Nieuwe radio voor grootmoeder i.v.m. Ziggo Kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:04
Hi all,

I.v.m. het stopzetten van de analoge kabelradio bij Ziggo en de zeer slechte FM/DAB+ ontvangst bij mijn grootmoeder zoek ik een werkbaar alternatief voor haar om radio te luisteren.

Ik zoek een?
Radio/speaker geschikt voor internetradio en/of radiostreaming vanaf iPad

Wat is je budget?
Max 100 eur

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Radio te luisteren (en ook echt niks anders dan dat). Geluidskwaliteit moet verstaanbaar zijn, oma hoort matig tot slecht.

Wat heb je zelf al gevonden?
  • DAB+ radio gaat niet werken. Ze heeft een Bose DAB+ staan in een andere kamer en om daar goede DAB+ ontvangst op te krijgen moet de antenne op het raam geplakt worden, en dan nog vallen sommige zenders weg. De kamer in kwestie staat nog verder van het raam vandaan.
  • FM antenne van Ziggo idem probleem, in de betreffende kamer waar de radio komt te staan is de FM ontvangst matig op z'n best met veel ruis.
  • De Ziggo digitale radio ontvanger gaat 'm ook niet worden, de huidige radio heeft geen audio-in poorten behalve een 20-pin iPod dock.
  • Simpele internetradio zou een optie zijn, er is goede Wifi in huis. Echter lees ik veel over radio's die niet meer werken omdat de streamingdienst erachter gestopt zou zijn (?). Deze zou an sich wel een prima optie kunnen zijn: pricewatch: Philips TAPR802/12
  • Oma heeft een iPad 2021 waar ze goed mee overweg kan. Een setje dat bluetooth heeft of een bekabelde ingang zou kunnen werken i.c.m. TuneIn op de iPad. Met een 20-pin naar lightning kabel zou de huidige radio gewoon kunnen blijven. Ben alleen bang dat de kabel te veel gedoe wordt voor haar en dat bluetooth te gecompliceerd wordt indien de verbinding onverhoopt wegvalt.
Welke vragen heb je hier nog over?
  • Hoe safe is het om een internetradio te kopen anno 2021? Ik wil niet over een jaar weer iets moeten gaan zoeken omdat de achterliggende streaming service de stekker eruit trekt.
  • Kent iemand een senior vriendelijke, laagdrempelige manier om radio op een audioset te luisteren via een iPad?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou toch adviseren om het te zoeken in de richting van een DVB-radio. DAB is niet gemaakt voor in de huiskamer. Internetradio is leuk voor nerds zoals wij, maar het is precies wat je zegt: Op het moment dat iemand zijn stream-url verandert moet dan ook weer in radio veranderd worden, internet is op dit punt gewoon te dynamisch om jarenlang de ervaring te geven van "druk op de knop en er is radio".

DVB is de opvolger van analoge radio op de kabel en dus het best geëigend om analoge FM-radio op de kabel te vervangen. Ik begrijp je bezwaar dat de bestaande radio geen line-in heeft en ik snap dat je je oma het liefst de vertrouwde knoppen geeft, maar als je bereid bent om een internetradio te kopen ben je ook al bereid een ander apparaat met zijn eigen bediening in huis te halen.

Ik zou drie opties tegen elkaar afwegen:
  • Doe de bestaande radio weg en koop een los versterkertje om de DVB-radio op aan te sluiten. Dat kan een eenvoudig versterkertje zonder veel knoppen zijn of koop een setje computertluidsprekers waar de versterker en luidsprekers in één zijn geïntegreerd.
  • Als je persé de bestaande radio wilt behouden: Mods voor een analoge line-in zijn vaak heel eenvoudig toe te voegen, je moet even handig zijn met een boortje en soldeerbout, maar technisch is de klus vaak triviaal.
  • Als het echt met de bestaande radio moet zoals hij is, kun je overwegen een FM-buitenantenne te plaatsen om de FM-ontvangst te verbeteren. Een buitenantenne is overal in Nederland adequaat. Voor je oma de minst ingrijpende oplossing, maar voor jou waarschijnlijk de meest ingrijpende oplossing, omdat je kabel moet gaan trekken.
In theorie kun je proberen je eigen FM-signaal te genereren met een FM-modulator, maar dat gaat nooit gebruiksvriendelijk werken voor je oma, dus dit zou ik verwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ah losse speakers voor de dvb ontvanger had ik nog niet aan gedacht. Een nieuw apparaat an sich is geen probleem, zolang het maar niet nodeloos complex is.

Zal de optie voor line-in mod ook even onderzoeken, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
https://www.ziggo.nl/klan.../ontvangers/quantis-qe317

Waar bestaat de huidige installatie uit ?, Je hebt namelijk wel een (aux) ingang nodig

[ Voor 34% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-11-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb het onlangs gefikst met volumio en een raspberry pi naar 3.5 -> 2x tulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33
Waarom niet de ziggo ontvanger voor 50euro en een dergelijke kabel: https://www.bol.com/nl/nl...-5mm-wit/9200000104817368

Dan kan ze deze aansluiten op haar eigen radio.

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 05-11-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
De Ziggo ontvanger is niet compatibel omdat de radio geen audio-in heeft (al geprobeerd helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:47
tobitronics schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:42:
De Ziggo ontvanger is niet compatibel omdat de radio geen audio-in heeft (al geprobeerd helaas)
waarom geen andere radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Google nest mini? Leer je oma commando om radio aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56

FreakNL

Well do ya punk?

jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:10:
Waarom niet de ziggo ontvanger voor 50euro en een dergelijke kabel: https://www.bol.com/nl/nl...-5mm-wit/9200000104817368

Hoe dan? Haar radio heeft geen line-in Jack, dus het device wat jij linkt heb je in dit geval niks aan.

En zijn adapters die een 20 pin dock adapter converteren in BT, maar of dat goed werkt? Geen idee…
https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_02RGYWBE1XGKHSMWSTMZ

Qua bediening;
Mijn ouders gebruiken ook de ipad met TuneIn om radio te luisteren. Thuis op een BT radio en op de camping op een radio uit het jaar 0 met een Ali-BT ontvanger op de line-in…

Als je oma een beetje handig is met de iPad moet het lukken. BT zet zichzelf automatisch op… Je angst is ongegrond, BT is hardstikke betrouwbaar. Gewoon geen andere devices aan de BT ontvanger koppelen. Want daar gaat het meestal fout. dat de ontvanger al “bezet” is.. Daar heeft mijn vriendin hier thuis ook last van met de keukenspeaker.. Dan is mijn iPad gekoppeld en snapt ze niet hoe ze kan overschakelen naar de hare..

Mijn ouders komen daar helemaal nooit meer uit dus ik heb gewoon 1 device gekoppeld. Radio aan en BT maakt gewoon uit zichzelf connectie. TuneIn opstarten en gaan…

[ Voor 69% gewijzigd door FreakNL op 06-11-2021 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
FreakNL schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 05:20:
[...]

Hoe dan? Haar radio heeft geen line-in Jack, dus het device wat jij linkt heb je in dit geval niks aan.
Dat kabeltje maakt toch een line in van het dock waarmee je een externe (Ziggo) ontvanger kunt aansluiten?

En anders een internet radio zoeken met WiFi voor je budget of eventueel via de tv radio luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:42
De goedkoopst en makkelijkste oplossing is radio via de tv luisteren, je zou dan eventueel de geluidskwaliteit kunnen verbeteren door middel van een paar actieve boekenplank speakers met bluetooth, bijv. de Edifier R1280DB.

Deze kun je rechtstreeks op de tv aansluiten, of op de mediabox.

Vervolgens koppel je de iPad via Bluetooth met de speakers en kan jouw oma, naar gelang wat het makkelijkste is, of via de iPad radio luisteren of via de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56

FreakNL

Well do ya punk?

jongetje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:51:
[...]

Dat kabeltje maakt toch een line in van het dock waarmee je een externe (Ziggo) ontvanger kunt aansluiten?
Er valt ook weinig over jouw product te vinden. Ik kan ook niet duidelijk eruithalen wat de input en output is…

/edit
Denk dat het door jou gelinkte artikel hetzelfde is al deze
https://www.bol.com/nl/nl...MCcGXfXmhpXxoC2hIQAvD_BwE

Die is duidelijk:
Input : lightning of 3.5mm
Output : Dock

Dus dat zou moeten werken idd..

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 06-11-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:30
Als ze goed met die iPad overweg kan is een bluetooth speaker toch het meest aantrekkelijk.

Met een app als MyTuner of TuneIn Radio simpel zat om te bedienen.
En als de bluetooth speaker één keer gekoppeld is dan komt de verbinding vanzelf als het ding aangezet wordt.

Apps worden ge-update waardoor je minder risico loopt dan met internet radio's die opeens niet meer werken omdat de dienst erachter stopt.

Zou denk ik wel kijken naar een exemplaar zonder accu, dat kan alleen maar verwarring geven als die leeg is.

Zoiets misschien:
pricewatch: Edifier D12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:10:

Dat kabeltje moet je met niet hebben, da's lightning naar 3,5mm of naar dock. Wat je zoekt is 3,5mm naar dock. Dat zou zoiets moeten zijn: https://www.ebay.ie/itm/B...in-to-3-5mm-/232680724996
Heb er zelf ook nog een liggen, ooit eens gekocht om een Cd speler op een mixer aan te sluiten die alleen een iPod dock aansluiting had.

Maar dan heb je dus gewoon een audx in waar je die digitale Ziggo doos op zet. En van wat ik begrepen hebt gaat die standaard naar de zender waar ie op stond.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@The Eagle Bedankt voor je aanvulling.
Pagina: 1