Vervanging voor mijn oude B&W DM320 speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNL64
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-06-2023
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een set zuilspeakers te vervanging van mijn oude B&W DM320 setje. Wel is het zo dat ze niet al te groot moeten zijn. Kwam al wat modellen tegen van ruim onder een meter. Dat heeft wel mijn voorkeur.
Nu weet ik niet hoe een set van deze prijs scoort ten opzichte van mijn oude set. Mocht daar kennis over zijn hoor ik het graag.

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal 600 euro voor een set maar als het wat goedkoper kan hoor je mij niet klagen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Speakers worden voornamelijk gebruikt voor muziek 8)7 maar als ze het tv-geluid verfraaien is dat mooi meegenomen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zag als mogelijk merk (qua maat en budget de Dali Zensor 5, zou dit een vooruitgang zijn t.o.v mijn set? Hartelijk dank vast voor de input!

[ Voor 14% gewijzigd door MarcelNL64 op 05-11-2021 14:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Als je van B&W houdt, wat ik wel vermoed als je de laatste dertig jaar er naar geluisterd hebt, zou ik als eerste bij hen gaan kijken en luisteren. Vloerstaanders hebben ze niet in dit budget - wel bv. Bowers & Wilkins 607 S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:28
Als je Dali speakers overweegt, loop dan eens bij de dichtsbijzijnde Hifi Klubben vestiging binnen. Ik heb geen aandelen, maar daar kan je meestal makkelijk even luisteren naar wat ze hebben staan, dat geeft je een beter beeld van wat je voor je geld kan krijgen aan luisterplezier dan wanneer wij hier meningen gaan spuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martyw schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:09:
Als je van B&W houdt, wat ik wel vermoed als je de laatste dertig jaar er naar geluisterd hebt, zou ik als eerste bij hen gaan kijken en luisteren. Vloerstaanders hebben ze niet in dit budget - wel bv. Bowers & Wilkins 607 S2
Dit advies zou ik niet volgen. De DM330 stamt nog uit een periode dat B&W nog probeerde neutrale (=goede) luidsprekers te maken zonder house sound. De 607 S2 heeft zeer agressieve treble en flinke problemen met de afstraling. Die luidspreker zal ver verwijderd zijn van de DM330 qua tonaliteit.

De Dali die hij zelf noemt is een betere optie in dat geval. Maar als ik €600 wilde uitgeven zou ik de Elac Reference 62 halen. Dat is gewoon objectief gezien een goede luidspreker ongeacht de prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:16
Er is behoorlijk veel te koop, denk bijvoorbeeld aan monitor audio silver 50, Kef ls50, en Elac. Vooral Elac staat goed aangeschreven.

Je zou kunnen kijken of je ergens wat luidsprekers kunt beluisteren.

Ik zou meer kijken naar Monitor luidsprekers gezien er in die prijsklassen weinig vloerstaanders zijn. Houd dan wel rekening met wat minder bass maar betere midden en hoge tonen.

Wat voorn versterker gebruik je ?

https://www.whathifi.com/...est-budget-hi-fi-speakers

[ Voor 21% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-11-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:25:
[...]

Dit advies zou ik niet volgen. De DM330 stamt nog uit een periode dat B&W nog probeerde neutrale (=goede) luidsprekers te maken zonder house sound. De 607 S2 heeft zeer agressieve treble en flinke problemen met de afstraling. Die luidspreker zal ver verwijderd zijn van de DM330 qua tonaliteit.

De Dali die hij zelf noemt is een betere optie in dat geval. Maar als ik €600 wilde uitgeven zou ik de Elac Reference 62 halen. Dat is gewoon objectief gezien een goede luidspreker ongeacht de prijsklasse.
Er wordt over de huidige B&W's verschillend gedacht. @Verwijderd zit op de lijn van deze review, en ook deze

maar anderen geven deze speaker vijf sterren https://www.whathifi.com/...07-s2-anniversary-edition.

Overigens heb ik zelf een aantal B&W speakers in huis gehad uit de jaren 70 en 80 (dus ouder dan de DM 320), naar mijn idee hadden die zeker een house sound, zeker als ik ze vergelijk met bv. speakers van JBL of Tannoy. Houd je van die huisstijl, blijf daar dan bij, zoek je juist een andere aanpak kijk dan inderdaad verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martyw schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:16:
[...]

Er wordt over de huidige B&W's verschillend gedacht. @Verwijderd zit op de lijn van deze review, en ook deze
[YouTube: IGNORE THE HYPE - BOWERS and WILKINS Review - BW 606 S2 Speaker Review]
maar anderen geven deze speaker vijf sterren https://www.whathifi.com/...07-s2-anniversary-edition.
WhatHifi en die Youtube gozer maken geen reviews, maar advertorials. Die kan je moeilijk serieus nemen. Hifi is geen gevoel of iets dergelijks, maar pure wetenschap. Dat de review van deze Youtuber toevallig minder goed is doet daar niets van af, hij verkondigd constant complete onzin zijn kanaal. Ik snap dat al je wat minder in de materie zit hij overkomt als een export, maar dat is hij zeker niet.
Overigens heb ik zelf een aantal B&W speakers in huis gehad uit de jaren 70 en 80 (dus ouder dan de DM 320), naar mijn idee hadden die zeker een house sound, zeker als ik ze vergelijk met bv. speakers van JBL of Tannoy. Houd je van die huisstijl, blijf daar dan bij, zoek je juist een andere aanpak kijk dan inderdaad verder.
Je snapt mijn punt niet. De huisstijl van B&W is nu compleet anders dan het in de jaren 90 was. Net zoals Tannoy en JBL dat ook zijn. Zo JBL maakt een aantal zeer goede luidsprekers, en een aantal retro luidsprekers die beduidend minder zijn.

Meer ga ik er niet over zeggen. Ik heb deze discussie al te vaak gevoerd en het onmogelijk mensen te overtuigen in de wetenschap geloven.
Roderiktweaker schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:37:
Er is behoorlijk veel te koop, denk bijvoorbeeld aan monitor audio silver 50, Kef ls50, en Elac. Vooral Elac staat goed aangeschreven.

Je zou kunnen kijken of je ergens wat luidsprekers kunt beluisteren.

Ik zou meer kijken naar Monitor luidsprekers gezien er in die prijsklassen weinig vloerstaanders zijn. Houd dan wel rekening met wat minder bass maar betere midden en hoge tonen.

Wat voorn versterker gebruik je ?

https://www.whathifi.com/...est-budget-hi-fi-speakers
De DBR62 van Elac is beduidend beter (en goedkoper) dan wat What Hifi hier aanraad. De 607 is objectief gezien geen goede luidspreker, net zoals de Fyne. De Q Acoustics, Dali, KEF en Wharfedale zijn op zich prima. Maar goed, zoals ik hierboven ook al aangaf is WhatHifi gewoon een reclame folder.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:25:
is objectief gezien geen goede luidspreker, net zoals de Fyne.
Over een boekenplank Fyne: https://www.stereophile.c...ne-audio-f301-loudspeaker
Though Fyne Audio's F301 had some issues on the test bench, these are not unexpected, given the speaker's affordable price.—John Atkinson

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 06-11-2021 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de heer Atkinson zoiets zegt dan weet je dat de luidspreker niet goed is. Hij brand namelijk nooit luidsprekers volledig af.

Verder kan je ook gewoon naar de metingen kijken en je eigen conclusies trekken. In geen enkel universum is dit een goede luidspreker. Frequentieverloop is verre van vlak (met 1 khz als uitgangspunt zit je op +3 tot -7db met een extreem grillig verloop), je hebt een flinke hoorbare resonantie(?) van de poort op 800hz (net zo hard als de bass zelf :D) en de afstraling kan ook flink beter.

Ja, er zijn slechtere luidsprekers op de markt. Maar er zijn ook betere luidsprekers. Voor dit geld koop je bijvoorbeeld een Elac DBR62 die rondjes loopt om deze luidspreker.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2021 01:35 ]

Pagina: 1