Mogelijk relevante achtergrond: Een paar weken geleden hield mijn PC er op vrij dramatische wijze mee op; een BSOD met een flinke dosis artefacts en de boodschap dat NVLDDMKM er mee op was gehouden. Vervolgens startte het apparaat schijbaar wel op zoals normaal (LEDs, ventilatoren etc. deden het naar behoren) maar geen beeld. Tot dat punt heeft het ruim een jaar goed gewerkt.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de GPU lag, maar dat blijkt niet het geval. Nu lijkt het alsof B550 borden dit wel vaker doen, maar zo te zien alleen met een fabrieksnieuwe BIOS. Mijn BIOS was redelijk up to date. Verder kan ik geen evidente problemen vinden in de overige hardware, maar omdat het een spontane crash was kan ik me niet voorstellen dat het ligt aan b.v. een nieuwe driver.
Ik geloof dat ik inmiddels alles heb geprobeerd wat normaal wordt aangeraden, maar misschien heeft iemand nog suggesties? Of kan ik het beste gewoon het moederbord terugsturen ter reparatie en hopen dat het daarmee op is gelost? Hartelijk dank!
...
Onderdelen:
Gigabyte Aorus B550 Elite
AMD Ryzen 5 3600[
Gigabyte GTX1660 Super OC
G-Skill Ripjaw 2x8 DDR4
...
Al geprobeerd:
In eerste instantie dacht ik dat het aan de GPU lag, maar dat blijkt niet het geval. Nu lijkt het alsof B550 borden dit wel vaker doen, maar zo te zien alleen met een fabrieksnieuwe BIOS. Mijn BIOS was redelijk up to date. Verder kan ik geen evidente problemen vinden in de overige hardware, maar omdat het een spontane crash was kan ik me niet voorstellen dat het ligt aan b.v. een nieuwe driver.
Ik geloof dat ik inmiddels alles heb geprobeerd wat normaal wordt aangeraden, maar misschien heeft iemand nog suggesties? Of kan ik het beste gewoon het moederbord terugsturen ter reparatie en hopen dat het daarmee op is gelost? Hartelijk dank!
...
Onderdelen:
Gigabyte Aorus B550 Elite
AMD Ryzen 5 3600[
Gigabyte GTX1660 Super OC
G-Skill Ripjaw 2x8 DDR4
...
Al geprobeerd:
- GPU vervangen met leenexemplaar
- HDMI kabel vervangen (je weet maar nooit)
- CMOS reset
- BIOS flash via USB Q-flash
- Iedere variatie van RAM die ik kon bedenken (inclusief geen)
- CPU gecontroleerd; het leek me stug dat het daaraan lag (en ik vindt het een rotklus)
- GPU in een andere PCIe port gezet (want dat paste niet in de case)