HAC ASHA compatible Smartphones

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor en France
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 14:24
Suggestie

Ik maak altijd gebruik van jullie uitgebreide testen en lees de ervaringen en reacties van gebruikers.
Sinds kort heb ik twee hoortoestellen die met Bluetooth verbonden kunnen worden met een ander apparaat, maar dat moet dan wel compatibel zijn met ASHA of HAC protocol.

Steeds meer mensen dragen een hoortoestel. Is het misschien mogelijk om bij de testen van smartphones ook te vermelden of deze ASHA of HAC of ander protocol hebben om rechtstreeks met de smartphone te verbinden?
In Amerika kennen ze dit bijvoorbeeld,
https://www.motorola.com/...ring-aid-compatibility-us

Groet
Cor van Dongen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:30

deepvreezo

Redacteur
hi Cor, dank voor je suggestie! Ik heb even overlegd of we deze informatie standaard kunnen toevoegen aan de specificatiepagina maar dat blijkt helaas lastig - fabrikanten geven deze informatie niet door aan icecat, waar wij onze informatie weer vandaan halen. En ook is hij niet te vinden op bijvoorbeeld GSMArena of de productpagina van fabrikanten zoals Samsung, Apple en Xiaomi. Ik zie wel dat er lijsten zijn van toestellen met een HAC-rating bij Amerikaanse providers, maar die zijn natuurlijk ook niet volledig, want geven logischerwijs alleen informatie voor telefoons binnen hun netwerk. Misschien ken jij nog een database waarin deze gegevens zijn te vinden, of een app waarmee we dit zelf zouden kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor en France
Dank je voor je reactie. Ik zal je informeren als ik meer te weten kom.
Het vreemde is dat Audika mij hoortoestellen leverde die volgens hen alleen op IPhones aangesloten kunnen worden. Dit is onzin want ik kan op mijn Moto 5g het volume van de hoortoestellen regelen via Bluetooth en de app van Oticon.
Audika biedt wel een extra apparaat aan als tussenstation tussen de hoortoestellen en de smartphone.
Op deze site Afbeeldingslocatie: https://www.uscellular.com/support/accessibility-hearing-aid zie je de smartphones in USA. Daar is het inmiddels standaard om HAC compatible iPhones aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 23:06
Beste

Is het niet mogelijk om in het klein een optie te geven aan mensen op deze website om hun eigen ervaring te geven van de smartphone? Dus of dat het ASHA compatibel is of niet (als optie), aangezien dat de bedrijven dit moeilijk bekend maakt. Er zou dan opstaan of het geluid kan streamen of enkel het gehoorapparaat kan bedienen. Er zijn websites van verschillende merken die met dit kunnen helpen. Er staat een lijst met alle smartphones die ASHA compatibel is. Maar dit wordt niet altijd snel geüpdatet. Bijvoorbeeld de Galaxy A52s 5G kan audiostreamen, enzovoorts.
(zie onderstaande link voor een voorbeeld.)
https://www.cochlear.com/...sor-and-app/compatibility
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Eldar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdcd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Uit ervaring weet ik dat een Samsung Galaxy a12 ASHA volledig ondersteunt. M.a.w. ik kan met dit toestel mijn Widex hoorapparaten bedienen via de app Moment van Widex, maar ook (zonder deze app) via de Bluetooth functie telefoongesprekken, muziek en stemmen van bvb routeplanners rechtstreeks streamen naar mijn hoortoestellen. Heel handig! Iets wat mij niet lukt met mijn Moto g (30) die dus blijkbaar niet compatibel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor en France
Inmiddels heb ik een Google Pixel 6a aangeschaft en deze is prima compatible met mijn Oticon More hoortoestellen. Wat een fijne ervaring en jammer dat Motorola dit niet wil ondersteunen in Europa.

Groet
Cor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 23:06
@Cor en France @deepvreezo
Beste

Leuk om te lezen dat dit compatibel is met jouw smartphone.

Ik heb onlangs een comment gelezen in verband met de ASHA-protocol.

Comment: "Bluetooth 5.2 doesnt mean le audio, it must have Lc3 codec, most 5.2 earbuds now doesn't not allow le audio, it must contain QCC305x Qualcomm chip at least."

Ik denk dat de LC3 codec of QCC305x Qualcomm chip misschien wel beter te vinden is in productpagina's. Omdat deze dan ook de ASHA-protocol ondersteunen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet
Eldar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Cor en France schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:24:
Inmiddels heb ik een Google Pixel 6a aangeschaft en deze is prima compatible met mijn Oticon More hoortoestellen. Wat een fijne ervaring en jammer dat Motorola dit niet wil ondersteunen in Europa.

Groet
Cor
Heb ook oticon en inderdaad mijn motorola edge 30 pro kan enkel streamen :(

Kan jij met de Pixel ook bellen én de micros van de oticon gebruiken zonder je gsm uit je zak te halen? @Cor en France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even het stof hier vanaf blazen.

Sinds enige tijd heb ik Oticon Real toestellen. Hippe moderne Philips oorbellen met Bluetooth.

Ik gebruik als dagelijks eigen toestel een Motorola Edge 30 Fusion. Met dit toestel krijg ik wel een BT verbinding waarmee audio gestremd kan worden, maar dan ik het volume niet aanpassen. En sta daar staat dat op strandje luid, dus dat is niet zo tof.

Ik heb de Oticons ook verbonden aan een Samsung Galaxy S23 een een iPhone SE2023 en met deze toestellen werken de gehoorapparaten voorbeeldig samen. Het pairen op de iPhone (wat ik verder echt een vervelend oestel vind) gaat ietsjes makkelijker dan op de S23, maar verder streamt alles zoals het hoort.

Ergens vind ik het best treurig dat het met de Android toestellen een beetje gokken is welke werkt en welke niet. De S23 en de Edge 30 Fusion hebben beide Android 13, dus alleen op dat gegeven kan je niet blind varen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdcd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik had een aantal weken geleden de Samsung Galaxy A14 5G gekocht omdat ik overal las dat die ASHA-compatibel zou zijn (met mijn Widex hoortoestellen). Welnu, mijn ervaring is dat streamen naar mijn hoortoestellen niet mogelijk bleek te zijn, waarop ik het toestel teruggestuurd heb.
Ik heb daarna een OnePlus Nord CE 3 Lite 5G gekocht en die is perfect compatibel met het ASHA protocol, d.w.z streamen van telefoongesprekken, muziek, stembegeleiding bij fiets- en wandelapps, enz. via Bluetooth is geen probleem. Via de Moment app van Widex kan ik ook probleemloos het volume en de klankkleur aanpassen.
Mijn ervaringen hebben mij ondertussen geleerd dat de info die op bepaalde sites wordt weergegeven niet altijd betrouwbaar is. Als je in de Instellingen van je smartphone --> Toegankelijkheid --> audio de functie Gehoorapparaten ziet staan, dan is het toestel heel waarschijnlijk ASHA compatibel maar heel zeker weet je het maar als je het met je hoortoestellen kunt uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
Ik kwam dit topic tegen in mijn zoektocht naar oplossingen om de Oticon hoortoestellen van mijn vader werkend te krijgen op een Pixel 6a.
Eerder heb ik ook in het Pixel 6a topic wat gepost hierover. Helaas ben ik nog niet verder gekomen.

Mijn vader had eerst een iPhone 8 van zijn werk waarop zijn hoortoestellen direct werkten. Vanwege pensioen moest hij de iPhone inleveren en we hebben toen de Pixel 6a voor hem uitgekozen. Ervanuit gaande dat hier de hoortoestellen ook zouden werken.
Helaas is dat niet zo en dit blijkt ook uit de comptabiliteitslijst van Oticon.
@Cor en France heeft Oticon More toestellen en die heeft wel ondersteuning blijkt uit de lijst. Mijn vader heeft Oticon Ruby toestellen.

Wat ik niet snap is dat het op de Pixel niet werkt en op de iPhone wel. Als ik op Pixel en ASHA zoek, kom ik op de volgende pagina uit: https://support.google.com/pixelphone/answer/9393002?hl=nl
De Pixel ondersteunt dus ASHA. Ik ga ervanuit dat het hoortoestel dit ook doet, aangezien het op de iPhone ook werkte.
Of maakt de iPhone gebruik van een andere techniek om een directe verbinding met de hoortoestellen mogelijk te maken? Want dan begrijp ik waarom het niet werkt.

Ik heb gisteren de Pixel een update naar Android 14 gegeven. Maar nog steeds is er geen ondersteuning lijkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door Buffalo op 23-10-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Iemand die mij verder kan helpen n.a.v. mijn vorige bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Buffalo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:16:
Ik kwam dit topic tegen in mijn zoektocht naar oplossingen om de Oticon hoortoestellen van mijn vader werkend te krijgen op een Pixel 6a.
Eerder heb ik ook in het Pixel 6a topic wat gepost hierover. Helaas ben ik nog niet verder gekomen.

Mijn vader had eerst een iPhone 8 van zijn werk waarop zijn hoortoestellen direct werkten. Vanwege pensioen moest hij de iPhone inleveren en we hebben toen de Pixel 6a voor hem uitgekozen. Ervanuit gaande dat hier de hoortoestellen ook zouden werken.
Helaas is dat niet zo en dit blijkt ook uit de comptabiliteitslijst van Oticon.
@Cor en France heeft Oticon More toestellen en die heeft wel ondersteuning blijkt uit de lijst. Mijn vader heeft Oticon Ruby toestellen.

Wat ik niet snap is dat het op de Pixel niet werkt en op de iPhone wel. Als ik op Pixel en ASHA zoek, kom ik op de volgende pagina uit: https://support.google.com/pixelphone/answer/9393002?hl=nl
De Pixel ondersteunt dus ASHA. Ik ga ervanuit dat het hoortoestel dit ook doet, aangezien het op de iPhone ook werkte.
Of maakt de iPhone gebruik van een andere techniek om een directe verbinding met de hoortoestellen mogelijk te maken? Want dan begrijp ik waarom het niet werkt.

Ik heb gisteren de Pixel een update naar Android 14 gegeven. Maar nog steeds is er geen ondersteuning lijkt het.
De iPhone gebruikt een ander protocol (MFI) en de realiteit is gewoon dat dat veel beter werkt dan welk Android apparaat dan ook. Het beste resultaat met hoorapparaten en een Android toestel zijn vaak de apparaten van Samsung. Van Xiaomi hoor je ook wel eens goede verhalen.

Daarnaast is Oticon wat karig qua protocol ondersteuning (alleen BT LE) terwijl bijvoorbeeld Phonak ook andere BT standaarden ondersteunt.

Zelf heb ik een Motorola Edge 30 Fusion en Oticon Real toestellen. Geen leuke combi. Ik kan verbinden, maar bijvoorbeeld niet het volume aanpassen. En bellen met die combi is eigenlijk ook een no-ho. Degene die mij belt hoort mij vaak slecht of heel zacht.
Ik heb dezelfde toestellen ook getest met de S23 van mijn vrouw, dat werkt beter.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
PaT schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:56:
[...]

De iPhone gebruikt een ander protocol (MFI) en de realiteit is gewoon dat dat veel beter werkt dan welk Android apparaat dan ook. Het beste resultaat met hoorapparaten en een Android toestel zijn vaak de apparaten van Samsung. Van Xiaomi hoor je ook wel eens goede verhalen.

Daarnaast is Oticon wat karig qua protocol ondersteuning (alleen BT LE) terwijl bijvoorbeeld Phonak ook andere BT standaarden ondersteunt.

Zelf heb ik een Motorola Edge 30 Fusion en Oticon Real toestellen. Geen leuke combi. Ik kan verbinden, maar bijvoorbeeld niet het volume aanpassen. En bellen met die combi is eigenlijk ook een no-ho. Degene die mij belt hoort mij vaak slecht of heel zacht.
Ik heb dezelfde toestellen ook getest met de S23 van mijn vrouw, dat werkt beter.
Deze info helpt mij! Ik had dus al een vermoeden dat de implementatie bij iPhone anders zou zijn dan bij Android. MFI lijkt iets van Apple te zijn. Waarschijnlijk zal dit nooit op een Android geïmplementeerd gaan worden vermoed ik?
Mijn vader heeft Oticon Ruby toestellen, die op Android alleen met een ConnectClip werken. De Ruby toestellen werkten wel direct op de iPhone.
Oticon Real toestellen werken bijvoorbeeld wel weer direct op een Android en ook op iPhone.
Kennelijk maakt die laatst genoemde dan weer gebruik van een techniek wat ervoor zorgt dat het wel direct op Android werkt.

Wel vervelend, als we dit van tevoren geweten hadden dan hadden we rekening kunnen houden met de keuze voor een geschikte mobiel.
Nu maar kijken wat handig is. Hoortoestellen moeten geloof ik 5 jaar mee gaan om vervolgens weer voor een vergoeding van de zorgverzekering in aanmerking te komen.
Pagina: 1