Toon posts:

Isolatie buitenwand / tussen twee woningen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Goedenavond allen.

Wij wonen met veel plezier in een oude woning. Helaas is deze matig geïsoleerd. Maar daar gaan we wat aan doen.

Het is misschien wel meteen een uitdaging. Want binnen isoleren zal in aan deze zijde niet mogelijk zijn.

Onze woning en die van de buren liggen vlak naast elkaar, zie

Dus denken we eraan om tussen de woningen te isoleren. Zowel voor als achter de woning sluiten we de ruimte af en dan denken we de tussenruimte op te vullen. Hiermee kan er geen koude lucht meer tussen de woningen komen.
Maar de ruimte is zo smal dat ik er niet zelf kan komen.
Zelf denken we aan ofwel een purschuim (achtig) materiaal, of met EPS bolletjes te werken.

Is iemand die ervaring heeft met iets dergelijks, en tips heeft welke materialen goed te gebruiken zijn om de ruimte op te vullen, en welke juist niet.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je het afsluit heeft vullen dan nog nut ? Neem aan dat beide huizen een vergelijkbaar stookgedrag hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31
DukeBox schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:11:
Als je het afsluit heeft vullen dan nog nut ? Neem aan dat beide huizen een vergelijkbaar stookgedrag hebben.
Rondom afdichten met isolatie en het midden open laten? Wellicht ook gunstiger voor evt vocht uitwisseling?

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• NFSteef
Daar twijfel ik ook aan en goed punt.
Maar dat betekent dan natuurlijk dat ik de ruimte compleet luchtdicht moet dicht krijgen. En of dat lukt weet ik niet.
Er loopt een gezamenlijke dakgoot, en of het hier luchtdicht gemaakt kan worden weet ik niet

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je iets als eps bolletjes had willen gebruiken had dat ook gemoeten. Pur zou ik niet doen, hooguit om iets als roofmate aan de kanten met een paar toefjes vast te zetten.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:14:
Rondom afdichten met isolatie en het midden open laten? Wellicht ook gunstiger voor evt vocht uitwisseling?
Ja en ook het voordeel dat er geen ongedierte in het isolatieateriaal gaat nesten e.d.

[Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 05-11-2021 21:50]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
De buitenkanten zal je wel met iets van hout of trespa moeten afdichten.
Uit eigen ervaring:
Vogeltjes zijn dol op isolatiemateriaal voor het nest of gaan er zelfs in nestelen.
Ook muizen en mieren kunnen er een nest in gaan bouwen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• NFSteef
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, met Trespa of iets soortgelijks.

De lengte van ons huis is ongeveer 12 meter en tussen de woningen zit aan de voorzijde 20cm en achter 45cm even grof geschat.
Aan de voorzijde zal ik rond de 2m20 hoogte moeten dichtmaken en achter rond de 3m20.

Diertjes, sja, dat is onoverkomelijk denk ik in dit soort oude woningen.

Hoe zouden jullie deze ruimte luchtdicht maken, of is dit ondoenlijk?
Dat was eigenlijk de reden waarom ik het wilde opvullen, omdat ik erg twijfel hoe het luchtdicht te krijgen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
Voorkant dicht en achterkant dicht en vullen met eps parels is niet zo spannend. Het probleem ontstaat dan dat er van boven nog bladeren en regen inkomt. Als je dat oplost hoeft het niet helemaal luchtdicht, dat is niet te doen. Door de eps parels kan het er al niet meer waaien, dat helpt al.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
Luchtdicht is ook niet direct noodzakelijk en praktisch gezien niet haalbaar. Het zal al een boel schelen als je de luchtstroming door de ruimte tussen de twee woningen kan beperken. En zeker als je de ruimte opvult met isolatiemateriaal, dan is de luchtstroming vrijwel afwezig.

Wat betreft het eventuele vocht probleem: wat voor een soort muren zijn het? Rechts lijkt het, gezien het metselverband, een steens muur.
Je zal i.i.g. ook een bovenafdekking nodig hebben om regen buiten te houden.

[Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 05-11-2021 22:41]

Soms ben ik bijna gelukkig

• NFSteef
Tussen de huizen is het droog. We delen één grote zinken dakgoot.

• NFSteef
En beide woningen zijn steens muren

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-12-2022
Hoe ga je zorgen dat van boven geen regen in je isolatie komt?
Ik zou aan de voorzijde zorgen voor een hekwerkje waar zo'n klimplant in kan groeien waarmee je dan dus vrij netjes aan 1 kant al zorgt dat er geen wind tussen komt, maar wel nog enigszins ventilatie is.
Achterzijde hetzelfde eventueel.
Of natuurlijk met Trespa, maar dat is minder netjes, in mijn optiek.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou denk ik eens beginnen met het (tijdelijk) dicht maken van de openingen?
als der geen kou meer tussen komt scheelt het ook wel al.. en anders EPS platen er tussen duwen?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• ndb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 10:38
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen, en hoe bevalt dit?

Ik heb een vergelijkbare situatie en ben erg benieuwd hoe je dit hebt opgelost. Alvast bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee