Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themann
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-04-2024
Hoi allemaal,

Met mijn biologische vader heb ik geen contact, ik ben wel erkent als zijn kind.

Ik woon al mijn hele leven samen met mijn biologische moeder en met mijn stiefvader. Mijn moeder heeft een kind met mijn stiefvader. Dat is het enige kind van mijn stiefvader en mijn moeder heeft mij dus ook.

Ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Stel dat mijn biologische moeder eerder overlijd dan mijn stiefvader, volgens mij gaat dan haar helft naar mijn stiefvader en vervolgens zou ik dan met het wilsrecht mijn helft daarvan mogen opeisen, en de andere helft automatisch voor mijn stiefbroer. Of gaat de helft van haar helft meteen naar mij als eigendom, wat mijn stiefvader als vruchtgebruik mag gebruiken?

En dan is het uiteindelijk zo dat ik maar 25 procent krijg van alles wat zij hebben en mijn broertje 75 procent. Weet iemand hoe dit eerlijk te regelen valt? Zodat we allebei gewoon 50 procent krijgen?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tenzij er een testament ligt wat de boel al eerder verdeelt krijg je je kindsdeel pas als de langstlevende overlijdt. Hetzelfde geldt voor je stiefbroer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
De vraag is wat de erflater(s) willen.

Moeder kan per testament haar man onterven en 50/50 de kinderen aanwijzen :P Of 50/25/25 kind/kind/man.
Stiefvader kan per testament kind en stiefkind aanwijzen. Adoptie voor als je avontuurlijk bent aangelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
volgens het nieuwe erfrecht wordt de erfenis verdeeld onder de kinderen, waarbij de echtgenoot ook een kindsdeel krijgt. de erfenis is 50% van de huwelijksgemeenschap. dat betekent dat zonder testament jij, jouw stiefbroer en jouw stiefvader ieder 1/3 deel krijgen.

met een testament kan een willekeurige verdeling afgesproken worden, waarbij je altijd de legitieme portie (dit is de helft van wat je zonder testament zou krijgen) kunt opeisen.
daarnaast is onder het nieuwe erfrecht het erfdeel pas opeisbaar als de andere ouder overleden is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:54
Eerlijk? Waarom zou het niet eerlijk zijn als er iets naar je stiefvader gaat?

Jij wil zijn deel eigenlijk afpakken. Wat is daar precies eerlijk aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik geloof dat normale kinderen afstand doen van hun kindsdeel zolang als een van de (stief)ouders de ander overleeft, zoiets gaat onder de noemer algemeen fatsoen, iets wat men steeds minder tegen komt.
Weet niet hoe het tegenwoordig is geregeld maar ik heb in 2015 ivm overlijden van mijn vader, terwijl er toch een testament was, langst levende, een en ander moeten ondertekenen bij de notaris dat ik het eens was dat ik afstand deed van mijn wettelijke kindsdeel, idem mijn zus overigens, (details weet ik ff niet meer, maar het ligt soms best complex)

[ Voor 46% gewijzigd door mvrhrln op 06-11-2021 01:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mvrhrln schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:00:
Ik geloof dat normale kinderen afstand doen van hun kindsdeel zolang als een van de (stief)ouders de ander overleeft, zoiets gaat onder de noemer algemeen fatsoen, iets wat men steeds minder tegen komt.
Weet niet hoe het tegenwoordig is geregeld maar ik heb in 2015 ivm overlijden van mijn vader, terwijl er toch een testament was, langst levende, een en ander moeten ondertekenen bij de notaris dat ik het eens was dat ik afstand deed van mijn wettelijke kindsdeel, idem mijn zus overigens, (details weet ik ff niet meer, maar het ligt soms best complex)
Nee hoor, je doet geen afstand van je kindsdeel, maar je krijgt een vordering op de langstlevende ouder. Het vruchtgebruik is voor die langstlevende ouder.

Ik heb twee broers, toen mijn vader overleed was 50% voor mijn moeder, en de overige 50% werd over ons vieren (moeder+3 kinderen) verdeeld, maar dat vruchtgebruik is voor mijn moeder. Ik heb een vordering van 12.5% van de totale waarde van de erfenis op mijn moeder. Daarnaast kun je er voor kiezen om de erfbelasting gelijk te betalen (betekent minder beschikbaar voor de langstlevende), of te wachten tot de andere ouder overlijdt.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 06-11-2021 01:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themann
peter-rm schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:36:
volgens het nieuwe erfrecht wordt de erfenis verdeeld onder de kinderen, waarbij de echtgenoot ook een kindsdeel krijgt. de erfenis is 50% van de huwelijksgemeenschap. dat betekent dat zonder testament jij, jouw stiefbroer en jouw stiefvader ieder 1/3 deel krijgen.

met een testament kan een willekeurige verdeling afgesproken worden, waarbij je altijd de legitieme portie (dit is de helft van wat je zonder testament zou krijgen) kunt opeisen.
daarnaast is onder het nieuwe erfrecht het erfdeel pas opeisbaar als de andere ouder overleden is.
Dat zou dan betekenen dat ik 1/3 van mijn moeder krijg maar mijn stiefbroer krijgt uiteindelijk de rest. Stel mijn ouders hebben met hun huis een vermogen van 3 ton, ik krijg dan 50k (1/3 van moeder) en mijn stiefbroer krijgt eigenlijk de rest omdat hij alles krijgt wat overblijft als mijn stiefvader overlijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
themann schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:25:
Hoi allemaal,

Met mijn biologische vader heb ik geen contact, ik ben wel erkent als zijn kind.

Ik woon al mijn hele leven samen met mijn biologische moeder en met mijn stiefvader. Mijn moeder heeft een kind met mijn stiefvader. Dat is het enige kind van mijn stiefvader en mijn moeder heeft mij dus ook.

Ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Stel dat mijn biologische moeder eerder overlijd dan mijn stiefvader, volgens mij gaat dan haar helft naar mijn stiefvader en vervolgens zou ik dan met het wilsrecht mijn helft daarvan mogen opeisen, en de andere helft automatisch voor mijn stiefbroer. Of gaat de helft van haar helft meteen naar mij als eigendom, wat mijn stiefvader als vruchtgebruik mag gebruiken?

En dan is het uiteindelijk zo dat ik maar 25 procent krijg van alles wat zij hebben en mijn broertje 75 procent. Weet iemand hoe dit eerlijk te regelen valt? Zodat we allebei gewoon 50 procent krijgen?

Groetjes
toon volledige bericht
Beste advies: ga aan tafel zitten met een notaris. Die kan het meest volledig informeren en adviseren. Het is ook meteen een ingang om zaken netjes te regelen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themann
WEBGAMING schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:53:
Eerlijk? Waarom zou het niet eerlijk zijn als er iets naar je stiefvader gaat?

Jij wil zijn deel eigenlijk afpakken. Wat is daar precies eerlijk aan?
Het gaat erom dat ze samen vermogen hebben, waar ik maar een klein deel van krijg en mijn stiefbroer de rest, puur omdat het zijn biologische ouders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
gambieter schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:11:
[...]

Nee hoor, je doet geen afstand van je kindsdeel, maar je krijgt een vordering op de langstlevende ouder. Het vruchtgebruik is voor die langstlevende ouder.
Dan heb ik waarschijnlijk afstand gedaan van die vordering oid.
Zal het eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

gambieter schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:11:
[...]

Ik heb twee broers, toen mijn vader overleed was 50% voor mijn moeder, en de overige 50% werd over ons vieren (moeder+3 kinderen) verdeeld, maar dat vruchtgebruik is voor mijn moeder. Ik heb een vordering van 12.5% van de totale waarde van de erfenis op mijn moeder. Daarnaast kun je er voor kiezen om de erfbelasting gelijk te betalen (betekent minder beschikbaar voor de langstlevende), of te wachten tot de andere ouder overlijdt.
Dus als ik dit zo lees kan een kind via zo'n vordering dus wel direct zijn deel van de erfenis opeisen, met alle gevolgen van dien? (Huis moet verkocht worden om erfenis uit te betalen, laatst levende moet gedwongen verhuizen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mr. Awesome schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 03:18:
Dus als ik dit zo lees kan een kind via zo'n vordering dus wel direct zijn deel van de erfenis opeisen, met alle gevolgen van dien? (Huis moet verkocht worden om erfenis uit te betalen, laatst levende moet gedwongen verhuizen)
Nee, dat kan niet zomaar. De wet beschermt de langstlevende ouder, zie bijvoorbeeld Kindsdeel erfenis; wanneer maak ik hier aanspraak op?
Het kindsdeel van de erfenis is pas opeisbaar op het moment dat beide ouders overleden zijn. Dit geldt bijvoorbeeld ook als uw biologische ouder overleden is, maar hij of zij opnieuw getrouwd was. Zolang de stiefouder in leven is, dan maakt u nog geen aanspraak op uw kindsdeel van de erfenis. Dit is wettelijk vastgesteld om de partners van overledenen te beschermen.
Er zijn vast uitzonderingen, bedoeld om de vordering te kunnen beschermen, maar die details weet ik niet. Op diezelfde pagina staat dit:
Kindsdeel erfenis: de partner van mijn overleden ouder verkwist de erfenis
Ondanks dat u in principe geen recht heeft op uw erfenis totdat beide ouders overleden zijn, zijn er wel uitzonderingen mogelijk. Zo kunt u met behulp van een advocaat uw kindsdeel van de erfenis onder bewind stellen. Dit kunt u onder andere doen als u het gevoel heeft dat de partner die nog in leven is het vermogen verkwist of als de langstlevende partner hertrouwt en u wil voorkomen dat het vermogen ook eigendom van deze nieuwe partner wordt.

Wilsrechten
Een andere mogelijkheid is het beroepen op wilsrechten. In dat geval eist u het eigendom van de erfenis op. De langstlevende partner behoudt dan wel het vruchtgebruik, maar uiteindelijk bent u de eigenaar van het vermogen. Daardoor kunt u voorkomen dat de erfenis wordt opgemaakt.
Dat beschermt je erfdeelm maar betekent nog niet dat je het zelf ter beschikking krijgt.

In een testament kunnen wel andere beschikkingen en regelingen worden vastgelegd.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 06-11-2021 04:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Honesty

kattenneus!

themann schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:17:
[...]

Het gaat erom dat ze samen vermogen hebben, waar ik maar een klein deel van krijg en mijn stiefbroer de rest, puur omdat het zijn biologische ouders zijn
Het is je halfbroer ipv stiefbroer. Maar stel je vader is overleden heb je wel recht op minimaal je kindsdeel van hem en dan krijgt je stiefbroer weer niks.
Maar hebben je moeder en stiefvader niet gewoon een testament dat ze jullie gelijk behandelen? Heeft je stiefvader nog andere kinderen?

[ Voor 13% gewijzigd door Honesty op 06-11-2021 06:22 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Overigens heb jij, zoals Honesty ook aangeeft, ook recht op het kindsdeel mocht je biologische vader overlijden. Dan is het toch niet oneerlijk dat je halfbroer van zijn beider biologische ouders het kindsdeel krijgt?

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 06-11-2021 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:57
themann schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:17:
[...]

Volgens mij is dit gewoon de wetgeving icm de keuzes die jouw moeder en stiefvader gemaakt hebben (lees: gemeenschap van goederen, en verder geen andere clausules of testamentaire instructies). Je kan die keuzes respecteren en daarmee accepteren dat dit het scenario is. Of je kan het gesprek met je moeder en stiefvader aangaan om hen proberen ervan te overtuigen dat er nu een onrechtvaardige situatie bestaat, met de optie dat zij dit ook inzien en iets op papier gaan zetten, maar ook de optie dat ze het niet met je eens zijn, ze vinden dat je onnodig op vermogen aast en je een wig in de familiebetrekkingen drijft. Veel andere opties zijn er volgens mij niet, maar goed, ben geen jurist dus wie weet komt hier nog iemand met iets.

Hoe dan ook liggen dit soort zaken complex en is het in ieder geval fijn om boven water te krijgen of jou moeder en stiefvader zich eigenlijk wel realiseren wat nu de situatie is, zodat een keuze weloverwogen is en niet een resultaat van iets waar ze weinig zicht op hebben. Dit soort zaken kunnen best complex zijn: stel dat jou moeder en stiefvader bijvoorbeeld verongelukken in een autocrash waarbij de een op slag dood is en de ander 30 minuten later in het ziekenhuis overlijdt, dan maakt het dus voor jou en je halfbroer een enorm verschil wie er als eerste ging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Valorian schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:49:
[...]
Dit soort zaken kunnen best complex zijn: stel dat jou moeder en stiefvader bijvoorbeeld verongelukken in een autocrash waarbij de een op slag dood is en de ander 30 minuten later in het ziekenhuis overlijdt, dan maakt het dus voor jou en je halfbroer een enorm verschil wie er als eerste ging...
Dit scenario wordt in testamenten eigenlijk altijd wel afgevangen met een clausule dat overlijden binnen x-dagen na elkaar beschouwd wordt als overlijden op hetzelfde moment. Juist om deze ongunstige situatie te voorkomen.

Verder ben ik het compleet eens met je post. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Honesty schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 06:20:
[...]
Heeft je stiefvader nog andere kinderen?
In de OP staat: "Dat is het enige kind van mijn stiefvader"

Ik zou inderdaad even een uur met een notaris gaan praten. Liefst met z'n allen maar ik lees niet of vader/moeder/broer hier überhaupt mee bezig zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Het lijkt mij het eerlijkst, als je moeder gewoon al haar vermogen opmaakt voordat ze overlijdt. Geen scheve gezichten tussen jou en je halfbroer, en zij gewoon profijt van alles waar ze haar hele leven voor gewerkt heeft!

Ik zou daarnaast vooral gaan genieten van de tijd dat je moeder nog leeft, en hopen dat ze heel erg oud wordt!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Maar jij hebt toch ook nog een biologische vader waar je van kunt erven? Dat je hem nooit ziet betekent niet dat hij je heeft onterfd (toch?) waarschijnlijk krijg je gewoon jouw wettelijk kindsdeel als hij komt te overlijden en zo niet dan kun je dat volgens mij zelfs opeisen.

Ik zou dit gewoon eens bespreken met je moeder, dat lijkt me de meest voor de hand liggende weg om meer informatie te verkrijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Livi op 08-11-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Reinier schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:14:
[...]

In de OP staat: "Dat is het enige kind van mijn stiefvader"

Ik zou inderdaad even een uur met een notaris gaan praten. Liefst met z'n allen maar ik lees niet of vader/moeder/broer hier überhaupt mee bezig zijn.
TS is geen partij en zijn halfbroer ook niet. Dit is iets waar alleen zijn moeder over kan beslissen, aangezien het om haar geld gaat. Over het algemeen regelen mensen dit samen met hun partner, niet met hun kinderen erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk je kijkt nu terecht wel overigens puur naar je moeder en stiefvader (daar heb je contact mee) maar als je biologische vader overlijd dan erf je van hem ook en je half-broer niet. Eerlijk is vooral erg betrekkelijk maar vraag anders gewoon of je ouders (moeder en stiefvader) een testament hebben en of ze het geregeld hebben zoals zij het willen.
Erven is altijd lastig, is het een recht of heb je geluk dat je iets nagelaten wordt. Hoe je hier in staat is vaak bepalend voor het gevoel. Vaak is het de koude kant die vindt dat er men recht heeft op van alles wat soms leidt tot complete familie ruzies en waarom?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Lordy79

Verdrietig

Ik vind de opmerking van @Wild Chocolate erg flauw en weinig toevoegen aan de discussie.
Bovendien, als je het serieus zou nemen zou de man van moeder dus met niets achterblijven omdat moeder alles heeft opgemaakt.

Dat gezegd hebbende vind ik -en dat zeg ik wel vaker in erfrecht topics als deze- dat je als ouders de morele plicht hebt om hier over na te denken en e.e.a. te melden aan je kinderen hoe je het wilt doen. HOE je het wil doen moet je natuurlijk zelf weten en als dat oneerlijk lijkt in de ogen van een van de potentiële ontvangers van een erfenis is dat hun probleem.
Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en niet kenbaar maakt dat je een testament hebt of kenbaar maakt dat je bewust geen testament hebt dan vind ik dat niet handig.

Voor TS en anderen kan het jaren wringen en willen ze het ook niet op tafel brengen omdat ze bang zijn dat ze voor aasgier worden aangezien.

Kijk, als er een gezin is met 2 ouders die een aantal kinderen hebben en er is geen testament dan komt t wel goed, maar meer en meer mensen hebben kinderen van meer dan een partner en/of stiefkinderen en dan krijg je dit gedoe.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Lordy79

Verdrietig

Dit gezegd hebbende is het maar de vraag of TS inderdaad de helft van de totale erfenis van moeder en stiefvader zou moeten krijgen.
Halfbroer is immers kind van beide erflaters en TS slechts van een van de erflaters.
Dus het klinkt niet heel onredelijk als stiefbroer uiteindelijk 2/3e overhoudt en TS 1/3e

Ervan uitgaande dat vader van TS ook getrouwd is en ook een halfbroer/halfzus heeft aan die kant en daar ook 1/3e van een pot krijgt en die halfbroer/halfzus 2/3e dan heeft onderaan de streep iedereen 2/3e.

Maar goed, om talloze redenen kan het in de praktijk anders liggen. Ik zou het zelf gewoon bij moeder en stiefvader aankaarten maar dat kan ook niet overal.

Zelf naar een notaris gaan heeft m.i. geen zin omdat uiteindelijk moeder en stiefvader een handtekening moeten zetten dus vroeg of laat moet je daar aankloppen.

Edit waar ik stiefbroer schrijf bedoel ik natuurlijk halfbroer

[ Voor 3% gewijzigd door Lordy79 op 11-11-2021 22:42 . Reden: Zie hierboven ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Lordy79 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:54:
Ik vind de opmerking van @Wild Chocolate erg flauw en weinig toevoegen aan de discussie.
Bovendien, als je het serieus zou nemen zou de man van moeder dus met niets achterblijven omdat moeder alles heeft opgemaakt.

Dat gezegd hebbende vind ik -en dat zeg ik wel vaker in erfrecht topics als deze- dat je als ouders de morele plicht hebt om hier over na te denken en e.e.a. te melden aan je kinderen hoe je het wilt doen. HOE je het wil doen moet je natuurlijk zelf weten en als dat oneerlijk lijkt in de ogen van een van de potentiële ontvangers van een erfenis is dat hun probleem.
Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en niet kenbaar maakt dat je een testament hebt of kenbaar maakt dat je bewust geen testament hebt dan vind ik dat niet handig.

Voor TS en anderen kan het jaren wringen en willen ze het ook niet op tafel brengen omdat ze bang zijn dat ze voor aasgier worden aangezien.

Kijk, als er een gezin is met 2 ouders die een aantal kinderen hebben en er is geen testament dan komt t wel goed, maar meer en meer mensen hebben kinderen van meer dan een partner en/of stiefkinderen en dan krijg je dit gedoe.
Tsja, jij mag het flauw vinden hoor. Maar de kern van mijn betoog is, dat het het geld is van de ouder(s), en dat het dus vooral aan die ouder(s) is, wat zij met hun bezittingen doen. Ik vind het persoonlijk erg raar, dat er zo naar wordt gekeken alsof de ouders een verplichting hebben naar hun kinderen in deze. Het is hun verdienste, waar het kind hooguit een negatieve bijdrage aan geleverd heeft...
Kortom, wat mij betreft is alles wat er bij mijn ouders overblijft, "mooi meegenomen". Maar als ze besluiten om alles op te maken, mijn zegen hebben ze! Ik zou het wel op prijs stellen als ze het ff laten weten als ik de erfenis beter beneficiair (of niet) kan aanvaarden :+
Voor wat betreft de stiefvader die in het theoretische geval zonder iets zou achterblijven: Dáár heeft moeder nou precies wèl een verplichting naar, want daar is ze mee getrouwd. Ik neem dus aan dat ze daar wel mee over spreekt.
Overigens zal ze dat misschien in de toekomst ook wel doen met zonen lief. Maar misschien is dat voor moeder gewoon nog helemaal geen thema. Laat even weten op welke leeftijd jij vind dat ouders dit naar hun kinderen moeten communiceren.

Mijn ouders hebben tot nu toe laten weten, dat ze een testament hebben, en dat ze het zo omschreven hebben dat onze partners geen aanspraak (kunnen) maken op de erfenis. Verder zie ik het wel wanneer het zover is, en hoop ik vooral vurig dat het nog heel lang mag duren. Wat gezien de broze gezondheid van één van hen, zeker niet vanzelfsprekend is. Dus ik wil (nogmaals) tegen TS zeggen, geniet vooral van wat je nu hebt met je moeder, en je ziet vanzelf wel wat je krijgt wanneer je haar niet meer hebt.

iRacing Profiel

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 14:37
Het is maar hoe je moeder en je stiefvader hebben geregeld. In mijn situatie; ik heb met mijn partner een testament opgesteld (ik heb wel kinderen, zij niet). Kinderen blijven recht hebben op een kindsdeel na mijn overlijden, mijn partner mag dat meteen betalen of kiezen voor het vruchtgebruik. Tot hun 21e is er een speciale regeling.
Als zij daarna overlijdt, gaat het hele vermogen wat er dan nog is, naar hen. Maar als ik overlijdt en ze krijgt een nieuwe partner of wijzigt om een andere reden haar testament; dan blijven mijn kinderen het recht houden op het kindsdeel.
TS: praat met je moeder.... Zij weet ongetwijfeld of ze iets (specifieks) geregeld heeft of niet. Als ze niets geregeld heeft; val je terug op de wettelijke regels die op het moment van overlijden gelden.
Pagina: 1