Menno oo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:27:
Simon,
Met het voelen van de vloer bedoel ik balken. Er zitten stukken in de harder of stijver voelen dan andere stukken in balk vorm.
De gebieden om deze balken klinken als hout als je erop stampt.
Dat de vloer omhoog gaat als je er iets tussen stopt is natuurlijk logisch. Het plafond is nu verlaagd maar die kan ik optrekken tot 2.90. Vooral de deuren blijven dan een dingetje. Vandaar ook de vraag of iemand bekend is met het concept van vloerhout en hoe dik zo iets dan zou zijn?
Als het op beton ligt dan zou je geen balken mogen voelen, misschien vloerplanken die ruw zijn of licht in hoogte verschillen, maar als je springt dan spring je op het vloerhout wat direct op het beton ligt en mag het niet meegeven.
Als het meegeeft zal het een strokenfundering zijn, met er op houten balken en daarover planken.
Een volledige betonvloer kom je niet vaak zo tegen. Gaat nogal wat beton in zo'n vloer namelijk.
Als je wel een kruipruimte hebt, wat de tekening niet suggereert kan je die isoleren, en verlies je niet veel hoogte. 8 cm PIR + dekvloer + vloerbedekking zal je vloer fors ophogen. Dat heeft behoorlijk wat impact, ale aansluitingen zitten plots een stuk dichter bij de vloer. En om nu ff 15 cm van een deur af te zagen is ook wat.
twain4me schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:54:
[...]
Ik wel , waaronder mijn eigen huis.
veel meer dan wat balkjes boven/op de beton is het niet, een dergelijke vloer afsluiten met zeil of een vochtscherm (onder het laminaat) is vaak dodelijk voor het hout.
@
Menno oo inspecteer de beton goed als je het als ondergrond gaat gebruiken, niet zelde is het niet de beste kwaliteit en vrij dun. het in zijn geheel er uithalen is dan eigenlijk de enige juiste optie. (let op: er zit vaak geen wapening in)
Dat kan idd nog een optie zijn, ook met deze tekening.
Ik zou iig wachten met plannen tot dat je het huis goed kan zien, en zeker als je dit zo moet aanpakken lekker uitbesteden. Het is iig geen klein klusje.
[
Voor 22% gewijzigd door
simon op 05-11-2021 11:56
]