• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:16
Alweer een jaar of 4 werk ik als een BI lead developer bij een grote multinational. Bevalt opzich goed, Insights, data & analytics projecten zijn echt mijn ding. Ondanks dat er genoeg te doen is, is het wel een domein waarin ik zelf niet heel veel persoonlijke groei meer zie. Omdat we bijna al het ontwikkelwerk uitbesteden kom ik steeds meer in een project lead/architect rol terecht. Het uitbesteden van develop werk is ook gewoon stukken goedkoper.
Daarnaast ben ik er door verschillende re-organisaties wel achtergekomen dat ik mij echt beter moet gaan onderscheiden van India. Heel veel NL rollen zijn in de laatste jaren naar India verhuisd...

Nu heb ik bij mijn werkgever vanuit een andere afdeling een nieuwe rol aangeboden gekregen. Een rol weg uit de Insights wereld, 100% lead over een klein internationaal data scientist team in een 'niche' domein waar ik 0 ervaring in heb. Als ik zelf zou solliciteren zou ik keihard worden afgewezen omdat ik niet de juiste achtergrond heb. Toch ziet de manager zoveel potentieel in mij dat hij mij op die rol wil hebben, ondanks mijn gebrek aan ervaring.

Nu twijfel ik sterk. De nieuwe rol trekt mij omdat alles nieuw is, maar ik weet niet of het werk mij wel goed gaat liggen. Het is daarnaast best een complex domein (data anonymization), het is een zichtbare rol en mijn verantwoordelijkheid is daarmee wel een stuk hoger. Ik ben goed in wat ik nu doe, ik heb weinig stress, praktisch altijd alles onder controle, het gaat mij gewoon erg makkelijk af. Als ik 'faal' in de nieuwe rol kan ik niet terug naar mijn oude rol en dat brengt nu veel twijfel mee. Waarom zou ik die 'comfortabele' rol opgeven?

In salaris gaat het geen groot verschil maken, zelfde schaal, een paar procent erbij. Trek daar de inkomstenbelasting eraf en het is peanuts :+

Wie herkent deze situatie? Advies, tips?
*Om de vraag voor te zijn, nee ik weet niet waar ik over 5 jaar wil staan.

BlaBlaBla

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En als je nu met die manager eens gaat zitten en antwoorden gaat proberen te krijgen om die keuze te kunnen maken?

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• 418O2
  • Laatst online: 13-09-2022
Je moet het zelf weten, je kan altijd wel weer terug. Echter als ik lees
Het is daarnaast best een complex domein (data anonimization), het is een zichtbare rol en mijn verantwoordelijkheid is daarmee wel een stuk hoger.
Zonder dat daar geld tegenover staat... Of zit er groei in salaris in?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Heb je geen mogelijkheid om een keertje een paar dagen/weekje mee te kijken? Zo nee, dan moet je overwegen of je het liever op save speelt of dat je wat risico durft te nemen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:15
Wat ik belangrijker zou vinden, waarom je manager je zo graag op die andere functie wil hebben.

Bestaat je huidige rol nog wel in NL de komende jaren? Wil die je behoeden voor reorganisatie of is het echt een kans?

Zo komt het namelijk over.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:23
Je geeft zelf al een beetje de reden waarom je de comfortabele rol op zou kunnen geven: omdat zulk werk steeds meer naar India gaat, toch? :)

Een nieuwe uitdaging heb ik zelf meestal aangepakt en nooit spijt van gehad. Doe zelf wel iets heel anders en kan niet iets zeggen over jouw domein, maar als je manager er wat in ziet zou ik de kans pakken. Misschien krijg je ook nog extra zin om elke dag aan de slag te gaan?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:23
Stilstand is achteruitgang. Waar twijfel je nog over?

• Strider
  • Laatst online: 10:16
Falcon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:59:
En als je nu met die manager eens gaat zitten en antwoorden gaat proberen te krijgen om die keuze te kunnen maken?
Al gedaan, twijfels aangegeven. Degene die het nu doet vertrekt, en heeft ook een conflict en visie verschil, behoorlijk verstoorde relatie. Beiden hebben een ander beeld over de functie.
De manager wil mij gewoon op die rol omdat het ook niet eenvoudig is om daar een geschikte kandidaat voor te vinden. Het is een probleem wat hij wil oplossen. Hij vindt mijn persoonlijkheid geschikter en vindt ook dat ik het vakgebied wel onder de knie kan krijgen.
418O2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:59:
Je moet het zelf weten, je kan altijd wel weer terug. Echter als ik lees

[...]

Zonder dat daar geld tegenover staat... Of zit er groei in salaris in?
Nee dat kan ik niet, niet in de oude rol. Er staat ongeveer 5% salarisverhoging tegenover. Maar wel in dezelfde schaal, daar zit overigens nog genoeg groei in.

[Voor 5% gewijzigd door Strider op 05-11-2021 14:16]

BlaBlaBla

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Strider schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:07:
[...]

Al gedaan, twijfels aangegeven. Degene die het nu doet vertrekt, en heeft ook een conflict en visie verschil, behoorlijk verstoorde relatie. Beiden hebben een ander beeld over de functie.
De manager wil mij gewoon op die rol omdat het ook niet eenvoudig is om daar een geschikte kandidaat voor te vinden. Het is een probleem wat hij wil oplossen. Hij vindt mijn persoonlijkheid geschikter en vindt ook dat ik het vakgebied wel onder de knie kan krijgen.

[...]

Nee dat kan ik niet, niet in de oude rol. Er staat ongeveer 5% salarisverhoging tegenover. Maar wel in dezelfde schaal, daar zit overigens nog genoeg groei in.
Het leest ook alsof deze manager jou als enige optie heeft. Ik zou met degene die er nu zit een afspraak plannen. Hoe meer info je hebt, deste beter je deze keuze kunt maken.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:54

sebasd

loopt op espresso

Ik zat een paar maanden geleden in dezelfde positie. Ander vakgebied (testing), maar verder behoorlijk vergelijkbaar.

15 jaar engineer / consultant geweest (met trainingen, artikelen schrijven en public speaking erbij), redelijk op de automatische piloot. In juni een kans gekregen om iets behoorlijk anders te gaan doen, wel in hetzelfde vakgebied maar dan de kans om voor een bedrijf in het buitenland een compleet nieuwe afdeling op te gaan zetten.

De belangrijkste redenen voor mij om 'ja' te zeggen waren
  • Het gevoel van 'ik ga spijt krijgen als ik het niet doe (dit was verreweg de belangrijkste)
  • Het idee dat ik altijd weer terug kan (er is een behoorlijk tekort aan de kennis en ervaring die ik heb
  • Het goede gevoel dat ik bij het nieuwe bedrijf had, en het financiele plaatje dat klopte
Ik heb nog nooit een afdeling opgezet, over budgetten en planningen na hoeven denken, vacatures hoeven schrijven voor mensen die straks in 'mijn' afdeling gaan werken. Gelukkig heb ik genoeg hulp, dat is wel erg belangrijk.

Het is een avontuur (klinkt fout, maar dat is het wel), maar ik kan altijd weer gaan doen wat ik hiervoor deed..

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-03 11:31
Strider schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:07:
[...]

[...]

Ik weet dat dit een heel oud topic is maar ben benieuwd hoe het de TS @Strider is vergaan.

Zelf zit ik in een soort van gelijk moment; Ik werk bij IT bedrijf waarbij de afdeling waar ik werk volledig bemand gaat worden door externen binnen nu en max een half jaar. Omdat het bedrijf mij wil behouden (ook vanwege mijn vaste contract en tekort aan it-ers) mag ik zelf gaan rondkijken naar welke afdeling ik wil (door)groeien.
Nu heb ik interesse in een andere afdeling/vakgebied. Heb ook paar keer meegekeken op die afdeling en het lijkt me een leuke stap maar twijfel er nog over, want ik ben volledig nieuw in dat vakgebied. Ik heb deze week een gesprek met de manager die boven mijn manager staat en iemand van HR. Die manager heb ik nog nooit eerder gesproken ondanks dat ik al wat jaren bij het bedrijf werk. Ben aan het bedenken hoe ik dat gesprek zou moeten voorbereiden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee