Beton vloer met spijkerhout

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik zal binnekort eigenaar worden van een huis. Dit huis is gefundeerd op staal.
Tijdens de bezichtiging leek de vloer van hout en leek je balken te voelen onder de vloerbedekking.
Bij de gemeente heb ik de tekeningen en vergunningen aangevraagd van 1916 tot 1980.

Hierin stond onder de situatieschets: "Beganegrond Beton" met daarbij bijgevoegde tekening.

Heeft iemand dit eerder gezien?
Hoe dik zou dat hout dan zijn?

Ik wil graag de vloer isoleren, zou dat hout er dan makkelijk uit te halen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB0xXCnUM6aTdwZkdZLx55wq9M8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/31bWToZKWNaiuusPo4gyEoFv.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Menno oo op 28-12-2021 13:43)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik heb dat nog niet eerder gezien (in NL) Ook niet in mijn oude bouwkunde schoolboeken.

Als de tekening enigszins op schaal is, dan verwacht ik dat de dikte van het spijkerhout 38 mm is. Dat is een standaard zaagmaat.
Er uit halen zal wel wat werk zijn. Mijn vermoeden is dat het spijkerhout op de nog jonge beton is gespijkerd. Die spijkers zijn zowel in het beton als het hout vastgeroest.
Maar met het nodige gedoseerd geweld moet het ook niet al te veel werk zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:58
Wat bedoel je exact met het voelen van het hout? Ik zou eerst kijken of je de werkelijke situatie goed in kaart hebt voordat je besluit wat te doen. Een betonnen vloer isoleren is nogal een dingetje.

Bij een betonnen vloer moet je denken aan een dergelijke isolatie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoSZYW-tr8zGE7BUBVlptuSOLqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R8ArQAzymVoGedqhuKBfSTcd.jpg?f=user_large

Maar om dat nu even 1-2-3 zelf te doen is nogal wat. Je hoogt je vloer er aardig mee op.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
Simon,

Met het voelen van de vloer bedoel ik balken. Er zitten stukken in de harder of stijver voelen dan andere stukken in balk vorm.
De gebieden om deze balken klinken als hout als je erop stampt.

Dat de vloer omhoog gaat als je er iets tussen stopt is natuurlijk logisch. Het plafond is nu verlaagd maar die kan ik optrekken tot 2.90. Vooral de deuren blijven dan een dingetje. Vandaar ook de vraag of iemand bekend is met het concept van vloerhout en hoe dik zo iets dan zou zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik heb dat nog niet eerder gezien (in NL) Ook niet in mijn oude bouwkunde schoolboeken.

Als de tekening enigszins op schaal is, dan verwacht ik dat de dikte van het spijkerhout 38 mm is. Dat is een standaard zaagmaat.
Er uit halen zal wel wat werk zijn. Mijn vermoeden is dat het spijkerhout op de nog jonge beton is gespijkerd. Die spijkers zijn zowel in het beton als het hout vastgeroest.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 15:34

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Heb je ergens een kruipruimte ? dan kun je wellicht een doorsnede zien van de vloeropbouw.

Ik heb ook zoiets nog niet eerder gezien. Wat is het bouwjaar van de woning?

Als het inderdaad beton rechtstreeks op zand is, zonder isolatie, zal je vloer wel een aardig stuk hoger worden zoals @simon ook aangeeft.

Afhankelijk van hoe de vloerbedekking is gelegd (ik neem aan dat je tapijt bedoeld) en de kwaliteit van de ondervloer is het niet raar om de planken te voelen.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Menno oo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:27:
Simon,

Met het voelen van de vloer bedoel ik balken. Er zitten stukken in de harder of stijver voelen dan andere stukken in balk vorm.
De gebieden om deze balken klinken als hout als je erop stampt.

Dat de vloer omhoog gaat als je er iets tussen stopt is natuurlijk logisch. Het plafond is nu verlaagd maar die kan ik optrekken tot 2.90. Vooral de deuren blijven dan een dingetje. Vandaar ook de vraag of iemand bekend is met het concept van vloerhout en hoe dik zo iets dan zou zijn?
Als het op beton ligt dan zou je geen balken mogen voelen, misschien vloerplanken die ruw zijn of licht in hoogte verschillen, maar als je springt dan spring je op het vloerhout wat direct op het beton ligt en mag het niet meegeven.

Als het meegeeft zal het een strokenfundering zijn, met er op houten balken en daarover planken.

Een volledige betonvloer kom je niet vaak zo tegen. Gaat nogal wat beton in zo'n vloer namelijk.

Als je wel een kruipruimte hebt, wat de tekening niet suggereert kan je die isoleren, en verlies je niet veel hoogte. 8 cm PIR + dekvloer + vloerbedekking zal je vloer fors ophogen. Dat heeft behoorlijk wat impact, ale aansluitingen zitten plots een stuk dichter bij de vloer. En om nu ff 15 cm van een deur af te zagen is ook wat.
twain4me schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:54:
[...]

Ik wel , waaronder mijn eigen huis. :+

veel meer dan wat balkjes boven/op de beton is het niet, een dergelijke vloer afsluiten met zeil of een vochtscherm (onder het laminaat) is vaak dodelijk voor het hout.

@Menno oo inspecteer de beton goed als je het als ondergrond gaat gebruiken, niet zelde is het niet de beste kwaliteit en vrij dun. het in zijn geheel er uithalen is dan eigenlijk de enige juiste optie. (let op: er zit vaak geen wapening in)
Dat kan idd nog een optie zijn, ook met deze tekening.

Ik zou iig wachten met plannen tot dat je het huis goed kan zien, en zeker als je dit zo moet aanpakken lekker uitbesteden. Het is iig geen klein klusje.

[ Voor 22% gewijzigd door simon op 05-11-2021 11:56 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:34:

veel meer dan wat balkjes boven/op de beton is het niet, een dergelijke vloer afsluiten met zeil of een vochtscherm (onder het laminaat) is vaak dodelijk voor het hout.

@Menno oo inspecteer de beton goed als je het als ondergrond gaat gebruiken, niet zelde is het niet de beste kwaliteit en vrij dun. het in zijn geheel er uithalen is dan eigenlijk de enige juiste optie. (let op: er zit vaak geen wapening in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
Het huis is uit 1916 met renovaties in 1968 en 1980.
Oorsponkelijke bouw is met balken daarna in 1980 staat er plots huidige situatie beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h107tiJNuGIX8gxmhNxwyIZuFKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KcEVqEoyBzSy6vf96EVMk5NH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5c-CfGTZ-WYxBJHthFUQUbpZJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn2YArNgUw2mTj4gEND2CtNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJXjl-69MCzy_pC35WM7q7m6qjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xs1QrT1Jr3E71RMNhiYny8Q5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
twain4me schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:54:
[...]

Ik begrijp dat jij hem eruit gesloopt heb en een nieuwe vloer gestort heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 15:34

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

hmm, 1980 gerenoveerd...zou het dan niet een PS combinatievloer zijn ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Mike2k schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:
hmm, 1980 gerenoveerd...zou het dan niet een PS combinatievloer zijn ?
ik neem aan dat er dan een kruipruimte met luik is, en dat die tijdens bezichtiging bekeken is..?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
We hebben tijdens de bezichtiging gezocht naar een kruipluik maar deze nog niet gevonden.
Er lag op een aantal plaatsen waaronder in de gang Klik laminaat dus mogelijk zit daar het kruipluik.
In alle huizen waar ik ooit gewoond heb zat ie altijd voor de voordeur helaas daar dus niet kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Menno oo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:04:
[...]

Ik begrijp dat jij hem eruit gesloopt heb en een nieuwe vloer gestort heb?
Nog niet, maar dat gaat wel gebeuren behalve de bedenkelijke bouwkwaliteit wil ik isolatie en vloerverwarming.
eruit halen en terug storten is voor mij goedkoper dan een dure lichtgewicht opbouw. Zo behoud ik de hoogte en blijf ik gewichts neutraal. (fundering op staal in een polder waar de draagkrachtige grondlaag op ~18 meter ligt)

beroeps matig zie ik het hier vaker, soms om een hoogte verschil op te lossen of een leiding kwijt kunnen en soms snap ik zelf ook niet waarom ze het hebben gedaan.. wellicht vochtwering en hout is minder koud aan de voetjes?

regel 1 in de bouw.. het is nooit zoals het op tekening staat, dus inspecteer vooral heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:30

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gezien de tijdlijn van bouwen ga ik mee met @twain4me en dezelfde ervaring die ik eerder in mijn huis heb gehad (bj 1954).
Maar voor @Menno oo pakt het beter aan, een voorbeeld voor je is mijn verbouwing in 2012 (bj 1972) van mijn vorige huis zie mijn fotoalbum.
gallery: ollie1965

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno oo
Oke bedankt voor de ervaringen en gedachten.
Voordat ik begin met wat dan ook zal ik grondig inspecteren en hier rapport uitbrengen.

Voor nu dus nog even rekening houden met meerdere scenarios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno oo
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:34:

Gisteren de sleutel in ontvangst genomen, het is inderdaad 38 mm hout met daar boven 12 mm. Totaal ligt er dus 50 mm hout op de betonvloer.
Pagina: 1