Toon posts:

Videocamera of dvcam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraag over de aanschaf van een videocamera.

Ik zat afgelopen zaterdag te lezen in de Makro krant dat er een mooie videocamera te koop stond met zo'n LCD schermpje erop en ook nog eens 240x digital zoom.. Mijn vraag is nu of iemand mij kan uitleggen of het verstandig is om zo'n ding te kopen of niet.

Ik wilde hem eigenlijk morgen gaan halen want de prijs was wel aantrekkelijk. Alleen is het ook wel verstandig om er eentje te nemen omdat die digitale cams zo in opmars zijn nu. Weet iemand hoe het precies is gesteld met de kwaliteit en resoluties van die digitale videocams en hoeveel hoger die prijzen ongeveer liggen. Die camera (Hi-8) bij de Makro is 1185,= inclusief geloof ik zo even uit het hoofd...

Ik beschik over een TV-kaart en ook nog over een grafische kaart met video ingang. Dus ik kan mijn camera ook op een van die twee dingen aansluiten indien ik iets op de PC en cd wil gaan zetten

Thx!

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-03 23:20

KMK

DV cam kopen\!|!!

Hi8 is prut.. de bandjes zijn na 3 jaar grijs..
En digtale zoem zecht niets want dat ziet er niet uit.
Kijk naar de analoge zoom dat is wel mooi.
DV kwaliteit is veeel beter ook met minder licht..
2000,- i wel de prijs voor zo iets

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou maar 1 persoon die hier een advies over kan geven?
Er zitten best wel wat leuke dingetjes op die camera en indien ik voor hetzelfde aantal snufjes op een dvcam veel meer moet betalen is het eenvoudig..

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 10:18 schreef GForce het volgende:
Is er nou maar 1 persoon die hier een advies over kan geven?
Er zitten best wel wat leuke dingetjes op die camera en indien ik voor hetzelfde aantal snufjes op een dvcam veel meer moet betalen is het eenvoudig..
Heb zelf net 2 weken geleden een digitale camcorder gekocht, ben er erg tevreden over. Met name de beeldscherpte is een stuk beter dan met analoge camera's, en als je een band gaat bewerken (scenes monteren e.d.) wordt het met analoog aleen maar steeds slechter. Elke opname-slag naar een andere band geeft kwaliteitsverlies, en daarvan is geen sprake bij een digitale camera.

Vergelijk het maar met kopieren van muziek naar een casettebandje of naar een CD. Analoog geeft kwaliteitsverlies, digitaal niet. En daar komt nog bij dat analoog ook kwaliteitsverlies geeft bij veroudering van de band, en ook dat is er niet (of nauwelijks) bij digitaal.

Als ik jou was zou ik toch echt voor digitaal gaan. Waarom denk je dat die analoge camera's zo goedkoop zijn? Omdat ze eruit gaan! Digitaal heeft de toekomst!

Overigens: voor een beetje leuke digitale camera ben je zo'n 2000 piekjes kwijt. De allergoedkoopsten zitten daar nog wel onder, maar die zou ik niet nemen... Die ik zelf heb gekocht (Sony TRV330) was 2499,-

Succes met je keuze.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 22:10
Ik zou wel kijken naar de optische zoom die er op zit. Digitale zoom ziet er echt niet uit.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Ik zou zeker geen Hi-8 cam kopen. DV is stukken beter van kwaliteit en is zonder verlies over te zetten naar de PC (via firewire). Voordeel is ook dat de camera's en bandjes zo klein zijn dat je de cam gewoon mee kan nemen als ware het een fototoestel.

Een digital-8 is trouwens ook niet echt digitaal, je moet een DV cam hebben, dat is ook de standaard voor de komende tijd.

Verwijderd

Dv cam kopen..

Enige nadeel is dat je maar 2gb kan openemen achter elkaar..

Of heeft iemand daar een oplossing voor ( het is best kut met een opname van 60 minuten )

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 13:18 schreef marcje het volgende:
Dv cam kopen..

Of heeft iemand daar een oplossing voor ( het is best kut met een opname van 60 minuten )
Koop een Mac met firewire, zorg dat je een cam hebt met DV in en DV out..

Opgelost :D

Verwijderd

Welke camera je moet kopen is natuurlijk een veel te persoonlijke beslissing om nu een exact type te noemen, maar ik zou toch wel de voorkeur geven aan een digitale. Misschien is een Digital8 iets voor je. Deze is nog steeds downwards compatible met een Hi8, maar heeft de digitale voordelen (DV-codec) van een DV camera.
Je kunt inderdaad met een eenvoudige firewire-kaart al aan de slag op je computer. Als je Win2000 draait met een NTFS-formatering op de schijf waar je het videomateriaal opslaat, dan heb je ook geen last van de 2GB limiet.

Ik sluit me volledig aan bij de meningen hier over het digitale zoomen. Een waardeloos verkoopargument. Het is niet eens zoomen, het is vergroten van het centrum van het plaatje, terwijl je scherpte-diepte niet veranderd. Dit gebeurt wel bij optisch (het echte) zoomen.
Het aantal pixels (MEGApixels!!) is daarmee ook een stuk minder belangrijk geworden (ook zo'n waardeloos verkoopargument), dit wordt alleen nog relevant bij het 'digitale steady-shot'. Maar dat heb ik ook nog geen camera goed zien doen. Optisch wel, enkele sony's hebben dit, maar zijn dan ook prijzig. Als ze nog gemaakt worden, want het zou heel goed kunnen dat deze nu ook digitaal 'steady-en'. Succes.

• Bigfoot
Een nadeel van de Digital-8 t.o.v. de DV is dat er grotere bandjes in moeten... en volgens mij is de opslagkwaliteit van een D8 bandje ook minder.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 13:49 schreef Bigfoot72 het volgende:
Een nadeel van de Digital-8 t.o.v. de DV is dat er grotere bandjes in moeten... en volgens mij is de opslagkwaliteit van een D8 bandje ook minder.
Volgens mij gaan die tot 90min. DV tot 122min, miniDV ook 90min. Maar ok, kan ik ook mis hebben. Ik stoei niet zoveel met dat consumenten spul :)

• Bigfoot
Op dinsdag 21 augustus 2001 13:52 schreef wildmedia het volgende:

[..]

Volgens mij gaan die tot 90min. DV tot 122min, miniDV ook 90min. Maar ok, kan ik ook mis hebben. Ik stoei niet zoveel met dat consumenten spul :)
Ik bedoelde het fysieke formaat van de bandjes, en de kwaliteit ervan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thx allemaal voor de info! Ik laat die Hi-8 maar lekker in de schappen staan en geef wel iets meer uit aan een DV.

Ben net wezen kijken bij de Makro en daar stond ook de TVR-330 die Raccoon heb gekocht. Inderdaad een leuk dingetje en volgens mij kun je er ook photo's mee nemen op de memorystick! Leuk speelgoed *D

Alleen hij kostte 2899,-. Waar heb jij de jouwe gekocht Raccoon?? Scheelt dan toch 400 piekies...

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 15:34 schreef GForce het volgende:
Ok thx allemaal voor de info! Ik laat die Hi-8 maar lekker in de schappen staan en geef wel iets meer uit aan een DV.

Ben net wezen kijken bij de Makro en daar stond ook de TVR-330 die Raccoon heb gekocht. Inderdaad een leuk dingetje en volgens mij kun je er ook photo's mee nemen op de memorystick! Leuk speelgoed *D

Alleen hij kostte 2899,-. Waar heb jij de jouwe gekocht Raccoon?? Scheelt dan toch 400 piekies...
Heb 'em in Apeldoorn gekocht, maar de naam van de zaak wil me nu even niet te binnen schieten.... Moet misschien nog een kop koffie drinken :) Als het me weer te binnen schiet zal ik het hier alsnog posten.

Van die foto's moet je je trouwens niet al teveel voorstellen. Het is leuk als gadget, maar de kwaliteit is niet je dat. 't Is misschien leuk om wat mee te spelen, maar als je echt goeie foto's wilt zul je voor een camera met hogere foto-resolutie moeten gaan. De TRV330 heeft (meen ik) 640x480 pixels, er zijn er ook met 1024x768. Alleen zijn die meteen weer 800 piek duurder, en dt was mij teveel. Ik heb een goeie fotocamera, het ging mij in dit geval om een video-camera. Dat je er ook fotootjes mee kunt maken was mooi meegenomen, maar daar ging het niet om.

Ik zal ff een voorbeeldplaatje posten, kan je zien wat ongeveer de kwaliteit is die je ervan kan verwachten (van de foto's dus, ik heb het niet over de video-kwaliteit, die is wat mij betreft prima!).

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~opaenomakleene/pix/dsc00053.jpg

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 09:58 schreef raccoon het volgende:

[..]

Heb 'em in Apeldoorn gekocht, maar de naam van de zaak wil me nu even niet te binnen schieten.... Moet misschien nog een kop koffie drinken :) Als het me weer te binnen schiet zal ik het hier alsnog posten.
Yep, weet 't alweer: Foto Dubach, Korenstraat, Apeldoorn. Nee die koffie heeft niet geholpen, ben ff in de gouden gids gedoken... :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 21 augustus 2001 00:26 schreef KMK het volgende:
DV cam kopen\!|!!

Hi8 is prut.. de bandjes zijn na 3 jaar grijs..
En digtale zoem zecht niets want dat ziet er niet uit.
Kijk naar de analoge zoom dat is wel mooi.
DV kwaliteit is veeel beter ook met minder licht..
2000,- i wel de prijs voor zo iets
Sorry maar dit is niet helemaal correct.
Hi8 is nog steeds een aardig systeem, en de CAMERA hoeft absoluut niet slecht te zijn, het gaat hier om de methode HOE de camera de plaatjes die hij opneemt wegschrijft.
Toch zou ik kiezen voor een Digital8 camera. Puur omdat de kleuren beter blijven als je het op DV formaat opslaat op een bandje. Je hebt betere montage mogelijkheden, met een firewire kaartje van zon 100 gulden.
DV gaat normaal uit van 500 beeldlijnen, en HI8 van ca 300.

Digitale zoom is idd. zwaar te verwaarlozen, je moet kijken naar, niet, "analoge" zoom, maar optische zoom heet dat vriend !

DV heeft niets te maken met de lichtgevoeligheid van het camera gedeelte.

Je hebt een digital 8 camera van Sony voor zo'n 1300 gulden.

Succes ermee !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 09:58 schreef raccoon het volgende:

[..]

Ik zal ff een voorbeeldplaatje posten, kan je zien wat ongeveer de kwaliteit is die je ervan kan verwachten (van de foto's dus, ik heb het niet over de video-kwaliteit, die is wat mij betreft prima!).

[afbeelding]
O dat was ik vergeten te melden, deze foto is achteraf gemaakt van een video-fragment wat ik had opgenomen (ja dat kan ook). Ik heb al gemerkt dat als je foto's "live" neemt de kwaliteit beter is, met name de kleuren zijn mooier. Dat wou'k nog even kwijt... 8-)

• tbusquet
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:52 schreef Bigfoot72 het volgende:

Een digital-8 is trouwens ook niet echt digitaal, je moet een DV cam hebben, dat is ook de standaard voor de komende tijd.
Leg dat maar eens even uit dan.. een digital 8 camera is VOLLEDIG digitaal, werkt met PRECIES hetzelfde formaat als een MiniDV camera.
Nl. het DV-Formaat.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Dv cam kopen..

Win2k gebruiken, Adobe Premiere 6, en een NTFS file systeem, kan je zo groot gaan als je maar wil.

• tbusquet
Op dinsdag 21 augustus 2001 13:49 schreef Bigfoot72 het volgende:
Digital8 bandjes kan je net zoveel op opnemen als MiniDV.
nl. gewone MiniDV max. 60 minuten, en 90 minuten LP.
Precies hetzelfde geld voor Digital 8 (gaat op gewone HI8 bandjes.) Voordeel is dat HI8 bandjes van TDK al voor 10 gulden voor een uur digital te koop zijn. MiniDV bandjes zijn nog een stukje duurder.

Verwijderd

Dv cam kopen..

Volgens mij is dat niet (meer) waar... Ligt eraan wat voor programma je gebruikt. Ik wil b.v. StudioDV van Pinnacle aanschaffen, heb me laten vertellen dat die geen last heeft van die 2GB grens. Weet iemand of dat klopt?

• Bigfoot
Op woensdag 22 augustus 2001 10:47 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Digital8 bandjes kan je net zoveel op opnemen als MiniDV.
nl. gewone MiniDV max. 60 minuten, en 90 minuten LP.
Precies hetzelfde geld voor Digital 8 (gaat op gewone HI8 bandjes.) Voordeel is dat HI8 bandjes van TDK al voor 10 gulden voor een uur digital te koop zijn. MiniDV bandjes zijn nog een stukje duurder.
Ik zei kwaliteit niet kwantiteit!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 14:59

beerns

it is I, Leclerc

Op woensdag 22 augustus 2001 10:49 schreef raccoon het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet (meer) waar... Ligt eraan wat voor programma je gebruikt. Ik wil b.v. StudioDV van Pinnacle aanschaffen, heb me laten vertellen dat die geen last heeft van die 2GB grens. Weet iemand of dat klopt?
Dit klopt. Ik heb een JVC 9800 en heb daar het Pinnacle pakket bij aangeschaft. Studio DV herkent de verschillende scenes (volgens mij aan hand van de tijdcode die op elke tape zit, deze kun je ook in beeld krijgen als het goed is).
Dus daarmee worden de verschillende scenes verdeeld. Je hebt tog never je camera een half uur non-stop aan. Je stopt altijd wel ff.
Daarbij komt dan wel dat je het irritante probleem krijgt dat je wel veel moet slepen met de afzondelijke scenes op het moment dat je er een film van wilt gaan maken.
Je hebt echter dus niet meer de beperking van de 2gig of 4 gig barriere!
Adobe premiere 6, dat ook met het firewire-kaartje van het StudioDV pakket werkt, heeft deze functie NIET. Maar daar staan weer erg veel andere voordelen tegenover.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 14:16 schreef beerns het volgende:

[..]
Dit klopt.
[...]
Mooi. Dan heb ik bij deze besloten om inderdaad StudioDV aan te schaffen. Tnx beerns!
Pagina: 1