MacBook air 2017 wil niet meer laden of opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebaard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 12:34
Een vriendin van mij heeft een MacBook air uit 2017. Deze wil niet meer laden, het ledje in de power-connector blijft uit. Inmiddels is de accu waarschijnlijk leeg en zit er geen leven meer in.

Wat we tot nu toe geprobeerd hebben:
1) Allerlei resets geprobeerd; lang de powerknop indrukken en smc. Deze laatste maakte 1 keer dat hij aanging, was maar 10 seconden het scherm met de keuze om haar profiel te openen, of n andere gebruiker, ze zag ook dat de batt nog 13% had. En toen werd het beeld weer zwart.
2) Een werkende lader van een ander persoon geleend, daar werd het ledje oranje, en er kwam ook het geluid van opstart, maar het ledje werd niet groen na paar uur laden. En na ontkoppelen en halve dag later nog proberen ging het ledje helemaal niet meer aan. Hij werkte wel nog gewoon op de macbook van de lener
3) Haar eigen lader werkt wel op een andere MacBook. De lader is dus goed.
4) Met een pentalobe schroevendraaier de laptop opengemaakt en de accu-connector losgehaald en lader er aan gedaan. Ook dan wil de laptop niet starten. Ledje oplader deed niets.

Voorlopige conclusie is dat het probleem in de MacBook zit, maar we hebben nog geen idee of het in de electronica van de MacBook zit tbv het laden of dat mogelijk de accu het begeven heeft.

Iemand bekend met dit probleem of eventueel de oplossing?

Bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Zeebaard op 06-11-2021 12:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

99,9% het logic board als hij het zonder accu niet doet. Dat het lampje niet brandt zegt meestal genoeg. Logic board moet worden gerepareerd of vervangen. Met wat geGoogle kom je waarschijnlijk tips tegen om het in rijst te leggen e.d. maar dat gaat helaas niks doen, de corrosie verdwijnt hier niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie hier iets over rijst en corrosie… heeft de MacBook te drinken gehad? Dat haal ik namelijk niet uit de TS. Mocht dat het geval zijn dan kun je eens kijken of je de MacBook kunt starten door de powerpads kort te sluiten. Zo kom je er achter of het toetsenbord defect is of een spanningsrail stuk is die het toetsenbord voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebaard
Dank voor de tips! Nee, de MacBook is niet nat geworden maar ik kan niet uitsluiten dat vocht geen probleem is geweest. De problemen begonnen namelijk op een camping. Ik heb de laptop opengemaakt en zie geen sporen van vocht of water.

De truuk van de power-on-pads kende ik niet, goede tip! De laptop gaat hiermee ook niet aan, wat mij niet verbaast want met een lege batterij en een weigerende voeding zal er weinig power geleverd kunnen worden om 'aan' te gaan.

Ik heb wat verder gezocht op dit soort problemen. Het logicboard vervangen kost een paar honder euro. Er zijn reparatie video's te zien waarbij men met een multimeter een aantal punten van het logicboard naloopt en dan uitkomt op bijvoorbeeld een SMD fuse en een condensator. Onderdelen van hooguit een paar dubbeltjes. Je moet alleen wel de apparatuur hebben om die te vervangen. Ik probeer komende week in ieder geval op een aantal punten de spanning te meten zoals in b.v. deze video gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tekeningen van deze MacBook zijn wel te vinden. Open Boardviewer of vergelijkbaar ook wel. Daarna is het een kwestie meten en uitsluiten.

• Zeebaard
Uiteindelijk heb ik zelf de laptop niet meer kunnen doormeten omdat deze niet mee in mijn bezit was.

De laptop is naar één van de vele repaircentra gebracht die allerhande smartphones/tablets en macbooks repareert. Daar het het logicboard voor €80 gerepareerd. Beste een goede prijs in vergelijking met een nieuw logicboard of een nieuwe macbook. De eigenaresse is weer blij!
Pagina: 1