Windows 10/11: lokaal en ad joined profiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Vraag: is het mogelijk om een Windows 10/11 systeem te configureren met zowel een lokaal als AD account?

Even situatie: ik gebruik mijn pc voor mijn werk en moet hiervoor een AD join doen. Vervolgens worden er een aantal policies op het systeem gezet en worden bestanden op de desktop via Onedrive gesynchroniseerd met het bedrijf. Daarnaast zou ik ook graag op dezelfde pc een lokaal account willen hebben, bijvoorbeeld voor mijn vrouw die niet alle bedrijfs documenten hoeft te zien.

Is het bovenstaande mogelijk? Ik heb dit geprobeerd op te zoeken, maar bij alle support pagina's krijg ik alleen uitgelegd hoe je een pc kan laten joinen op Active Directory. Een combi configuratie van zowel lokaal als AD kom ik dus niet tegen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:46
Dit kan zeker, je moet met lokale accounts inloggen met .\accountnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Is het een privé of bedrijfs werkplek?

Als het privé is; zou het bedrijf dit mogen gaan regelen met een zakelijk apparaat.

Als het zakelijk is; dan zou ik dit niet regelen om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 22:40

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Lelletje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:15:
Is het een privé of bedrijfs werkplek?

Als het privé is; zou het bedrijf dit mogen gaan regelen met een zakelijk apparaat.

Als het zakelijk is; dan zou ik dit niet regelen om problemen te voorkomen.
Het is een privé pc die gewoon thuis staat. Van het werk heb ik een instructie gekregen om een AD joined te doen on zo via VPN op het corporate netwerk te komen. Ik zou er dan graag een tweede lokaal profiel naast willen hebben wat geen VPN gebruikt.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Als je hiervoor kiest, kan het zijn dat je werk beleid gaat instellen op je prive werkplek.

Ik zou het wel weten...

Als zij dit nodig achten, geef maar een PC of een laptop van het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een bedrijf die het toestaat /aanmoedigt om prive PC's toe te voegen aan AD houdt er wat mij betreft een vreemd beleid op na.

AD join of Azure AD join doe je met corporate owned devices, niet met BYOD (Bring your own device)

En in het geval er AlwaysOn VPN wordt gebruikt op device niveau is de VPN actief, zelfs al ben je ingelogd met een local account, dus het hangt er maar net vanaf hoe die VPN is ingericht.

Ik zou er als beheerder, noch als gebruiker mijn vingers niet aan branden om op die manier een prive PC in te zetten

[ Voor 12% gewijzigd door akimosan op 06-11-2021 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Erhnam schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:29:
[...]

Het is een privé pc die gewoon thuis staat. Van het werk heb ik een instructie gekregen om een AD joined te doen on zo via VPN op het corporate netwerk te komen. Ik zou er dan graag een tweede lokaal profiel naast willen hebben wat geen VPN gebruikt.
Gefeliciteerd. Je hebt een PC gedoneerd aan je werkgever. Zij bepalen nu wat je er nog mee kunt doen en wat niet. Jij bent maar een gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Erhnam schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:29:
[...]

Tenzij je Windows 10 Home hebt, dan is AD join niet mogelijk.

Maar 100% eens met de twee bovenstaande reacties.
Je moet er eens goed over nadenken of jij je eigen privé pc wilt afstaan aan je werkgever. Eenmaal AD joined kunnen ze er alles mee. Als mijn werkgever dat wil dan moeten ze eerst met geld over de brug komen zodat ik zelf weer een eigen privé pc ernaast kan zetten voordat ze mogen kloten aan mijn eigen spullen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1