Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigabyte_fan300
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Mogelijk relevante achtergrond: Een paar weken geleden hield mijn PC er op vrij dramatische wijze mee op; een BSOD met een flinke dosis artefacts en de boodschap dat NVLDDMKM er mee op was gehouden. Vervolgens startte het apparaat schijbaar wel op zoals normaal (LEDs, ventilatoren etc. deden het naar behoren) maar geen beeld. Tot dat punt heeft het ruim een jaar goed gewerkt.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de GPU lag, maar dat blijkt niet het geval. Nu lijkt het alsof B550 borden dit wel vaker doen, maar zo te zien alleen met een fabrieksnieuwe BIOS. Mijn BIOS was redelijk up to date. Verder kan ik geen evidente problemen vinden in de overige hardware, maar omdat het een spontane crash was kan ik me niet voorstellen dat het ligt aan b.v. een nieuwe driver.

Ik geloof dat ik inmiddels alles heb geprobeerd wat normaal wordt aangeraden, maar misschien heeft iemand nog suggesties? Of kan ik het beste gewoon het moederbord terugsturen ter reparatie en hopen dat het daarmee op is gelost? Hartelijk dank!
...
Onderdelen:
Gigabyte Aorus B550 Elite
AMD Ryzen 5 3600[
Gigabyte GTX1660 Super OC
G-Skill Ripjaw 2x8 DDR4

...
Al geprobeerd:
  • GPU vervangen met leenexemplaar
  • HDMI kabel vervangen (je weet maar nooit)
  • CMOS reset
  • BIOS flash via USB Q-flash
  • Iedere variatie van RAM die ik kon bedenken (inclusief geen)
Wat ik eerlijkheidshalve nog niet heb geprobeerd:
  • CPU gecontroleerd; het leek me stug dat het daaraan lag (en ik vindt het een rotklus)
  • GPU in een andere PCIe port gezet (want dat paste niet in de case)
...

Beste antwoord (via Gigabyte_fan300 op 07-11-2021 20:13)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Probeer te testen met andere voeding voordat je het moederbord RMA stuurt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Welke voeding zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigabyte_fan300
Een Cooler Master G650M

[ Voor 75% gewijzigd door Gigabyte_fan300 op 06-11-2021 00:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigabyte_fan300
Djarune schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:14:
Bedankt voor de tip! Helaas had een andere PSU hetzelfde resultaat. Waarschijnlijk zit er dus niets anders op dan een RMA, en dan hoop ik maar dat het inderdaad het moederbord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigabyte_fan300
Ongeveer een maand geleden heb ik ook al een keer gepost over dit onderwerp. Helaas blijkt het nog steeds niet opgelost en eerlijk gezegd heb ik even geen idee hoe ik hier nou mee verder moet. Dus, half in de hoop dat iemand een suggestie heeft en half om even stoom af te blazen, nogmaals een vraag aan Tweakers.

Enige achtergrond: twee maanden geleden viel mijn computer op nogal dramatische manier uit. Geen waarschuwing, spontane BSOD en flink wat grafische artefacts. Alle LEDs / fans werkten nog wel, maar ik kreeg geen beeld meer. Dit maakte het nogal moeilijk om er achter te komen wat het probleem was, maar het leek te liggen aan de videokaart of het moederbord.

In eerste instantie heb ik de videokaart onder garantie terug gestuurd. Dat is een drama op zich, maar daar ga ik even niet verder op in. Na een paar weken kon ik een oude kaart van iemand lenen en - zelfde probleem. Op dit forum wat navraag gedaan. Andere PSU geprobeerd, zonder resultaat, en uiteindelijk een mobo test setje inclusief speaker gekocht.

Nu had ik een BIOS error; 1 lange en 3 korte piepjes. Volgens de website van mijn fabrikant zou het dan inderdaad moeten liggen aan de videokaart, maar het leek me sterk dat beide kaarten kaduuk waren. Mogelijk lag het dus aan de PCIe-slot. Helaas kon ik het niet testen met PCIx8 (past niet in kast) of onboard (niet op mobo), maar dat was de beste gok. Kaart dus ook maar RMA gestuurd

Een maand later heb ik - eindelijk - het moederbord terug en... Zelfde probleem 8)7

Nu weet ik dus echt niet meer wat ik nog kan doen. Hebben ze de mobo niet gerepareerd? Zijn inderdaad beide GPU's kapot? Ligt het toch aan het werkgeheugen? Het voelt ondertussen alsof ik een compleet nieuw systeem moet kopen om er achter te komen waar het nou aan ligt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ander moederbord kopen? Toch maar RAM uitwisselen en hopen dat het daar aan ligt?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Gigabyte_fan300 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:12:
Ongeveer een maand geleden heb ik ook al een keer gepost over dit onderwerp.
Dan gaan we daar toch verder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrChopstick
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-02-2022
Misschien reageer ik wat laat op deze post maar ik heb zelf een Gigabyte x570 Aorus pro rev 1.1 en eigenlijk al een half jaar problemen om het allemaal stabiel te krijgen. Overclocken en XMP staan allemaal op default daar begin ik niet eens meer aan tot het een dag normaal werkt. Mobo draait op meeste recente BIOS FW.

Mijn klachten zijn: BSOD's,Slechte audio, Bios setting die niet werden op geslagen of random veranderen (ook niet in default mode) zeer lange laadtijden

Wat bij mij ook voor niets dan narigheid heeft gezorgd is RGB Fusion2.0 (hiervan weet ik niet of je het gebruikt maar het lijkt aannemelijk om je RGB in te kunnen stellen). Ik heb meerdere gigabyte componenten in mijn build welke (in theorie) allemaal met RGB Fusion moeten werken (ram aio cooler gpu en mobo). lang verhaal kort. alles werkt goed en stabiel en na installatie van aorus engine (welke RGB Fusion bevat) gelijk een BSOD en extreem lang opstarten en niet willen rebooten omdat de M.2 SSD niet wordt herkent. (weer wel nadat alle stroom er af is geweest) daarna niet stabiel te krijgen (van een clean windows 10 en 11 install op een nieuwe M.2 aan toe). ik vermoed dat mijn AiO cooler ook problemen veroorzaakt maar dat terzijde.

ik heb nu een stabiele pc waarvan zo'n beetje alle componenten alle kleuren afgeeft wat maar zou kunnen helaas is om dit in te kunnen stellen het nodig om RGB Fusion te installeren maar daar begin ik niet meer aan.

Wat bij mij de audio en andere BSOD problemen heeft verholpen is:

Ik heb/had een vertical GPU bracket, iets wat ik niet weet of jij dat ook hebt maar die van mij was voorzien van een PCIe 3.0 cable welke niet lekker werkte op mijn GPU (PCIe 4.0) door de bracket te verwijderen kreeg ik een stuk minder BSOD's (vreemd genoeg werd deze klacht steeds erger tot ik ook helemaal geen beeld meer had).

Ik heb een pc voor mijn broer gebouwd en zodoende alle componenten kunnen uitwisselen om alles te testen behalve CPU en cooler (amd vs intel).

Mijn conclusie; bij mij gaat het moederbord RMA en misschien later ook nog de AiO cooler.

Ik hoop dat het je kan helpen jou systeem weer op gang te helpen.
Pagina: 1