Win 10 programma's en instellingen ineens weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-08 22:20
Een paar jaar geleden heb ik mijn kinesist aangeraden om een Lenovo T495 laptop te kopen, die werkt al jaren probleemloos. Twee maanden geleden was er ineens paniek. Het toestel start wel op, login met het normale wachtwoord, maar bureaublad is ineens het blauwe windowsvenster, de software die erop zou moeten staan niet meer beschikbaar. Net als alle bestanden die bij die account horen, dus geen foto's zijn kineprogramma of wat dan ook.

Dus hij brengt me de laptop, ik zie het probleem. Scan voor alle zekerheid met avast op virussen, werk alle updates bij. Omdat ik niet al te veel tijd had sluit ik alles af een een tweetal uur later zet ik de laptop aan en alles weer in orde alsof er niets aan de hand was.

Tot vandaag, weer hetzelfde probleem. Dus ik probeer dezelfde zaken maar zonder resultaat.

Er zijn welk enkele zaken die me nu opvallen.

Net voor het inlogscherm komt staat er eventjes windows voorbereiden, dan het inlogscherm om het wachtwoord in te geven, dat is niet gewijzigd
Druk ik op de windowstoets op het toetsenbord gebeurd er niks
Klik ik met de linkertoets het windowslogo gebeurt er ook niks
Met de rechtermuistoets komt hetzelfde menu als op andere toestellen tevoorschijn

Ik geraak niet aan de instellingen. Zelfs als ik iets gewijzigd krijg (zoals edge opstarten en de setup voltooien) is dat na een reboot weer weg en moet dat opnieuw worden gedaan.

Weet dat een herinstallatie een optie is, maar zou het toch graag weer krijgen zoals het was. Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

NonkelPleuris schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:57:
...
Weet dat een herinstallatie een optie is, maar zou het toch graag weer krijgen zoals het was. Iemand tips?
Dus er was twee maanden geleden een vaag probleem en je weet niet hoe je 't hebt opgelost maar ineens was het verdwenen. En nu heb je weer een vaag probleem?

Met alle respect, maar zou je die man niet naar een kundig PC reparateur sturen?
Je zou toch niet willen dat hij zijn patienten niet kan helpen, omdat jij z'n PC hebt verkloot?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
Je hebt een punt dat hij naar een kundige reparateur zou kunnen maar diegene die ik ken is toch meestal gewoon windows opnieuw installeren. En zoek het dan zelf maar uit, dus alle instellingen, wachtwoorden en software moet de klant weer opnieuw instellen. Er is een backup van de gegevens van de patiënten, die staan in de cloud.

Vandaag heeft hij positief getest op covid, dus hij kan een week niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Voordat je een herinstallatie doet, kan je ook nog wel eerst een hersteloperatie doen. Dan raak je niet alles kwijt.
In veilige modus opstarten en de systeemschijf op fouten controleren.
Systeem terugzetten naar twee maanden geleden. Kijken of dat stabiel blijft werken en vandaar uit weer opnieuw updaten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Mogelijk een corrupt profiel. Of een temp profiel?

https://community.spicewo...ary-profile-in-windows-10

Kijk even in veilige modus.
En kijk of je profiel kunt herstellen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
Hallo, ik denk ook in de richting van een probleem met het profiel.

Wat me het meest verontrust is het totaal niet aan instellingen kunnen. Wou een bluetooth muis toevoegen om nog wat zaken te bekijken, maar zelfs dat gaat niet :s

Straks na de oefensessie F1 in Mexico nog wat verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De oorzaak dat er iets met het profiel aan de hand is (wat aannemelijk is) kan ook liggen aan het feit dat de harde schijf/ssd het gaat begeven

Voor wat betreft het opnieuw installeren:

Instellingen / wachtwoorden opnieuw instellen, etc hoeft niet zo'n probleem te zijn.
Maak vooraf een goede backup.
met name als je wachtwoorden opslaat in een password manager of synchroniseert in de browser met account (Chrome > Google Account, Edge > MS Account > Firefox > Firefox account)
En voor de zekerheid ook nog even een export naar een CSV maken die je offline beschikbaar houdt.

Als je er even goed voor gaat zitten ben je met een paar uurtjes ook met een nieuwe installatie weer up/and running in plaats van dat je uren/dagen gaat zitten zoeken.
En die backup maken kan sowieso geen kwaad voor als het probleem erger wordt, daar leer je ook alleen maar van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
Hallo, bedankt voor de hulp.

Zoals steeds heb ik voor ik verder ging met acronis een image van de HD gemaakt (duurde wel nogal lang). Uit die image kon ik (wederom traag maar gestaag) toch alle bestanden halen. Er waren maar enkele waar geen back-up van was. Dus op dat gebied is alles al in orde.

Toch wel raar dat er als windows opstartte GEEN bestanden op het bureaublad stonden, geen documenten in de users/NaamGebruiker stonden maar acronis zette proper in de image.

In de loop der tijd zijn er met acronis true image al meerdere malen al images gemaakt die het herstel kunnen makkelijker maken.

Toch wou ik eventjes nog iets nakijken en dacht dat het niet zo een slecht idee zou zijn om is in veilige modus op te starten. Zo gezegd, zo gedaan en ineens start alles weer op zoals voorheen.

Op aanraden van akimosan toch is de ssd nagekeken door CrystalDiskInfo. Die zegt gezondheid Goed 100%. Dus nog steeds geen echte oorzaak van het probleem gevonden.

Aangezien de rommel dat er in de loop der tijd is opgezet is het geen slecht idee om een verse windows erop te zetten. De laptop wordt regelmatig door vrouw en kinderen mis/gebruikt. Dus een hoop nutteloze popups nu en vlotter werkende laptop later is voor iedereen leuker. Nu maar hopen dat ze het gaan leren om eraf te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Geef vrouw en kinderen een eigen account zonder admin rechten, dan kunnen ze weinig kwaad doen.
En je eigen admin account beschermen met een niet te raden wachtwoord

[ Voor 27% gewijzigd door JukeboxBill op 06-11-2021 15:31 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1