel aan dat iemand anders af en toe van de scooter gebruik maakt, zolang jij nog niet mag rijden. Dit verzwijgen kan inderdaad problemen opleveren als degene die op jouw scooter rijdt een aanrijding veroorzaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 07-11-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Destruction
Dank voor de toelichting!

Goed punt van die regelmatige bestuurder, dat zal ik dan eens moeten gaan uitzoeken.
Logisch gezien zou ik zeggen dat het niet uitmaakt wanneer het een ouder persoon is dan de verzekeringnemer aangezien maar één iemand tegelijk die scooter kan besturen, dus hoe vaker de minder risicovolle persoon erop rijdt hoe beter want dat is winst voor de verzekeraar.
Maar misschien werken verzekeraars niet logisch. ;)

Want zo heb ik nu meerdere scooters verzekerd op mijn naam maar de schadevrije jaren bouwen op per scooter.
Toen ik destijds aangaf bij de verzekeraar dat ik dat gek vond aangezien ik maar op 1 scooter tegelijk kan rijden en ik daarom zou verwachten dat alle scooters hetzelfde aantal schadevrije jaren zouden hebben kreeg ik daar geen duidelijk antwoord op anders dan dat dat nu eenmaal zo was bij brommers.
Dat gaat per voertuig niet per verzekeringnemer.
Meen gehoord te hebben dat het bij auto’s wel per verzekeringsnemer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:54:
@Destruction
Dank voor de toelichting!

Goed punt van die regelmatige bestuurder, dat zal ik dan eens moeten gaan uitzoeken.
Logisch gezien zou ik zeggen dat het niet uitmaakt wanneer het een ouder persoon is dan de verzekeringnemer aangezien maar één iemand tegelijk die scooter kan besturen, dus hoe vaker de minder risicovolle persoon erop rijdt hoe beter want dat is winst voor de verzekeraar.
Maar misschien werken verzekeraars niet logisch. ;)
De verzekeringnemer (of de partner) is normaal gesproken ook de regelmatige bestuurder. Op basis van die persoon (leeftijd, historie, adres enz) wordt de premie berekend. Geslacht was vroeger ook een factor toen ik bij een verzekeraar werkte, maar dat zal wel niet meer mogen tegenwoordig.
Zelf regeltjes gaan bedenken die 'logisch' zouden zijn geeft niet zo veel zin. Welkom in de grotenmensenwereld 😉

Zoals ik eerder aangaf, zodra je op die zwarte lijst (CIS) terecht komt door dit soort geintjes heb je minimaal 5 jaar last met iedere verzekering. Het is maar wat je ervoor over hebt om niet netjes alles door te geven aan je verzekeraar 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@dragon2 je blijft maar waarschuwen voor die zwarte lijst en suggereren dat het fraude is maar je zegt tegelijkertijd niets concreets.

Concrete vraag dan; was het in jouw tijd bij de verzekeraar fraude wanneer een ouder lid van het huishouden (1e graads) op de scooter van een jongere verzekeringnemer reedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Vliegvlug schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:54:

Want zo heb ik nu meerdere scooters verzekerd op mijn naam maar de schadevrije jaren bouwen op per scooter.
Toen ik destijds aangaf bij de verzekeraar dat ik dat gek vond aangezien ik maar op 1 scooter tegelijk kan rijden en ik daarom zou verwachten dat alle scooters hetzelfde aantal schadevrije jaren zouden hebben kreeg ik daar geen duidelijk antwoord op anders dan dat dat nu eenmaal zo was bij brommers.
Dat gaat per voertuig niet per verzekeringnemer.
Meen gehoord te hebben dat het bij auto’s wel per verzekeringsnemer is.
Bij een auto (of motor) gaat het ook per voertuig. Al kun je je voertuigen wel verzekeren in een pakket, zodat ze allemaal mee kunnen op de hoogste no-claim korting die je hebt. Maar ook dan heb je per polis (voertuig) nogsteeds een eigen aantal schadevrije jaren. Het risico bij een pakket is dat als je met één voertuig schade rijdt, de andere voertuigen daar ook last van hebben.

Zelf heb ik 13 schadevrije jaren op mijn motor en zakelijk heb ik 8 jaar schadevrij. Daarnaast heb ik dus nog een polis lopen met 10 schadevrije jaren, die ik momenteel gebruik voor een motorframe dat op zolder staat. En zoals ik al eerder aangaf, de verzekeraar is ervan op de hoogte dat ze een kaal frame verzekerd hebben waarmee dus niet gereden wordt en waarmee dus ook geen schade veroorzaakt kan worden :)

ik benoem dat laatste nog maar een keer extra, om te voorkomen dat ik een overijverige moderator op m'n dak krijg omdat ik een frauduleuze suggestie zou doen of iets. Als mijn tussenpersoon én verzekeraar erin mee gaan, zal het in orde zijn. Het is gewoon niet verboden om een voertuig te kopen en te verzekeren, en vervolgens geen gebruik te maken van dat voertuig.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 08-11-2021 15:44 ]

Pagina: 1