Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Wij willen naast onze huidige, oude zonnepaneel installatie op de garage extra panelen laten leggen op een ander dak.

Situatie:
- We hebben momenteel op zuid-zuid-west gericht liggen op een plat dak 14 panelen van 225-WP, om precies te zijn deze: https://www.pvxchange.com...Line-P6-60i-225_1-2104629

- Onze omvormer is een Power-One - Aurora PVI-5000-TL-OUTD, deze is als ik het goed begrijp dus 5000 watt?

- We hebben de beschikking momenteel over een 1 fase meterkast van 35A of 40A.

Waarom kiezen om het erbij te leggen en niet geheel te vervangen?
We denken daar bij de afbouw van de salderingsregeling meer profijt van te hebben omdat we dan meer verspreid over de dag kunnen profiteren van de zon. De bedoeling is om zonnepanelen erbij te leggen op het dak van het huis. We willen daarmee zeg minimaal 2000 extra mee opwekken, maar mag ook wat meer.

Erg simplistisch getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZgSy4VbKJyYicnNX9QxaCz0LWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chfrbyahOOyI6HrDOOMHXFIQ.jpg?f=fotoalbum_large

De 'oranje panelen' liggen nu op deze manier. De blauwe panelen (niet kijken naar aantal hoe ik ze heb ingetekend :+ ) zouden dan de nieuwe moeten worden. Idealiter zou ik ook nog op het lage schuine dak aan de achterkant een paar panelen hebben, die zijn dan mooi richting de zon op het oosten gericht en wekken 's morgens tot vroeg in de middag een leuk iets op. Maar weet niet of dat te combineren zou zijn met panelen op de andere kant van het huis en of dat ook rendabel is om te doen met het oog op de toekomst?

Vragen.. vragen.

- Is het slim om de oude installatie te laten liggen (ligt er immers, kost me zo niks alleen niet op en top efficiënt meer) en er extra bij te leggen zodat ik langer zon op panelen heb schijnen?

- Wat gaat verstandig zijn mbt de omvormers? De huidige installatie laten aanpakken en overal micro omvormers onder plaatsen? De huidige omvormer simpelweg in watt downgraden?

- Of kan ik beter de huidige insttallatie ongemoeid laten (installatiebedrijf zal vermoedelijk geen garantie gaan afgeven, wat ik ook snap op een bestaande, oude installatie gemonteerd door iemand anders)? Daarbij dan de meterkast upgraden naar 3 fase aansluiting.

- Dak aan de voorkant van het huis is geheel vrij, geen pijpjes, bomen of iets anders dat voor schaduw kan zorgen. Bij een eerste offerte werd er voor micro-omvormers gekozen, lijkt mij in deze dan overbodig?

Sowieso lijkt me de offerte aan de prijs, maar ik heb er dan ook niet heel veel verstand van..

- 7x 390-WP panelen + micro-omvormers incl. installatie kwam uit op 4.104,95 ex. btw. Daar komt dan nog bij de omzetting van fase 1 naar fase 3.

Iemand tips, uitleg of goede vragen die ik mezelf moet stellen. Ik verzuip namelijk in de informatie en heb er in de basis ook weer niet echt veel verstand van ;w

Bedankt alvast :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Ha het is je gelukt om het type te vinden (y)

Datasheet van de omvormer: http://www.europe-solarsh...000_BCD.00375_EN_RevF.pdf

Het lijkt inderdaad een 5kW; met wat beperkingen op max vermogen per ingang en max onbalans...

Redelijk zware overkill voor 14x225=3150Wp 8)7

Eerste gedachte is dat je hier gewoon een 2e string aan moet kunnen hangen... Zeker op een behoorlijk andere richting gaat dat zonder al te veel verlies en beperk je veel kosten.
Maar lastig om daar een installateur voor te vinden... Hoe handig ben je :D?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Ronald schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:18:
Ha het is je gelukt om het type te vinden (y)

Datasheet van de omvormer: http://www.europe-solarsh...000_BCD.00375_EN_RevF.pdf

Het lijkt inderdaad een 5kW; met wat beperkingen op max vermogen per ingang en max onbalans...

Redelijk zware overkill voor 14x225=3150Wp 8)7

Eerste gedachte is dat je hier gewoon een 2e string aan moet kunnen hangen... Zeker op een behoorlijk andere richting gaat dat zonder al te veel verlies en beperk je veel kosten.
Maar lastig om daar een installateur voor te vinden... Hoe handig ben je :D?
Ik ben totaal niet handig, gaat het dus niet worden ben ik bang :-(

Ja dat het overkill was dacht ik al. Nog meer tips :P

[ Voor 6% gewijzigd door feye1 op 05-11-2021 18:07 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Neem eens contact op met Patrick de Vries van zonnekompas ( zelf even googelen, ik mag geen reclame maken).
Als er 1 man dit soort maatwerk kan fixen voor minder dan 4000 ex is hij het wel.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14

tijmeng

Panasonic 7J

Lardman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:43:
Neem eens contact op met Patrick de Vries van zonnekompas ( zelf even googelen, ik mag geen reclame maken).
Als er 1 man dit soort maatwerk kan fixen voor minder dan 4000 ex is hij het wel.
en kan uit ervaring zeggen dat t echt een relaxte vent is, verademing tov de grote PV-dozen schuivers