Boiler keuze.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:13
Tot op heden heb ik mijn boiler altijd bij Eneco gehuurd maar na de laatste verhoging van +/- 20% denk ik dat ik er zelf maar 1 ga kopen.

Voor een 1persoons huishouden heb ik nu een 50l boiler, wat in 90% van de gevallen prima werkt, ben geen lange doucher .

Een optie is ook nog om voor in de keuken een kleine boiler te nemen want als ik daar heet water wil hebben duurt het zo ongeveer 20 seconde voor er warm water is. Maar ja dan is het dilemma , jaarlijks meer voor stroom gaan betalen en minder water gaan gebruiken.... of houden zoals het nu is.

Zit er veel verschil in kwaliteit van boilers en dan voornamelijk het lek raken, tijdens mijn huurperiode van 25 jaar is er 2x een boiler verwisseld ivm lekkage (dat is dan wel weer het voordeel van huur werd binnen 24 uur vervangen.

Hebben jullie goede ervaring met bepaalde merken boilers of juist slechte? En wel of niet doen een 2e boiler in de keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-05 19:02
daalderop is eigenlijk het beste merk in boilers. wil je goedkoper neem dan een bosch, inventum etc.
lek raken doen ze allemaal. ik kan me geen merk herineren dat daar geen last vaan heeft.
daalderop leeft het langste ivm koperen ketel. goedkopere merken hebben een stalen ketel met anode.
let je op dat je ook tijdig de anode vervangt ? anders wordt je boiler opgegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
Voor de prijs van water hoef je het niet te laten. Dat is ironisch genoeg nog goedkoper dan stroom.
Wat de boiler betreft neem ik aan dat je een electrische hebt? Indien ja zou je wat kunnen besparen met een ventilatiewarmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok thx , ja elektrische boiler maar hij hangt is een afgesloten kast, dan lijkr me een ventilatie warmtepomp boiler toch niet een overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Kan je niet kijken voor een doorstroomboiler, iig voor in het keukenkastje? Dan mis je in ieder geval 't stilstandverlies. Nadeel is het hoge (piek) stroomverbruik en meestal de noodzaak voor 2 groepen. Goedkoper is het waarschijnlijk wel.

[ Voor 18% gewijzigd door silverball op 05-11-2021 16:02 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
of een hotfil boilertje. dan heb je ook snel warm water. en als je die aansluit op de groote
heb je genoeg voorraad. en wat minder verbruik.
maar eigenlijk zo ik me er gewoon op instellen. 20/30 seconden. is ook wel weer te overzien.
je boiler slijt niet harder bij af en toe een beetje water pakken. (een cv ketel weer wel. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Hoe sluit je zo,n hotfil dan aan , een waterleiding van de grote boiler naar de kleine en dan wel of niet op 220v aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

ramrodwillem schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:01:
Hoe sluit je zo,n hotfil dan aan , een waterleiding van de grote boiler naar de kleine en dan wel of niet op 220v aansluiten?
Wel, anders heeft 't nog geen zin.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ah ok, ik dacht dat het verwarmde water van de boiler naar de Hotfil gingen daar verwarmd werd opgeslagen zonder dat het toestel het verwarmde water ook weer op temperatuur houdt, water wordt wel minder heet, de optie van een doorstroom boiler leek me ook wel wat en dat water wordt ook niet kokend heet als ik de specificaties lees.

Is zo,n doorstroom boiler een goede optie voor incidenteel gebruik in keuken, afwassen doet de afwasmachine, zou gaan om af en toe handen wassen of een klein pannetje ff snel schoonmaken. Moet wel op 220V kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door ramrodwillem op 06-11-2021 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:28

Yucon

*broem*

Bosch heeft als een van de weinige merken een apparaat met aansluiting aan de onderkant. Die kan je hangend ophangen mocht dat handig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/overig/600x600/efb7abefa1be5c096b519da41c3b0efa.jpg/bosch-tronic-2000t-boiler-elektrisch-m.-onderaansluiting-10l-m.-energielabel-a-sw357435.jpg

https://www.sanitairwinke...ing-10l-m.-energielabel-a

Ik vraag me af of het in jouw situatie wel meer stroom kost. Zeker als je warm water nu ook al uit een elektrische boiler komt is de prijs van 1L warm water precies gelijk. Dus dan is het de vraag wat duurder is: de prijs van het warme water dat na het gebruiken van de warme kraan in de waterleiding achterblijft (aantal keer gebruik per dag x hoeveelheid water over de lengte van de buis gezien) of de prijs van het op temperatuur houden van het water in het kleine boilertje. Het zou me niet verbazen als dat tweede goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50
miciel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:42:
lek raken doen ze allemaal. ik kan me geen merk herineren dat daar geen last vaan heeft.
Waarom is dat eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Veelal op de afdichting tussen buiten en binnenzijde maar als je er bij Itho-Daalderop er op tijd bij bent kun je de afdichting gewoon vervangen... (80L Boiler, of dit bij de 50L Boiler ook kan even geen idee...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UgT_2o47m-kBzbYne-Tci3a4UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OZz0RlavtHFgbZZWFo5QhIn.jpg?f=fotoalbum_large

** 3 = pakkingring boiler.

Zat boiler welke 15-20 jaar meegaan bij goed onderhoud!

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 07-11-2021 22:53 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
een boiler slijt door het opwarmen van het water. 60 graden zorgt voor een wat de levensduur. dan 90 graden. een koperen boiler zoals daalderop gaat wel het langste mee van allemaal maar ook deze gaan lek. stuk kapot etc. eigenlijk gewoon doordat ze krimpen en uitzetten. (en soms gaat je elektrode stuk)
mensen trekken een boiler altijd volledig leeg en stoppen dan pas met douchen (is ook het idee ervan)
thoeretisch zou een grote boiler in verhouding wat langer mee moeten gaan omdat die wat minder te verduren krijgt. wat meer op temperatuur blijft etc. (maar dat is echt koffiedik kijken nooit bewezen etc)

daarnaast er staat 8 bar waterdruk op. wat best veel is. als je het echt goed wil doen kan je beter voor 6 bar inlaatcombinatie gaan. maar die zijn weer wat duurder. nu zou je denken van maakt die 2 bar wat uit ? ja.

voor meer uitleg over alle materialen zie https://www.boiler-info.nl/materiaal/
maar ook daar staat informatie op die niet helemaal klopt. we hebben hier geen chloor in het water.
hoelang een rvs boiler meegaat ten opzichte van een koperen boiler ? ik heb geen idee
rvs en koper zijn volgens internet aan elkaar gewaagdt. (rvs staat niet in mijn schoolboeken)
ik weet alleen dat een emaile/stalen boiler vs koperen boiler dat koperenboiler wint.

zie ook het verhaal van dutchwing. ook dat klopt. (het hangt er vanaf hoe je ermee omgaat)
meestal zijn de boilers waar ik kom wat ouder en lekken ze al wat langer
het is dan niet meer rendabel die pakking te vervangen. maar bij een recente boiler is het wel zinvol.
als er maar tijdig bij bent. ja kan het best wel zinvol zijn de pakking te vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 08-11-2021 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:39
Oftewel: als je een boiler koopt, neem een onderhoudsabbonement. Je bent op dit moment niet gewend om zelf de boiler te onderhouden, dus die je dat in toekomst waarschijnlijk ook niet (zo goed als een professional dit zou doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50
Ok, de mechanische belasting nekt de boel, dat is goed te begrijpen :)

Wij hadden in onze vorige woning van de woningbouw een close-in boiler van 10 liter of zo. Die deed het na 12 jaar nog steeds. Ook nooit iets van onderhoud gehoord of gehad, vandaar.

Een 50 liter is een ander formaat en duurder, dus dan loont onderhoud meer.

Maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
99ruud99 schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:02:
Oftewel: als je een boiler koopt, neem een onderhoudsabbonement. Je bent op dit moment niet gewend om zelf de boiler te onderhouden, dus die je dat in toekomst waarschijnlijk ook niet (zo goed als een professional dit zou doen).
De professional is ook niet gek, die zorgt dat ie zeker winst maakt. Zelf om de X jaar de anode vervangen (zelfs al laat je dit doen door een pro) komt vast goedkoper uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Even extra:
De meest indirect gestookte boiler (elektrische boiler of grote boiler zonder eigen brander) hebben meestal geen anodes tegenwoordig!

Onderhoud is heel simpel, onderzijde open;
- Controleren of afdichtingen nog goed zijn.
- Eventueel de verwarmingselementen (droog) doormeten of ze nog goed werken.
- Indien aanwezig anode elke 1-3 jaar controleren, indien nodig vervangen. (Geen verpakking materiaal gebruiken anders hef je werking anode op, deze dicht meestal zichzelf af, anders een klein beetje tape, maar anode moet contact maken met bemanteling anders heft het de elektrolytische werking op!
(Dit laatste doen zoveel installateur verkeerd en achteraf gek opkijken dat boiler lek is.)

** Dus zoals hierboven geen onderhoudscontract! Meestal keuren ze hem toch af omdat reparatie of onderhoud niet loont.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 08-11-2021 13:40 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik lees even mee.
Met hetzelfde vraagstuk bezig.
Ook omdat het TF-signaal ermee ophoudt ergens volgend jaar, en daar werkt mijn huidige inventum op. En aangezien die behoorlijk wat energie verbruikt, en al wat ouder is. Leek mij dit ook wel opportuun moment om eens op iets anders over te stappen.

Ik zat zelf te denken aan een Ariston Velis Eco te denken. Neemt iets minder ruimte in beslag.
Eventueel de INOX versie die onderhoudsvrij zou zijn. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of daar nog wel anodes aan vervangen moeten worden.

En ik zag dat ze bij Ariston ook een hybride waterpompteboiler heeft. Ook interessant.
Alleen wat lawaaiig, maar dat is de straat voor het huis ook, dus of dat in de praktijk een probleem is?
De temperatuur komt een half jaar lang toch niet onder 23 graden binnen. Zou het niet heel erg vinden als dat apparaat er in die maanden een graadje vanaf snoept. En als dat nog een paar honderd kwh van het verbruik kan afsnoepen is dat ook niet verkeerd. Op dit moment is de boiler twee derde van mijn energierekening.

Ik hoop eigenlijk ook ergens in de komende twee jaren te gaan verhuizen. Dus ik zie het ook niet zitten, een hele dure boiler te gaan kopen. Sowieso is installateurs vinden op dit moment al drama.
Pagina: 1