Waarom veranderen bepaalde apps de screen refresh rate?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53

SideShow

Administrator

Topicstarter
Mijn vraag
Waarom is het zo dat bepaalde windows applicaties (meestal bloatware of pure troep) de refresh rate van mijn scherm aanpassen? Dit is iets dat ik al vele jaren merk, maar je vindt er niks over op internet. Het irriteert mij mateloos.

Video (sorry voor de kwaliteit):
YouTube: Refresh rate changes

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Verschillende gsync settings uitgeprobeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYG7KA2Fpb29JemWdfXFLRmFYa4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kq3i6CvBPtTkt9tNLlhyKQri.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SideShow schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:08:
Mijn vraag
Waarom is het zo dat bepaalde windows applicaties (meestal bloatware of pure troep) de refresh rate van mijn scherm aanpassen?...
Mijn vraag wordt dan: "waarom installeer je al die bloatware en pure troep"? Ben jij niet de baas over je eigen Personal Computer?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de refresh rate werd aangepast anders dan door mijzelf of eventueel een nieuwe driver. Wat doe je dan wel allemaal niet met die PC dat dit soort dingen gebeuren?

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 06-11-2021 00:00 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53

SideShow

Administrator

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:58:
[...]

Mijn vraag wordt dan: "waarom installeer je al die bloatware en pure troep"? Ben jij niet de baas over je eigen Personal Computer?
Ik houd mijn systeem proper en up to date.
Het is een game PC dus game launchers en andere troep moeten er helaas dikwijls op.

Ondertussen heb ik gevonden dat het te wijten is aan de combinatie van g-sync en apps die geen gebruik maken van standaard windows UI(s).

Indien ik g-sync volledig af zet, blijft de screen refresh in mijn geval wel op 144, dus de muisbewegingen zijn smooth.
Als je echter het desbetreffende venster versleept, zie je dat de UI in kwestie zichzelf update aan een lagere framerate.

Dit verduidelijkt waarom g-sync in actie schiet als de troep app de focus heeft.

Oplossing zou zijn om g-sync enkel te enablen in-game (full screen); daar schijnt de optie "Enable for full screen mode" voor gemaakt te zijn (zie screenshot hierboven). Helaas heeft dit niet het gewenste effect.