3d printer stopt als print start

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal6473
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-02 21:45
Mijn vraag
ik gebruik al een langen tijd cura en in eens werkt hij niet meer want in de gcode probert te kijken hij de nozel op te warmen naar 200 graden en het ben naar 30 en dan stop hij gewoon na 30 seconden

Relevante software en hardware die ik gebruik
cura

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
dat er iets mis is met de gcode

gcode begin
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
;FLAVOR:Marlin
;TIME:1048
;Filament used: 0.874598m
;Layer height: 0.2
;MINX:66.018
;MINY:89.5
;MINZ:0.2
;MAXX:153.984
;MAXY:130.5
;MAXZ:3
;Generated with Cura_SteamEngine 4.11.0
M140 S30
M105
M190 S30
M104 S200
M105
M109 S200
M82 ;absolute extrusion mode
; Ender 3 Custom Start G-code
G92 E0 ; Reset Extruder
G28 ; Home all axes
G29 A
G29 L0
G29 J3
G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish
G92 E0
G92 E0
G1 F1500 E-6.5
;LAYER_COUNT:15
;LAYER:0
M107
G0 F6000 X71.679 Y98.265 Z0.2
;TYPE:SKIRT
G1 F1500 E0
G1 F1200 X72.625 Y97.571 E0.03902

Beste antwoord (via Pascal6473 op 06-11-2021 18:09)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 07:09
Pascal6473 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:25:
het is de slicer de prusa slicer werkt wel maar superslicer heeft het zelfde probleem eenig idee wat het probleem in cura en superslicer kan zijn?

wijzig nu werken ze allen maar niet
Ik werk zelf met Prusaslicer maar lijkt mij een probleem met je profiel of g-code startcode.
Superslicer is afgeleid van Prusaslicer dus ergens is iets anders. Je zou dan de 2 kunnen openen en dan verschillen gaan zoeken in instellingen of startcode.

Voor Cura, en nogmaals ik gebruik het zelf niet dus zijn mijn ideeën ;) en geen ervaringen.

1. Check eerst eens of er een nieuwe versie is die je kunt downloaden van Cura.
2. Maak een nieuw profiel in Cura en dan wordt de startcode meen ik ook opnieuw aangemaakt. Geen oude startcode er weer in plakken van het oude profiel maar eerst met de standaard code testen. Als dat goed gaat kun je bv de oude code kopiëren en weer testen.

Als dat het probleem ook niet oplost dan zou ik Cura eens helemaal verwijderen en opnieuw installeren want dan is er meer aan de hand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:42

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Misschien is het wel handig om te vertellen welke printer je hebt en hoe je deze gebruikt?
Via USB, SD-kaart of octoprint?

Heb je al meegekeken in de terminal of daar iets staat waarom hij stopt? Staat er iets op het display waar we wat mee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Inderdaad wat gegevens zoals hierboven aangegeven is wel handig. Warmt de printer daadwerkelijk op?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal6473
de printer warmt 30 sec op daar na koelt hij weer af ik gebruik de ender 3 v2 met een sd kaart en er komt een balkje midden in het display als die aan het eind is dan gaat hij terug naar home screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Zou beginnen om eens een andere STL te slicen. Mogelijk zit er een fout in je huidig bestand en zoek je iets wat er niet is.

Pas een simpel ontwerp of iets wat je al geprint hebt en wel goed ging.
Download tijdelijk een andere slicer bv PrusaSlicer . Slice het bestand met het juiste filament profiel en start te print opnieuw.

Je moet gaan uitsluiten waar het probleem in zit. Soms lastig maar dit lijkt mij vrij snel te achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Als je print via een SD kaart, probeer ook eens een andere SD kaart. Deze willen namelijk ook wel eens problemen geven. Kopieer het bestand dan wel vanaf je PC opnieuw op de SD en niet van de oude SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal6473
het is de slicer de prusa slicer werkt wel maar superslicer heeft het zelfde probleem eenig idee wat het probleem in cura en superslicer kan zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door Pascal6473 op 06-11-2021 10:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Pascal6473 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:25:

Ik werk zelf met Prusaslicer maar lijkt mij een probleem met je profiel of g-code startcode.
Superslicer is afgeleid van Prusaslicer dus ergens is iets anders. Je zou dan de 2 kunnen openen en dan verschillen gaan zoeken in instellingen of startcode.

Voor Cura, en nogmaals ik gebruik het zelf niet dus zijn mijn ideeën ;) en geen ervaringen.

1. Check eerst eens of er een nieuwe versie is die je kunt downloaden van Cura.
2. Maak een nieuw profiel in Cura en dan wordt de startcode meen ik ook opnieuw aangemaakt. Geen oude startcode er weer in plakken van het oude profiel maar eerst met de standaard code testen. Als dat goed gaat kun je bv de oude code kopiëren en weer testen.

Als dat het probleem ook niet oplost dan zou ik Cura eens helemaal verwijderen en opnieuw installeren want dan is er meer aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal6473
thx mikeOO this workt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkMarakus
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-02 12:28
MikeOO schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:26:
[...]
Goedemorgen beste mensen,

Ik ga hier even op door omdat ik een zelfde probleem heb maar deze oplossing voor mij niet werkt.

In het kort het probleem is dat de printer (Ender 3 V2) de gcode niet wil printen. Ik verwarm de printer voor (200/60 graden) en selecteer de print. Vervolgens begint de "remaining time" direct op te lopen en loopt het gereedheidsbalkje naar 100% daarna gaat hij terug naar het beginscherm. In deze tijd beweegt en gebeurt er feitelijk niks.

Ik gebruik in de basis Cura maar heb voor nu ook de Creality slicer gedownload wat geen verschil maakt. Daarnaast tevens 2 verschillende SD kaarten geprobeerd, de modelletjes die ik wil printen heb ik al eens eerder geprint (wel andere gcode) dus daar zou het niet aan mogen liggen... op een van de SD kaarten staat nog een andere print van vorige week en die kan ik nu nog steeds printen.

Iemand toevallig nog een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
MarkMarakus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:24:
[...]

Goedemorgen beste mensen,

Ik ga hier even op door omdat ik een zelfde probleem heb maar deze oplossing voor mij niet werkt.

In het kort het probleem is dat de printer (Ender 3 V2) de gcode niet wil printen. Ik verwarm de printer voor (200/60 graden) en selecteer de print. Vervolgens begint de "remaining time" direct op te lopen en loopt het gereedheidsbalkje naar 100% daarna gaat hij terug naar het beginscherm. In deze tijd beweegt en gebeurt er feitelijk niks.

Ik gebruik in de basis Cura maar heb voor nu ook de Creality slicer gedownload wat geen verschil maakt. Daarnaast tevens 2 verschillende SD kaarten geprobeerd, de modelletjes die ik wil printen heb ik al eens eerder geprint (wel andere gcode) dus daar zou het niet aan mogen liggen... op een van de SD kaarten staat nog een andere print van vorige week en die kan ik nu nog steeds printen.

Iemand toevallig nog een idee? :)
Zover ik kan inschatten toch echt een probleem met de bestanden of verkeerde instellingen of startcode.

1. Modellen eerdere geprint maar andere g-code ( is dus niet hetzelfde meer)
2. Model van vorige week print hij wel

Je slicer genereert dus de G-code en neemt alle instellingen vanuit de slicer mee in de g-code. Dus welke printer, temps, filament afmetingen etc etc.

Als je dus nu iets met de slicer doet gebeurt er dus iets wat vorige week nog niet gebeurde aangezien punt 2 wel werkt. Open dus eens het bestand van vorige week en die van nu (g-code bestand) met bv Notepad++

Je ziet nu allemaal codes staan en je zult het eerste stuk code eens moeten vergelijken op verschillen. Dit kan een aardig stukje zijn. ;)

Voor Notepad++ is een plugin beschikbaar waarmee je 2 bestanden kunt vergelijken met elkaar en zie je de verschillen vrij eenvoudig.
https://www.makeuseof.com...compare-two-files-plugin/

Mooiste zou zijn als je hetzelfde model van vorige week opnieuw door de slicer haalt en vergelijkt met die van vorige week. Dan zijn hopelijk de verschillen klein.

Kan natuurlijk ook dat er bv een update is geweest van Cura die problemen geeft. Je printer doet het prima maar ergens is iets veranderd sinds 1 week >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkMarakus
MikeOO schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:00:
[...]
Kan natuurlijk ook dat er bv een update is geweest van Cura die problemen geeft. Je printer doet het prima maar ergens is iets veranderd sinds 1 week >:)
Dank! Ik ga het zeker proberen vanavond, maar toch gek dat zowel de Cura als Creality (nieuw gedownload) slicer hetzelfde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
MarkMarakus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:07:
[...]

Dank! Ik ga het zeker proberen vanavond, maar toch gek dat zowel de Cura als Creality (nieuw gedownload) slicer hetzelfde hebben?
Absoluut en heb er ook geen verklaring voor maar ergens gaat het niet goed en aangezien je 2 verschillende producten gebruikt lijkt het op een verkeerde setup/instelling.

En mogelijk gaat het al fout bij het ontwerp programma. Als test zou je bv iets van thingiverse kunnen downloaden en testen of het daarmee ook gebeurt. Als dat wel goed gaat wordt de kans steeds groter dat het bestand echt niet klopt, qua design of g-code.

Is eigenlijk gewoon uitsluiten wat je doet en zoveel mogelijk variabelen gebruiken om tot een oorzaak te komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkMarakus
MikeOO schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:59:
[...]
Is eigenlijk gewoon uitsluiten wat je doet en zoveel mogelijk variabelen gebruiken om tot een oorzaak te komen >:)
Is ook zo! De bestandjes zijn overigens van thingiverse 8)7 haha ik doe (nog) niet zelf ontwerpen. Deze bestandjes zijn vaker gedownload zonder dergelijke klachten o.i.d. zou daar niet aan mogen liggen.

Dan blijven er eigenlijk een paar opties over:

1. Slicer, maar lijkt vreemd omdat 2 slicers hetzelfde effect hebben. Aan de andere kant lijkt de Creality verdacht veel op die van Cura dus wellicht een pure kopie met een ander logo erop? Viel mij namelijk op dat Creality nu ook echt de V2 erbij had staan als profiel wat tot voor kort niet zo was en Cura heb ik onlangs ge-update...

2. SD kaart doet raar dus opnieuw formatteren proberen kan, maar ook hier 2 SD kaarten die tegelijkertijd vreemd gaan doen is opvallend op zijn minst.

3. En dit is nog niet voorbij gekomen... misschien iets met de firmware van de printer? Ik heb nu jyers, zou ook vreemd zijn als daar spontaan iets mee gebeurt maar wie weet :*)

Hoe dan ook ik ga zeker je punten proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkMarakus
Hoppa, opgelost!

Eerst de gcode files bekeken en niks kunnen ontdekken. Vervolgens SD kaart opnieuw geformatteerd en nieuw bestandje gemaakt, niks. Daarna firmware geüpdate en ja hoor dat was het! Tenminste hij is lekker aan het printen nu 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
MarkMarakus schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:00:
Hoppa, opgelost!

Eerst de gcode files bekeken en niks kunnen ontdekken. Vervolgens SD kaart opnieuw geformatteerd en nieuw bestandje gemaakt, niks. Daarna firmware geüpdate en ja hoor dat was het! Tenminste hij is lekker aan het printen nu 😀
Mooi dat het opgelost is.
Wel vreemd dat de oude firmware het eerst wel goed deed en het g-code bestand van vorige week ook.
Die zou dan ook niet goed moeten gaan als het puur aan de firmware zou liggen.

Heb je na de flash van de firmware nog wel een M502 & M500 geven of via menu een reset uitgevoerd.
Anders grote kans dat je weer vreemde problemen krijgt. Na een flash blijft hij de oude waardes behouden tot je dit uitvoert. Heb in het begin vreemde dingen meegemaakt hierdoor.

Als je het nog moet uitvoeren even via M501 je instellingen opvragen en noteren zodat je de meeste instellingen na de reset weer kunt instellen.

• MarkMarakus
MikeOO schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:52:
[...]
Als je het nog moet uitvoeren even via M501 je instellingen opvragen en noteren zodat je de meeste instellingen na de reset weer kunt instellen.
Heb ik niet gedaan, ik had de printer eerst terug gezet naar de basis firmware en daarna weer jyers erop gezet. Andere instellingen zoals de extruder steps stonden op het oude niveau. Is een M501 dan nog steeds nodig?

• MikeOO
MarkMarakus schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:51:
[...]

Heb ik niet gedaan, ik had de printer eerst terug gezet naar de basis firmware en daarna weer jyers erop gezet. Andere instellingen zoals de extruder steps stonden op het oude niveau. Is een M501 dan nog steeds nodig?
Klopt, na een flash dien je dit altijd dit uit te voeren. Of via het menu van de printer zelf een reset geven en dan instellingen weer opslaan. Maar persoonlijk vindt ik het via de codes makkelijker en zie je wat er gebeurt.

En zoals gezegd eerst instellingen noteren want die gaan dus ook terug naar de standaard. Je merkt dus ook dat omdat de oude instellingen er nog steeds in staan.

• MarkMarakus
Excuus met oude niveau bedoel ik trouwens de standaard instelling, niet mijn aangepaste instelling die moest ik weer opnieuw instellen :) maar een reset via het menu is zo gedaan en zal ik uitvoeren, via de codes vind ik juist lastiger haha!

Bedankt trouwens voor alle snelle reacties, wordt gewaardeerd!

• MikeOO
MarkMarakus schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:10:
Excuus met oude niveau bedoel ik trouwens de standaard instelling, niet mijn aangepaste instelling die moest ik weer opnieuw instellen :) maar een reset via het menu is zo gedaan en zal ik uitvoeren, via de codes vind ik juist lastiger haha!

Bedankt trouwens voor alle snelle reacties, wordt gewaardeerd!
Op die manier zou inderdaad hetzelfde werken, wel saven als je het gedaan hebt anders valt hij weer terug als je hem uit zet. Via Octoprint gaat het allemaal vrij makkelijk maar welke weg je volgt maakt niet uit als het resultaat met hetzelfde is >:)

• MarkMarakus
Precies, dankjewel!
Pagina: 1