Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 11:31
In mijn nieuwe woning heb ik luchtverwarming van Brink, maar ik vraag me een paar dingen af. Het gaat hier dus om het systeem met roosters in vloer en wand waar warme lucht uitgeblazen wordt. Het werkt heerlijk en het is zo warm maar:

1. Als ik het goed begrijp wordt er verse lucht van buiten aangezogen. Ik zie 2 schoorsteentjes en 1 paddenstoel op het dak. Schoorsteentjes zijn van de Brink en de aparte geiser (voor warm water). De paddenstoel lijkt me dan voor verse lucht aanzuigen?

2. Alle kozijnen hebben geen ventilatieroosters. Als er verse lucht naar binnen wordt geblazen, waar gaat het dan weer eruit? Ik merk dat als ik een raam op een kier zet terwijl ik stook dat er zo goed als geen koude lucht naar binnen komt. Betekent het dat ik altijd ergens een raam open moet doen? Er zit wel een mini roostertje in de keuken, is zoiets voldoende?

Er zit verder ook geen afzuiging in mijn woning, niet bij de badkamer of toilet. De keuken heeft zo'n bora die wel naar buiten af blaast.

De Brink kan ook, als er geen warmtevraag is, standaard lucht naar binnen blazen. Dit lijkt me eigenlijk dan wel een must aangezien ik geen ventilatieroosters heb en er dus eigenlijk geen ventilatie is als de Brink uit staat?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Je Brink circuleert gewoon je lucht in huis, over de warmtewisselaar van de verwarmer.

Die champignon op je dak zal voor de verbrandinglucht aanvoer zorgen, in de ruimte waar de ketel staat.

Vroeger was het heel normaal dat er geen ventilatie in huis aangebracht werd, als in actieve voorzieningen. Roosters, MV boxen, WTW units etc etc zijn pad y van de laatste jaren.

Wellicht heeft je Brink een soort zomer functie, maar actief buitenlucht aanzuigen en in huis brengen is vermoedelijk geen deel daarvan.

[ Voor 45% gewijzigd door Gieliovd520 op 06-11-2021 09:26 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou ja, m'n woning is uit 1973 dus ook weer niet "heel" oud. Praktisch alles is geïsoleerd (a-label) dus de woning is ook weer niet zo lek als een mandje dat er toch wel frisse lucht binnenkomt. M'n CO2 metingen laten niets bijzonders zijn, maar de woning heeft wel een vrij hoge RV. Ik zie in de handleiding van de Brink dat er uitvoeringen zijn zonder verse lucht en met. Ik weet echter niet precies welke variant ik dan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:35
Brink ketels kunnen al heel lang geleverd worden met aanzuiging van buitenlucht. Of dat bij jou het geval is is redelijk eenvoudig vast te stellen. In geval van buitenlucht aanzuiging is het systeem bij de ketel gesloten. Als het systeem alleen lucht circuleert zit er een open bak met filter op. Plaats anders even een foto.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLJ3ZLIrrgxPK9X9YgyGO9GS_r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dshKWPaAgSES9IGrkVgijChz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Die twee pijpen zijn alleen voor aanvoer en afvoer van lucht voor de verbranding.

Zo wat een ruimte neemt dat trouwens, het positieve nieuws is dat er plek zat is voor een warmtepomp + vaten in elk geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Dat lijkt een redelijk recente Allure. Ze hebben hem alleen half ingebouwd? Wat gebeurt er precies in het omtimmerde deel? Is dat open van boven?

Een open aanzuig ziet er normaal gesproken zo uit (de schoonmaakmiddelen zijn optioneel ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z64d7ewmXLGs3lLSuIfiiI0FHaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wu0F7j9apWSaQM3cZjXVJlHq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie idd geen andere kanalen voor luchttoevoer, maar dat kan ook elders vandaan komen in het omtimmerde deel.

[ Voor 6% gewijzigd door klaaas op 06-11-2021 13:19 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:35
@YoshiBignose Oej dat is nog een oudje zonder WTW welke alleen circuleert in de woning, die 2 pijpen bij de ketel is alleen van de brander niet voor verse lucht van buiten, ik zie je aanzuigpunt niet op jouw foto.

Probleem bij heteluchtverwarming is dat je complete woning gesloten dient te blijven, 1 open raam bij de badkamer of toilet bijvoorbeeld is al funest waardoor het een zeer onzuinig systeem wordt.

Warme lucht wordt de woning in geblazen en via kieren onder de deuren naar de gang terug de wisselaar ingezogen.

De meeste systemen van Brink hebben geen WTW en actieve aanzuiging van buiten omdat die kasten vrij prijzig zijn worden ze wegbezuinigd.

Dit systeem moet je ook alleen gebruiken bij aanwezigheid, zodra je even weg gaat ook al is het voor 2 uurtjes kun je hem beter helemaal uitzetten ipv nachtverlaging.

Die kast wat je hebt heet ook wel een directgestookte luchtverwarming.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2021 13:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:28:
Probleem bij heteluchtverwarming is dat je complete woning gesloten dient te blijven, 1 open raam bij de badkamer of toilet bijvoorbeeld is al funest waardoor het een zeer onzuinig systeem wordt.
(...)
Dit systeem moet je ook alleen gebruiken bij aanwezigheid, zodra je even weg gaat ook al is het voor 2 uurtjes kun je hem beter helemaal uitzetten ipv nachtverlaging.
Ik weet niet waar je dit op baseert, maar dit komt niet overeen met mijn ervaring. Allereerst wil je met dit systeem (ervan uitgaande dat er geen lucht van buiten wordt aangevoerd) juist geregeld een raam open zetten om te zorgen voor enige luchtverversing. Wij hebben dan ook geregeld het raam op onze slaapkamer en/of de badkamer open staan. Dat gaat prima. De frisse lucht mengt zich met de warme lucht die vanuit de woonkamer gezogen wordt en wordt vervolgens weer opgewarmd en afgegeven in de woonkamer. Natuurlijk zou dat met 0 menging van koude lucht wat efficiënter zijn, maar ik heb niet de indruk dat het een grote impact heeft.

Het uitzetten bij afwezigheid is ook iets wat we zeker niet doen. Doordat je geen radiatoren o.i.d. hebt die warm blijven koelt de woning relatief snel af als je geen warme lucht meer toevoert. De ketel moet vervolgens hard werken om de temperatuur weer op te schroeven. Je ziet dat terug als je de meterstanden bekijkt, maar (en dat vind ik een echt nadeel van luchtverwarming) je hoort het ook. Als je de verwarming gewoon laat branden moduleert ie netjes en houdt ie de boel met weinig inspanning netjes op temperatuur.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
klaaas schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet waar je dit op baseert, maar dit komt niet overeen met mijn ervaring. Allereerst wil je met dit systeem (ervan uitgaande dat er geen lucht van buiten wordt aangevoerd) juist geregeld een raam open zetten om te zorgen voor enige luchtverversing. Wij hebben dan ook geregeld het raam op onze slaapkamer en/of de badkamer open staan. Dat gaat prima. De frisse lucht mengt zich met de warme lucht die vanuit de woonkamer gezogen wordt en wordt vervolgens weer opgewarmd en afgegeven in de woonkamer. Natuurlijk zou dat met 0 menging van koude lucht wat efficiënter zijn, maar ik heb niet de indruk dat het een grote impact heeft.

Het uitzetten bij afwezigheid is ook iets wat we zeker niet doen. Doordat je geen radiatoren o.i.d. hebt die warm blijven koelt de woning relatief snel af als je geen warme lucht meer toevoert. De ketel moet vervolgens hard werken om de temperatuur weer op te schroeven. Je ziet dat terug als je de meterstanden bekijkt, maar (en dat vind ik een echt nadeel van luchtverwarming) je hoort het ook. Als je de verwarming gewoon laat branden moduleert ie netjes en houdt ie de boel met weinig inspanning netjes op temperatuur.
Heteluchtverwarming is een snel systeem, het is zuiniger om gewoon aan en uit te zetten.

Ik spreek uit eigen ervaring hoe heteluchtverwarming werkt, zolang je alles dicht houdt als het systeem in bedrijf is valt het wel mee kwa gebruik, eenmaal een slaapkamer raam open wordt daar de volle koudelucht weg getrokken omdat lucht altijd de weg met laagste weerstand kiest.

Ik was 15m3 gas per dag kwijt, nu ligt er vloerverwarming en amper 2-3m3 gas per dag(droogbouw) of ik verwarm met de lucht lucht warmtepomp welke 7 kwh kwijt is per dag bij koud weer.

De vloerverwarming zit op dezelfde ketel als de Brink indirect luchtverwarming.

Het systeem was niet zuinig te krijgen, het retourwater ging zo weer met 70c de cv ketel in waardoor er niks met HR rendement wordt gedaan, hier ontbrak ook de WTW waardoor warmte letterlijk naar buiten vloog.

Voordeel van Brink luchtverwarming dat je huis al binnen 15 minuten warm is van 16c naar 22c, daarom kan je het systeem gerust uit zetten bij afwezigheid omdat het zuiniger is.

Bij vloerverwarming en lucht lucht warmtepomp is dat anders welke ik nu gebruik.

Overgens had ik geen comfort klachten bij heteluchtverwarming want binnen 15m ging de ketel al terug modulerende naar een zacht pitje, tocht of geluidproblemen was er niet.

Nadeel van hetelucht luchtverwarming is ook dat je andere vertrekken indirect mee verwarmd doordat het systeem niet volledig gesloten kan worden.

Vanwege geen WTW wat heel belangrijk is voor dit systeem en geen bevochtiging en ook slecht regelbaar tussen vertrekken heb ik het links laten liggen.

De investeringen waren zo hoog om te verbeteren dat ik goedkoper was een nieuw systeem aan te leggen.

Beneden heb ik glas vervangen voor HR++ met raamroosters, de mechanische afzuiging hadden de vorige bewoners al geplaatst, het systeem was dus al een beetje verkracht gezien de retourbuis eigenlijk op een WTW uit moet komen.

Ik vond heteluchtverwarming overigens wel lekkere warmte, het voelde aan als een openhaard, maar wat is het lastig om de luchtvochtigheid goed te houden, het was altijd te droog.

@YoshiBignose
Het lijkt dat jij alleen de binnenunit hebt wat lucht laat circuleren door de woning, vroeger waren woningen niet zo kierdicht dus er wordt genoeg verse lucht aangevoerd, ramen hadden toen idd geen ventilatieroosters omdat je daarmee het systeem verstoort.

Je vertrekken staan onder lichte overdruk, een rooster open betekent letterlijk de warmte vliegt naar buiten en gaat niet retour naar de ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
klaaas schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:17:
Dat lijkt een redelijk recente Allure. Ze hebben hem alleen half ingebouwd? Wat gebeurt er precies in het omtimmerde deel? Is dat open van boven?

Een open aanzuig ziet er normaal gesproken zo uit (de schoonmaakmiddelen zijn optioneel ;) )

[Afbeelding]

Ik zie idd geen andere kanalen voor luchttoevoer, maar dat kan ook elders vandaan komen in het omtimmerde deel.
Het is B25 uit 2009. Wat zou ik precies moeten uitzoeken dan?
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:28:
@YoshiBignose Oej dat is nog een oudje zonder WTW welke alleen circuleert in de woning, die 2 pijpen bij de ketel is alleen van de brander niet voor verse lucht van buiten, ik zie je aanzuigpunt niet op jouw foto.
100% zeker? Zo ja, hoe moet ik dan m'n woning ventileren als ik ook geen ventilatieroosters heb?

Het werkt verder prima hoor, in een paar minuten voelt het al lekker in m'n huis. Ik doe het inderdaad altijd uit als ik weg ga. Ben niet zo vaak thuis dus volgens mij is het dan wel een nuttig systeem voor me.

[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 06-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@mr_evil08 : blijkbaar is de ene luchtverwarmingsinstallatie de andere niet. Wellichtd dat een deel van de gebruikservaring ook het verschil tussen direct en indirect gestookt is? Het verschil tussen luchtverwarming en vloerverwarming is iig bij jou wel heel groot, daar kan ik niks zinnigs over zeggen aangezien ik de stap nog niet gemaakt heb. Maar als ik naar afgelopen jaar kijk dan zaten we in januari op zo'n 8m3 per dag (hoekwoning 1980) en dat is dan met 5 (bijna) volwassenen en inclusief het verbruik van de geiser voor het douchen.

En zoals aangegeven maakt het openzetten van een raam bij ons heel weinig uit. Maar dat heeft ook te maken met de weerstand, zoals je al aangeeft. Wij hebben een open trap naar boven met alleen een deur bovenaan de trap. Flinke spleet onder die deur en in het stootbord van de trap roostertjes. Onder de deur van de slaapkamer zit een spleet van minder dan een centimeter.

Van de andere kant is het systeem bij ons lang niet zo snel als bij jou. Als ik de temperatuur hier 's nachts terug laat vallen naar 16 graden dan staat de ketel gerust een uurtje te blazen om naar de 20 graden te komen als het rond het vriespunt is...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
Paar beugels voor de rookgasafvoer was ook niet verkeerd geweest…

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
YoshiBignose schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:10:
[...]

Je moet niks ;) Maar op basis van je foto durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen hoe je systeem werkt. Er is nog een mogelijkheid dat er in het omtimmerde deel buitenlucht via de gevel wordt aangezogen of van onderen. Dat lijkt me een aardig theoretische mogelijkheid, maar het is niet uit te sluiten. Als er geen buitenlucht wordt aangezogen moet je ergens een behoorlijke opening hebben waar de lucht retour wordt gezogen. Het rooster dat op de zijkant zit is daarvoor te klein en het zou ook niet logisch zijn om die afsluitbaar te maken. Vandaar dat ik me afvroeg of de bovenkant open is.

Als het systeem inderdaad geen lucht van buiten aanzuigt dan is de enige mogelijkheid het open zetten van een raam. En dan niet in de ruimte die je verwarmt, want dan ben je je warmte snel kwijt. Bij ons werkt het op die manier prima. Geen gekke waarden qua binnenklimaat en ook geen kachel die staat te loeien omdat er een raam open staat.

Ik zou wel even goed nadenken over wat je eventueel in de toekomst wil. Brink ketels houden het over het algemeen lang vol, maar als je deze moet vervangen is dat een aardige investering en ws wil je tegen die tijd ook wel zaken als ventilatie goed aanpakken.

[ Voor 10% gewijzigd door klaaas op 06-11-2021 16:25 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
YoshiBignose schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:10:
[...]

[...]

100% zeker? Zo ja, hoe moet ik dan m'n woning ventileren als ik ook geen ventilatieroosters heb?

Het werkt verder prima hoor, in een paar minuten voelt het al lekker in m'n huis. Ik doe het inderdaad altijd uit als ik weg ga. Ben niet zo vaak thuis dus volgens mij is het dan wel een nuttig systeem voor me.
Als er ook andere type filters erbij in zitten dan grote kans dat de kast ook buitenlucht aanzuigt.

Binnenunits hebben maar 1 type filters erin zitten.

Die van jouw is een directgestookte ik heb een indirectgestookte welke gevoed werd door een normale combiketel.

Doorgaans als de ketel buitenlucht aanzuigt wordt het ook afgeblazen naar buiten of doormiddel van overdruk door kieren naar buiten geblazen.

Hoe werkt jouw badkamer/toilet afzuiging want dat zou ook onderdeel van het systeem moeten zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
klaaas schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:11:
@mr_evil08 : blijkbaar is de ene luchtverwarmingsinstallatie de andere niet. Wellichtd dat een deel van de gebruikservaring ook het verschil tussen direct en indirect gestookt is? Het verschil tussen luchtverwarming en vloerverwarming is iig bij jou wel heel groot, daar kan ik niks zinnigs over zeggen aangezien ik de stap nog niet gemaakt heb. Maar als ik naar afgelopen jaar kijk dan zaten we in januari op zo'n 8m3 per dag (hoekwoning 1980) en dat is dan met 5 (bijna) volwassenen en inclusief het verbruik van de geiser voor het douchen.

En zoals aangegeven maakt het openzetten van een raam bij ons heel weinig uit. Maar dat heeft ook te maken met de weerstand, zoals je al aangeeft. Wij hebben een open trap naar boven met alleen een deur bovenaan de trap. Flinke spleet onder die deur en in het stootbord van de trap roostertjes. Onder de deur van de slaapkamer zit een spleet van minder dan een centimeter.

Van de andere kant is het systeem bij ons lang niet zo snel als bij jou. Als ik de temperatuur hier 's nachts terug laat vallen naar 16 graden dan staat de ketel gerust een uurtje te blazen om naar de 20 graden te komen als het rond het vriespunt is...
Is een samenhang van omstandigheden waardoor onzuinig is hier, het zijn allemaal kleine beetjes maar alles bij elkaar toch een heleboel.

Bij heteluchtverwarming werd er toch indirect meeverwarmd boven vanwege de retourlucht van de woonkamer via de opentrap naar boven de binnenunit op zolder, ook roosters zijn niet volledig te sluiten.

En door de ongeisolleerde buizenstructuur met een combiketel welke op hoge watertemp moet stoken wordt het niet beter.

Wij hebben altijd de ramen boven op een kier want dat vinden wij lekker slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:07:
[...]

Is een samenhang van omstandigheden waardoor onzuinig is hier, het zijn allemaal kleine beetjes maar alles bij elkaar toch een heleboel.

Bij heteluchtverwarming werd er toch indirect meeverwarmd boven vanwege de retourlucht van de woonkamer via de opentrap naar boven de binnenunit op zolder, ook roosters zijn niet volledig te sluiten.

En door de ongeisolleerde buizenstructuur met een combiketel welke op hoge watertemp moet stoken wordt het niet beter.

Wij hebben altijd de ramen boven op een kier want dat vinden wij lekker slapen.
M.u.v. de indirecte ketel zijn alle dingen die je noemt inherent aan het systeem, dus het is me niet echt duidelijk waarom dat bij jou tot zo'n hoog verbruik zou moeten leiden. Maar goed, dat heb je inmiddels opgelost. Wel moet je denk ik voorzichtig zijn om jouw situatie te projecteren op die van anderen. Zoals gezegd herken ik lang niet alles.

En dan is dat deels ook nog afhankelijk van je woonsituatie. Het onbedoeld mee verwarmen van de bovenverdieping is een bekend verhaal. Maar in ons geval is dat positief. Onze kinderen zitten veel op hun kamer en daar is het door die lekkende warmte eigenlijk heel lang behagelijk. Pas in de echte winter zetten ze de roosters open. (En wat zou ik ze daarom graag centraal sturen....)

Overigens is er wel een oplossing voor die lekkende warmte: duct tape 8) Dat hebben wij over het rooster in onze slaapkamer geplakt. Enerzijds omdat mijn vrouw bijna altijd het raam openzet, maar eigenlijk vooral vanwege het geluid. Werkt prima!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:44:
[...]

Als er ook andere type filters erbij in zitten dan grote kans dat de kast ook buitenlucht aanzuigt.

Binnenunits hebben maar 1 type filters erin zitten.
Het is natuurlijk maar de vraag of je bij aankoop van een huis er nog filters bij krijgt. En in dit geval vraag ik me ook af hoe/waar je ze überhaupt zou moeten wisselen...
Hoe werkt jouw badkamer/toilet afzuiging want dat zou ook onderdeel van het systeem moeten zijn.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. @TS: Er zitten nergens van die welbekende witte ronde ventielen?

[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 06-11-2021 22:55 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb geen afzuiging in badkamer/toilet zoals aangegeven. Beiden hebben een raampje die ik vaak open heb. Ik zal verder gaan kijken of deze dus echt geen verse lucht aanzuigt, misschien even het bedrijf bellen dat het onderhoud uitvoert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
klaaas schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:17:
[...]

Het is natuurlijk maar de vraag of je bij aankoop van een huis er nog filters bij krijgt. En in dit geval vraag ik me ook af hoe/waar je ze überhaupt zou moeten wisselen...

[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. @TS: Er zitten nergens van die welbekende witte ronde ventielen?
Luchtverwarming zou altijd filters moeten hebben dit is bijvoorbeeld bedoelt om de wisselaar te beschermen zodat die niet dichtslipt met stof(ik snap wat je bedoelt maar veelal kun je het ook wel zien door de bestaande filters er even uit te pakken).

Normaal kun je het verschil tussen G3 en M6/F7 filters wel zien, de G3 kan je aardig doorheen kijken.

Zitten er 2 verschillende filters in dan goede indicatie dat de kast ook buitenlucht aanzuigt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2021 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
YoshiBignose schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:57:
Ik heb geen afzuiging in badkamer/toilet zoals aangegeven. Beiden hebben een raampje die ik vaak open heb. Ik zal verder gaan kijken of deze dus echt geen verse lucht aanzuigt, misschien even het bedrijf bellen dat het onderhoud uitvoert...
Het bedrijf wat de onderhoud uitvoert weet het zeker, maar op jouw foto,s zie ik nergens een aanzuigbuis dus ik vermoed dat het hier alleen om een binnenunit gaat zonder WTW, gedeeltelijk wordt de retourlucht weer aangezogen(wat er van overgebleven is) via de gang naar de luchtkast en ik vermoed dat daar bovenop een groot gat zit waar het aangezogen wordt.

Dit huis had oorspronkelijk aanzuigpunten bij het toilet/keuken/badkamer en die kwam uit bij de heteluchtverwarming(en natuurlijk via de gang werd aangezogen), vroeger heeft hier ook een directgestookte systeem in gezeten dit hebben de vorige bewoners eruit laten halen voor een indirect systeem wat te goedkoop aangelegd is.

Overgens die filters in de kast moet je zelf regelmatig wisselen, 1x per jaar is niet voldoende om te laten doen door een bedrijf, heteluchtverwarming was ook wel de voorloper van balansventilatie, ze hebben aardig wat van elkaar.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
klaaas schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:15:
[...]

M.u.v. de indirecte ketel zijn alle dingen die je noemt inherent aan het systeem, dus het is me niet echt duidelijk waarom dat bij jou tot zo'n hoog verbruik zou moeten leiden. Maar goed, dat heb je inmiddels opgelost. Wel moet je denk ik voorzichtig zijn om jouw situatie te projecteren op die van anderen. Zoals gezegd herken ik lang niet alles.

En dan is dat deels ook nog afhankelijk van je woonsituatie. Het onbedoeld mee verwarmen van de bovenverdieping is een bekend verhaal. Maar in ons geval is dat positief. Onze kinderen zitten veel op hun kamer en daar is het door die lekkende warmte eigenlijk heel lang behagelijk. Pas in de echte winter zetten ze de roosters open. (En wat zou ik ze daarom graag centraal sturen....)

Overigens is er wel een oplossing voor die lekkende warmte: duct tape 8) Dat hebben wij over het rooster in onze slaapkamer geplakt. Enerzijds omdat mijn vrouw bijna altijd het raam openzet, maar eigenlijk vooral vanwege het geluid. Werkt prima!
Ja ik ken het de ductape oplossingen, dan waai je beneden van je stoel als je roosters gaat afplakken en zet je de luchtkast lager dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt en is het rete irritant dat aan/uit gaan steeds, bij vloerverwarming/radiatoren kom je daar wel mee weg als de ketel zijn warmte niet kwijt kan vanwege de waterbuffer, die heb je niet met lucht(een directgestookte systeem heeft daar minder last van maar ook die heeft een minimaal vermogen waar je snel tegenaan kan lopen).

Je hebt er veel varianten van, systemen met WTW zijn wel zuinig andere systemen blazen letterlijk al je warme lucht naar buiten.

Het is een prachtig systeem met snel opwarmen maar het kan heel snel verstoort raken als je aan roosters gaat zitten bijvoorbeeld of ramen open/dicht doet, dit kwaaltje kent radiatoren/vloerverwarming niet gezien dat ruimteverwarming is.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mr_evil08 schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:45:
[...]

Ja ik ken het de ductape oplossingen, dan waai je beneden van je stoel als je roosters gaat afplakken en zet je de luchtkast lager dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt en is het rete irritant dat aan/uit gaan steeds, bij vloerverwarming/radiatoren kom je daar wel mee weg als de ketel zijn warmte niet kwijt kan vanwege de waterbuffer, die heb je niet met lucht(een directgestookte systeem heeft daar minder last van maar ook die heeft een minimaal vermogen waar je snel tegenaan kan lopen).

Je hebt er veel varianten van, systemen met WTW zijn wel zuinig andere systemen blazen letterlijk al je warme lucht naar buiten.

Het is een prachtig systeem met snel opwarmen maar het kan heel snel verstoort raken als je aan roosters gaat zitten bijvoorbeeld of ramen open/dicht doet, dit kwaaltje kent radiatoren/vloerverwarming niet gezien dat ruimteverwarming is.
Ik herken hier weer heel weinig van. Het lijkt me dat er in jouw situatie vooral sprake was van een slecht geïnstalleerd of ingeregeld systeem. Ben wel benieuwd wat de ervaringen van TS zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mr_evil08 schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:22:
[...]

Luchtverwarming zou altijd filters moeten hebben dit is bijvoorbeeld bedoelt om de wisselaar te beschermen zodat die niet dichtslipt met stof(ik snap wat je bedoelt maar veelal kun je het ook wel zien door de bestaande filters er even uit te pakken).

Normaal kun je het verschil tussen G3 en M6/F7 filters wel zien, de G3 kan je aardig doorheen kijken.

Zitten er 2 verschillende filters in dan goede indicatie dat de kast ook buitenlucht aanzuigt.
Als TS de luchtaanvoer nog niet gevonden heeft dan weet ie ook niet waar het G3 filter zit...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvieL
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-10-2023
Ik verwarm mijn huis ook met hete lucht verwarming. Als ik thuis werk is er niemand anders thuis. Verbruik ik minder als ik de roosters sluit van de overige kamers en alleen het rooster van mijn werkkamer open laat staan? Gaat de ketel minder stoken, of maakt het niet uit. De thermostaat hangt aan de muur van de huiskamer, mijn werkkamer is op de middelste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Er zal dan warmtevraag blijven omdat de woonkamer weinig op gaat warmen.

De ketel kan wellicht debiet niet kwijt, hoop dat er een temperatuur begrenzing in werking treedt… goede kans dat je werkkamer erg warm wordt… of niet als het systeem te weinig draai minuten kan maken door het pendelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

EvieL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:38:
Ik verwarm mijn huis ook met hete lucht verwarming. Als ik thuis werk is er niemand anders thuis. Verbruik ik minder als ik de roosters sluit van de overige kamers en alleen het rooster van mijn werkkamer open laat staan? Gaat de ketel minder stoken, of maakt het niet uit. De thermostaat hangt aan de muur van de huiskamer, mijn werkkamer is op de middelste verdieping.
Dan blijft ie inderdaad warmte vragen doordat de ruimte waar de thermostaat hangt niet wordt verwarmt.
Het beste qua efficientie in deze situatie is eigenlijk om een elektrische kachel in je werkkamer te gebruiken.

hmmz

Pagina: 1