4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Als het om selectiviteit gaat (van de groepen in de schuur ten opzichte van de automaat in de meterkast), dan is dat in dit geval minder belangrijk. Bij kortsluiting in de schuur tript dan wellicht ook de automaat in de meterkast, maar dat is te overzien. Als je maar selectief bent ten opzichte van de hoofdzekeringen.
En in de kast in de schuur moet je ook een hoofdschakelaar plaatsen, om de hele boel in één handeling spanningsloos te kunnen maken.
Dus als ik hem rechtstreeks achter de hoofdschakelaar zet en dan in de groepenkast die in de schuur komt daar een hoofdschakelaar, aardlek schakelaar en 4 groepen plaats dacht ik dat het wel mocht. Brandweer weet niks van m'n 2e groepenkast in de schuur. Dus als er wat gebeurd en ze moeten de boel uitschakelen dan schakelt die hoofdschakelaar in m'n huis groepenkast dus ook de schuur spanningsvrij. Leek mij veiliger.
De kabel zelf is naar mijn mening sowieso beveiligd door de hoofd zekering van m'n huis aansluiting. Dus waarom zo die ook nog beveiligd moeten worden door een zekering automaat dan?
De vraag was dus eigenlijk of dit zo mag volgens de NEN. Ik wil alles wel volgens voorschrift uitvoeren, maar ik kan er niks over vinden. Niet over verschillende ruimtes opgesplitste groepenkasten tenminste.
.
[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 05-11-2021 23:26 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Sowieso heb je in de schuur wat meer kans op een lek naar aarde vanwege vocht, dus dat alleen kan al een goede reden te zijn om de kabel naar buiten achter een eigen aardlek (of alamat) te zetten. (Dan blijft je vriezer ook werken, als je ooit een vocht-probleem in de schuur hebt.)
En met 4 groepen achter een 40 A automaat kun je veel meer stroom trekken dan die 4mm2 leuk vindt. Dus ja, die moet achter een eigen automaat.
Strikt genomen hoeft de kabel naar de schuur niet te zijn voorzien van een aardlek, omdat het een vaste installatie betreft. Als de kabel zodanig is weggewerkt dat de kans op schade nihil is, dan zou je 'm achterwege kunnen laten. Dus na de hoofdschakelaar aftakken en via een B16 of B20 aansluiten.
B16 is aan de voorzichtige kant (maar wellicht groot genoeg als je de groepen niet tegelijk vol gaat belasten). Met B20 heb je in de schuur wat meer ruimte, maar wellicht niet selectief t.o.v. de hoofdzekering (als je 3x25A hebt) en afhankelijk van de lengte van de kabel naar de schuur mogelijk ook niet toegestaan (vanwege tijdig afschakelen en spanningsval).
Die 3x4mm2 graaf ik op vanuit de huidige schuur en gaat dan naar de groepenkast in de nieuwe schuur/utility ruimte. Vandaar uit voed ik dan de oude schuur ook.
Ik heb een 1 fase aansluiting met 35 ampère hoofd zekering. Trouwens ook nog een aparte aardpen die geslagen is in de meterkast zelf. Afstand naar de ruimte voor die 3x4 is straks nog maar 6 mtr ipv de 25 die het nu naar de huidige schuur is. Zal hem dan maar lekker achter die 16 ampère automaat laten zitten in eerste instantie. Zal eigenlijk in de praktijk nooit alles tegelijk aan hebben staan denk ik. Maar was gewoon benieuwd wat de voorschriften hierover zeggen. En kon dus niks vinden. Die 2e groepenkast krijgt gewoon netjes z'n eigen hoofdschakelaar. Geen aparte aardlek trouwens. Heb nog 4 gecombineerde automaten /aardlek schakelaars liggen. Die ik weer ga gebruiken.
Ik zit in een dezelfde situatie als jij, zie onderstaand bericht.
Hoe heb jij jouw groepenkast ingedeeld? En kan je eventueel foto's toesturen hiervan / een tekening?
Alvast vriendelijk bedankt hiervoor!
Goedemiddag,
Ik zou mijn wasmachine en droger graag naar zolder willen verplaatsen. Deze staan nu in de bijkeuken.
Nu is het zo dat er maar één groep naar zolder gaat vanuit de meterkast, verder geen loze leidingen of dergelijke. Deze groep is voor de verlichting, schakelaars en stopcontacten op de zolder.
De zekering t in de meterkast voor deze groep is 16A, en de hoofdzekering is 35A.
Is het mogelijk om hiervoor iets van een klein groepenkastje op zolder te maken?
Hoe kan ik dit volgens jullie het beste inrichten? En waar kan ik de 16A automaat in de meterkast het beste voor vervangen?
Buiten het wasmachine en de droger hangt de CV-ketel op zolder en er moet wat kleine apparatuur aangesloten worden zoals een keer een laptop, beeldscherm, televisie, etc.
De afvoerleiding voor de wasmachine is aanwezig.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten, Dennis
Ik kan een een foto van maken maar daar heb je niet veel aan denk ik. Ik heb ondertussen 8 huis groepen in een nieuwe meterkast. Onderverdeeld over 2 aardlek schakelaars, een kookgroep met eigen aardlekschakelaar. Verder nog een aparte aardlekschakelaar waarop de kabel (3x4mm2) van onderverdeling zit die naar de groepenkast in schuur loopt.Dennis 90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:03:
Goedemiddag Doggieman,
Ik zit in een dezelfde situatie als jij, zie onderstaand bericht.
Hoe heb jij jouw groepenkast ingedeeld? En kan je eventueel foto's toesturen hiervan / een tekening?
Alvast vriendelijk bedankt hiervoor!
Optie is om toch een wasmachine/droger selector nemen. Minder werk en werkt feilloos. Nadeel is dat je dus dan niet kan wassen drogen tegelijk.
Je mag maximaal 25 ampère trekken over een 2,5mm2 ader als de lengte minder dan 25 mtr is. Je hebt nu een 16amp automaat? Da's ongeveer 3600 Watt. Dat is te weinig voor wasmachine en droger tegelijk. Dus je zou de 16amp automaat kunnen vervangen voor een 20amp exemplaar. Dan moet het kunnen op 1 groep zonder veel gedoe en kosten.
Wil je toch echt een onderverdeling op zolder dan moet je even uitzoeken of je een 3x een 4mm2 door die buis naar zolder krijgt. Zo ja dan moet je die 16amp automaat van de zolder groep vervangen voor een van 20amp. Dan in je meter kastje op zolder een hoofdschakelaar, aardlek en zekering automaten monteren.
Ps: mijn kabel is nu niet meer extra afgezekerd in de hoofd meterkast. Had de plek van de automaat nodig voor wat anders. Dus na de hoofdschakelaar loopt mijn 3x4 dus nu rechtstreeks naar de onderverdeling in de utility ruimte. Daar dus hoofdschakelaar en gecombineerde zekering /aardlek automaten.
:strip_exif()/f/image/hRlYIa2HAodXyvwx5aXqt1Nb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C7PFOIa6R2LeOpmImT5VDJqO.jpg?f=user_large)
Aan de kleurtjes onder de automaten kan je zien welke groepen op welke aardlek zitten (rood groen blauw en wit)
Als u in plaats van te raden en te gissen eens de NEN 1010 er op na slaat dan handelt u volgens de regels zoals gesteld.
Om terug te komen op de vraag of u een groepenkast in de schuur mag hangen na de meterkast, ja dat mag.
Als u dit doet adviseer ik u om een groepenkast met hoofdschakelaar in de schuur te monteren
Max 4 installatieautomaten achter een aardlekschakelaar.
Mocht u tuin verlichting gaan installeren dan adviseer ik u om hiervoor een aparte aardlekautomaat te installeren, dit omdat in een tuin vocht een grote rol speelt en als er een lekstroom optreedt schakelt alleen de aardlekautomaat van de tuin uit en niet de gehele installatie van de schuur.
De soort kabel die u gebruikt van de meterkast in huis naar de meterkastkast in de schuur is afhankelijk van de lengte en het vermogen ( ampère ) wat u maximaal gaat gebruiken.
Ik adviseer u een 5 x 6 mm² bovengronds YmVk ondergronds ( ook al ligt hij in pijp ) YmVkas.
Realiseer u goed dat de verzekering maatschappijen steeds moeilijker gaan doen in geval van brand of schade veroorzaakt door niet deugdelijke of niet goed aangelegde installaties
Welkom op tweakers, bij voorkeur graven we geen oude topics op, dit zorgt vaak voor discussies die er al lang niet meer toe doen of geeft verwarring. deze krijgt een slotje.
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 25-02-2025 18:06 ]
Dit topic is gesloten.